Kategorie

Zatrudnianie pracowników, Cudzoziemcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczanie zostało rozpoczęte. Za moment rozpocznie się 2020 rok i wszystko wskazuje na to, że pod wieloma względami czeka nas trudny czas. Przede wszystkim przez wzgląd na zbyt małą liczbę pracobiorców w odniesieniu do wolnych etatów oraz liczne zadania, na które nie ma gotowych odpowiedzi.
1 stycznia 2019 roku wejdzie w życie nowa ustawa o rynku pracy. Zastąpi ona dotychczasową ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jakie zmiany przewidziano w nowej ustawie?
Ustawa z dnia 20 lipca 2017 roku, o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku. Ustawa przewiduje ważne zmiany w dotychczasowych przepisach oraz wprowadza nowy rodzaj zezwolenia na pracę.
Stale rośnie liczba cudzoziemców, którzy wykonują prace bez zezwolenia. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy należy zwiększyć sankcje za naruszenie przepisów dotyczących powierzania cudzoziemcowi nielegalnego zatrudnienia.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wprowadza m.in. nowe rozwiązanie w postaci tzw. zezwolenia wielosezonowego, dzięki czemu pracodawca może uzyskać wpis do ewidencji pracy sezonowej na okres do 3 lat. Co jeszcze zmieni się w przepisach o zatrudnianiu cudzoziemców?
Do końca 2017 r. nie zmienią się zasady zatrudniania cudzoziemców do prac sezonowych. Zmiany w projekcie ustawy o cudzoziemcach mają obowiązywać od 2018 roku. Zaproponowano między innymi wydłużenie możliwości pracy sezonowej cudzoziemców z 6 do 9 miesięcy.
Pracodawcy muszą kontrolować legalność pobytu zatrudnionych obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Rosji lub Ukrainy w Polsce. Przed rozpoczęciem pracy pracodawca jest zobowiązany żądać od cudzoziemca przedstawienia ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski. Musi także przechowywać przez cały okres wykonywania pracy przez cudzoziemca kopię dokumentu pobytowego.
Rząd na wtorkowym posiedzeniu przyjął poprawiony projekt zmian w zatrudnianiu cudzoziemców. Przewiduje on m.in. roczne limity zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową oraz oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Zmiany te budzą wątpliwości Pracodawców RP.
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach przewiduje ujednolicenie procedury ubiegania się przez cudzoziemców o zezwolenie na pracę i pobyt w Polsce. Przewiduje się, że zmiany będą obowiązywały od 2018 roku.
Utrzymanie systemu oświadczeń przy sezonowym i krótkoterminowym zatrudnianiu cudzoziemców - proponuje resort pracy. Wcześniejsza propozycja zmian dotyczyła płatnych zezwoleń na pracę.
Pod koniec listopada 2016 r. mają wejść w życie przepisy upraszczające procedury uzyskiwania zezwolenia na pracę i pobyt czasowy. Od 2017 r. wprowadzone zostaną zezwolenia na pracę sezonową i krótkoterminową w miejsce oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy.
Obywatele Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdowy, Federacji Rosyjskiej, Republiki Armenii i Ukrainy mogą być zatrudniani w Polsce na podstawie tzw. procedury uproszczonej. Na czym polega i jak legalnie zatrudnić cudzoziemca na przykład z Ukrainy?
Cudzoziemcy pracujący sezonowo i krótkoterminowo będą musieli posiadać zezwolenie na pracę - wynika z projektu ustawy o promocji zatrudnienia. Zezwolenie na pracę ma wejść w miejsce uproszczonej procedury oświadczeniowej, co oznacza większe formalności. Obecnie projekt jest przedmiotem analizy.
Do prac sezonowych najłatwiej zatrudniać cudzoziemców, którzy nie muszą uzyskiwać pozwolenia na pracę w Polsce. Dotyczy to m.in. osób z krajów Unii Europejskiej oraz z krajów Europy Wschodniej sąsiadujących z Polską, np. Rosji, Białorusi czy Ukrainy. Najkorzystniejszą formą zatrudnienia do takich prac będzie dla polskiego przedsiębiorcy umowa cywilnoprawna.
Zatrudnianie pracowników ze Wschodu w okresie wakacyjnym jest coraz częściej praktykowane przez polskich pracodawców. Ukraińcy, Gruzini, Mołdawianie czy Wietnamczycy są skłonni wykonywać pracę za znacznie niższe wynagrodzenie niż Polacy.
Zatrudnianie cudzoziemców przez agencje pracy tymczasowej wymaga przestrzegania szczególnych przepisów. Jeśli wymaga tego prawo, agencje pracy tymczasowej powinny ponadto uzyskać zezwolenie na pracę przez cudzoziemca. Jakie są obowiązki agencji?
Cudzoziemcy mogą wykonywać pracę w Polsce, jeśli posiadają zezwolenie na pracę (chyba, że na mocy przepisów szczególnych nie potrzebują takiego zezwolenia) oraz przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Brak zezwolenia na pracę i nielegalne przebywanie na terytorium kraju przez cudzoziemca pociąga za sobą dodatkowe obowiązki pracodawcy.
Obowiązująca od 21 lipca br. ustawa o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje sankcje karne dla pracodawców zatrudniających cudzoziemców nielegalnie przebywających na terytorium Polski, a także odpowiedzialność finansową wykonawców za naruszenie obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia takich cudzoziemców przez podwykonawcę. Pracodawcy zostali również zobowiązani do żądania od cudzoziemca przedstawienia dokumentów uprawniających go do pobytu na terenie Polski przed powierzeniem mu pracy oraz do przechowywania kopii tych dokumentów przez cały okres jego zatrudnienia. Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców na podstawie umowy o pracę, a także podmioty powierzające wykonywanie pracy cudzoziemcom na innej podstawie, np. na umowę zlecenia lub o dzieło, mieli czas na uzyskanie kopii dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski do 4 września br.
Pracodawca musi mieć zezwolenie na zatrudnienie cudzoziemca. Istnieje jednak wiele wyjątków od tego wymogu. W Polsce pracę bez zezwolenia mogą podjąć np. pracownicy z krajów Unii Europejskiej.
Obowiązująca od 21 lipca br. ustawa o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje sankcje karne dla pracodawców zatrudniających cudzoziemców nielegalnie przebywających na terytorium Polski, a także odpowiedzialność finansową wykonawców za naruszenie obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia takich cudzoziemców przez podwykonawcę. Pracodawcy zostali również zobowiązani do żądania od cudzoziemca przedstawienia dokumentów uprawniających go do pobytu na terenie Polski przed powierzeniem mu pracy oraz do przechowywania kopii tych dokumentów przez cały okres jego zatrudnienia. Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców na podstawie umowy o pracę, a także podmioty powierzające wykonywanie pracy cudzoziemcom na innej podstawie, np. na umowę zlecenia lub o dzieło, mają czas na uzyskanie kopii dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski do 4 września br.
Kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców zależą od tego, czy popełniony przez pracodawcę czyn jest przestępstwem czy wykroczeniem. Za szczególne naruszenia w tym zakresie pracodawcy grozi grzywna w wysokości od 100 zł do 1 080 000 zł lub kara ograniczenia wolności do 12 miesięcy. Takiej interpretacji niejasnych przepisów – w odpowiedzi na pytania naszej redakcji – udzieliło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Surowe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców bez ważnego prawa pobytu w Polsce oraz odpowiedzialność wykonawców i podwykonawców zatrudniających nielegalnie cudzoziemców w Polsce przewidują przepisy ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja weszła w życie 21 lipca 2012 r.
Surowe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców bez ważnego prawa pobytu w Polsce oraz odpowiedzialność wykonawców i podwykonawców zatrudniających nielegalnie cudzoziemców w Polsce przewidują przepisy ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja weszła w życie 21 lipca 2012 r.
Niebieska Karta UE to zezwolenie udzielane obywatelowi państwa trzeciego przez państwo członkowskie w celu podjęcia na jego terytorium zatrudnienia na okres dłuższy niż 3 miesiące w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji.
Jeśli menedżerem, członkiem zarządu lub rady nadzorczej jest cudzoziemiec, przed dokonaniem rozliczenia wynagrodzenia musimy ustalić, czy istnieje tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym. Należy także rozstrzygnąć obowiązek podatkowy takiej osoby. Powyższych ustaleń trzeba dokonać na podstawie przepisów obowiązujących w kraju wykonywania pracy z uwzględnieniem umów międzynarodowych.
Przed dokonaniem rozliczenia wynagrodzenia należnego osobie będącej cudzoziemcem zatrudnionej jako menedżer, członek zarządu lub rady nadzorczej należy ustalić, czy istnieje tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym. Należy ponadto rozstrzygnąć obowiązek podatkowy takiej osoby. Powyższych ustaleń należy dokonać na podstawie przepisów obowiązujących w kraju wykonywania pracy z uwzględnieniem umów międzynarodowych.
Pracodawca może m.in. uzależnić zatrudnienie kandydata od uznania posiadanych przez niego kwalifikacji zawodowych zdobytych w innym państwie członkowskim UE przez odpowiedni organ w Polsce.
Ponad 10 tys. pozwoleń na pracę dla cudzoziemców wydano w pierwszym półroczu 2010 roku w województwie mazowieckim - poinformowało biuro prasowe wojewody. W porównaniu z rokiem ubiegłym liczba wydanych pozwoleń wzrosła o 24 proc.
Rozporządzenie dot. pracy cudzoziemców bez zezwolenia na pracę ogranicza pracę cudzoziemca do 6 miesięcy niezależnie od liczby podmiotów powierzających mu pracę.
Zatrudniamy pracownika, który jest obywatelem Ukrainy. Chcemy go oddelegować do pracy na terenie Niemiec na 2 miesiące. Czy ZUS wyda w tym przypadku A1, jeśli nie jest to obywatel Unii Europejskiej?
W zakładzie pracy, w którym pracuje 35 pracowników, zatrudnionych jest 3 cudzoziemców. Zakład zostaje przejęty przez innego pracodawcę. Czy cudzoziemcy nadal pozostaną w zatrudnieniu w nowym zakładzie na warunkach, którymi byli objęci u dotychczasowego pracodawcy przed przejęciem?
Rząd przyjął założenia do ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich. Zakazane będzie zatrudnianie cudzoziemców przebywających w Polsce nielegalnie.
1 lutego 2011 r. weszła w życie większość przepisów nowelizujących m.in. tzw. ustawę zatrudnieniową. Znaczące zmiany zaszły nie tylko dla bezrobotnych, ale też dla pracodawców czy cudzoziemców zatrudnianych w Polsce.
Około 19 tys. cudzoziemców otrzymało w 2010 r. w woj. mazowieckim pozwolenia na pracę. Na podstawie oświadczenia składanego przez pracodawcę zatrudnionych było 90 tys. cudzoziemców - poinformowała Agnieszka Łuszczyńska z urzędu wojewódzkiego.
Ubezpieczeniom społecznym w Polsce nie podlegają cudzoziemcy, których pobyt w naszym kraju nie ma charakteru stałego i którzy są zatrudnieni w obcych przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, misjach, misjach specjalnych lub instytucjach międzynarodowych.
Projekt nowej ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium RP wbrew przepisom przewiduje m.in. obowiązek sprawdzania statusu pobytowego zatrudnianych cudzoziemców.
Od 1 stycznia 2011 roku obywatele Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji i Ukrainy będą mogli pracować w Polsce bez zezwolenia na pracę. Minister pracy Jolanta Fedak podpisała rozporządzenie w tej sprawie.
Otwarcie 1 maja 2011 r. rynku pracy przez Niemcy i Austrię dla obywateli ośmiu środkowoeuropejskich państw UE nie wywoła nowej fali emigracji zarobkowej z Polski - ocenił w Berlinie wiceminister gospodarki Rafał Baniak.
W Unii Europejskiej wprowadzono tzw. okresy przejściowe – regulacje przejściowe dotyczące realizacji swobody przepływu pracowników – zarówno w przypadku państw, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 r. (w tym Polski), jak i państw, które członkami Unii stały się 1 stycznia 2007 r. (Rumunia i Bułgaria).
Pracownicy skierowani do pracy w Polsce z państwa będącego członkiem Unii Europejskiej powinni mieć zapewnione warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż wynikające z kodeksu pracy i innych przepisów.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej proponuje zniesienie ograniczenia w czasie obowiązywania uproszczeń w procedurze zatrudniania określonych grup cudzoziemców. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan popiera tę inicjatywę.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) proponuje zniesienie ograniczenia w czasie obowiązywania uproszczeń w procedurze zatrudniania określonych grup cudzoziemców. Środowisko przedsiębiorców skupionych w Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) pozytywnie ocenia propozycję MPiPS.
Czy lepiej dać pracę bezrobotnym rodakom, czy imigrantom? Jak zapełnić luki pokoleniowe? Co oznacza zatrudnianie obcokrajowców dla kraju, firm i menedżerów?
W Polsce rośnie liczba nielegalnie zatrudnianych cudzoziemców: w 2009 r. zwiększyła się aż dwukrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosła ponad 10 tys. - wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Najczęściej na czarno pracują Ukraińcy.
W roku ubiegłym wydano blisko 30 tys. zezwoleń na pracę, prawie 60 proc. więcej niż rok wcześniej. Pracowało też 189 tys. cudzoziemców zza wschodniej granicy na podstawie odrębnych przepisów. Dane te nie obejmują pracujących na czarno.
Polscy pracodawcy coraz chętniej zatrudniają cudzoziemców. Jak wynika z danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w ubiegłym roku w urzędach pracy zarejestrowano 156 tysięcy oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom – obywatelom Ukrainy, Białorusi i Rosji. Odpowiadając na potrzeby rynkowe, polskie agencje pracy oferują usługę rekrutacji pracowników ze Wschodu.
W Polsce coraz częściej łamane są prawa pracujących na jej terytorium cudzoziemców. Zdarza się, że obcokrajowcy pracują po kilkanaście godzin, za kilkaset zł miesięcznie, mieszkając "w katastrofalnych" warunkach - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Straży Granicznej (SG).
Od stycznia do końca października br. trwały kontrole w zakresie legalności zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców. Inspektorzy pracy stwierdzili naruszenia przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców w 40 proc. podmiotów poddanych kontroli, w tym nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemców ujawniono w 12,2 proc. skontrolowanych zakładów.
Jesteśmy jednostką samorządową. Planujemy przyjęcie kilku nowych pracowników na stanowiska urzędnicze. W jakich sytuacjach można obecnie nie stawiać kandydatom do pracy wymogu posiadania obywatelstwa polskiego? Czy w regulaminie naszej jednostki możemy przyjąć, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego?
Obowiązująca od 1 lutego br. zmiana ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nowe rozporządzenia wykonawcze wprowadziły liczne zmiany w zakresie uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców spoza UE. W wyniku tych zmian procedura dotycząca zatrudniania cudzoziemców została znacznie skrócona i ułatwiona. Jednak pracodawcom przybyły w związku z tym nowe obowiązki.