REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Czy wydatki na zakup odzieży roboczej są opodatkowane i oskładkowane

Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu?

Metody i sposoby ograniczania oraz eliminowania ryzyka zawodowego wynikającego z pracy z czynnikiem chemicznym

Zagrożenia wynikające ze stosowania preparatów i substancji chemicznych należy ograniczać i eliminować zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, aby zapewnić skuteczne zmniejszanie szkodliwego oddziaływania tych czynników na organizm człowieka. Tylko ten pracownik służby bhp, który zna i umie zastosować dostępne środki redukujące ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, może proponować pracodawcy rozwiązania w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w firmie.

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Jak zostać inspektorem pracy

GIP mianuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami wykonującymi czynności kontrolne. Mianowanie jest uzależnione od odbycia aplikacji inspektorskiej zakończonej złożeniem państwowego egzaminu z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną.

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

Czy wszystkie świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?

Jakie są obowiązki pracodawcy użytkownika w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych?

Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?

Bezpieczeństwo pracowników a stosowanie substancji szkodliwych dla zdrowia

Pracodawca może stosować materiały i procesy technologiczne dopiero wtedy, gdy ustali się ich stopień szkodliwości dla zdrowia pracowników i podejmie się odpowiednie środki profilaktyczne.

Czy zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców mają wpływ na ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy?

Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy oraz czy od dnia wejścia w życie zmian w ustawie o czasie pracy kierowców zmienią się procedury dotyczące ustalania przyczyn wypadków przy pracy?

Prace gazoniebezpieczne i niebezpieczne w gazownictwie

Nowe rozporządzenie w sprawie bhp przy budowie i eksploatacji sieci gazowych oraz uruchamiania instalacji gazowych gazu ziemnego zmieniło definicję prac gazoniebezpiecznych.

Pięć podstawowych zasad bezpiecznej eksploatacji

W czasie targów SAWO 2010 ruszyła kampania dotycząca bezpieczeństwa eksploatacji maszyn, urządzeń i budynków.

Czy od świadczeń bhp przyznanych zleceniobiorcy trzeba opłacać składki

Wypłacamy zatrudnianym zleceniobiorcom świadczenia na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy – ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz za używanie obuwia i odzieży własnej zamiast roboczej. Kilka razy w roku wysyłamy zleceniobiorców w podróż służbową, za co otrzymują oni diety i inne należności z tytułu delegacji. Dodatkowo z jednym zleceniobiorcą właśnie rozwiązaliśmy umowę, która gwarantowała mu w takim przypadku odszkodowanie w wysokości miesięcznej zapłaty. Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 16 lutego 2010 r. świadczenia bhp są zwolnione ze składek już teraz, czy dopiero za rok? Spotykam się bowiem z odmiennymi stanowiskami w tej sprawie. Co z wypłacanymi zleceniobiorcom należnościami za podróż służbową i odszkodowaniem za rozwiązanie umowy zlecenia? Czy zwolnienie ze składek obejmuje lub obejmie w przyszłości również te przychody?

Tworzenie palarni przez pracodawców będzie dobrowolne

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni w zakładach pracy. Taką zmianę przepisów wprowadziła nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została ona podpisana 29 kwietnia 2010 r. przez Marszałka Sejmu pełniącego obowiązki Prezydenta i wejdzie w życie w ciągu 6 miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Borelioza – jak zapobiegać chorobie

Specjalista ds. bhp powinien informować pracowników o zagrożeniu, jakie wiąże się z ukąszeniem przez kleszcza. Dotyczy to zarówno postępowania w związku z ukąszeniem, ale też skutków, jakie może ono wywołać. Należy pamiętać, że nieleczona borelioza z czasem może doprowadzić do śmierci.

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni

Od 15 października 2010 r. pracodawcy nie będą mieli obowiązku tworzenia palarni w miejscach pracy. Obecnie obowiązek zorganizowania w firmie wyodrębnionego miejsca, w którym pracownicy mogą palić tytoń, mają pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników.

Czy można zakwestionować protokół powypadkowy?

Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?

Czy operator wózka musi pracować w kasku?

Kierownictwo zakładu nie jest przekonane do stosowania kasków ochronnych przez operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym zatrudnionych przy załadunku, przemieszczaniu oraz rozładunku towarów w magazynie wysokiego składowania. Czy operator wózka jezdniowego z napędem silnikowym musi pracować w hełmie ochronnym, a jeżeli tak, to na jakie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy powinien powołać się specjalista ds. bhp, aby przekonać kierownictwo zakładu o obowiązku wyposażenia w kaski ochronne operatorów wózków jezdniowych?

Dlaczego należy czyścić kanały wentylacyjne i klimatyzacyjne?

Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.

W jakiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do UDT?

Na terenie zakładu pracy pracownik obsługujący wózek jezdniowy podnośnikowy z mechanicznym napędem podnoszenia uległ wypadkowi. Doszło do przewrócenia wózka i przygniecenia pracownika przez konstrukcję wózka. Czy w takiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do Urzędu Dozoru Technicznego (UDT)?

Kto i w jakim zakresie powinien dbać o maszynę?

Często, zwłaszcza w małych firmach, obsługa maszyny sprowadza się do jej bieżącej eksploatacji i naprawiania zaistniałych usterek. Jak i przez kogo powinny być przeprowadzane czynności konserwacyjne? Co należy sprawdzić przed ponownym uruchomieniem maszyny?

Czy pracodawca ma obowiązek konsultacji działań związanych z bhp z organizacjami związkowymi?

Na terenie szpitala działa organizacja związków zawodowych. Pracodawca podejmuje decyzje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postanowienia z zakresu bhp zawarte w regulaminie pracy bez ustalenia, a nawet bez konsultacji ze związkami zawodowymi. Czy ma prawo działać bez konsultacji i porozumienia z działającymi na terenie zakładu pracy organizacjami związkowymi?

Czym jest azbest, dlaczego jest niebezpieczny i szkodliwy dla zdrowia?

W Polsce około 85% azbestu znajduje się w wyrobach budowlanych. Azbest po latach badań został uznany za substancję rakotwórczą pierwszej kategorii, a jego odpady klasyfikuje się jako odpady niebezpieczne. Specjalista ds. bhp powinien pamiętać, że w Polsce obowiązuje „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” i że wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w sposób umożliwiający jego emisję do środowiska jest niedopuszczalne.

Czy szkolenie bhp przeprowadzone u poprzedniego pracodawcy zachowuje ważność u następnego?

Czy szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadzone u poprzedniego pracodawcy zachowuje ważność u następnego?

Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Kierowca samochodu ciężarowego zmarł w kabinie samochodu podczas obowiązkowego postoju na parkingu poza granicami Polski. Stojącym przez długi czas samochodem zainteresowała się policja zaalarmowana przez właściciela firmy transportowej, który przez kilka godzin usiłował skontaktować się z kierowcą. Po otrzymaniu od policji informacji o śmierci pracownika pracodawca zawiadomił okręgowego inspektora pracy i prokuratora rejonowego oraz powołał zespół powypadkowy. W jaki sposób zespół powypadkowy ustala okoliczności wypadku śmiertelnego, który wydarzył się w miejscu, gdzie nie było żadnych świadków?

Czy normy PN mają moc przepisów prawa?

Polskie Normy nie są przepisami bhp, tj. przepisami prawa pracy. Nie można jednak organom administracji stawiać zarzutu naruszenia prawa przez odwołanie się do Polskiej Normy, która w sposób optymalny zapewnia realizację spoczywającego na pracodawcy obowiązku stworzenia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.(Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 maja 2008 r., sygn. akt I OSK 785/07)

Ryczałt dla społecznego inspektora pracy jak wynagrodzenie

Dodatkowy ryczałt, przyznany przez pracodawcę społecznemu inspektorowi pracy, powinien być traktowany jak normalne wynagrodzenie. W razie potrzeby pracownik może spierać się o nie przed sądem powszechnym - stwierdził w uchwale Sąd Najwyższy.

Negatywny wpływ czynników biologicznych na personel szpitalny

W każdym szpitalu zatrudniającym około 600 pracowników co roku w ciąży jest 10–15 kobiet zatrudnionych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Rolą specjalisty ds. bhp jest zadbanie o to, by miały świadomość zagrożeń dla zdrowia swojego i dziecka. Bezwzględnie należy przestrzegać zakazu pracy kobiet w kontakcie z czynnikami biologicznymi wymienionymi w rozporządzeniu w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla ich zdrowia. Ważne jest również poruszenie zagadnień związanych ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi w trakcie szkoleń, a także w ocenie ryzyka zawodowego.

Jakie kryteria przyjąć przy zakupie odzieży roboczej?

Pracodawca zakupił odzież roboczą, kierując się obowiązkiem wyposażenia w nią pracowników. Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy wyposażył pracowników w zwykłą, drelichową odzież. Za decydujące kryterium przyjął cenę odzieży. Jakie czynności powinien podjąć przed dokonaniem zakupu?

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP?

Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?

Czy pracownikowi pracującemu kilkanaście godzin tygodniowo przy komputerze przysługują okulary korygujące?

Pracodawca nie zapewnił pracownikom wykonującym pracę przy monitorach ekranowych okularów korygujących wzrok. Motywował to tym, że pracownicy wykonują pracę, użytkując monitor ekranowy poniżej połowy dobowego wymiaru czasu pracy. Pracownicy wnieśli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. W wyniku kontroli inspektor stwierdził, że kilku pracowników pracuje przed monitorem dłużej niż 4 godziny na dobę i nakazał pracodawcy zakupienie okularów pracownikom. Czy pracownikowi, który pracuje przy komputerze kilkanaście godzin tygodniowo, przysługują okulary korygujące?

Czy maszyny z żurawiem przeładunkowym używane w leśnictwie podlegają dozorowi Urzędu Dozoru Technicznego?

Wielu użytkowników maszyn z żurawiem przeładunkowym ma wątpliwości dotyczące zgłaszania tego typu urządzeń do Urzędu Dozoru Technicznego. Które z tych maszyn używanych w leśnictwie podlegają dozorowi technicznemu?

Czy można przeprowadzać szkolenia okresowe bhp w formie e-learningu?

W zakładzie pracy zatrudnionych jest ponad 1000 pracowników. Pracodawca w celu ograniczenia kosztów postanowił przeprowadzić szkolenia okresowe z zakresu bhp dla wszystkich pracowników w formie e-learningu. Pracownicy mogli też zadawać pytania drogą mailową bądź poprzez połączenie przez kamery internetowe. Czy pracodawca, przeprowadzając szkolenie w takiej formie, postąpił zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie szkoleń bhp?

Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Chcąc budować bezpieczne środowisko pracy i wysoką kulturę bhp, musimy zadbać o zmianę nastawienia pracowników i kadry kierowniczej do przestrzegania norm i zasad. Nastawienie to ulegnie zmianie, jeśli pracownicy zaczną się z nimi identyfikować.

Nowe zasadnicze wymagania dla maszyn

Rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn, mimo że obowiązuje już kilka miesięcy, wciąż przysparza wielu problemów. Nie stosuje się go w przypadku każdej maszyny.

Jakie obowiązki ma pracodawca, u którego stosowane są substancje rakotwórcze?

Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy, u którego w procesie pracy są stosowane substancje, preparaty, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy?

Kto może obsługiwać wózek widłowy?

Wózki jezdniowe z napędem silnikowym znajdują szerokie zastosowanie w transporcie wewnątrzzakładowym, budownictwie, handlu wielkopowierzchniowym i wielu innych branżach. Ich eksploatacja wiąże się z wieloma zagrożeniami, dlatego bardzo istotna jest znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp.

Jakie szkolenia w dziedzinie bhp powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez nowego pracodawcę?

Wskutek połączenia dwóch firm pracownicy przeszli do nowego pracodawcy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy. W związku z połączeniem nie zaszły zmiany organizacyjne w strukturze zarządzania przedsiębiorstwem ani zmiany wpływające na system organizacji pracy, technikę lub technologię wytwarzania produktów, nie zmienił się też zakres przedmiotu lub kierunku działalności firmy. Jakie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez innego pracodawcę?

Na jakie badania lekarskie należy skierować pracownika, który przewozi innych pracowników pojazdem służbowym

Zatrudniamy pracownika na stanowisku inspektora kontroli. Uzyskał on pozwolenie pracodawcy na prowadzenie samochodu służbowego (osobowego) w celu wykonywania swoich czynności służbowych, tj. kontroli. Jednocześnie pracownik w czasie swojej pracy ma wykonywać czynności kierowcy i przewozić osoby trzecie. Czy powinniśmy skierować go na dodatkowe badanie lekarskie, jakie przeprowadza się dla kierowców?

Kto w zakładzie pracy ponosi odpowiedzialność karną za narażanie zdrowia i życia pracowników?

W firmie zdarzył się śmiertelny wypadek przy pracy. Pracodawca obawia się, że zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej za zaniedbania w zakresie bhp na terenie zakładu pracy, które były przyczyną tego wypadku. Czy pracodawca jest jedyną osobą w firmie, która może ponosić odpowiedzialność za niedopilnowanie przestrzegania zasad bhp? Czy za stan bhp odpowiedzialny jest również pracownik służby bhp oraz sprawujący nadzór kierownik zmiany?

Jakie czynności powinien wykonać przełożony w celu zabezpieczenia miejsca wypadku?

Pracownik, który pracował przy taśmie produkcyjnej, uległ wypadkowi w zakładzie pracy. Po zabraniu poszkodowanego przez karetkę, kierownik uruchomił ponownie linię produkcyjną. Jakie czynności powinien podjąć kierownik po wypadku?

Czy środki ochrony indywidualnej mogą być używane przez kilka osób?

W trakcie kontroli w naszym zakładzie inspektor pracy zwrócił uwagę, że środki ochrony indywidualnej w postaci ochrony słuchu powinny być wydawane pracownikom indywidualnie, nie zaś jeden ochronnik na stanowisko, na którym pracuje kilka osób. Czy środki ochrony indywidualnej mogą być używane przez wiele osób, czy każdy pracownik musi mieć swoje środki ochrony?

Świadczenia bhp dla zleceniobiorców będą zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne

Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić odpowiednie środki ochrony osobistej, odzieży i obuwia roboczego wszystkim osobom fizycznym, które na jego rzecz wykonują pracę. Kiedy zapewnia je zleceniobiorcom, jest to dla tych osób przychód, od którego muszą zostać opłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 16 lutego 2010 r. (sygn. akt P 16/09) uznał, że przepisy w tym zakresie są niezgodne z Konstytucją RP. Przepisy te muszą zostać zmienione w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Czy pracownicy mogą wykonywać pracę w pomieszczeniach bez oświetlenia naturalnego znajdujących się poniżej poziomu otaczającego terenu?

Pracodawca prowadzi działalność handlową na terenie kompleksu budynków mieszkalnych. Zamierza rozszerzyć działalność i wynająć pomieszczenia w piwnicy, gdzie chce zorganizować stałe stanowiska dla pracowników. Miejscem wykonywania pracy pracowników byłyby pomieszczenia usytuowane poniżej otaczającego terenu, bez oświetlenia naturalnego. Czy istnieje możliwość zorganizowania takich stanowisk pracy, jeżeli tak, to jakie kroki powinien poczynić?

Jak należy rozumieć pojęcie dostępności dla pracowników instrukcji bhp maszyn i urządzeń użytkowanych na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy w procesie produkcji używanych jest ponad 20 maszyn. Powierzchnia hali produkcyjnej wynosi powyżej 2000 m2. Praca na terenie zakładu pracy wykonywana jest na dwie zmiany. Instrukcje bhp maszyn i urządzeń przechowywane są na terenie biura pracodawcy u kierownika parku maszynowego. Podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy inspektor pracy nakazał udostępnić pracownikom do stałego korzystania instrukcje bhp. W jaki sposób pracodawca powinien udostępnić pracownikom instrukcje?

Ocena ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na czynniki chemiczne

Niebezpieczne substancje chemiczne należą do najpowszechniejszych w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia. Występują w procesie produkcji i są stosowane w procesach pracy na różnych stanowiskach, stając się źródłem zanieczyszczenia powietrza na stanowiskach pracy i zagrożeniem dla pracowników. Dlatego nawet przy stosowaniu niewielkich ilości środków chemicznych w procesie pracy należy uwzględniać zagrożenia związane z ich używaniem w ocenie ryzyka zawodowego.

Kto może wykonywać zadania służby bhp w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników?

W urzędzie skarbowym powierzono wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zajmującemu się zaopatrzeniem. Pracownik nie posiada żadnych kwalifikacji w dziedzinie bhp, został tylko skierowany na szkolenie okresowe dla służb bhp. Czy można powierzyć zadania służby bhp wyłącznie na podstawie ukończonego szkolenia okresowego bhp?

Czy pracownik ponosi odpowiedzialność za wypadek związany z obsługą maszyny?

Podczas obsługi automatu do produkcji szczotek operatorka maszyny uległa ciężkiemu wypadkowi przy pracy. Praca poszkodowanej polegała na mocowaniu w uchwytach automatu materiału i odbieraniu po zakończonym cyklu technologicznym maszyny szczotek z tworzywa sztucznego. W dniu wypadku podczas pracy spadł przewód wyciągu. Pracownica nacisnęła wyłącznik „stop” znajdujący się przy drzwiczkach ruchomych z wyłącznikiem krańcowym i po otwarciu drzwiczek dostępu do strefy pracy maszyny włożyła lewą dłoń w strefę ruchu obrotowego noży rozszczepiających włosie szczotki (po otwarciu drzwiczek elementy tnące noża do rozszczepiania włosia wykonywały siłą bezwładności ruch obrotowy jeszcze przez 18 sekund). Lewa dłoń poszkodowanej została pochwycona przez ostrza noży, które obcięły jej cztery palce. Pracodawca przed wypadkiem nie dostosował maszyny do minimalnych wymagań. Czy można było uniknąć wypadku i kto ponosi odpowiedzialność za ten wypadek pracownicy, którzy obsługują maszyny czy pracodawca?

Czy zleceniobiorca powinien ukończyć szkolenie bhp?

W dziale obsługi klienta pracodawca zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Jednocześnie kilka osób, głównie studentów, pracuje na podstawie umów zlecenia. Czy zleceniobiorcy powinni przejść instruktaż ogólny i stanowiskowy bhp, podobnie jak ich koledzy pracujący na podstawie umów o pracę?

REKLAMA