REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIP, Minimalna stawka godzinowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Obowiązek zawiadomienia PIP o zawarciu umowy na czas określony

Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy o zawarciu pozalimitowej umowy na czas określony w warunkach istnienia przyczyn obiektywnych. Niewypełnienie obowiązku grozi karą grzywny od 1 do 30 tys. zł. Co powinno zawierać zawiadomienie?

Główne problemy na rynku pracy - sprawozdanie PIP

Nielegalne zatrudnienie, czyli tzw. "praca na czarno" a także zastępowanie umów o pracę umowami cywilnoprawnymi, to najważniejsze problemy na rynku pracy - wynika ze sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy za 2015 rok. W ubiegłym roku przeprowadzono ponad 88 tys. kontroli u ponad 71 tys. pracodawców.

Ewidencja godzin pracy przy umowach zlecenie - zmiany od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia oraz dla samozatrudnionych. Nowelizacja określa sposób ewidencjonowania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Umowy zlecenia 2017 - nowe obowiązki pracodawców

Od 1 stycznia 2017 r. przy umowach zlecenie oraz umowach o świadczenie usług będzie obowiązywać minimalna stawka godzinowa. Zmiany oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców w postaci ewidencjonowania przepracowanego czasu. Nowelizacja przewiduje również sankcję za niewypłacanie minimalnej stawki godzinowej.

REKLAMA

Minimalna stawka godzinowa od 2017 r. - pytania i odpowiedzi

Od 1 stycznia 2017 r. minimalna stawka godzinowa dla pracujących na umowach zlecenia oraz samozatrudnionych będzie wynosić 13 zł - przy założeniu, że kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie wynosić 2 tys. zł. Jak będzie potwierdzana liczba przepracowanych godzin? Czy będzie można zrezygnować z minimalnej stawki godzinowej?

Ile będzie wynosić stawka godzinowa w 2017 r.?

Od 1 stycznia 2017 r. minimalna stawka godzinowa wynosić będzie 13 zł za godzinę. W kolejnych latach, wysokość stawki będzie uzależniona od wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. 8 sierpnia br. prezydent podpisał ustawę o stawce godzinowej.

Jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym?

Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych. Przed podjęciem zatrudnienia warto sprawdzić, jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym.

Umowy zlecenia 2017 - minimalna stawka godzinowa

Od 1 stycznia 2017 r. ma zostać wprowadzona minimalna stawka godzinowa od umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług. Przy założeniu, że minimalne wynagrodzenie za pracę w 2017 r. będzie wynosić 2 tys. zł, minimalna stawka godzinowa wyniesie 13 zł. Kogo obejmą nowe przepisy?

REKLAMA

Umowa zlecenie - wzór z omówieniem

Umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną i nie może mieć cech umowy o pracę. Do umów zlecenia nie stosuje się przepisów Kodeksu pracy, co oznacza że zleceniobiorca nie podlega ochronie tak jak pracownik oraz ma mniej przywilejów. Przedstawiamy przykładowy wzór umowy zlecenie.

Minimum 12 zł brutto na umowie zlecenia w 2016 r.

Sejm przyjął ustawę o minimalnej stawce godzinowej zakładającą 12 zł brutto za godzinę pracy na umowie zlecenia. Kwota ta ma być waloryzowana co roku, w zależności od wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę - w 2017 r. ma wynosić minimum 13 zł za godzinę pracy. Część przepisów ma wejść w życie jeszcze w 2016 r.

Ważne zmiany dla firm delegujących pracowników

Od 18 czerwca br. obowiązują nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników, zgodnie z którymi pracodawca delegujący do Polski ma obowiązek zapewnić odpowiednie warunki, tj. minimalne wynagrodzenie, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, itp. Zmiana przepisów dotyczy także rozszerzenia zadań Państwowej Inspekcji Pracy.

Minimalna stawka godzinowa od 1 stycznia 2017 r.

Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców i samozatrudnionych w wysokości 12 zł brutto ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu przewiduje szczególną ochronę wynagrodzenia dla umów zlecenia - podobnie jak w przypadku umów o pracę.

Minimalne wynagrodzenie 2017

Od 1 stycznia 2017 r. wszyscy pracownicy – niezależnie od stażu pracy – będą mieli prawo do 100 proc. minimalnego wynagrodzenia. Obowiązujące przepisy różnicują wysokość minimalnego wynagrodzenia ze względu na staż pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekt zmian w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Uzupełnienie umowy o pracę na czas określony do 21 maja 2016 r.

W przypadku zawarcia umowy terminowej przed 22 lutego 2016 r., czyli przed zmianą przepisów, pracodawca ma obowiązek do 21 maja 2016 r. uzupełnić umowę poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy oraz okolicznościach przekroczenia limitów.

Pierwsza kontrola PIP w praktyce

Od 1 marca 2016 r. trwa program tzw. pierwszych kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Pracodawcy nie będą karani mandatami a jedynie pouczani o możliwej odpowiedzialności.

Planowane zmiany w prawie pracy – katalog reform

W ostatnich miesiącach rząd i posłowie przygotowali szereg nowych propozycji zmian prawa pracy, które będą miały wpływ na kształt rynku pracy w Polsce. Część z planowanych aktów prawnych trafiła już do Sejmu, a niektóre pozostają jeszcze na etapie konsultacji międzyresortowych. Nie można wykluczyć, że część z tych zmian, które mają na celu poprawić zarobki Polaków, doprowadzi do zmniejszenia konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej i spowoduje ograniczenie zatrudnienia również w dobrze rozwijającej się dotychczas branży nowoczesnych usług biznesowych.

Ułatwienia w swobodnym przepływie pracowników

Rząd chce ułatwić pracownikom oraz członkom ich rodzin korzystanie z praw przysługujących w ramach swobodnego przepływu pracowników. Ponadto pracownicy i ich rodziny będą mogli korzystać z porad prawnych udzielanych przez Państwową Inspekcję Pracy.

12 zł za godzinę pracy od 1 stycznia 2017 r.

Minimalna stawka godzinowa w wysokości 12 zł dla zleceniobiorców ma wejść w życie 1 stycznia 2017 roku - ustaliła Rada Dialogu Społecznego. Postanowiono także o przepisach przejściowych, które pozwolą dostosować obowiązujące umowy do zmian.

Kto zostanie objęty minimalną stawką godzinową?

W 2016 r. minimalna stawka godzinowa dla osób pracujących na zlecenie oraz samozatrudnionych będzie wynosić 12 zł brutto. Jednakże nie wszyscy zleceniobiorcy zostaną nią objęci.

Minimalna stawka godzinowa nie we wszystkich zawodach

Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców nie powinna obowiązywać we wszystkich zawodach - uważa Konfederacja Lewiatan. Zdaniem ekspertów ewidencjonowanie liczby godzin oznacza wzrost biurokracji i znacznie ingeruje w umowę cywilnoprawną.

Minimalna stawka godzinowa 12 zł brutto od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. ma obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców, która została ustalona na poziomie 12 zł brutto za godzinę.

Wyniki kontroli umów cywilnoprawnych w 2015 r.

W 2015 r. inspektorzy pracy wskutek przeprowadzonych kontroli wyegzekwowali umowy o pracę dla 8,1 tys. osób, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy powinna być zawarta umowa o pracę.

Lewiatan o nowych uprawnieniach PIP w stosunki cywilnoprawne

Nowy projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy zakłada kontrolę PIP nad przestrzeganiem przepisów dotyczących wypłacania wynagrodzenia w stosunkach cywilnoprawnych. Konfederacja Lewiatan ustosunkowała się do tych zmian, wskazując na zbyt szerokie uprawnienia PIP w tym zakresie.

Rada Ochrony Pracy o legalności zatrudnienia i wypadkach w rolnictwie

Rada Ochrony Pracy przyjęła we wtorek, 9 lutego br. stanowiska dotyczące wypadków w rolnictwie, legalności zatrudnienia oraz budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Inspekcja postulowała powołanie, tzw. policji pracy, której zadaniem byłaby walka z szarą strefą w zatrudnieniu.

Które zawody skorzystają na stawce godzinowej?

Stawka minimalnego wynagrodzenia od umów zleceń została ustalona na poziomie 12 zł brutto za godzinę i ma obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Kto skorzysta na zmianie?

Podważanie umów cywilnoprawnych przez inspektorów pracy

Propozycja zmian w Państwowej Inspekcji Pracy uwzględnia przyznanie inspektorom pracy uprawnień do jednostronnej zamiany pracownikom umów cywilnoprawnych na umowy o pracę w drodze decyzji administracyjnej. Zdaniem eksperta jest to rozwiązanie ryzykowne.

PIP skontroluje firmy bez uprzedzenia

Państwowa Inspekcja Pracy będzie mogła kontrolować przedsiębiorców bez wcześniejszego zawiadomienia ich o kontroli. Do tej pory kontrole PIP bez uprzedzenia mogły wystąpić jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

Minimalna stawka godzinowa od 1 lipca 2016 r.

Przepisy dotyczące minimalnej stawki godzinowej dla umów zleceń mają wejść w życie 1 lipca 2016 r. Stawka minimalnego wynagrodzenia została ustalona na poziomie 12 zł brutto za godzinę. Projekt ustawy przewiduje również nowe zadania i uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy.

PIP skontroluje nowe umowy terminowe

Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywać nowe zasady zawierania umów na czas określony. Państwowa Inspekcja Pracy będzie sprawdzać przestrzeganie znowelizowanych przepisów.

Potwierdzanie na piśmie warunków umowy o pracę - zmiany

Projekt zmian w Kodeksie pracy ma wprowadzić obowiązek potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę jeszcze przed dopuszczeniem go do pracy. Obecne przepisy są wykorzystywane do nielegalnego zatrudniania pracowników.

Program działania PIP na lata 2016-2018

Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła program działania na lata 2016-2018. Inspektorzy będą w szczególności sprawdzać prawidłowość zawierania umów cywilnoprawnych oraz przestrzeganie znowelizowanych przepisów o umowach terminowych, które wejdą w życie 22 lutego 2016 roku.

PIP: 40 tys. skarg na działania pracodawców

Według danych Państwowej Inspekcji Pracy, do końca listopada 2015 r. do terenowych oddziałów inspekcji pracy skierowano ok. 40 tys. skarg na działania pracodawców. Skargi głównie dotyczą niewypłacania i złego obliczania wynagrodzeń za pracę.

Kontrola PIP w branży budowlanej 2015

W III kwartałach 2015 r. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła łącznie 2071 kontroli, z których wydano ponad 8 tys. decyzji. W prawie 2 tys. kontroli stwierdzono bezpośrednie zagrożenia dla życia lub zdrowia pracujących.

Umowy na czas określony 2016 – wyjaśnienia MPiPS

Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywały znowelizowane przepisy Kodeksu pracy, które ograniczają zawieranie umów na czas określony. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia nowe przepisy o umowach terminowych.

Co powinien zawierać protokół powypadkowy?

Zespół powypadkowy sporządza protokół powy­padkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wypadku i przekazuje niezwłocznie do zatwierdzenia pracodawcy. W razie niedo­trzymania tego terminu zespół ma obowiązek podania w protokole przyczyn opóźnienia. Jakie informacje powinien zawierać protokół powypadkowy?

Państwowa Inspekcja Pracy - uprawnienia i zadania

Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do sprawowania nadzoru i kon­troli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrud­nienia i innej pracy zarobkowej. Jakie zadania wykonuje PIP?

Wyniki kontroli PIP za 2014 r.

Ze sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że inspektorzy pracy przeprowadzili w 2014 r. 90,1 tys. kontroli u ponad 72,7 tys. pracodawców. PIP wydała 8,1 tys. decyzji nakazujących wypłatę wynagrodzeń lub innych świadczeń ze stosunku pracy, na łączną kwotę 171,4 mln zł.

Wolna sobota nie dla wszystkich pracowników - wyniki PIP

Co piąty pracownik nie miał wolnej soboty - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto wzrosła liczba nieprawidłowości w uzupełnianiu ewidencji czasu pracy.

Zatrudnianie bez umów - kontrole PIP

Zatrudnianie bez podpisywania umów to częsta praktyka szczególnie w okresie wakacyjnym. Tymczasem każde zatrudnienie, nawet na próbę, zawarte na krótki okres czasu powinno być potwierdzone umową. W 2014 r. kontrole PIP wykazały, że co piąty pracodawca naruszył prawo pracy przy zawieraniu umów.

Kontrola resortu zdrowia przez PIP

Kontrola resortu zdrowia przez Państwową Inspekcję Pracy dobiegła końca. Były uwagi dotyczące rozliczania godzin nadliczbowych i zawierania umów na czas określony.

Liczne nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy

Państwowa Inspekcja Pracy jest zaniepokojona licznymi nieprawidłowościami w ewidencji czasu pracy pracowników. Jak wynika z raportu PIP, przyczyną jest obniżanie kosztów prowadzenia działalności.

Obowiązkowe badania sanitarne pracowników - zmiany

Pracodawca zatrudniając pracownika, kieruje go na wstępne badania medycyny pracy w celu stwierdzenia możliwości wykonywania pracy na danym stanowisku. Istnieją branże takie jak służba zdrowia, hotelarstwo, oświata i gastronomia, które nakładają obowiązek przeprowadzenia dodatkowych badań - sanitarnych. Jakie zmiany mogą wejść w życie?

TVN nie łamał praw pracowniczych - PIP

Zakończyła się kontrola relacji między pracownikami a pracodawcą w TVN. Stacja telewizyjna nie łamała praw pracowniczych. Takie stanowisko wygłosiła Państwowa Inspekcja Pracy.

Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

Dnia 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Związki zawodowe obchodzą go jako Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy i Chorób Zawodowych. Warto zwrócić uwagę na problem wypadków przy pracy w Polsce. PIP w 2014 r. zbadała 2002 tego typu zdarzenia.

15% pracowników bez okresowych badań lekarskich

Ponad 15% pracowników pozostaje bez okresowych badań lekarskich. W 2014 r. Państwowa Inspekcja Pracy stwierdziła naruszenie obowiązku przez pracodawców w przypadku ponad 3,3 tys. pracowników.

Będzie łatwiej o emeryturę pomostową

Dzięki nowym przepisom będzie łatwiej o emeryturę pomostową. Konto ubezpieczonego w większym stopniu odzwierciedli wykonywane przez pracownika okresy pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Uprawnienia PIP w sprawie emerytur pomostowych

Rząd zajmie się projektem zakładającym większe uprawnienia w sprawie emerytur pomostowych dla Państwowej Inspekcji Pracy. PIP będzie kontrolować wykaz stanowisk pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz ewidencję pracowników je wykonujących.

Kontrola PIP w 2015 r. - jakie dokumenty należy przygotować?

Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadza u pracodawców kontrolę przestrzegania przepisów prawa pracy. W 2015 r. PIP w sposób szczególny zwróci uwagę na zasady bhp, przepisy dotyczące stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę, czasu pracy i urlopów. Kto może zostać skontrolowany? Jakie obowiązki ma podmiot kontrolowany?

Praca na urlopie rodzicielskim a wymiar urlopu wypoczynkowego - PIP

Czy łączenie urlopu rodzicielskiego z pracą ma wpływ na zmniejszenie wymiaru urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi? Na to pytanie uzyskaliśmy odpowiedź od Państwowej Inspekcji Pracy.

Coraz mniej firm nie płaci pensji pracownikom - PIP

Państwowa Inspekcja Pracy zauważyła, że jest coraz mniej firm, które nie płacą pensji pracownikom. Badania wskazują, że niewypłacone wynagrodzenia w 2014 r. stanowią 171,4 mln zł.

REKLAMA