REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest stres w pracy?

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Czym jest stres w pracy?
Czym jest stres w pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres w pracy - czym jest, jakie są jego skutki i objawy? Jak zwalczać stres u pracowników? Jakie są obowiązki pracodawcy w przeciwdziałaniu stresowi w miejscu pracy?
rozwiń >

Czym jest stres?

Stres, zgodnie z encyklopedyczną definicją, to stan obciążenia systemu regulacji psychicznej powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań, wartości.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest stres w pracy?

Stres w pracy nie jest chorobą. Jest zjawiskiem, które negatywnie może wpływać na stan zdrowia pracownika oraz na jakoś i ilość świadczonej pracy przez niego pracy. To psychiczna i fizyczna reakcja organizmu na wymagania stawiane pracownikowi.

Jak dochodzi do stresu w pracy?

Stres powstaje wskutek pewnego rodzaju dyskomfortu psychicznego i presji wywołanej koniecznością wykonywania wielu zadań, często w szybkim czasie. Stres może więc być spowodowany obciążeniem pracą. Czasami też stres występuję ze względu na przydzielanie pracownikom zadań, które są nieproporcjonalne do ich umiejętności, doświadczenia i kompetencji. Pracownicy często nie chcąc utracić pracy, pracują ponad siły i możliwości. Taki stres negatywnie wpływa na balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, ponieważ często pracownicy w sytuacji stresowej nie wykorzystują dobowego czy tygodniowego czasu na odpoczynek w należyty sposób. Chcąc sprostać wyzwaniom nie odpoczywają, a wręcz pracują ponad miarę.

Jakie są objawy stresu?

Wskutek stresu zwiększa się wydzielanie adrenaliny, akcja serca staje się przyspieszona, wrasta ciśnienie krwi, zwiększa się napięcie mięśni, oddech się pogłębia i przyspiesza. Wskutek powyższego i przymusu działania pracownik odczuwa niepokój, smutek, lęk, a nawet złość, gniew lub strach (szczególnie jeżeli nie radzi sobie z daną sytuacją). Często pracownicy tracą do siebie zaufanie, ale też do przełożonych, współpracowników jak i do samego pracodawcy. Z powodu niewłaściwej atmosfery w miejscu pracy - w skrajnych sytuacjach rezygnują z niej. Wszystko oczywiście zależy od specyfiki pracy i branży. Inaczej wygląda bowiem praca w korporacji w dużym zespole, a inaczej praca wykonywana indywidualnie i na własny rachunek.

Do czego może doprowadzić stres w pracy?

Stres w pracy może doprowadzić do chorób związanych ze stresem, m.in. do nerwicy, udaru czy zawału. Taki stres (szczególnie długotrwały i nasilony) może też powodować niewłaściwe relacje w zespole współpracowników a czasami nawet dyskryminację, molestowanie czy mobbing. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na nieradzenie sobie ze stresem pracownicy często sięgają do używek: do alkoholu, tytoniu lub środków odurzających i substancji psychotropowych.

Na sytuacje stresowe nie są odporni szczególnie młodzi ludzie, dopiero wchodzący na rynek pracy i zdobywający doświadczenie zawodowe. Ze stresem trudniej też radzą sobie osoby wrażliwe, niedopasowane do obowiązków, które muszą wykonywać (tu wiodącą rolę odgrywają rekruterzy), osoby z problemami rodzinnymi czy osoby w podeszłym wieku.

Pozytywną stroną stresu (okazjonalnego) jest jednak to, że człowiek uczy się radzić sobie w trudnych sytuacjach. Jak wskazuje PIP: „Taki rodzaj stresu wzmacnia poczucie wartości pracownika, zachęca do zmian, uczenia się i robienia nowych rzeczy – jest korzystny dla pracownika, jego pracodawcy i całego przedsiębiorstwa”.

Jakie są choroby związane ze stresem?

Stres nie jest chorobą, ale do chorób i różnych schorzeń psychicznych i fizycznych może prowadzić. Z badań i komunikatów PIP wynika, że długotrwały i niezwalczany stres może prowadzić do: bólów mięśni, owrzodzenia układu pokarmowego, obniżenia odporności organizmu i związanych z nią chorób infekcyjnych, nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, choroby wieńcowej, zawału mięśnia sercowego, depresji, nerwic, zwiększenia ryzyka zachorowania na chorobę nowotworową.

Nadmierny stres w połączeniu z innymi czynnikami może też prowadzić do wypalenia zawodowego, a to Światowa Organizacja Zdrowia traktuje już jako jednostkę chorobową, tzw. "professional burnout" znajduje się w wykazie Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych.

Jakie są skutki stresu w pracy?

REKLAMA

Zestresowany pracownik może częściej brać zwolnienia lekarskie i być długotrwale niezdolny do pracy. Może też częściej popełniać błędy, pracować niewydajnie i nieefektywnie. Pracownik może też omijać przepisy i zasady bezpiecznej oraz higienicznej pracy, co może prowadzić do wypadku przy pracy i zagrożenia dla zdrowia i życia innych pracowników oraz osób trzecich.

Pracodawca powinien zapobiegać takim sytuacjom, w zakładzie pracy powinny panować zasady współżycia społecznego i koleżeństwa. Kadra kierownicza powinna posiadać odpowiednie kompetencje zarządcze a przełożeni nie powinni przydzielać pracownikom zadań niemożliwych do wykonania. Z pozoru takie błahe zjawisko może prowadzić do dużych strat ekonomicznych u pracodawcy (np. konieczność zastęp nieobecnych pracowników, wypłata odszkodowań w zw. z wypadkami, konieczność szkoleń, utrata klientów).

Jakie są obowiązki pracodawcy w przeciwdziałaniu stresu?

Pracodawca powinien zapewnić bezpieczne oraz psychospołeczne warunki pracy. W szczególności pracodawcy są zobowiązani do:

  • zaznajamiania pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz podstawowymi uprawnieniami;

  • organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiągania przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;

  • organizowania pracy w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie;

  • przeciwdziałania dyskryminacji;

  • zapobiegania mobbingowi;

  • ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

  • stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy oraz

  • wpływania na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

  • ograniczanie ryzyka zawodowego,

  • dostosowanie warunków i procesów pracy do możliwości pracownika,

  • informowanie i szkolenie pracowników.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26  czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2022.1510 t.j.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zabójczo wysoki podatek od pensji albo zleceń grozi już od 8400 zł netto. Brutto to 11 879 zł

Po podwyżkach inflacyjnych coraz więcej osób jest zagrożonych podatkiem 32%. Niewielu z nas wie, że wynagrodzenie miesięczne brutto: 11 879 zł i netto 8 427,85 zł, jest dochodem granicznym między stawką 12% a 32%. Wiadomo, że niewielu z nas zarabia powyżej 8500 zł netto pensji podstawowej. Ale jak się uwzględni premie i zlecenia dodatkowe, to okaże się, że osób zagrożonych stawką 32% jest sporo. Pewnym ratunkiem może być wpłata przeszło 9000 zł na IKZE. Da to odpis podatkowy około 3000 zł. 

Wykorzystaj póki możesz, bo te dni nie przejdą na 2025 r. [nie chodzi o urlop]

W prawie pracy jest kilka uprawnień dla pracowników, które są ściśle związane z danym rokiem kalendarzowym. Jednym z nich jest np. okazjonalna praca zdalna. Niewykorzystana w 2024 r. nie przejdzie na 2025 r. Podobnie jest z urlopem opiekuńczym czy ze zwolnieniem z pracy z powodu działania siły wyższej. Mamy jeszcze czas w grudniu na wykorzystanie pewnych uprawnień, które nie odwracalnie przepadną w nowym roku.

Sprawdź czy masz prawo do trzynastki w 2024 r. Nie dla każdego prawo do dodatkowego rocznego wynagrodzenia

W pewnych sytuacjach pracownicy szeroko pojętej budżetówki mogą nie otrzymać za 2024 r. dodatkowego rocznego wynagrodzenia, tzw. trzynastki. Ważny jest okres zatrudnienia oraz jakoś świadczonej pracy.

Likwidacja stanowiska pracy. Jaka odprawa w 2025 r.? [PORADA]

Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmianie ulegną również inne świadczenia m.in. maksymalna wysokość odprawy, która przysługuje pracownikowi zwalnianemu z przyczyn leżących wyłącznie po stronie pracodawcy. Jaka kwota będzie obowiązywała od 1 stycznia 2025 r.? Kiedy likwidacja stanowiska pracy uprawnia do otrzymania odprawy?

REKLAMA

5 świadczeń dla pracowników niepełnosprawnych w 2025 r.

5 świadczeń dla pracowników niepełnosprawnych w 2025 r.: dodatkowy urlop dla osób niepełnosprawnych w 2025 r., dofinansowanie do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, świadczenie rehabilitacyjne, renta z tytułu niezdolności do pracy, ulga rehabilitacyjna.

Czy 8 grudnia to niedziela handlowa? W grudniu aż dwie niedziele handlowe!

Zbliża się okres Świąt Bożego Narodzenia. Przedsiębiorcy z zakresu handlu już zacierają ręce. W grudniu 2024 r. będą aż dwie niedziele handlowe, a na dodatek w dniu 24 grudnia też zrobimy zakupy. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać o karze, która grozi za pracę w handlu po 14:00. Może to być nawet do 100 000 zł.

Sejm uchwalił dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Od kiedy będzie przysługiwać?

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja zakłada zwiększenie dopłat do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnością o około 15 proc. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Interpelacja poselska: Czy dodatek wiejski przysługuje nauczycielowi bez wymaganego przygotowania pedagogicznego?

Dodatek wiejski przysługuje nauczycielowi zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5000 mieszkańców i posiadającemu określone kwalifikacje. Czy nauczyciel legitymujący się właściwym wykształceniem lecz nieposiadający przygotowania pedagogicznego, ma wymagane kwalifikacje do uzyskania dodatku wiejskiego?

REKLAMA

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – od lipca 2024 r. czy od stycznia 2025 r.?

Posłowie pracują nad nowelizacją przepisów o dofinansowaniu wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Jedną z rozstrzyganych kwestii jest termin, od którego waloryzacja wejdzie w życie. W grę wchodzi 1 stycznia 2025 r. lub 1 lipca 2024 r.

Rotacja pracowników - przyczyny i środki zaradcze. Dlaczego w niektórych firmach pracownicy spędzają lata a z innych szybko odchodzą?

W niektórych firmach pracownicy spędzają długie lata, w innych ich rotacja jest wysoka i wydaje się niezrozumiała. Skąd wynika różnica? Sprawne zarządzanie rotacją może znacząco wpłynąć na koszty firmy i jej sukces. Poniżej przedstawiam szczegółowe przyczyny rotacji oraz działania, które pomagają ją zmniejszyć

REKLAMA