REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna – 6 wyzwań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Praca zdalna – 6 wyzwań.
Praca zdalna – 6 wyzwań.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna w niektórych branżach trwa nieprzerwanie od początku pandemii. Oznacza to, że także po zakończeniu epidemii ten model świadczenia pracy może stać się normą. Dlatego już dziś pracodawcy powinni uwzględnić taką możliwość w swoich długookresowych planach i stawić czoło wyzwaniom związanym z wprowadzeniem pracy zdalnej oraz wdrożyć narzędzia, które ułatwią jej rozliczanie.

Wyzwanie 1 – biuro

W momencie, kiedy cały zespół lub jego część stale pracuje z domu, jednym z punktów optymalizacji kosztów w firmie staje się powierzchnia biurowa. Nie zawsze bowiem udaje się wynegocjować z właścicielem nieruchomości obniżenie czynszu za wynajem, chociaż w czasach pandemii takie rozwiązania są dość częstą praktyką. Jednak w sytuacjach przejścia na hybrydowy model pracy (np. po ustaniu epidemii) warto rozważyć trwałe wynegocjowanie niższego czynszu, albo zmianę biura na mniejsze. Tak, aby pracownikom, którzy pracują stacjonarnie, zapewnić odpowiednie warunki, a przy tym wygospodarować miejsce spotkań dla osób na co dzień pracujących zdalnie. Opcją wartą rozważenia jest też współdzielenie biura.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Wyzwanie 2 – nowa organizacja pracy

Wprowadzenie nowego regulaminu pracy, który uwzględnia m.in. hybrydowy model pracy, to konieczność, a przy tym prawdziwe wyzwanie organizacyjne. W czasach epidemii warto pracę zaplanować tak, aby poszczególne zespoły (jeśli to praca zmianowa) nie spotykały się. Po ustaniu epidemii takie obostrzenia nie są koniecznością.

Dobra organizacja pracy, zarówno w czasie pandemii, jak i po niej, gdy firma decyduje się na utrzymanie hybrydowego modelu pracy, jest warunkiem zachowania odpowiedniego poziomu wydajności. Przede wszystkim trzeba przestawić się z myślenia ilościowego na zadaniowe, a więc rozliczać pracownika z wykonanego zadania lub zrealizowanego celu, a nie czasu pracy, jaki na to poświęcił. Choć oczywiście ustalenie ram czasowych wspiera motywację – wyjaśnia Paweł Wysocki, Prezes Zarządu firmy Quercus Sp. z o.o., specjalizującej się we wdrożeniach rozwiązań SAP w obszarze HR.

Wyzwanie 3 – komunikacja

Wdrożenie nowych narzędzi komunikacji dla zespołów to bodaj największa zmiana w podejściu do pracy, swego rodzaju rewolucja komunikacyjna, która musiała dokonać się niemal błyskawicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku pandemii, kiedy wszyscy zaczęliśmy pracować zdalnie, zapotrzebowanie na dobrze zaprojektowane narzędzia do komunikacji zespołów było tak duże, że systemy największych dostawców po prostu nie wytrzymywały przeciążenia – wspomina ekspert Quercus. Dodaje też, że narzędzia dostępne przed pandemią miały sporo wad i nie odpowiadały wymaganiom „globalnej pracy w trybie zdalnym”. – Można powiedzieć, że w tym przypadku producenci postawili na skokowy rozwój narzędzi do komunikacji. W Quercus korzystamy z Microsoft Teams przede wszystkim dlatego, że jest to narzędzie intuicyjne i zintegrowane z pakietem Office, co gwarantuje bardziej wydajną pracę – dodaje.

Wyzwanie 4 – ewidencja czasu pracy

Nie zawsze możliwe jest przejście na zadaniowy model rozliczania pracy. Czasami konieczne jest wdrożenie odpowiednich narzędzi ewidencji czasu pracy – gdy istotne jest, aby pracownicy wykonywali pracę w określonych godzinach. – Takie narzędzia pozwalają odpowiednio rejestrować czas pracy i go rozliczać. Rozwiązaniem pomocnym w tym aspekcie, które wdrażamy u naszych klientów, jest myHR Portal – moduł RCP: umożliwia rejestrowanie czasu pracy i nieobecności z różnych źródeł, pilnowanie norm, ocenę efektywności i rozliczanie czasu pracy konkretnego pracownika – podpowiada Prezes Zarządu firmy Quercus Sp. z o.o.

Narzędzia do ewidencji czasu pracy – opracowane z myślą o pracy zdalnej – powinny pozwalać na automatyzację niektórych procesów w firmie, jak np.: wprowadzanie danych, planowanie pracy, walidacja wszelkiego rodzaju norm, czy rozliczanie końcowego czasu pracy. Powinny również być przystosowane do zdalnego zatwierdzania czasu pracy w rozproszonej organizacji.

Wyzwanie 5 – bezpieczeństwo danych

Z pracą zdalną wiąże się oczywiście kwestia bezpieczeństwa danych, które muszą być udostępnione pracownikom, aby mogli wykonywać powierzone im zadania. Jak podkreśla Paweł Wysocki, podstawowym warunkiem jest, aby pracownicy posiadali odpowiednio zabezpieczone komputery i korzystali z dostępu do systemów i zasobów firmy za pomocą szyfrowanego VPN. Istotne jest też, aby firma miała zdefiniowaną politykę bezpieczeństwa danych i jej przestrzegała.

Wyzwanie 6 – delegowanie zdań

W kwestii delegowania zadań dla pracowników pracujących zdalnie ważny jest sam podział tych zdań. Chodzi o to, aby możliwa była weryfikacja stopnia wykonania zadań w stosunkowo krótkich odstępach czasu. – Pozwala to na utrzymanie motywacji do pracy, a w przypadku ewentualnego opóźnienia mamy mniej do nadrobienia, więc kryzys szybciej udaje się opanować. Dlatego ważne jest, aby zadanie było jasno określone, ograniczone czasowo oraz mierzalne – te trzy warunki zapewniają w miarę sprawną realizację zadań, także w kontekście pracy zdalnej – twierdzi szef Quercus Sp. z o.o.

Czy praca zdalna stanie się normą, czy też nasze pragnienie „powrotu do normalności” będzie tak silne, że z ochotą wrócimy do formuły pracy sprzed pandemii? Miejmy nadzieję, że przekonamy się o tym niebawem. Wielu z nas doświadczyło już tego, że możliwość pracy zdalnej to przywilej i korzyść, zwłaszcza w tak odmiennej rzeczywistości, jaką mamy obecnie. Dlatego warto zmierzyć się też z wyzwaniami pracy na odległość i inwestować w narzędzia, które nam tę ewentualną pracę zdalną ułatwią, także pod względem zarządczym.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA