| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP

Temat: protokół powypadkowy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu protokół powypadkowy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące protokół powypadkowy.

Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku

Aktualizacja: 31.07.2013

Protokół ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, zwany jest inaczej protokołem powypadkowym. Jest to dokument sporządzany przez zespół powypadkowy, powołany przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności oraz czynników sprawczych wypadku. Umożliwia on uzyskanie świadczeń ubezpieczeniowych z tytułu wypadku przy pracy. »

Czy pracodawca może samodzielnie zmienić treść protokołu powypadkowego

Aktualizacja: 15.04.2013

Protokół powypadkowy zawiera ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Sporządzenie protokołu ciąży na pracodawcy. Czy jest on uprawniony do samodzielnej zmiany treści protokołu powypadkowego? »

Protokół powypadkowy

Aktualizacja: 28.02.2013

Pracodawca ma obowiązek stworzenia protokołu powypadkowego. Roszczenie pracownika w tym przedmiocie nie ulega przedawnieniu jak inne roszczenia ze stosunku pracy z upływem 3 lat od dnia, w którym stają się wymagalne. »

Karta wypadku czy protokół powypadkowy – wypadek zleceniobiorcy

Aktualizacja: 14.06.2012

Pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, głównie umów zlecenie. Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek, któremu uległ pracownik zatrudniony na podstawie umowy-zlecenia. Czy pracodawca ma obowiązek sporządzić protokół wypadku przy pracy czy kartę wypadku przy pracy? »

Skutki przekroczenia terminu na sporządzenie protokołu powypadkowego

Aktualizacja: 21.05.2012

Określony przez ustawodawcę 14-dniowy termin na sporządzenie protokołu powypadkowego ma charakter instrukcyjny. Uchybienie temu terminowi m.in. nie powoduje negatywnych skutków prawnych dla poszkodowanego. »

Protokół powypadkowy - uprawnienia przysługujące poszkodowanemu

Aktualizacja: 07.06.2011

Poszkodowanemu w wypadku przy pracy pracownikowi przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym. Jeżeli uwagi pracownika nie zostaną uwzględnione przez zespół, to może on odwołać się do sądu pracy. »

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Aktualizacja: 29.03.2011

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy? »

W jaki sposób pracownik może odwołać się od treści protokołu powypadkowego?

Aktualizacja: 21.12.2010

Pracownik uległ ciężkiemu wypadkowi podczas pracy. Wypadek został uznany za wypadek przy pracy, ale poszkodowany nie zgadza się z ustaleniami zespołu powypadkowego. W jaki sposób pracownik może odwołać się od zapisów zawartych w protokole? »

Wypadki przy pracy - nowy wzór statystycznej karty wypadku

Aktualizacja: 10.12.2010

Od 7 grudnia br. obowiązuje nowy wzór statystycznej karty wypadku przy pracy "Z-KW Statystyczna Karta Wypadku". »

Kontrole PIP - wynagrodzenia, bhp, legalność zatrudnienia

Aktualizacja: 26.11.2010

Spada liczba wypadków przy pracy. Od stycznia do października 2010 r. doszło do 424 śmiertelnych wypadków a ponad 600 osób doznało ciężkich obrażeń ciała. W tym samym okresie rok wcześniej zginęło 488 osób, a ponad 850 doznało ciężkich obrażeń - wynika z najnowszych danych PIP. »

Czy pracownikowi bez koniecznych uprawnień, który uległ wypadkowi, będą przysługiwały świadczenia związane z wypadkiem?

Aktualizacja: 22.11.2010

Pracownik supermarketu, niemający uprawnień ani upoważnienia pracodawcy do obsługi wózka widłowego, pod nieobecność kierownika użył wózka do zdjęcia towaru z regału. Podczas tej czynności doszło do wypadku na skutek niedostatecznej umiejętności obsługi wózka przez pracownika. Czy w takiej sytuacji pracownik będzie miał prawo do świadczeń? »

Czy zbyt długi czas pracy może być przyczyną wypadku?

Aktualizacja: 29.09.2010

Pracownik wykonujący pracę przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł. Podczas upadku złamał rękę w nadgarstku i uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz że pracownik przez długi czas wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy? »

Sądowe sprostowanie protokołu powypadkowego

Aktualizacja: 27.09.2010

Protokół powypadkowy może stanowić zarówno podstawę do ustalenia świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanych przez ZUS, jak i ewentualnych żądań odszkodowawczych wobec pracodawcy. W orzecznictwie dopuszczono możliwość dochodzenia przez pracownika sprostowania treści tego protokołu przed sądem pracy. »

Jak zapoznać poszkodowanego z protokołem?

Aktualizacja: 08.09.2010

Po zgłoszeniu przez pracownika wypadku przy pracy pracodawca powołał zespół powypadkowy. W trakcie postępowania powypadkowego zakończył się okres, na który została zawarta z pracownikiem umowa o pracę na czas określony. Pracodawca nie podpisał z pracownikiem kolejnej umowy o pracę. Po zakończeniu postępowania powypadkowego zespół powypadkowy sporządził protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Ze względu na to, że poszkodowany nie odpowiadał na telefony, sms-y ani e-maile, pracodawca przesłał protokół powypadkowy poszkodowanemu pocztą (aby mógł on zapoznać się z treścią dokumentacji) wraz z pouczeniem o prawie do wniesienia uwag i zastrzeżeń. Poszkodowany nie odebrał przesyłki poleconej, która po upływie 14 dni została zwrócona pracodawcy. Czy pracodawca może w takiej sytuacji zatwierdzić protokół powypadkowy? »

Czy można zakwestionować protokół powypadkowy?

Aktualizacja: 24.05.2010

Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu? »

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

STY26
TydzieńPWŚCPSN
12930311234
2567891011
312131415161718
419202122232425
526272829303101

Ostatnio na forum

Eksperci infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem Infor.pl »