REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co zrobić, jeśli producent nie dostarczył przy sprzedaży wymaganej dokumentacji do maszyny?

W zakładzie pracy w trakcie kontroli nowej pilarki tarczowej zakupionej przez pracodawcę inspektor pracy stwierdził, że pracodawca wraz z zakupioną maszyną nie otrzymał pełnej dokumentacji. Po dostarczeniu pilarki stwierdzono brak deklaracji zgodności oraz niekompletną instrukcję użytkowania maszyny. Następnie po uruchomieniu pilarki kontrolujący zauważyli brak wyłącznika krańcowego w ruchomej osłonie układu napędowego pilarki. Maszyna była produkcji krajowej. Producent oznakował ją znakiem CE. Kto ponosi odpowiedzialność za stwierdzone braki: pracodawca czy producent maszyny?

Czy pracodawca ma obowiązek zawsze wpuścić inspektora pracy na teren zakładu pracy?

Do zakładu pracy, w którym produkowane są artykuły spożywcze, m.in. hermetycznie pakowane (technologia produkcji jest ściśle strzeżona przez pracodawcę), zgłosili się inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy pracy przedstawili się, okazali legitymacje służbowe oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolujący chcieli wejść do wszystkich pomieszczeń pracy. Pracodawca zażądał od inspektorów pracy okazania aktualnej książeczki sanepidu lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, że kontrolujący są zdrowi. Polecił też pracownikom, aby przygotowali specjalne zobowiązanie dotyczące zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez inspektorów pracy. Następnie pracodawca przedstawił je kontrolującym do podpisu, postawił też warunek, że w przypadku niepodpisania zobowiązania nie pozwoli rozpocząć czynności kontrolnych. Inspektorzy nie przedstawili książeczki sanepidu, odmówili podpisania sporządzonego przez pracodawcę zobowiązania. Pracodawca nie wpuścił inspektorów pracy na teren zakładu pracy. Czy pracodawca postąpił słusznie, zabraniając inspektorom pracy rozpoczęcia czynności kontrolnych? Czy grożą mu w związku z tym jakiekolwiek konsekwencje?

Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

Pracodawca, korzystając z zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zorganizował szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i pracowników inżynieryjno-technicznych. Przeprowadzenie tych szkoleń zlecił pracownikom służby bhp. Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

REKLAMA

Dlaczego kobietom jest trudniej w świecie biznesu?

W jaki sposób pracodawca powołuje zespół powypadkowy?

W trakcie audytu przeprowadzanego w związku z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem stwierdzono, że w dokumentach powypadkowych nie ma zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego. Czy taki dokument jest konieczny?

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia palarni w zakładzie pracy zatrudniającym 16 pracowników?

W zakładzie pracy zatrudnionych jest 16 pracowników. Żądają oni od pracodawcy zapewnienia palarni. Motywują to tym, że palący pracownicy „zadymiają” pomieszczenia pracy, w których pracę wykonują również osoby niepalące, co jest szkodliwe dla osób niepalących. Czy pracodawca musi zapewnić palarnię w zakładzie pracy, w którym zatrudnionych jest 16 pracowników?

Czy w przypadku samobójstwa pracownika należy przeprowadzać postępowanie powypadkowe?

Pracownik firmy ochroniarskiej, który posiadał pozwolenie na broń służbową i był licencjonowanym agentem ochrony, zastrzelił się podczas pracy. Pozostawił list pożegnalny, który wyraźnie wskazywał, że było to samobójstwo. Czy pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe?

REKLAMA

Czy pracodawca zatrudniający młodocianych ma dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Pracodawca, w celu obniżenia kosztów działalności oraz możliwości zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników w przyszłości, zatrudnił pracowników młodocianych. Wykonują oni pracę od godziny 4.00 rano od niedzieli do piątku. Opiekun prawny jednego z pracowników młodocianych nie wyraził zgody na wykonywanie pracy przez podopiecznego w czasie określonym przez pracodawcę. Czy na pracodawcę zatrudniającego pracowników młodocianych nałożone są dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy pracownikowi należy się od pracodawcy odszkodowanie za zniszczony w czasie wypadku przy pracy samochód prywatny?

Pracownik korzystający w pracy z własnego samochodu osobowego, jadąc do klienta, wpadł w poślizg, co doprowadziło do wypadku samochodowego. Pracownik trafił do szpitala, a samochód został całkowicie zniszczony. W umowie dotyczącej używania samochodu nie uwzględniono kwestii związanych ze zniszczeniem auta należącego do pracownika, z którego korzystał on podczas wykonywania obowiązków służbowych. Czy w takiej sytuacji pracownik może liczyć na odszkodowanie od pracodawcy za zniszczony samochód?

W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?

Jak ustrzec się błędów podczas uruchamiania oprogramowania HCM

Odpowiedź na pytanie, co dla obu stron – dostawcy oprogramowania oraz klienta – oznacza wdrożenie zakończone sukcesem, nie należy, wbrew pozorom, do łatwych. W przypadku wykonawcy wdrożenia można by się pokusić o stwierdzenie, że sukcesem jest moment pozytywnie zakończonego odbioru. Dla klienta może oznaczać dzień, kiedy odczuje lub wyliczy, że zdefiniowany i opisany w analizie cel został zrealizowany, a oczekiwane korzyści z wdrożenia systemu osiągnięte.

Zbieg tytułów do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym

Gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego tytułu do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, składka zdrowotna powinna być opłacana z każdego z tych tytułów odrębnie.

Jak zakwalifikować pracownika na szkolenie okresowe?

W firmie zatrudniamy pracowników zajmujących się przygotowaniem wysyłki produktów do klienta. Praca polega na zebraniu potrzebnych produktów do wspólnego opakowania oraz oznakowania i przygotowania ich do wysyłki. Pracownik po zebraniu produktów na podstawie komputerowej specyfikacji zamyka karton, drukuje etykietę adresową i nakleja ją na opakowanie. Prace te zwykle wykonują pracownicy magazynu. Jednak część tych prac wykonuje również pracownik sekretariatu (reklamacje, zwroty itp.). Wszyscy pracownicy wykonują pracę przy komputerze, a ciężar paczek nie przekracza kilku kilogramów. Do niedawna pracownicy magazynu szkoleni byli jako robotnicy, zaś pracownicy biura jako pracownicy administracyjno-biurowi. Ostatnio jednak zwrócono nam uwagę, że taki podział jest niewłaściwy. Jaka jest różnica między tymi grupami i według jakiego programu powinni być oni szkoleni?

Czy pracodawca musi zorganizować miejsca do siedzenia osobom pracującym w pozycji stojącej?

Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?

Tryb dokonywania wpłat z tytułu składek

Składki opłaca się na wskazane przez Zakład rachunki bankowe odrębnymi wpłatami, które są podzielone na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy.

Kontynuowanie ubezpieczeń społecznych po ustaniu prowadzenia działalności

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby współpracujące objęte obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi mogą po ustaniu tych ubezpieczeń kontynuować je dobrowolnie.

Dokumenty rozliczeniowe korygujące

W określonych przypadkach płatnik składek zobowiązany jest do złożenia w ZUSie dokumentów korygujących złożone wcześniej deklaracje.

Składka na Fundusz Pracy osób prowadzących działalność gospodarczą

Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym. Dzięki opłacaniu składki na Fundusz Pracy uzyskujemy prawo do świadczeń w razie utraty pracy.

Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego osób prowadzących własną działalność

Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego przysługują osobom objętym ubezpieczeniem wypadkowym. Prawo do świadczeń pieniężnych z tytułu choroby zawodowej lub wypadku przy pracy nie jest uzależnione od podlegania ubezpieczeniu chorobowemu.

Zasady wypłaty świadczeń dla osób prowadzących działalność gospodarczą

Prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa przysługujących osobom objętym ubezpieczeniem z tytułu prowadzenia działalności pozarolniczej lub współpracy przy jej prowadzeniu ustalają oraz świadczenia te wypłacają oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwe według siedziby płatnika składek.

Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego osoby prowadzącej działalność gospodarczą

Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu stanowi przeciętny miesięczny przychód za 12 miesięcy kalendarzowych nieprzerwanego ubezpieczenia poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy.

Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania zasiłku opiekuńczego?

Osobie prowadzącej działalność gospodarczą, która jest objęta ubezpieczeniem chorobowym przysługuje zasiłek opiekuńczy. Aby go jednak otrzymać, będziemy potrzebować kilku dokumentów.

Zasiłek opiekuńczy osoby prowadzącej działalność gospodarczą

Osoby prowadzące działalność pozarolniczą i osoby z nimi współpracujące, podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, mogą zostać na swój wniosek objęte dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym.

Zasiłek macierzyński osoby prowadzącej działalność gospodarczą

Osoby prowadzące działalność pozarolniczą i osoby z nimi współpracujące, podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, mogą zostać na swój wniosek objęte dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym.

Zasiłek chorobowy osoby prowadzącej działalność gospodarczą

Osoby prowadzące działalność pozarolniczą i osoby z nimi współpracujące, podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, mogą zostać na swój wniosek objęte dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym.

Świadczenie rehabilitacyjne osoby prowadzącej działalność gospodarczą

Osoby prowadzące działalność pozarolniczą i osoby z nimi współpracujące, podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, mogą zostać na swój wniosek objęte dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym.

Prawo do zasiłku chorobowego po ustaniu tytułu ubezpieczenia

Zasiłek chorobowy przysługuje nie tylko w czasie trwania ubezpieczenia chorobowego. Prawo do tego zasiłku przysługuje także w pewnych przypadkach po ustaniu tytułu tego ubezpieczenia.

Jakim ubezpieczeniom podlega osoba prowadząca pozarolniczą działalność, pobierająca świadczenie przedemerytalne?

Emeryci prowadzący działalność gospodarczą opłacają z tego tytułu jedynie składkę zdrowotną. A co z tymi przedsiębiorcami, którzy pobierają świadczenie przedemerytalne? Czy są traktowani jak emeryci?

Zgłaszanie wypadków

Służby bhp często stają przed problemem, czy dane zdarzenie wypadkowe zgłaszać do właściwych organów, zwłaszcza jeśli na wcześniejszym etapie postępowania powypadkowego powstały już jakieś nieprawidłowości. Ważne jest przy tym, aby wiedzieć, jak prawidłowo zgłosić wypadek przy pracy oraz kiedy niezgłoszenie wypadku zostanie uznane za przestępstwo.

Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązek ubezpieczenia

Polskie ustawodawstwa daje przedsiębiorcy możliwość zawieszenia działalności na pewien określony czas. W takim wypadku przedsiębiorca nie ma obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie, chyba że dobrowolnie.

Przedsiębiorca – osoba prowadząca działalność pozarolniczą

Warto wiedzieć, że na gruncie ubezpieczeń społecznych przedsiębiorca nie funkcjonuje jako przedsiębiorca, ale jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność. Co tak naprawdę oznacza to sformułowanie i czym się różni od działalności gospodarczej?

W jakich najniższych temperaturach mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie nastąpiła awaria ogrzewania. Z tego powodu temperatura w biurze spadła do 16°C. W jakiej minimalnej temperaturze mogą pracować pracownicy biurowi?

Czy można podnosić pracowników na wysokość za pomocą wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia?

W magazynie wysokiego składowania miał miejsce wypadek. Pracownik spadł z wysokości z wózka jezdniowego podnośnikowego, tzw. widlaka. Czy pracownika można podnosić na wysokość, gdy stoi on bezpośrednio na widłach wózka lub na drewnianej palecie?

Czy w zakładzie pracy powinny być opracowane zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

W zakładzie pracy znajduje się zespół hal magazynowych zamkniętych oraz teren zewnętrzny pomiędzy halami, gdzie przemieszczają się środki transportu stanowiące własność pracodawcy, jak również środki transportu innych firm. Czy pracodawca musi opracować zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

Działalność instytucji i sądów problemem dla bezpieczeństwa pracy

Działalność instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pracy, a także sądów i prokuratur po katastrofach w górnictwie to główne problemy związane z bezpieczeństwem pracy w górnictwie - mówili 4 lutego w Katowicach związkowcy z Solidarności.

Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca zamierza wyznaczyć pracownika do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników. Biorąc pod uwagę zmiany prawne w tym zakresie, ma jednak wątpliwości co do wyznaczenia konkretnej osoby. Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Jak często należy dokonywać przeglądów konstrukcji regałów magazynowych?

W magazynach naszej firmy często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń regałów. Ich najczęstszą przyczyną są maszyny (urządzenia) służące do transportu lub sam towar. Jak często i w jaki sposób powinno się kontrolować takie uszkodzenia?

Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę, gdy pracownik wykonuje pracę 2 godziny w tygodniu przy substancjach rakotwórczych?

Na terenie zakładu pracy podczas pracy wykorzystywane są substancje rakotwórcze w śladowej ilości. Pracownicy wykonują pracę łącznie nie dłużej niż 2 godziny w tygodniu i nie na stałych stanowiskach pracy. Społeczny Inspektor Pracy zalecił pracodawcy stosowanie wszystkich zasad bhp oraz przepisów obowiązujących podczas pracy z substancjami rakotwórczymi, głównie w zakresie ewidencjonowania pracowników wykonujących pracę, oraz wykazu substancji rakotwórczych. Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę?

Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom posiłki i napoje profilaktyczne?

W magazynie pracownicy wykonują prace związane z dużym obciążeniem fizycznym (ręczne przenoszenie ciężarów). Praca częściowo odbywa się w zmiennych warunkach atmosferycznych. Pracownicy domagają się wydawania posiłków i napojów profilaktycznych. Motywują to tym, że ich praca wykonywana jest w warunkach szczególnie uciążliwych. Pracodawca nie podziela opinii pracowników. Twierdzi, że praca nie należy do prac szczególnie uciążliwych i w związku z tym pracownikom nie przysługują posiłki i napoje profilaktyczne. Pracodawca nie zdecydował się na ustalenie w przepisach wewnątrzzakładowych prawa pracowników do posiłków i napojów profilaktycznych. Czy pracodawca powinien wydawać posiłki i napoje profilaktyczne pracownikom?

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik służby bhp czy pracodawca?

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia rejestru wypadków, jeśli nie było ich na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy nie odnotowano żadnego wypadku przy pracy, dlatego pracodawca nie założył rejestru wypadków przy pracy. Podczas kontroli inspektor pracy zażądał okazania takiego rejestru. Czy pracodawca ma obowiązek jego utworzenia, mimo że na terenie zakładu pracy nie wystąpiły zdarzenia wypadkowe?

Kiedy kierownik może prowadzić instruktaż stanowiskowy dla pracowników?

Jakie szkolenia i w jakich terminach powinien odbyć pracownik, który w trakcie trwania zatrudnienia w zakładzie pracy awansował na stanowisko kierownicze? Kiedy pracownik ten będzie mógł przeprowadzać szkolenia wstępne – instruktaż stanowiskowy dla swoich podwładnych?

Składki na ubezpieczenia społeczne w 2010 roku

ZUS poinformował o kwotach składek na ubezpieczenia społeczne oraz najniższej podstawie podstawie ich wymiaru w 2010 roku.

Niska temperatura w miejscu pracy - kontrola PIP

Pracownicy skarżą się inspekcji pracy w Olsztynie na zbyt niskie temperatury w miejscach pracy - najczęściej w sklepach, magazynach czy hurtowniach. W czasie kontroli okazuje się, że ogrzewanie nie zawsze działa, albo jest wyłączane przez właścicieli - poinformował rzecznik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie Jacek Żerański.

Jakie są zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych?

Jakie należy przyjąć zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych na potrzeby szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy wózki widłowe bez osłon bocznych (drzwi) mogą być użytkowane zimą na otwartej przestrzeni?

W naszym magazynie korzystamy z wózka widłowego. Kilka razy w tygodniu wózek używany jest do rozładunku towarów na zewnątrz magazynu. Czy powinniśmy taki wózek wyposażyć w kabinę z drzwiami bocznymi?

Elektroniczne postępowanie upominawcze

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe przepisy w procedurze cywilnej dotyczące elektronicznego postępowania upominawczego, które mają na celu ułatwienie dochodzenia roszczeń pieniężnych.

Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

W naszym zakładzie pracy od kilku lat mamy apteczkę pierwszej pomocy wyposażoną jedynie w środki niezbędne do ratowania życia. Niedawno otrzymaliśmy ofertę zakupu w pełni wyposażonej apteczki pierwszej pomocy zgodne z międzynarodową normą DIN. Czy musimy kupić taką apteczkę i jak powinna być wyposażona firmowa apteczka pierwszej pomocy?

Czy przepisy rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej REACH obowiązują małe firmy?

Mała firma, w której zatrudnionych jest kilkunastu pracowników, zajmuje się produkcją środków do mycia i dezynfekcji dla przemysłu spożywczego. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy z tytułu rozporządzenia REACH? Czy przepisy tego rozporządzenia obowiązują także małe firmy?

REKLAMA