Kategorie

Ubezpieczenia społeczne, Odszkodowanie dla pracownika

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nasza spółka zatrudnia menedżera na podstawie kontraktu o charakterze umowy zlecenia. Z uwagi na dostęp menedżera do strategicznych informacji dotyczących przedsiębiorstwa spółka chciałaby zawrzeć z nim odpłatną umowę o zakazie konkurencji. Umowa ta miałaby obowiązywać zarówno w trakcie trwania kontraktu, jak i po jego zakończeniu. Czy zawarcie takiej umowy odbywa się na identycznych zasadach jak w przypadku pracowników? Jak należy rozliczać składki i podatek od odszkodowania wypłaconego menedżerowi z tego tytułu?
W sprawach przeciwko ZUS o odszkodowanie z tytułu nieterminowego przekazywania opłaconych przez płatników składek emerytalnych do OFE ubezpieczony powinien – poza określeniem wartości tych składek – sprecyzować, na jakich zasadach odszkodowanie powinno być wypłacone (postanowienie Sądu Najwyższego z 6 lipca 2011 r., II UZP 4/11).
Świadczenia pieniężne wypłacane pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę lub jej wygaśnięciem są zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Zwolnione ze składek są także dodatkowe świadczenia wypłacane na podstawie wewnątrzzakładowych przepisów płacowych.
W razie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej pracownikowi przysługuje jednorazowe odszkodowanie i renta. Może on również dochodzić od pracodawcy roszczeń uzupełniających, m.in. zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.
Stan nietrzeźwości pracownika nie przesądza automatycznie o tym, że odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy mu się nie należy.
Jeden z moich pracowników domaga się zadośćuczynienia za skutki spowodowane wypadkiem przy pracy w kwocie 10 000 zł. Twierdzi, że poniósł wysokie koszty leczenia, a także całkowitemu zniszczeniu - wskutek pożaru samochodu - uległa odzież i rzeczy stanowiące jego własność (w tym 3000 zł gotówki). Czy firma będzie musiała zapłacić?