REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Protokół powypadkowy, Ubezpieczenie wypadkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nie każde nieszczęśliwe zdarzenie może być uznane za wypadek przy pracy

Wypadek przy pracy musi być spowodowany przyczyną zewnętrzną. Jest nią każdy czynnik pochodzący spoza organizmu poszkodowanego, mogący wywołać szkodliwe skutki, w tym także pogorszyć stan zdrowia pracownika dotkniętego wewnętrznym schorzeniem samoistnym.

Jakim ubezpieczeniom podlega młody przedsiębiorca

Przedsiębiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalno-rentowym i wypadkowemu, dobrowolnie zaś ubezpieczeniu chorobowemu.

Wypadek przy pracy - co robić

W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.

Czy zleceniobiorcę, który podlega tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu, można zgłosić do ubezpieczenia wypadkowego

Zatrudniłem zleceniobiorcę, który z tytułu pracy w innej firmie na niepełny etat zarabia 1400 zł. Nie chciałbym ponosić kosztów składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, skoro z obowiązku tych ubezpieczeń zwalnia wysokość zarobków z umowy o pracę. Chciałbym jednak zgłosić tę osobę do ubezpieczenia wypadkowego, bo zlecenie będzie wykonywane na placu budowy prowadzonej przez moją firmę. Zleceniobiorca chce również podlegać ubezpieczeniu chorobowemu. Czy można dokonać zgłoszenia tylko do tych ubezpieczeń?

Czy uwzględnić zleceniobiorcę w liczbie ubezpieczonych

Zleceniobiorcy wynagrodzenie jest wypłacane w następnym miesiącu za miesiąc poprzedni, np. za styczeń w lutym. Jednak za grudzień 2006 r. otrzymał je w grudniu. Natomiast wynagrodzenie za styczeń 2007 r. otrzymał w lutym 2007 r. Czy ustalając liczbę osób podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w styczniu, należy tę osobę uwzględnić w liczbie osób podlegających temu ubezpieczeniu?

Czy zmiana liczby ubezpieczonych w trakcie roku ma wpływ na składkę wypadkową

Jaką składkę wypadkową powinien płacić w 2008 roku płatnik, który prowadzi działalność gospodarczą od stycznia 2006 r. i w 2006 roku zatrudniał średnio 15 osób. Następnie stan zatrudnienia został zmniejszony. Płatnik opłacał za rok składkowy od 1 kwietnia 2007 r. składkę w wysokości 1,20 proc., zgodnie z przynależnością do sekcji K. Czy płatnik postąpił prawidłowo, opłacając składkę w wysokości 1,20 proc. pomimo zmniejszenia stanu zatrudnienia?

Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe

Z końcem stycznia 2008 r. mija termin na złożenie informacji ZUS IWA za 2007 r., w której pracodawcy powinni wykazać informacje pozwalające na ustalenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. W tekście udzielamy instrukcji, jak wypełnić ZUS IWA.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 181, poz. 1288) dokonano nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Nowelizacja polega na wprowadzeniu do kodeksu telepracy jako nowej formy zatrudnienia.

Świadczenie z ubezpieczenia chorobowego zamiast z wypadkowego

Pracownik nie ma prawa do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy, m.in. gdy wyłączną przyczyną było udowodnione naruszenie przez niego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. W takiej sytuacji pracownikowi przysługują świadczenia z ubezpieczenia chorobowego.

Kiedy nieszczęśliwe zdarzenie jest wypadkiem przy pracy

Pracownicy poszkodowani wskutek wypadku przy pracy otrzymują z ubezpieczenia wypadkowego m.in. zasiłki chorobowe, świadczenia rehabilitacyjne i renty. Wypłata tych świadczeń jest jednak możliwa tylko wówczas, gdy nieszczęśliwe zdarzenie, jakiemu ulegli, zostanie zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Tryb postępowania pracodawcy w razie wypadku przy pracy jest ściśle określony przez przepisy. Pracodawca, który nie reaguje na powstałe zdarzenie albo uchybia swoim obowiązkom, musi liczyć się z odpowiedzialnością wykroczeniową i karną.

Cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

W razie zaistnienia wypadku przy pracy pracodawca może być zobowiązany do zapłaty pracownikowi dodatkowego odszkodowania. Zasady tej odpowiedzialności odszkodowawczej określają przepisy kodeksu cywilnego. Natomiast jej celem jest wyrównanie szkody i krzywdy, jaką poniósł pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i która w całości nie została pokryta z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS.

Dokumentacja prawa do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

ZUS rozpatruje prawo do świadczeń z tytułu wypadku zaistniałego w czasie wykonywania pracy po udokumentowaniu okoliczności takiego zdarzenia kwalifikujących je jako wypadek przy pracy.

Świadczenia związane z wypadkiem przy pracy

Każdy wniosek w sprawie wypłacenia świadczeń w związku z wypadkiem przy pracy jest rozpatrywany w indywidualnym postępowaniu. W każdym przypadku należy przeanalizować wszystkie okoliczności zdarzenia biorąc pod uwagę protokół powypadkowy, kartę wypadku, zeznania świadków i inne dokumenty, które świadczą o tym, że zdarzenie było wypadkiem przy wykonywaniu pracy albo związanym z pracą.

Zasiłek chorobowy

Pracownik był niezdolny do pracy od 18 marca do 25 maja 2007 r. W okresie od 18 marca do 19 kwietnia 2007 r. pracownikowi wypłacono wynagrodzenie chorobowe. Od 20 kwietnia do 25 maja 2007 r. wypłacono zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego w wysokości 80% podstawy wymiaru. Niezdolność do pracy była spowodowana wypadkiem, do którego doszło na terenie zakładu pracy. Nie można było jednoznacznie określić, czy był to wypadek przy pracy, dlatego powołaliśmy zespół ekspertów. Na podstawie uzgodnień w protokole powypadkowym stwierdziliśmy, że niezdolność do pracy od 18 marca 2007 r. była wynikiem wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik. Czy należy wyrównać wysokość wypłaconych świadczeń? Czy wystarczy, że mamy protokół powypadkowy?

Kiedy nietrzeźwość wyłącza prawo do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

Pracownik, który spowodował wypadek przy pracy w stanie nietrzeźwym, nie uzyska świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, jeśli przyczynił się w znacznym stopniu do powstania tego wypadku.

Obowiązki zakładu pracy w razie wypadku przy pracy

Pracownik uległ wypadkowi przy pracy, w wyniku którego złamał nogę. Jak wygląda postępowanie o przyznanie odszkodowania z tego tytułu, tzn. jaka jest tutaj rola zakładu pracy (zatrudniamy tylko 10 pracowników)?

Następstwa wypadku przy pracy

Od 15 stycznia br. zatrudniliśmy pracownika na umowę o pracę na czas nieokreślony. Poprzednie zatrudnienie tej osoby ustało 31 grudnia 2006 r. Była tam zatrudniona przez 5 lat. Obecnie pracownik dostarczył nam zwolnienie lekarskie na okres od 20 marca do 6 kwietnia br. Lekarz wystawił odrębne zaświadczenie stwierdzające, że niezdolność do pracy jest następstwem wypadku przy pracy, któremu pracownik uległ 17 maja 2005 r., a więc w okresie, kiedy był zatrudniony u poprzedniego pracodawcy. Czy w związku z tym, że wypadek miał miejsce w czasie zatrudnienia w innym zakładzie, możemy ustalić uprawnienia do wynagrodzenia chorobowego na ogólnych zasadach z ubezpieczenia chorobowego?
 

Wypadek przy pracy pracownika młodocianego

W naszym zakładzie (drukarnia) zatrudniamy kilku pracowników młodocianych. Jeden z nich podczas obsługi maszyny uległ wypadkowi. Czy w przypadku pracowników młodocianych obowiązują takie same procedury postępowania jak w przypadku innych pracowników?

Wypadek przy pracy- pracownik pod wpływem alkoholu

Pracownik, który pracował na rusztowaniu, spadł z niego podczas pracy i zginął na miejscu. Okazało się, że był pod wpływem alkoholu. Czy w takiej sytuacji rodzinie zmarłego przysługują jakiekolwiek świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego (chodzi mi przede wszystkim o jednorazowe odszkodowanie)? Czy zdarzenie to może zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy?

Czy osoba pobierająca zasiłek macierzyński podlega ubezpieczeniu

Od dwóch lat zatrudniamy na podstawie umowy zlecenia kobietę, która z umowy tej została zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego (praca wykonywana w siedzibie płatnika) oraz do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Osoba ta jest w ciąży i od sierpnia będziemy jej wypłacać zasiłek macierzyński. Czy z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego osoba ta będzie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli zlecenie nie będzie wykonywane w tym czasie?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe wspólników spółki cywilnej

Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Wszyscy wspólnicy są płatnikami składek na swoje ubezpieczenia. W sierpniu br. zatrudniliśmy w spółce 12 pracowników na podstawie umowy o pracę (dotychczas nikogo nie zatrudnialiśmy). Obliczona wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe wyniosła dla pracowników 2,26%. Czy każdy ze wspólników powinien przyjąć taką samą stopę procentową przy obliczaniu składki na swoje ubezpieczenie wypadkowe?

Kiedy zleceniobiorca podlega ubezpieczeniu wypadkowemu

Zatrudniliśmy dwie osoby na podstawie umów zlecenia. Z tego tytułu będą podlegały obowiązkowym składkom na ubezpieczenia społeczne. Ich zadaniem będzie pozyskiwanie nowych kontrahentów dla mojej firmy, dlatego zwykle będą pracować w terenie, a jedynie przez kilka godzin jeden lub dwa dni w tygodniu będą musiały pracować w siedzibie firmy. Czy osoby te podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu?

REKLAMA