Ekonomista z Zespołu Analiz i Prognoz Rynkowych
Pekao Wojciech Matysiak o piątkowych danych GUS, który poinformował, że
sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 2,4 proc. rdr, a stopa
bezrobocia w listopadzie wyniosła 12,9 proc., a także, iż pogorszyły się
nastroje konsumenckie.
Czujesz czy wiesz? Na czym opierasz swoje decyzje? Jak podchodzisz do rozwiązania problemu? Niezależnie od istnienia wielu modeli, które opisują proces decyzyjny, istnieje najbardziej pierwotny podział, trzon, który określa nasze pierwsze reakcje – poszukuję danych, czy skupiam się na intuicji? Sposób korzystania z informacji będzie rzutował na wszystkie działania decyzyjne i zawsze jeden z nich będzie nam bliższy. Nawet, jeżeli umiemy patrzeć na problemy z różnych perspektyw. Sprawdź, jaki jest Twój preferowany styl podejmowania decyzji. Czujesz czy wiesz?
Przedsiębiorcy, którzy mają zaległości w opłacaniu składek za okres przed 1 marca 2009 r., już niebawem będą mogli ubiegać się o ich umorzenie. Aby jednak ZUS darował długi, trzeba będzie spłacić pozostałe zaległe należności oraz opłacać na bieżąco wszystkie należne składki. Ustawa, wprowadzająca takie umorzenie składek, uchwalona 30 listopada 2012 r. przez Senat obecnie oczekuje na podpis prezydenta.
ZUS na swojej stronie zamieścił komunikat, w którym przypomina o
możliwości wznowienia postępowania, w wyniku którego nastąpiło
zawieszenie wypłaty emerytury osobie, która uzyskała prawo do
świadczenia, ale nie rozwiązała stosunku pracy z dotychczasowym
pracodawcą. Wznowienie postępowania jest możliwe po wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z 13 listopada 2012 r. (sygn. akt K 2/12), który uznał
obowiązujące przepisy za niezgodne z konstytucją.
Od 1 stycznia podstawowym potwierdzeniem ubezpieczenia będzie dokument z
numerem PESEL, który będzie sprawdzany on-line w systemie NFZ. Problemy
mogą mieć np. studenci czy niepracujący małżonkowie, którzy są
ubezpieczeni, ale nie zostali odpowiednio zgłoszeni do systemu. Lekarze
apelują, by zawczasu upewnić się, że weryfikacja w rejestracji będzie
pozytywna. Bo wypełnianie druków zastępczych też może sprawić problem.
W firmie, z którą współpracuję, ostatnio wybuchł konflikt między asystentkami, gdyż jedna z nich odmówiła pomocy drugiej, gdy ta, dość nachalnie i bezpośrednio, zażądała pomocy przy wykonaniu zleconego jej zadania. Jak się okazało, sytuacja ta powtarzała się co jakiś czas. Jednak nikt nie potrafił pomóc dziewczynom, a i one nie wiedziały, jak problem rozwiązać. Co robić i jak, by umiejętnie odmówić i nikogo przy tym nie urazić? Jak reagować, co mówić, by wyznaczać i egzekwować swoje granice?