Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu regulamin pracy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące regulamin pracy.
Premia za brak absencji chorobowej
Aktualizacja: 07.12.2016
Coraz częściej pracodawcy wprowadzają dodatkowy składnik wynagrodzenia w postaci premii za brak absencji chorobowej. Celem takiego działania jest ograniczenie procederu nadużywania korzystania przez pracowników ze zwolnień lekarskich. »
Regulamin pracy i wynagradzania - zmiany w 2017 r.
Aktualizacja: 20.09.2016
Od 1 stycznia 2017 r. pracodawcy zatrudniający do 50 pracowników będą mogli tworzyć regulamin pracy i wynagradzania fakultatywnie. Czy pracodawcy zyskają na zmianach? »
Nowe obowiązki pracodawców od 1 września 2016 r.
Aktualizacja: 06.09.2016
Z dniem 1 września 2016 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące wprowadzenia obowiązku potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Co ta zmiana oznacza dla pracodawcy? »
Zasady ustalania przez pracodawcę godzin pory nocnej
Aktualizacja: 18.04.2016
Za pracę w porze nocnej uznaje się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 21 a 7 rano. Ustalenie 8 godzin zaliczanych jako pora nocna, powinno zostać ustalone w postanowieniach układu zbiorowego pracy, regulaminu pracy a u pracodawców nie objętych układem zbiorowym pracy lub nie mających obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy »
Umowa o pracę na piśmie przed podjęciem pracy - zmiany 2016
Aktualizacja: 01.03.2016
Projekt zmian w Kodeksie pracy zakłada, że pracodawca będzie musiał wręczyć zatrudnianemu umowę o pracę na piśmie albo potwierdzić na piśmie warunki umowy przed rozpoczęciem pracy. 1 marca br. rząd przyjął projekt ustawy. Ustawa trafi teraz do Senatu. »
Kiedy pracodawca ma obowiązek tworzenia regulaminu pracy?
Aktualizacja: 07.10.2015
Regulamin jest podstawowym aktem wewnętrznym w zakładzie pracy określającym prawa i obowiązki stron stosunku pracy związane z organizacją i porządkiem w procesie pracy. Pracodawca powinien ustalić w nim m.in. organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały. Kiedy pracodawca musi wprowadzić regulamin pracy? »
Obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowej pracy w regulaminie pracy
Aktualizacja: 26.07.2013
Niektórzy pracownicy zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wykonują dodatkowe obowiązki u innych pracodawców na podstawie umów zlecenia. Czy pracodawca może w regulaminie pracy wprowadzić obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie przez pracownika dodatkowej pracy? »
Aktualizacja: 22.07.2013
Regulamin pracy jest aktem obowiązującym w danym zakładzie pracy, ustalającym organizacje i porządek w procesie pracy oraz prawa i obowiązki zarówno pracownika jak i pracodawcy, związane z procesem pracy. »
Ogólne zasady wprowadzania telepracy
Aktualizacja: 12.02.2013
Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem. »
Czy treść regulaminu pracy należy ustalić na nowo po powstaniu organizacji związkowej?
Aktualizacja: 17.01.2013
W naszej placówce powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania dotychczasowego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku? »
Czy pracownikowi trzeba wydać tzw. pasek wynagrodzeniowy
Aktualizacja: 25.07.2012
Jedna z naszych byłych pracownic domaga się wydania tzw. paska wynagrodzeń za ostatni miesiąc, za który otrzymała pensję. Żądania kieruje w wiadomościach e-mail. Czy mamy obowiązek wydać jej pasek wynagrodzeń na podstawie wiadomości elektronicznej? »
Nieprawidłowe zapisy w sprawie urlopów wypoczynkowych w regulaminie pracy
Aktualizacja: 19.06.2012
W regulaminie pracy ustaliliśmy, że pracownicy nie mogą korzystać z urlopów wypoczynkowych w grudniu danego roku, poza przypadkami udzielenia urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopach rodzicielskich (macierzyńskim, ojcowskim itp.) na wniosek pracownika. Co roku w tym miesiącu mamy bowiem duże spiętrzenie prac w firmie. Czy taki zapis w regulaminie pracy jest dopuszczalny? »
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu regulaminu pracy
Aktualizacja: 04.04.2012
Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe. Warto pamiętać, że regulamin pracy nie może być sprzeczny i mniej korzystny dla pracowników niż postanowienia powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw i rozporządzeń). »
Jak sporzadzić regulamin pracy zgodny z prawem
Aktualizacja: 03.04.2012
Regulamin pracy powinni sporządzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników. Tworząc go pracodawca jest jednak ograniczony postanowieniami powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw, rozporządzeń), z którymi nie może być on sprzeczny i mniej od nich korzystny. Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe. »
Jak dokonać zmiany okresów rozliczeniowych
Aktualizacja: 29.03.2012
W naszej firmie obowiązuje 3-miesięczny okres rozliczeniowy, który trwa od 1 stycznia do 31 marca 2012 r. Chcemy wprowadzić zmianę do regulamin pracy, w którym sposób liczenia okresu rozliczeniowego zostanie ustalony jako: luty–kwiecień, maj–lipiec, sierpień–październik, listopad–styczeń. Jakie rozwiązanie dotyczące okresu rozliczeniowego zastosować w kwietniu br.? Jaki wpływ na sposób liczenia rocznego limitu godzin nadliczbowych ma wprowadzenie okresów rozliczeniowych na przełomie roku (tak jak w zaplanowanym nowym regulaminie)? »
Wniosek o odroczenie składek za XI