Po zgłoszeniu przez pracownika wypadku przy pracy pracodawca powołał zespół powypadkowy. W trakcie postępowania powypadkowego zakończył się okres, na który została zawarta z pracownikiem umowa o pracę na czas określony. Pracodawca nie podpisał z pracownikiem kolejnej umowy o pracę. Po zakończeniu postępowania powypadkowego zespół powypadkowy sporządził protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Ze względu na to, że poszkodowany nie odpowiadał na telefony, sms-y ani e-maile, pracodawca przesłał protokół powypadkowy poszkodowanemu pocztą (aby mógł on zapoznać się z treścią dokumentacji) wraz z pouczeniem o prawie do wniesienia uwag i zastrzeżeń. Poszkodowany nie odebrał przesyłki poleconej, która po upływie 14 dni została zwrócona pracodawcy. Czy pracodawca może w takiej sytuacji zatwierdzić protokół powypadkowy?
Pracownik przedsiębiorstwa pogrzebowego pełnił nocny dyżur w siedzibie przedsiębiorstwa. Ponieważ nie było żadnych zgłoszeń, pracownik spał w pomieszczeniu przeznaczonym do wypoczynku, znajdującym się na terenie zakładu pracy. W tym czasie w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej doszło do pożaru, podczas którego pracownik zatruł się dymem i doznał poważnych poparzeń. Czy wypadek, jakiemu pracownik uległ podczas pełnienia dyżuru, jest wypadkiem przy pracy?
Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy?
Zatrudniamy pracownika na stanowisku informatyka na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Pracownik ten dodatkowo prowadzi własną działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych – naprawczych. Pracownik wykorzystał 182 dni zasiłku chorobowego i obecnie otrzymuje świadczenie rehabilitacyjne płatne z ZUS. Ostatnio wpłynęła do naszego zakładu dokumentacja od firmy współpracującej z nami, w której znajdują się dokumenty potwierdzające, że nasz pracownik będąc na zwolnieniu lekarskim wykonywał pracę w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Czy pracownik będąc na zwolnieniu lekarskim, a obecnie pobierający świadczenie rehabilitacyjne, musi powstrzymywać się tylko od pracy, natomiast może wykonywać działalność gospodarczą?
Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?
Pracownik otrzymuje wynagrodzenie minimalne łącznie z dodatkiem stażowym, który nie jest zmniejszany za okres choroby. Wynagrodzenie bez tego dodatku jest niższe od minimalnego. Jednocześnie pracownik prowadzi działalność, z której opłaca tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W kwietniu br. pracownik chorował. W związku z tym otrzymał wynagrodzenie za pracę obniżone o okres nieobecności, ale pełną kwotę dodatku stażowego, który nie jest zmniejszany za czas choroby. Łącznie składki na ubezpieczenia społeczne opłaciliśmy od kwoty niższej niż minimalne wynagrodzenie. Pracownik zwrócił się do mnie z pytaniem, czy za kwiecień musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne z działalności.