REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje kar porządkowych przewidzianych w Kodeksie pracy

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Kary porządkowe w Kodeksie pracy. / fot. Fotolia
Kary porządkowe w Kodeksie pracy. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność porządkowa pracowników została uregulowana w Dziale Czwartym Kodeksu pracy. Jakie są rodzaje kar porządkowych, które pracodawca może nałożyć na pracowników? Czy w przypadku stosowania kar wina pracownika ma znaczenie?

Grzegorz Trejgel, radca prawny w Kancelarii Prawa Pracy "Wojewódka i Wspólnicy" Sp. k. 

REKLAMA

Autopromocja

Odpowiedzialność porządkowa pracowników

Przepisy Kodeksu pracy w Dziale Czwartym dotyczącym obowiązków stron stosunku pracy zawierają postanowienia o odpowiedzialności porządkowej pracowników (art. 108 – 113 K.p.). Celem tych przepisów jest wyposażenie pracodawcy w środki umożliwiające dyscyplinowanie swoich podwładnych w związku z określonymi zachowaniami, które można ocenić za naganne, wpływające na zaburzenie procesu pracy. Katalog takich środków, zwanych na gruncie przepisów Kodeksu pracy karami, wymieniony jest w art. 108. 

Rodzaje kar porządkowych

W świetle tego przepisu karami są:

  1. kara upomnienia,
  2. kara nagany,
  3. kara pieniężna.

Udzielenie dwóch pierwszych kar może nastąpić za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania swojej absencji w zakładzie pracy.

Zobacz produkt: Kodeks pracy w praktyce - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku kary pieniężnej, zastosowanie jej związane jest z naruszeniem przepisów BHP lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczeniem pracy bez usprawiedliwienia lub stawieniem się do miejsca zatrudnienia w stanie nietrzeźwości lub spożywaniem alkoholu w czasie pracy.

Wina pracownika

Pomimo tego, iż art. 108 § 1 K.p. wyraźnie tego nie stanowi, podstawą zastosowania wobec pracownika przez szefa kary porządkowej jest wina pracownika, rozumiana także jako niedbalstwo czy lekkomyślność (tak też Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 27 lipca 1990 r., sygn. akt: I PRN 26/90, „wina pracownika z reguły będzie występowała w formie winy umyślnej, choć nie można wykluczyć także winy nieumyślnej”).

Porozmawiaj na FORUM

Drobne przewinienie charakteryzujące się niewielkim stopniem winy podwładnego także może być zakwalifikowane jako zdarzenie uzasadniające udzielenie kary upomnienia (tak też wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 1 lipca 1999 r., sygn. akt: I PKN 86/99). Można zadać pytanie skąd pracownik ma wiedzieć o ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy oraz pozostałych obowiązkach, których naruszenie może spotkać się z reakcją pracodawcy w postaci udzielenia kary porządkowej?

Obowiązki w regulaminie pracy

Wszystkie obowiązki, o których mowa powyżej, powinny być wskazane w regulaminie pracy ustalanym na podstawie art. 104 K.p. przez pracodawcę zatrudniającego powyżej 20 pracowników. Regulamin podlega ogłoszeniu i każdy pracownik powinien być przez pracodawcę zapoznany z jego postanowieniami. Treść tego aktu powinna zawierać w szczególności informacje dotyczące: organizacji pracy, warunków przebywania na terenie zakładu pracy w czasie i po zakończeniu pracy, obowiązków w zakresie BHP i ochrony przeciwpożarowej, sposobu potwierdzania przybycia i obecności w miejscu pracy i usprawiedliwiania nieobecności. W przypadku pracodawców, którzy nie tworzą regulaminu pracy, informacje związane z obecnością w pracy, na podstawie art. 29 § 3 K.p., pracownik otrzymuje na piśmie w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.

Kara porządkowa na urlopie macierzyńskim albo wychowawczym

Podsumowując, można stwierdzić, iż niezależnie od faktu istnienia regulaminu pracy, do podstawowych obowiązków pracownika zgodnie z art. 100 K.p., należy przestrzeganie czasu pracy oraz ustalonego porządku w miejscu zatrudnienia, a także przestrzeganie przepisów BHP i przeciwpożarowych. W związku z tym pracownikowi jest bardzo trudno uwolnić się od odpowiedzialności porządkowej, powołując się na nieznajomość podstawowych zasad funkcjonowania jego osoby w procesie pracy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni?

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni? Petycja w sprawie nowelizacji ustawy o publicznej służbie krwi czeka na rozpatrzenie przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Zakłada ona dwie ważne dla krwiodawców i pracodawców zmiany.

Zmiany w składkach zdrowotnych przedsiębiorców od 2026 r.

Od 2026 r. rząd wprowadzi kolejne rozwiązania, które obniżą wysokość składki zdrowotnej dla większości przedsiębiorców. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 2025 r. będzie niższa składka zdrowotna od przedsiębiorców

Od 2025 r. część przedsiębiorców zapłaci niższą składkę, a przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej. Takie rozwiązania zakłada autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

REKLAMA

Narzędzia cyfrowe pozwalają osiągnąć lepszy work-life balance

Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w zakresie HR umożliwia firmie  usprawnienie wielu procesów. Natomiast z punktu widzenia pracownika daje lepiej organizować swoją pracę, realizować zadania oraz umożliwia znalezienie czasu na rozwój osobisty – uważa Dorota Dublanka, dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR. 

Do 30 listopada trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej. Dodatek wynosi 100 zł miesięcznie

Do 30 listopada 2024 r. trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Można uzyskać dodatek w wysokości 100 zł miesięcznie.

Święty Mikołaj zarobi najwięcej. Jakiego wynagrodzenia może oczekiwać w Boże Narodzenie 2024 r.?

Przedświąteczne szaleństwo nabiera tempa. W tym okresie najwięcej zarobi Święty Mikołaj. Stawki dla Mikołajów są wyższe, gdy pracują na wigiliach firmowych i domowych zgromadzeniach, mniej zarobią w galeriach handlowych.

Staż pracy: W rządzie głos o ograniczeniach dla pracowników. Miała być korzystna nowelizacja Kodeksu pracy

Od 1 stycznia 2026 r. ma wejść w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która pozwoli na nowo przeliczyć pracownikom staż pracy. Już pojawiają się propozycje ograniczenia korzyści wynikających z przeliczenia stażu pracy. Autorem ograniczeń jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które występuje przeciwko zwiększeniu kosztów dla przedsiębiorców (i w dużym stopniu urzędów) np. co do wypłaty nagród jubileuszowych czy urlopów wypoczynkowych w wymiarze 26 dni.

REKLAMA

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną. Jak uzyskać dofinansowanie? Od czego zależna jest wysokość dofinansowania? Czy każdy pracodawca otrzyma dofinansowanie?

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

REKLAMA