| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: odpowiedzialność pracodawcy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu odpowiedzialność pracodawcy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące odpowiedzialność pracodawcy.

Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek podczas wykonywania telepracy

Aktualizacja: 16.10.2017

Kodeksowa definicja ujmuje telepracę jako pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Należy pamiętać, że mimo swojej specyfiki telepraca w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy jest pracą, lecz poddaną modyfikacji. Dlatego też do wszystkich telepracowników stosuje się przepisy ogólne. »

Odpowiedzialność karna pracodawców za naruszenie przepisów bhp

Aktualizacja: 09.07.2013

Odpowiedzialność karna pracodawców za naruszenie przepisów bhp została uregulowana w Kodeksie karnym. Pracodawca odpowiada za narażenie pracownika na utratę życia lub zdrowia oraz za niezawiadomienie o wypadku przy pracy. »

Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną podczas wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.05.2012

Jeden z naszych pracowników uległ wypadkowi przy pracy, którego sprawcą był inny pracownik. W wyniku wypadku został zniszczony prywatny laptop poszkodowanego pracownika, którego używał w pracy do celów służbowych. Kto w takiej sytuacji powinien wypłacić odszkodowanie za wyrządzoną szkodę – my, jako pracodawca, czy pracownik, który spowodował wypadek? »

Czy pracownik otrzyma odszkodowanie za zniszczony w wypadku samochód

Aktualizacja: 08.03.2012

Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują odszkodowania za zniszczony samochód używany w związku z pracą. Jego wypłatę mogą zagwarantować tylko szczegółowe zapisy umowne. »

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Aktualizacja: 27.01.2011

Jednym z obowiązków pracodawcy w związku z wypadkiem pracownika przy pracy jest powołanie zespołu powypadkowego. Ustala on okoliczności i przyczyny wypadku. Pracodawca nie może zostać zwolniony z tego obowiązku nawet wtedy, gdy pracownik przyczyni się do wypadku. »

Bezpieczeństwo pracy zleceniobiorców

Aktualizacja: 11.01.2011

Obowiązkiem osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy będzie poddanie się badaniom i szkoleniom bhp w zakresie wskazanym przez zatrudniającego. Podmiot zatrudniający nie ma obowiązku pokrycia kosztów badań i szkoleń oraz egzekwowania ich przed dopuszczeniem do wykonania pracy. »

Ile może kosztować wypadek przy pracy

Aktualizacja: 08.12.2010

Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki dotyczące bhp. Ich niezapewnienie może skutkować m.in. koniecznością wypłaty poszkodowanemu pracownikowi odszkodowania czy renty. »

Czy pracownik ponosi odpowiedzialność za wypadek związany z obsługą maszyny?

Aktualizacja: 10.03.2010

Podczas obsługi automatu do produkcji szczotek operatorka maszyny uległa ciężkiemu wypadkowi przy pracy. Praca poszkodowanej polegała na mocowaniu w uchwytach automatu materiału i odbieraniu po zakończonym cyklu technologicznym maszyny szczotek z tworzywa sztucznego. W dniu wypadku podczas pracy spadł przewód wyciągu. Pracownica nacisnęła wyłącznik „stop” znajdujący się przy drzwiczkach ruchomych z wyłącznikiem krańcowym i po otwarciu drzwiczek dostępu do strefy pracy maszyny włożyła lewą dłoń w strefę ruchu obrotowego noży rozszczepiających włosie szczotki (po otwarciu drzwiczek elementy tnące noża do rozszczepiania włosia wykonywały siłą bezwładności ruch obrotowy jeszcze przez 18 sekund). Lewa dłoń poszkodowanej została pochwycona przez ostrza noży, które obcięły jej cztery palce. Pracodawca przed wypadkiem nie dostosował maszyny do minimalnych wymagań. Czy można było uniknąć wypadku i kto ponosi odpowiedzialność za ten wypadek pracownicy, którzy obsługują maszyny czy pracodawca? »

Choroba może wykluczyć wypadek przy pracy

Aktualizacja: 09.03.2010

Zgon przewlekle chorego pracownika, który nie był spowodowany wykonywaniem prac dla niego zabronionych, nie może być uznany za skutek wypadku przy pracy, gdy podstawową przyczyną śmierci okaże się wspomniana choroba. Jednak odpowiedzialny za nakazanie choremu wykonania zabronionej pracy kierownik lub pracodawca może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej.(Wyrok Sądu Najwyższego z 18 sierpnia 2009 r., sygn. akt I PK 18/09) »

Odszkodowanie za przedmioty zniszczone podczas wypadku przy pracy

Aktualizacja: 24.08.2009

Pracodawca odpowiada za przedmioty należące do jego pracownika, które uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu podczas wypadku przy pracy. Odpowiedzialność ta ma jednak ograniczony charakter. »

Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

Aktualizacja: 22.12.2008

Jeżeli praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury, tj. energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami itp., wówczas odpowiedzialność pracodawcy za szkody wynikające z wypadku przy pracy jest oparta na zasadzie ryzyka. Aby pracodawca nie był odpowiedzialny za wypadek, musi dowieść wyłącznej winy pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 2008 r., II PK 283/07). »

Uznanie zdarzenia za wypadek

Aktualizacja: 09.12.2008

Dla uznania zdarzenia za wypadek przy pracy nie ma znaczenia wina lub bezprawne działanie pracodawcy. Ważne jest natomiast to, by zdarzenie, które spowodowało wypadek, było nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną i miało związek z pracą. »

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Aktualizacja: 06.01.2009

Ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 181, poz. 1288) dokonano nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Nowelizacja polega na wprowadzeniu do kodeksu telepracy jako nowej formy zatrudnienia. »

Zadośćuczynienie za skutki wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Jeden z moich pracowników domaga się zadośćuczynienia za skutki spowodowane wypadkiem przy pracy w kwocie 10 000 zł. Twierdzi, że poniósł wysokie koszty leczenia, a także całkowitemu zniszczeniu - wskutek pożaru samochodu - uległa odzież i rzeczy stanowiące jego własność (w tym 3000 zł gotówki). Czy firma będzie musiała zapłacić? »

Czy był wypadek przy pracy

Aktualizacja: 10.12.2008

Nasz pracownik kilka dni temu zwrócił się z prośbą o udzielenie mu godzinnej przerwy w ciągu dnia pracy w celu załatwienia spraw osobistych w urzędzie. Ponieważ kończy pracę po zamknięciu urzędu, wyraziliśmy na to zgodę. W tym czasie uległ wypadkowi. Teraz domaga się odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. Czy ma do tego prawo? »

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Żurowski

Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »