REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Szkolenia BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia

ZUS organizuje dla pracodawców i osób kierujących pracownikami bezpłatne szkolenia z zakresu bhp.

Czy inspektor pracy przeprowadzający kontrolę ma prawo zamknąć zakład pracy lub jego część?

Inspektor bhp oświadczył pracownikom, że inspektor Państwowej Inspekcji Pracy zamyka połowę zakładu pracy. W związku z tym pracodawca musi dokonać redukcji zatrudnienia o 50%. Cała załoga obawia się utraty pracy. Czy inspektor pracy mógł zamknąć zakład pracy, przez co połowa załogi straci pracę?

Czy szkolenia bhp można organizować po pracy?

Pracodawca zatrudniający ponad 90% załogi przy obsłudze klienta nie może zorganizować szkolenia okresowego w czasie pracy pracowników. Czy może zorganizować to szkolenie po skończeniu pracy przez załogę?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Jak zakwalifikować wypadek przedstawiciela handlowego?

Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy?

Profilaktyczne posiłki i napoje

Obowiązek wydawania posiłków i napojów w stosunku do niektórych pracowników wynika wprost z Kodeksu pracy. Niemniej jednak rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, jakie powinny spełniać, zależą od grupy pracowników oraz warunków w zakładzie pracy.

W jaki sposób ustalić wysokość ekwiwalentu za używanie i pranie odzieży roboczej

W naszej firmie w dziale produkcji pracownicy używają własnej odzieży jako roboczej. Chcielibyśmy im to zrekompensować wypłacając ekwiwalent. W jaki sposób ustalić wartość ekwiwalentu za używanie odzieży roboczej będącej własnością pracownika oraz za pranie tej odzieży? Czy pracownicy muszą przedstawiać faktury lub rachunki potwierdzające ich wydatki z tego tytułu? Czy takie ekwiwalenty mogą być również przyznane zleceniobiorcom i czy będą zwolnione z podatku dochodowego i składek oraz czy będą stanowiły koszty uzyskania przychodu pracodawcy?

Obowiązek uczestniczenia w szkoleniach bhp

Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności pracownik jest zobowiązany brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym.

W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego mogą skorzystać z bezpłatnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

W jakim zakresie pracodawca odpowiada za przeprowadzenie badań okresowych

Pracodawca odpowiada za dopuszczenie pracownika bez prawidłowego orzeczenia lekarskiego do pracy tylko wówczas, gdy wie, że badanie przeprowadzono nieprawidłowo, a nieprawidłowości te są widoczne (wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., I PK 29/10).

BHP w szkole

Pracuję w szkole podstawowej na wsi. Pracodawca nie zapewnia nam żadnych napojów i tłumaczy to faktem, że przepisy go do tego nie zobowiązują. Ponadto w szkole znajduje się tylko jedna toaleta, a łącznie zatrudnionych jest 20 pracowników. W naszej ocenie pracodawca narusza przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mamy rację?

Czy wykonywanie prac dotyczących utrzymania obiektów należy powierzać osobom ze specjalnymi kwalifikacjami?

Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?

Pracodawca powinien zapewnić napoje pracownikom

Jeżeli temperatura powietrza przekracza 28 stopni Celsjusza, pracodawca powinien nieodpłatnie zapewnić pracownikom zatrudnionym w pomieszczeniach zimne napoje. Osobom pracującym na otwartej przestrzeni napoje przysługują przy temperaturze 25 stopni.

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Czy wydatki na zakup odzieży roboczej są opodatkowane i oskładkowane

Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu?

Metody i sposoby ograniczania oraz eliminowania ryzyka zawodowego wynikającego z pracy z czynnikiem chemicznym

Zagrożenia wynikające ze stosowania preparatów i substancji chemicznych należy ograniczać i eliminować zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, aby zapewnić skuteczne zmniejszanie szkodliwego oddziaływania tych czynników na organizm człowieka. Tylko ten pracownik służby bhp, który zna i umie zastosować dostępne środki redukujące ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, może proponować pracodawcy rozwiązania w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w firmie.

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Jak zostać inspektorem pracy

GIP mianuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami wykonującymi czynności kontrolne. Mianowanie jest uzależnione od odbycia aplikacji inspektorskiej zakończonej złożeniem państwowego egzaminu z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną.

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

Czy wszystkie świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?

Jakie są obowiązki pracodawcy użytkownika w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych?

Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?

Bezpieczeństwo pracowników a stosowanie substancji szkodliwych dla zdrowia

Pracodawca może stosować materiały i procesy technologiczne dopiero wtedy, gdy ustali się ich stopień szkodliwości dla zdrowia pracowników i podejmie się odpowiednie środki profilaktyczne.

Czy zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców mają wpływ na ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy?

Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy oraz czy od dnia wejścia w życie zmian w ustawie o czasie pracy kierowców zmienią się procedury dotyczące ustalania przyczyn wypadków przy pracy?

Prace gazoniebezpieczne i niebezpieczne w gazownictwie

Nowe rozporządzenie w sprawie bhp przy budowie i eksploatacji sieci gazowych oraz uruchamiania instalacji gazowych gazu ziemnego zmieniło definicję prac gazoniebezpiecznych.

Pięć podstawowych zasad bezpiecznej eksploatacji

W czasie targów SAWO 2010 ruszyła kampania dotycząca bezpieczeństwa eksploatacji maszyn, urządzeń i budynków.

Czy od świadczeń bhp przyznanych zleceniobiorcy trzeba opłacać składki

Wypłacamy zatrudnianym zleceniobiorcom świadczenia na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy – ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz za używanie obuwia i odzieży własnej zamiast roboczej. Kilka razy w roku wysyłamy zleceniobiorców w podróż służbową, za co otrzymują oni diety i inne należności z tytułu delegacji. Dodatkowo z jednym zleceniobiorcą właśnie rozwiązaliśmy umowę, która gwarantowała mu w takim przypadku odszkodowanie w wysokości miesięcznej zapłaty. Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 16 lutego 2010 r. świadczenia bhp są zwolnione ze składek już teraz, czy dopiero za rok? Spotykam się bowiem z odmiennymi stanowiskami w tej sprawie. Co z wypłacanymi zleceniobiorcom należnościami za podróż służbową i odszkodowaniem za rozwiązanie umowy zlecenia? Czy zwolnienie ze składek obejmuje lub obejmie w przyszłości również te przychody?

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu telepracownika

Jednym ze sposobów obniżenia kosztów zatrudnienia przez pracodawców jest możliwość stosowania telepracy. Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawca ma mniejsze obowiązki w zakresie bhp niż w przypadku zwykłych pracowników. Nie musi bowiem zapewniać pracownikom odpowiednich pomieszczeń pracy. Jednak zatrudnianie telepracowników wiąże się dla pracodawcy z licznymi obowiązkami.

Tworzenie palarni przez pracodawców będzie dobrowolne

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni w zakładach pracy. Taką zmianę przepisów wprowadziła nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została ona podpisana 29 kwietnia 2010 r. przez Marszałka Sejmu pełniącego obowiązki Prezydenta i wejdzie w życie w ciągu 6 miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Borelioza – jak zapobiegać chorobie

Specjalista ds. bhp powinien informować pracowników o zagrożeniu, jakie wiąże się z ukąszeniem przez kleszcza. Dotyczy to zarówno postępowania w związku z ukąszeniem, ale też skutków, jakie może ono wywołać. Należy pamiętać, że nieleczona borelioza z czasem może doprowadzić do śmierci.

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni

Od 15 października 2010 r. pracodawcy nie będą mieli obowiązku tworzenia palarni w miejscach pracy. Obecnie obowiązek zorganizowania w firmie wyodrębnionego miejsca, w którym pracownicy mogą palić tytoń, mają pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników.

Czy można zakwestionować protokół powypadkowy?

Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?

Czy operator wózka musi pracować w kasku?

Kierownictwo zakładu nie jest przekonane do stosowania kasków ochronnych przez operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym zatrudnionych przy załadunku, przemieszczaniu oraz rozładunku towarów w magazynie wysokiego składowania. Czy operator wózka jezdniowego z napędem silnikowym musi pracować w hełmie ochronnym, a jeżeli tak, to na jakie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy powinien powołać się specjalista ds. bhp, aby przekonać kierownictwo zakładu o obowiązku wyposażenia w kaski ochronne operatorów wózków jezdniowych?

Dlaczego należy czyścić kanały wentylacyjne i klimatyzacyjne?

Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.

W jakiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do UDT?

Na terenie zakładu pracy pracownik obsługujący wózek jezdniowy podnośnikowy z mechanicznym napędem podnoszenia uległ wypadkowi. Doszło do przewrócenia wózka i przygniecenia pracownika przez konstrukcję wózka. Czy w takiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do Urzędu Dozoru Technicznego (UDT)?

Kto i w jakim zakresie powinien dbać o maszynę?

Często, zwłaszcza w małych firmach, obsługa maszyny sprowadza się do jej bieżącej eksploatacji i naprawiania zaistniałych usterek. Jak i przez kogo powinny być przeprowadzane czynności konserwacyjne? Co należy sprawdzić przed ponownym uruchomieniem maszyny?

Czy pracodawca ma obowiązek konsultacji działań związanych z bhp z organizacjami związkowymi?

Na terenie szpitala działa organizacja związków zawodowych. Pracodawca podejmuje decyzje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postanowienia z zakresu bhp zawarte w regulaminie pracy bez ustalenia, a nawet bez konsultacji ze związkami zawodowymi. Czy ma prawo działać bez konsultacji i porozumienia z działającymi na terenie zakładu pracy organizacjami związkowymi?

Czym jest azbest, dlaczego jest niebezpieczny i szkodliwy dla zdrowia?

W Polsce około 85% azbestu znajduje się w wyrobach budowlanych. Azbest po latach badań został uznany za substancję rakotwórczą pierwszej kategorii, a jego odpady klasyfikuje się jako odpady niebezpieczne. Specjalista ds. bhp powinien pamiętać, że w Polsce obowiązuje „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” i że wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w sposób umożliwiający jego emisję do środowiska jest niedopuszczalne.

Czy szkolenie bhp przeprowadzone u poprzedniego pracodawcy zachowuje ważność u następnego?

Czy szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadzone u poprzedniego pracodawcy zachowuje ważność u następnego?

Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Kierowca samochodu ciężarowego zmarł w kabinie samochodu podczas obowiązkowego postoju na parkingu poza granicami Polski. Stojącym przez długi czas samochodem zainteresowała się policja zaalarmowana przez właściciela firmy transportowej, który przez kilka godzin usiłował skontaktować się z kierowcą. Po otrzymaniu od policji informacji o śmierci pracownika pracodawca zawiadomił okręgowego inspektora pracy i prokuratora rejonowego oraz powołał zespół powypadkowy. W jaki sposób zespół powypadkowy ustala okoliczności wypadku śmiertelnego, który wydarzył się w miejscu, gdzie nie było żadnych świadków?

Czy normy PN mają moc przepisów prawa?

Polskie Normy nie są przepisami bhp, tj. przepisami prawa pracy. Nie można jednak organom administracji stawiać zarzutu naruszenia prawa przez odwołanie się do Polskiej Normy, która w sposób optymalny zapewnia realizację spoczywającego na pracodawcy obowiązku stworzenia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.(Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 maja 2008 r., sygn. akt I OSK 785/07)

Ryczałt dla społecznego inspektora pracy jak wynagrodzenie

Dodatkowy ryczałt, przyznany przez pracodawcę społecznemu inspektorowi pracy, powinien być traktowany jak normalne wynagrodzenie. W razie potrzeby pracownik może spierać się o nie przed sądem powszechnym - stwierdził w uchwale Sąd Najwyższy.

Negatywny wpływ czynników biologicznych na personel szpitalny

W każdym szpitalu zatrudniającym około 600 pracowników co roku w ciąży jest 10–15 kobiet zatrudnionych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Rolą specjalisty ds. bhp jest zadbanie o to, by miały świadomość zagrożeń dla zdrowia swojego i dziecka. Bezwzględnie należy przestrzegać zakazu pracy kobiet w kontakcie z czynnikami biologicznymi wymienionymi w rozporządzeniu w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla ich zdrowia. Ważne jest również poruszenie zagadnień związanych ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi w trakcie szkoleń, a także w ocenie ryzyka zawodowego.

Jakie kryteria przyjąć przy zakupie odzieży roboczej?

Pracodawca zakupił odzież roboczą, kierując się obowiązkiem wyposażenia w nią pracowników. Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy wyposażył pracowników w zwykłą, drelichową odzież. Za decydujące kryterium przyjął cenę odzieży. Jakie czynności powinien podjąć przed dokonaniem zakupu?

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP?

Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?

Czy pracownikowi pracującemu kilkanaście godzin tygodniowo przy komputerze przysługują okulary korygujące?

Pracodawca nie zapewnił pracownikom wykonującym pracę przy monitorach ekranowych okularów korygujących wzrok. Motywował to tym, że pracownicy wykonują pracę, użytkując monitor ekranowy poniżej połowy dobowego wymiaru czasu pracy. Pracownicy wnieśli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. W wyniku kontroli inspektor stwierdził, że kilku pracowników pracuje przed monitorem dłużej niż 4 godziny na dobę i nakazał pracodawcy zakupienie okularów pracownikom. Czy pracownikowi, który pracuje przy komputerze kilkanaście godzin tygodniowo, przysługują okulary korygujące?

Czy maszyny z żurawiem przeładunkowym używane w leśnictwie podlegają dozorowi Urzędu Dozoru Technicznego?

Wielu użytkowników maszyn z żurawiem przeładunkowym ma wątpliwości dotyczące zgłaszania tego typu urządzeń do Urzędu Dozoru Technicznego. Które z tych maszyn używanych w leśnictwie podlegają dozorowi technicznemu?

Czy można przeprowadzać szkolenia okresowe bhp w formie e-learningu?

W zakładzie pracy zatrudnionych jest ponad 1000 pracowników. Pracodawca w celu ograniczenia kosztów postanowił przeprowadzić szkolenia okresowe z zakresu bhp dla wszystkich pracowników w formie e-learningu. Pracownicy mogli też zadawać pytania drogą mailową bądź poprzez połączenie przez kamery internetowe. Czy pracodawca, przeprowadzając szkolenie w takiej formie, postąpił zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie szkoleń bhp?

Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Chcąc budować bezpieczne środowisko pracy i wysoką kulturę bhp, musimy zadbać o zmianę nastawienia pracowników i kadry kierowniczej do przestrzegania norm i zasad. Nastawienie to ulegnie zmianie, jeśli pracownicy zaczną się z nimi identyfikować.

REKLAMA