reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Jak Polacy radzą sobie na home office?

Jak Polacy radzą sobie na home office?

Pandemia koronawirusa spowodowała zmianę modelu pracy wielu przedsiębiorstw. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie swoich pracowników, firmy decydowały się na wprowadzenie pracy zdalnej. Rozwiązanie takie zostało tymczasowo uregulowane w przepisach specustawy tzw. tarczy antykryzysowej. W tym okresie praca zdalna zyskała zwolenników, zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i zatrudnionych. Jest wielce prawdopodobne, że będzie ono dalej stosowane na rynku. Żeby tak się stało, konieczne są jednak zmiany w kodeksie pracy, które szczegółowo uregulują kwestię home office.

Polscy pracownicy dobrze poradzili sobie z pracą w domu

Wyniki badania przeprowadzonego przez Gumtree.pl we współpracy z Randstad wskazują, że po wybuchu pandemii, 76% pracowników umysłowych otrzymało możliwość tzw. home office. Miejscem, z którego najczęściej wykonywano zadania służbowe jest dom. Większość Polaków, bo 69%, oceniła, że praca zdalna jest łatwa lub bardzo łatwa do zorganizowania.

Wśród zalet pracy zdalnej wymienia się elastyczne godziny pracy, oszczędności związane z brakiem konieczności dojazdu do biura, możliwość wykonywania zadań z dowolnego miejsca i spędzenia większej ilości czasu z bliskimi oraz brak dress code. Jeśli chodzi o minusy, to polskim pracownikom najbardziej doskwiera ograniczony kontakt ze współpracownikami oraz duża liczba rozpraszających bodźców.

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Home office ma szansę stać się nowym modelem pracy biurowej

Jak pokazały doświadczenia ostatnich kilku miesięcy, praca zdalna może być efektywnym narzędziem organizacji pracy. Zgodnie z analizą Gumtree.pl i Randstad, 89% Polaków zakłada, że praca zdalna będzie zyskiwać na znaczeniu, a 52% jest przekonanych, że po zniesieniu wszystkich obostrzeń będzie mogło wykonywać część obowiązków z domu. Na całkowite przejście na zdalną formę pracy liczy co piąty pracownik. 

Tak samo pracodawców dostrzega, że praca zdalna to na dłuższą metę więcej korzyści niż wyzwań, nie tylko w związku ze zwiększeniem bezpieczeństwa w momentach tak trudnych. W efekcie może się okazać, że niektóre przedsiębiorstwa zostaną przy tego typu zmianowym systemie, dzieląc pracę w firmie na część zdalną i stacjonarną.

Zasady pracy zdalnej powinny zostać uszczegółowione w kodeksie pracy

Możliwość pracy zdalnej w związku z pandemią, to rozwiązanie tymczasowe, którego okres obowiązywania kończy się 4 września 2020 r. Zapisy wynikające kodeksu pracy są natomiast zbyt wąskie, aby można było zastosować je w każdej sytuacji. Dlatego organizacje zrzeszające pracodawców, w tym Polskie Forum HR, apelują o wprowadzenie stałych rozwiązań w zakresie pracy zdalnej.

Zgodnie ze stanowiskiem ekspertów, większość elementów dotyczących home office powinna być przedmiotem indywidualnych ustaleń między pracownikiem a pracodawcą. Dotyczy to przede wszystkim częstotliwości, miejsca wykonywania, bezpieczeństwa danych, czy ewentualnych kosztów ponoszonych przez pracowników. Innym, nie mniej ważnym, elementem, który wymaga regulacji jest też obszar bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z tym, że pracodawca nie ma pełnej kontroli nad warunkami panującymi w miejscu pracy, nie ma możliwości zastosowania przepisów BHP.

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Randstad Polska

lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak Polacy radzą sobie na home office? Czy praca zdalna zostanie na dłużej? / fot. Shutterstock
Jak Polacy radzą sobie na home office? Czy praca zdalna zostanie na dłużej? / fot. Shutterstock

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dittmajer i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama