| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: odszkodowanie dla pracownika

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu odszkodowanie dla pracownika. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące odszkodowanie dla pracownika.

Czy od odszkodowania wynikającego z ugody pozasądowej należy odprowadzić składki i podatek

Aktualizacja: 20.12.2011

Jeden z naszych byłych pracowników odwołał się od wypowiedzenia umowy o pracę. Domagał się odszkodowania za 3 miesiące pracy. W trakcie postępowania sądowego zawarliśmy z pracownikiem ugodę. Nie była ona zawarta przed sądem na rozprawie, jej treść nie została wpisana do protokołu rozprawy ani sąd nie zatwierdzał jej w drodze postanowienia. W ugodzie zobowiązaliśmy się do wypłaty na rzecz pracownika kwoty 36 000 zł (tj. 1,5-krotności jego wynagrodzenia za pracę). Po zawarciu ugody pracownik złożył do sądu wniosek o umorzenie postępowania, który został uwzględniony przez sąd. Czy od kwoty 36 000 zł należy opłacić podatek i składki? »

Czy opodatkować i oskładkować odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia oraz odprawę

Aktualizacja: 02.12.2011

Z powodów finansowych podjęliśmy decyzję o likwidacji kilkunastu stanowisk pracy, ale nie spełniamy limitów dla zwolnień grupowych. Jednak z tytułu tych zwolnień indywidualnych musimy wypłacić zwalnianym pracownikom odprawy pieniężne w wysokości wskazanej w przepisach o zwolnieniach grupowych. Jednocześnie skróciliśmy im okresy wypowiedzenia z 3 do 1 miesiąca, a za pozostałe 2 miesiące wypłacimy odszkodowania. Zarząd podjął także decyzję o wypłacie indywidualnych, dodatkowych odpraw pieniężnych dla wszystkich zwalnianych pracowników w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia. Prawo do takiego fakultatywnego odszkodowania nie wynika z żadnego wewnątrzzakładowego przepisu. Czy od kwoty tych świadczeń należy odprowadzić składki ZUS oraz zapłacić podatek? »

Czy odszkodowanie dla pracownika podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu

Aktualizacja: 15.11.2011

W wyniku prawomocnego wyroku sądu nasza firma musi wypłacić byłej pracownicy odszkodowanie za bezpodstawne wypowiedzenie umowy o pracę. Czy odszkodowanie podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu? »

Korekta podatku i składek w razie nadpłaty zasiłku

Aktualizacja: 06.10.2011

Pracownik (48 lat) uległ wypadkowi w czasie pracy. Przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 miesiące (od kwietnia do czerwca) i w tym okresie był hospitalizowany przez 15 dni. Pracodawca powołał zespół powypadkowy, który uznał zdarzenie za wypadek przy pracy. Po sporządzeniu protokołu powypadkowego poszkodowanemu pracownikowi został wypłacony zasiłek w wysokości 100% z ubezpieczenia wypadkowego, mimo że pracownik jeszcze nie wykorzystał limitu 33 dni choroby w roku. Pracownik wystąpił do ZUS z wnioskiem o wypłatę odszkodowania z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu. ZUS jednak zakwestionował ustalenia pracodawcy zawarte w protokole powypadkowym i odmówił wypłaty odszkodowania. Jako uzasadnienie swojej decyzji ZUS wskazał, że zdarzenie nie miało związku z wykonywaną pracą. Jak w tej sytuacji powinniśmy skorygować podatki i składki? »

Określenie zasad wypłaty odszkodowania przez ZUS

Aktualizacja: 03.10.2011

W sprawach przeciwko ZUS o odszkodowanie z tytułu nieterminowego przekazywania opłaconych przez płatników składek emerytalnych do OFE ubezpieczony powinien – poza określeniem wartości tych składek – sprecyzować, na jakich zasadach odszkodowanie powinno być wypłacone (postanowienie Sądu Najwyższego z 6 lipca 2011 r., II UZP 4/11). »

Świadczenia z tytułu rozwiązania umowy o pracę a składki ZUS

Aktualizacja: 20.12.2010

Świadczenia pieniężne wypłacane pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę lub jej wygaśnięciem są zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Zwolnione ze składek są także dodatkowe świadczenia wypłacane na podstawie wewnątrzzakładowych przepisów płacowych. »

Czy odszkodowanie z ugody sądowej zawartej z pracownikiem podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu

Aktualizacja: 05.07.2010

Pracownik wniósł o przywrócenie do pracy, zarzucając niesłuszne rozwiązanie umowy o pracę. W toku procesu zawarliśmy z nim ugodę, na mocy której jesteśmy zobowiązani do wypłaty odszkodowania w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia za pracę, co zaspokaja całość roszczeń pracownika w tym procesie. Czy w takiej sytuacji od odszkodowania należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne? »

Obowiązki zakładu pracy w razie wypadku przy pracy

Aktualizacja: 10.12.2008

Pracownik uległ wypadkowi przy pracy, w wyniku którego złamał nogę. Jak wygląda postępowanie o przyznanie odszkodowania z tego tytułu, tzn. jaka jest tutaj rola zakładu pracy (zatrudniamy tylko 10 pracowników)? »

POLECANE

KODEKS PRACY 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

BEDS.pl

sklep internetowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »