REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca działu kadr w czasie epidemii

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Paweł Wysocki
Jak kadry poradziły sobie w czasie epidemii? / fot. Shutterstock
Jak kadry poradziły sobie w czasie epidemii? / fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praca działu kadr z czasie epidemii zmieniła się diametralnie.: kontakty z pracownikami zostały zmniejszone do minimum, zmieniona została organizacja pracy, a proces cyfryzacji znacznie przyspieszył. Czy praca zdalna i model hybrydowy wymusiły przebudowę systemów kadrowych? Jak działu kadr poradziły sobie w czasie lockdownu?

Organizacja działu kadr podczas epidemii

W jaki sposób epidemia wpłynęła na organizację pracy działu kadr?

REKLAMA

Autopromocja

Można powiedzieć, że były to zmiany rewolucyjne, a organizacja pracy w działach kadr zmieniła się diametralnie. Przed pandemią najczęściej pracownicy kontaktowali się z działem personalnym osobiście. Owszem, czasem korzystali z telefonu lub maila, jednak w sprawach ważnych i pilnych po prostu udawali się do kadr, aby rozwiązać dany problem. Nowa rzeczywistość takie procedury w zasadzie wykluczyła. Czas pandemii wymusił ograniczenie kontaktów bezpośrednich między pracownikami do minimum, więc tam, gdzie to tylko było możliwe, wykorzystywane były narzędzia online lub dokumenty w wersji elektronicznej. Zakładam, że taki tryb pracy kadr zostanie w większości firm wdrożony już na stałe, jak tylko powstaną odpowiednie przepisy, które będą np. pozwalały pracownikom w prosty sposób poświadczać odbiór dokumentów i je podpisywać. Jak tylko się usankcjonują, a firmy uruchomią nowe narzędzia do realizacji tych procesów, postęp w tej sferze znacznie przyspieszy.

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

Inne wyzwania działów kadr

Ograniczenie bezpośrednich kontaktów z pracownikami i konieczność zmiany trybu pracy w związku z epidemią koronawirusa z pewnością były trudnym doświadczeniem dla działów kadr. Z jakimi innymi wyzwaniami zawodowymi musiały się mierzyć w tym czasie?

Rzeczywiście, konieczność ograniczenia kontaktów z pracownikami wpłynęła na wszystkie procesy kadrowe, które musiały być zmienione w taki sposób, aby faktycznie można było uniknąć bezpośrednich spotkań. Moim zdaniem największym wyzwaniem była potrzeba identyfikacji i wprowadzenia zmian w procesach kadrowych oraz konieczność szybkiego (szybszego niż w normalnym trybie) wdrożenia nowych narzędzi wspomagających wykonanie tych procesów. Pamiętajmy, że pracownicy działów kadr często także pracowali zdalnie – z powodu kwarantanny lub opieki nad dziećmi w czasie lockdownu. W lepszej sytuacji były firmy (i pracownicy) już wcześniej korzystające z zaawansowanych narzędzi IT w obszarze HR, jak np. SAP – architektonicznie przygotowanych do pracy zdalnej (SAP jest w pełni funkcjonalny nawet przy małych prędkościach Internetu). W czasie lockdownu sprawdziły się też narzędzia zdalne, stworzone z myślą o realizacji procesów kadrowych od strony pracowników, czyli portale pracownicze, do których personel może logować się z dowolnego miejsca i o każdej porze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca zdalna i model hybrydowy a systemy kadrowe

No właśnie. W związku z pandemią wiele firm wprowadziło możliwość pracy zdalnej albo model hybrydowy. Czy wiązało się to z koniecznością przebudowy systemów kadrowych i rozliczania/ewidencjonowania czasu pracy?

Oczywiście. System pracy zdalnej zmienia nie tylko procesy kadrowe, wymaga wręcz zmiany trybu pracy w całej firmie. Tak naprawdę, za sprawą pandemii, nawet firmy posiadające fizycznie jedną lokalizację stały się przedsiębiorstwami z rozproszoną strukturą. W konsekwencji trzeba było dokonać zmian w różnych procesach, tak aby ten fakt uwzględnić. Konieczne było zatem wprowadzenie odpowiednich narzędzi wspomagających procesy firmy o rozproszonej strukturze (np. SAP, Portale pracownicze i SAP SuccessFactors mają wbudowane takie funkcje).

Przygotowanie kadr do kolejnego lockdownu

Wszyscy liczymy się z możliwością ponownego lockdownu w związku z obecną falą zachorowań. O jakich kwestiach powinni pamiętać pracodawcy chcący dobrze się przygotować od strony kadrowej na taką ewentualność?

Konieczne jest wdrożenie narzędzi pozwalających na przeniesienie aktywności, kontaktów i komunikacji między pracownikami do przestrzeni online. Na rynku mamy spory wybór narzędzi, które wspomagają ten proces. Liderem w tym względzie jest SAP, który od początku był projektowany jako system do obsługi firm o rozproszonej strukturze. Dzięki temu posiada wbudowane, predefiniowane procesy wspomagające zdalną pracę, a zaletą systemu (ekosystemu) jest także wydajna architektura. W praktyce oznacza to, że czas wdrożenia rozwiązań dopasowanych do nowej sytuacji zostaje skrócony do minimum. Firma może więc bez zbędnych przestojów i bez dodatkowych nakładów funkcjonować w nowej rzeczywistości.

Chcąc przygotować się na ewentualny, kolejny lockdown powinniśmy już teraz wdrożyć narzędzia, które wspomagają procesy kadrowe realizowane zdalnie. Nie należy traktować tego jako działania doraźnego, przeciwnie – wszystko wskazuje na to, że niezależnie od sytuacji epidemicznej w tym kierunku zmierzać będzie organizacja pracy kadr w przyszłości. Epidemia koronawirusa paradoksalnie przyspieszyła procesy cyfryzacji w wielu organizacjach, także w obszarze HR. Potraktujmy to zatem jako długoterminową inwestycję, która będzie funkcjonować w przyszłości. W przypadku chęci wdrożenia takich narzędzi chętnie posłużymy poradą – w celu wyboru tych najbardziej optymalnych dla danej firmy.

Ocena pracy działów kadr na przełomie zimy i wiosny 2020 r.

Czy firmy dobrze poradziły sobie w zakresie realizacji procesów kadrowych na przełomie zimy i wiosny, kiedy większość pracowała w systemie zdalnym?

Biorąc pod uwagę to, że pierwszy raz – jako społeczeństwo – musieliśmy odnaleźć się w czasie epidemii, oceniam, że poradziliśmy sobie dobrze. Pamiętajmy, że pracodawcy nie mieli wykazu dobrych praktyk działania w pandemii, często nie dysponowali też odpowiednimi narzędziami pozwalającymi na ewidencję czasu pracy czy delegowanie zadań. Musieliśmy nowe rozwiązania testować niejako na żywo, nie zawsze wiedząc, do jakich przepisów się stosować. Zresztą one też musiały być na bieżąco zmieniane. To była trudna szkoła i oceniam, że dobrze sobie poradziliśmy w tej zupełnie nieoczekiwanej sytuacji. Teraz będzie nam łatwiej, bo mamy doświadczenie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto z menedżerów się wypali? Jak zauważać i jak przeciwdziałać wypaleniu [STRATEGIE]

40% menedżerów czuje się przemęczonych i przeciążonych obowiązkami. Dodatkowo aż 62% menedżerów pracuje średnio 2 godziny dłużej dziennie niż przed pandemią. Są oni w sposób szczególny narażeni na wypalenie zawodowe, które niesie wiele negatywnych skutków dla pracowników i pracodawców. Oto kilka sprawdzonych strategii dla menedżerów i organizacji przeciwdziałających wypaleniu.

Podwyżki dla nauczycieli 2025 [Najnowsze wiadomości]

Jakie są najnowsze informacje w przedmiocie podwyżek dla nauczycieli w 2025 roku? Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie wynagrodzeń dla nauczycieli przewiduje 5% podwyżkę. Co na to ZNP? Dnia 17 lutego 2025 r. przedstawiciele ZNP spotkali się w MEN w celu przedstawienia własnych postulatów.

ZUS waloryzuje świadczenia. 1 marca rusza pierwsza transza wypłat emerytur i rent, ale pieniądze na koncie będą wcześniej

1 marca 2025 r. to ustawowy termin wypłaty przez ZUS zwaloryzowanych świadczeń emerytalno-rentowych. Coroczna waloryzacja jest przeprowadzana z urzędu. Oznacza to, że świadczeniobiorcy nie muszą składać wniosków o podwyższenie świadczenia.

Co grozi pracodawcy za zbyt niską temperaturę w miejscu pracy?

Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy określają minimalne temperatury, w których praca może być wykonywana. Z tego powodu pracodawcy powinni zapewnić odpowiednie temperatury w pomieszczeniach pracy. W razie niezachowania odpowiedniej temperatury pracownik może odmówić wykonywania pracy.

REKLAMA

Rabat na usługi telekomunikacyjne z tym stopniem niepełnosprawności

Rabat na usługi telekomunikacyjne z tym stopniem niepełnosprawności. Czy osoby niepełnosprawne mogą liczyć na rabat na usługi telekomunikacyjne? A co z dofinansowaniem do zakupu telefonu lub sprzętu elektronicznego?

Wskaźnik waloryzacji emerytur 2025

Wskaźnik waloryzacji emerytur 2025 podano w Komunikacie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2025 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Jest niższy niż zakładano. O ile wzrosną emerytury od 1 marca 2025 r.?

Dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych w 2025 r.

Średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wyniósł 103,6. Oznacza to, że w 2025 r. nie zmieniły się kwoty dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

Krótszy tydzień pracy. Rząd analizuje, a samorządy wprowadzają

Kolejne miasto zdecydowało się wprowadzić skrócony tydzień pracy dla swoich pracowników. W Urzędzie Miasta w Świebodzicach od 1 marca 2025 r. zostanie uruchomiony program pilotażowy. Urzędnicy będą pracować 35 godzin tygodniowo za dotychczasową pensję.

REKLAMA

Zakaz wypowiadania umowy o pracę podczas urlopu

Wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę jest jednym ze sposobów zakończenia stosunku pracy. Jednak nie zawsze pracodawca może wręczyć pracownikowi wypowiedzenie. Nieobecność pracownika w pracy z powodu urlopu jest jedną z sytuacji, gdy jego stosunek pracy podlega szczególnej ochronie.

PPK: Pracodawca musi weryfikować status mikroprzedsiębiorcy i uczestnictwo w PPE

Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione zadeklarowały niedokonywanie wpłat do PPK i który w związku z tym nie uruchomił tego programu, po zakończeniu roku obrotowego powinien sprawdzić, czy nadal nie stosuje się do niego przepisów o PPK. Prawo do niewdrożenia PPK mogą także utracić podmioty, które nie uruchomiły PPK z uwagi na prowadzenie PPE. Zwolnienie z PPK nie jest bezterminowe. Pracodawca ma obowiązek weryfikacji statusu mikroprzedsiębiorcy i uczestnictwa w PPE.

REKLAMA