REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Szkolenia BHP, Przejście zakładu pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy trzeba zmienić umowy o pracę pracowników przejętych przez innego pracodawcę, jeżeli nowa firma chce ich zatrudnić w innym miejscu pracy

Przejęliśmy inny zakład pracy wraz z pracownikami. Pracownicy zostali przejęci w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Pracownicy mają pracować w naszej firmie, która ma siedzibę oddaloną o 300 km od ich dotychczasowego miejsca pracy. Czy w takim przypadku powinniśmy uzyskać zgodę pracowników na wykonywanie pracy w naszej firmie? Większość pracowników, w tym kilka pracownic w ciąży, nie chce pracować w naszym zakładzie ze względu na jego lokalizację.

Jak przeprowadzić skuteczną integrację zasobów ludzkich

Niskie ceny akcji lub kłopoty finansowe niektórych organizacji pozwalają na działania ekspansyjne innych. W ramach tych procesów niezwykle istotne pozostają kwestie integracji, zarówno samych zasobów ludzkich, jak i zarządzania nimi przed, w trakcie oraz po zakończeniu transakcji na poziomie korporacyjnym. Niejednokrotnie bowiem sukces integracji na poziomie HR stanowi klucz do sukcesu całego procesu połączenia czy przejęcia.

Zastosowanie badań HR due diligence w procesach fuzji i przejęć

Firmy, by być konkurencyjne na rynku, muszą jak najlepiej wykorzystywać swoje aktywa materialne, własność intelektualną, dostępność do rynków zbytu, redukować ryzyko, koszty prac rozwojowych itp. Dlatego skazane są na różnego rodzaju fuzje, przejęcia i alianse strategiczne. W czasach, gdy kapitał ludzki staje się głównym źródłem przewagi konkurencyjnej dla nowoczesnych przedsiębiorstw, nie sposób pominąć w procesie decyzyjnym, związanym z łączeniem podmiotów gospodarczych, badania typu due diligence zasobów, mimo że ich pełna wartość nie pojawia się w bilansie spółki.

Warunki bhp przy umowach cywilnoprawnych

Zatrudnienie na umowę cywilnoprawną nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności zapewnienia tym osobom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Szkolenie okresowe z bezpieczeństwa i higieny pracy

Obowiązkiem pracodawcy jest szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik musi przejść szkolenie nie tylko przed dopuszczeniem do pracy, ale także co jakiś określony czas.

Przejście zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

Przejście zakładu pracy lub jego części wiąże się dla pracodawców - zarówno dotychczasowego, jak i nowego - z określonymi obowiązkami oraz nakłada na nich odpowiedzialność prawną. Do czego kodeks pracy obliguje przejmującego, a do czego jest zobowiązany właściciel firmy przejmowanej?

Wypadek na szkoleniu

Jeżeli pracownik odbywa szkolenie na polecenie pracodawcy i jest to polecenie służbowe wydane w ramach łączącego strony stosunku pracy, np. pracodawca kieruje pracownika na przeszkolenie w zakresie obsługi nowej maszyny, to wypadek w takich okolicznościach jest wypadkiem przy pracy. Wyraźny jest w tym przypadku związek z pracą.

Szkolenie bhp poza godzinami pracy

Zaplanowałem swoim pracownikom szkolenie bhp. Są to 2 dni, wypadają one w dniach pracy wynikających z grafiku. Przedstawia się to w ten sposób, że w dniu, w którym pracownik powinien pracować od 6.00 do 18.00, miał szkolenie od 8.00 do 15.00, natomiast drugiego dnia pracownik powinien pracować od 18.00 do 6.00 następnego dnia, a miał szkolenie od 8.00 do 15.00. Czy mam mu zapłacić za nadgodziny?

Szkolenia BHP wstępne i okresowe

Szkolenie wstępne bhp obejmuje instruktaż ogólny wszystkich nowo zatrudnionych pracowników, a także studentów i uczniów odbywających praktyki lub praktyczną naukę zawodu.

Dodatki do wynagrodzenia za udział w sobotnim szkoleniu

Pracownicy naszej firmy zostali przeszkoleni z zakresu bhp w dniu rozkładowo wolnym od pracy (sobota). Szkolenie dla poszczególnych grup pracowników odbyło się w godz. 7.00-9.00, 9.00-11.00 i 11.00-13.00. Normalnie pracownicy ci są zatrudnieni od poniedziałku do piątku w stałych godzinach od 8.00 do16.00. Do końca okresu rozliczeniowego, czyli do końca czerwca br., nie było możliwe udzielenie im dnia wolnego. Termin wypłaty wynagrodzeń w naszej firmie przypada do 10. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Jakie dodatki do wynagrodzeń powinniśmy wypłacić tym pracownikom?

Ochrona praw pracowniczych w przypadku przejęcia zakładu pracy w UE

Pracownicy przejmowani w wyniku przejęcia zakładu lub jego części przez nowego pracodawcę mogą liczyć na ochronę nie tylko na poziomie prawa krajowego, ale także unijnego.

Kiedy szkolenie wlicza się do czasu pracy

Pracownica pracująca na zmiany w systemie równoważnego czasu pracy po 12 godzin została wysłana na szkolenie zorganizowane przez pracodawcę w sobotę, czyli w dniu, który był dla niej dniem wolnym od pracy. Czy za ten dzień przysługuje jej inny dzień wolny od pracy? Czy dzień szkolenia wlicza się do czasu pracy? Należy podkreślić, że pracodawca wymagał od pracowników udziału w tym szkoleniu, co w praktyce odebrało im wolną sobotę - pyta Czytelnik z Wrocławia.

Ochrona praw pracowniczych w przypadku przejęcia zakładu pracy w UE

Pracownicy przejmowani w wyniku przejęcia zakładu lub jego części przez nowego pracodawcę mogą liczyć na ochronę nie tylko na poziomie prawa krajowego, ale także unijnego.

Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za nieopłacone przez zbywcę składki na ubezpieczenia społeczne

Nabywca przedsiębiorstwa odpowiada za należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej z własnych środków przez zbywcę jako płatnika składek (pracodawcę), a nie odpowiada za należności z tytułu składek w części finansowanej przez ubezpieczonych pracowników (art. 112 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) (uchwała Sądu Najwyższego z 5 sierpnia 2008 r., I UZP 3/08).

Kiedy układ zbiorowy przestaje obowiązywać

Pracodawcy objęci postanowieniami układu zbiorowego pracy (u.z.p.) mogą uwolnić się od obowiązywania jego postanowień przez jego rozwiązanie. Układ zbiorowy może przestać obowiązywać również przez inne okoliczności określane ogólnym pojęciem ustanie.

Szkolenia BHP

Pracodawca zapewnia pracownikowi odbycie odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazanie mu informacji i instrukcji dotyczących zajmowanego stanowiska lub wykonywanej pracy.

Koordynator ds. BHP

Koordynator w zakresie bhp jest odpowiedzialny za sposób wykonywania czynności, dlatego należy bardzo dokładnie określić jego obowiązki i uprawnienia, biorąc pod uwagę możliwość ich wykonania w konkretnych warunkach.

Badania wstępne

Większość naszych pracowników jest zatrudniona na część etatu, a wykonywana w naszym zakładzie praca stanowi dla nich formę dodatkowego zarobkowania obok pracy, jaką wykonują w innych zakładach pracy. Czy w tej sytuacji musimy kierować ich na wstępne badania lekarskie oraz szkolić w zakresie bhp? Brak takiego obowiązku stanowiłby dla naszego zakładu spore odciążenie.

Zasady zatrudniania w UE

Prawo unijne nie ingeruje w kwestie zatrudniania pracowników. Ustala jednak pewne minimalne wytyczne, które muszą być przestrzegane w krajach członkowskich.

Ubezpieczenia społeczne po przejściu zakładu pracy

Dowiedziałam się, że spółka, w której jestem zatrudniona na czas nieokreślony, zostanie przejęta przez inny zakład. Czy mój pracodawca powinien ze mną rozwiązać umowę o pracę i wyrejestrować mnie z ubezpieczeń społecznych?

Zaliczenie okresu prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy

W praktyce wiele wątpliwości budzi możliwość zaliczania okresów prowadzenia działalności gospodarczej do okresu zatrudnienia, od którego zależy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej. Decydujące znaczenie w tym zakresie mają przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy.

Zakładowy nadzór nad warunkami pracy

Nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy czuwają oprócz pracodawcy również organy zakładowego nadzoru.

Nowy pracodawca z mocy prawa odpowiada za zobowiązania swojego poprzednika

Przejęcie przez nowego pracodawcę zakładu pracy oznacza kontynuację dotychczasowych stosunków pracy. Oprócz obowiązków wynikających z umów o pracę nowy pracodawca powinien również pamiętać o zapisach regulaminów pracy i układów zbiorowych.

Pracownik powinien wiedzieć o planowanej zmianie właściciela firmy

O przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę pracownicy powinni zostać poinformowani na co najmniej 30 dni wcześniej. Obowiązek ich zawiadomienia spoczywa na obydwu pracodawcach uczestniczących w transferze.

Nie można pogorszyć pracownikowi warunków pracy

Pracodawca przejmujący zakład pracy nie może zmienić warunków pracy pracownika na jego niekorzyść z powodu samego przejęcia zakładu, nawet jeśli pracownik wyraża zgodę na taką zmianę.

Czy pracownik ma prawo do odszkodowania

W ciągu dwóch miesięcy od przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy. Czy w takiej sytuacji przysługuje mu odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia?

Nowy pracodawca przez rok musi stosować stary układ

Pracodawca może wypowiedzieć pracownikom przejętego zakładu pracy określone w układzie zbiorowym warunki pracy i płacy. Ich zmiana nie może nastąpić jednak przed upływem roku od dnia przejęcia pracowników.

Podział odprawy pośmiertnej

W razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby (ale nie świadczenia rehabilitacyjnego), rodzinie przysługuje od pracodawcy odprawa pośmiertna. Jeżeli w chwili śmierci pracownik był zatrudniony u różnych pracodawców, odprawy ustala oddzielnie każdy z nich.

Przejęcie zakładu pracy przez nowego pracodawcę a umowy cywilnoprawne

Przejęcie przez nowego pracodawcę zakładu pracy lub jego określonej części powoduje istotne skutki prawne dla pracowników przejmowanego zakładu, które uregulowane są przede wszystkim w art. 231 kodeksu pracy. Wątpliwości budzą natomiast skutki tego przejęcia dla osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. umowy zlecenia, umowy o dzieło lub kontraktu menedżerskiego.

Urlop w nowej firmie

Część zakładu pracy (dokładnie jeden dział), w którym pracowałem, została sprzedana zachodniemu inwestorowi. Jak to jest z urlopem wypoczynkowym w nowej firmie? W 2007 r. nabyłem prawo do 26 dni urlopu, a przejęcie firmy nastąpiło z dniem 1 maja 2007 r. Czy obecnie będę korzystał z całych 26 dni, czy też urlop zmniejsza się proporcjonalnie?

REKLAMA