REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna - większym wyzwaniem HR czy IT?

Justyna Wroniak
Talent Acquisition Director w Avenga IT Professionals, ekspert rynku rekrutacyjnego IT
Praca zdalna - HR większym wyzwaniem niż IT
Praca zdalna - HR większym wyzwaniem niż IT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

HR jest największym wyzwaniem pracy zdalnej. Okazuje się, że przewyższa nawet IT. Co wymusił na firmach nowy model pracy? Wylicza się digitalizację, inwestycje w oprogramowanie, chmurę obliczeniową, bezpieczeństwo cyfrowe i dodatkowy sprzęt IT. Prawdziwym problemem okazuje się jednak zarządzanie związane ze zmianą komunikacji w zespole. Jak zmieniła się praca działów IT?

HR największym wyzwaniem pracy zdalnej

Praca zdalna nie jest już wyzwaniem technologicznym, za to sprawia coraz więcej problemów zarządczych – wynika z badania „Avenga IT Survey – Cyfrowe priorytety firm”, przeprowadzonego wśród klientów Avenga Poland na przełomie października i listopada 2020 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Wzrost znaczenia procesu zarządzania pracownikami pracującymi zdalnie wskazało aż 82% badanych firm. Zdaniem ich przedstawicieli mniejszym problemem jest nawet konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych w związku z pracą zdalną, bo znaczenie tego procesu wzrosło w 2020 roku według 62% badanych.

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2021, Czas pracy 2021, Zatrudnianie i zwalnianie pracowników, Uprawnienia rodziców w pracy

Digitalizacja, inwestycje w oprogramowanie, chmura obliczeniowa, bezpieczeństwo cyfrowe, dodatkowy sprzęt IT

Z odpowiedzi zebranych przez firmę Avenga wynika, że zdecydowana większość firm już przed pandemią była w jakimś stopniu przygotowana do pracy zdalnej. Ograniczenia spowodowane epidemią zwiększyły jedynie skalę wykorzystania tej formy pracy i zmusiły do wypracowania nowych procedur. Digitalizacja procesów i dokumentów wewnątrz organizacji przyspieszyła w 2020 roku w 62% ankietowanych firm. W trochę więcej niż co trzeciej firmie potrzebne były inwestycje w nowe oprogramowanie, a w niemal co trzeciej – zwiększenie wykorzystania chmury obliczeniowej. Konieczność przeniesienia biur do domów pracowników oraz brak bezpośredniego kontaktu z klientem zmusiła też co trzecią firmę do zwiększenia inwestycji w bezpieczeństwo cyfrowe. Na zakupy dodatkowego sprzętu IT zdecydowała się co piąta organizacja.

Komunikacja - model pracy

Cyfryzacja procesów i komunikacji oznaczała jednak dla firm wyzwania nie tylko technologiczne, ale też społeczno-organizacyjne: utrudniona i bardziej czasochłonna komunikacja w rozproszonych zespołach oraz osłabione więzi między pracownikami. Równolegle zmienia się model pracy, w którym project management oznaczał odpowiedzialność za jakiś element końcowego produktu. Teraz coraz częściej oczekuje się od konkretnej osoby lub grupy osób odpowiedzialności za cały produkt (end-to-end), co wyklucza w ramach firm dopuszczanie do odseparowania ludzi działających w ramach jakiegoś łańcucha procesów. Ta jedność musi być obecnie zapewniona głównie cyfrowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca działów IT

Uczestnicy badania na razie nie zauważają na większą skalę ani spadku lojalności własnych specjalistów IT ani też łatwiejszego pozyskiwania ich na rynku pracy. Pandemia i praca zdalna nie wywołały też spadku wydajności pracy IT. Przeciwnie, widać, że działy IT przy zasobach niezmienionych w porównaniu do roku 2019 poradziły sobie z wzrostem oczekiwań i dodatkowymi zadaniami. Menadżerowie IT dostrzegają jednak, że przyczyny tego sukcesu (mniej „pogaduszek przy kawie”, dzień pracy rozłożony na całą dobę) na dłuższą metę mogą być niebezpieczne dla organizacji i skutkować wypaleniem pracowników i osłabieniem więzi wewnątrz zespołów.

Sprostanie potrzebie społecznej izolacji i konieczności utrzymania dystansu jest obecnie traktowane przez działy IT w badanych firmach jako drugie największe wyzwanie w roku 2021 po dynamice zachodzących zmian. Pojawiają się obawy związane z lojalnością pracowników, którzy pracują zdalnie. Zmiana pracy sprowadza się teraz do zalogowania w innym miejscu. Nie ma już mowy o zmianie otoczenia lub znajomych zza biurka. Dlatego kluczowe staje się pytanie, jak utrzymywać u zdalnych pracowników więź z firmą i poczucie wspólnoty? Jak ocieplić cyfrowe kontakty i uniknąć wrażenia, że człowiek stał się tylko dodatkiem do komputera?

Na razie pandemia w ocenie największych klientów Avengi nie wpływa ani na lojalność specjalistów IT zatrudnionych w firmach ani nie ułatwia im ich pozyskiwania z rynku. Może to się jednak zmienić w miarę wzrostu zmęczenia społeczną izolacją. Niedobory w kontaktach bezpośrednich mogą mieć zły wpływ na motywację, jakość i satysfakcję z pracy – podsumowuje Justyna Wroniak, Talent Aquisition Director Avenga Poland.

Badanie

Badanie „Avenga IT Survey – Cyfrowe priorytety firm” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Danae. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu klientów firmy Avenga w Polsce, reprezentujących różne branże i segmenty rynku. 94% z nich zajmuje się działalnością B2B, a 47% - B2C (część działa na obu tych rynkach). Dwie trzecie badanych firm zatrudnia w Polsce od 250 osób wzwyż. Więcej niż co szósta z badanych firm wypracowała w zeszłym roku przychód poniżej 10 mln zł, a co trzecia – 2 mld zł i więcej. Klienci, którzy odpowiadali na pytania, działają w kilkunastu różnych branżach, z największym udziałem firm wyspecjalizowanych w usługach IT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA