Kategorie

PIP, Zmiany prawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat negatywnie zaopiniował poprawki do nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek składania przez kontrolerów PIP pisemnych oświadczeń o prowadzeniu albo nieprowadzeniu przez osobę najbliższą działalności gospodarczej, której przedmiot pokrywa się z przedmiotem kontroli prowadzonej przez tego pracownika.
18 czerwca 2016 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników. Nowa ustawa umożliwiła zagranicznym inspekcjom nakładanie kar za łamanie przepisów o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.
Od 1 stycznia 2017 roku firmy nie będą musiały wydawać świadectw pracy po upływie 2-letniego okresu zatrudnienia, jeżeli podpiszą kolejną umowę na czas określony w ciągu 7 od wygaśnięcia lub rozwiązania poprzedniej. Jednak Ministerstwo Rozwoju przygotowało też drugi projekt modyfikacji przepisów w tym zakresie. Od 1 czerwca 2017 roku ma on przywrócić obecną regulację. PIP może nakładać grzywny nawet do wysokości 30 tys. złotych.
W przypadku zawarcia umowy terminowej przed 22 lutego 2016 r., czyli przed zmianą przepisów, pracodawca ma obowiązek do 21 maja 2016 r. uzupełnić umowę poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy oraz okolicznościach przekroczenia limitów.
W ostatnich miesiącach rząd i posłowie przygotowali szereg nowych propozycji zmian prawa pracy, które będą miały wpływ na kształt rynku pracy w Polsce. Część z planowanych aktów prawnych trafiła już do Sejmu, a niektóre pozostają jeszcze na etapie konsultacji międzyresortowych. Nie można wykluczyć, że część z tych zmian, które mają na celu poprawić zarobki Polaków, doprowadzi do zmniejszenia konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej i spowoduje ograniczenie zatrudnienia również w dobrze rozwijającej się dotychczas branży nowoczesnych usług biznesowych.
Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła program działania na lata 2016-2018. Inspektorzy będą w szczególności sprawdzać prawidłowość zawierania umów cywilnoprawnych oraz przestrzeganie znowelizowanych przepisów o umowach terminowych, które wejdą w życie 22 lutego 2016 roku.
Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywały znowelizowane przepisy Kodeksu pracy, które ograniczają zawieranie umów na czas określony. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia nowe przepisy o umowach terminowych.
W przypadkach wskazanych w ustawie inspektor pracy może posłużyć się poleceniem ustnym. Musi jednak liczyć się z tym, że – w odróżnieniu od decyzji ustnej – nie podlega ono egzekucji administracyjnej.
W razie stwierdzenia naruszenia prawa pracodawcy mogą liczyć, w szczególnych przypadkach, na odstąpienie przez inspektora pracy od zastosowania przysługujących mu środków prawnych a przy „lżejszych” przewinieniach na wydanie tzw. polecenia ustnego. Takie zmiany w ustawie o PIP wprowadzono w wyniku ostatniej nowelizacji.
W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Przewiduje ona mniej formalności przy kontrolach i możliwość odstąpienia od kary w przypadku drobnych uchybień u pracodawców rozpoczynających działalność.
Mniej formalności przy kontrolach i możliwość odstąpienia od kary w przypadku drobnych uchybień u pracodawców, którzy dopiero rozpoczynają działalność - przewiduje nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
Projekt nowej ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium RP wbrew przepisom przewiduje m.in. obowiązek sprawdzania statusu pobytowego zatrudnianych cudzoziemców.
Od początku 2011 roku weszło w życie wiele nowych aktów prawnych. Niektóre z nich mogą mieć duże znaczenie dla osób zajmujących się prawem pracy.
Pracodawcy RP popierają projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, ograniczający nadmierne karanie pracodawców. Projekt zakłada szereg zmian dotyczących trybu prowadzenia kontroli i uprawnień dla inspektora PIP.
Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie 11 marca 2010 r. zapadł wyrok, z uzasadnienia którego wynika przede wszystkim, że do kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy nie mają zastosowania postanowienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (III SA/Kr 1002/09).
Sejm odrzucił poprawkę Senatu do noweli ustawy o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, nakładającą na pracodawcę obowiązek zgłoszenia zatrudnienia osoby niepełnosprawnej do Państwowej Inspekcji Pracy w terminie siedmiu dni.
Rezygnację z obowiązku uzyskania opinii Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie przystosowania stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pierwsze czytanie projektu odbędzie się dzisiaj na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej w Sejmie.
Tadeusz J. Zając, Główny Inspektor Pracy, podjął w br. akcję "Absurdy prawa", której celem było wskazanie przepisów stwarzających najwięcej problemów interpretacyjnych. Okazuje się, że największe trudności sprawiają przepisy dotyczące czasu pracy, wynagrodzeń, urlopu wypoczynkowego, szkoleń okresowych oraz służby bhp.