REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola PIP w zakresie pracy zdalnej i badania trzeźwości pracowników - wszystko, co musisz wiedzieć

Kontrola PIP 2024 - praca zdalna i badanie trzeźwości pracownika
Co sprawdza inspekcja pracy w trakcie kontroli?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co kontroluje PIP w 2024 roku w zakresie pracy zdalnej i badania trzeźwości pracowników? Czy PIP przeprowadza kontrolę w miejscu świadczenia pracy zdalnej?

Kontrola PIP - praca zdalna

Państwowa Inspekcja Pracy podczas kontroli pracy zdalnej może m.in. weryfikować podstawę jej wprowadzenia, wewnątrzzakładowe regulacje w tym zakresie czy wypłacanie przez pracodawców ekwiwalentów lub ryczałtów z tego tytułu. Inspektorzy nie mają jednak uprawnień do oceny zasadności odmowy przez pracodawcę pracy w tym trybie. W przypadku kontroli przez PIP kwestii związanych z weryfikacją trzeźwości pracowników inspektorzy mogą sprawdzić poprawność dokumentów regulujących przeprowadzanie badania trzeźwości i stosowanych w tym zakresie procedur.

REKLAMA

REKLAMA

  1. PIP podczas kontroli pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości pracowników skupia się na weryfikacji spełnienia wymogów formalnych jakie powinien spełnić pracodawca wdrażając pracę w trybie zdalnym i badanie trzeźwości pracowników. 
  2. Najczęstszymi elementami kontroli zakresie pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości jest badanie przepisów wewnętrznych, procedur działania, dokumentacji związanej z pracą zdalną lub badaniem trzeźwości, a także dopełnienia obowiązków informacyjnych wobec pracowników.
  3. Kontrole odbywają się w zakładzie pracy, natomiast inspektorowie PIP nie mają możliwości kontrolowania pracowników zdalnych w ich domach.
  4. PIP nie weryfikuje słuszności decyzji o nałożeniu kary porządkowej na nietrzeźwego pracownika, ani zasadności odmowy pracy zdalnej, bo to należy do zakresu działania sądów pracy.
  5. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie pracy zdalnej i weryfikacji trzeźwości pracowników inspektor może pouczyć ustnie pracodawcę, wydać wystąpienie lub nakaz usunięcia nieprawidłowości.

Kontrola stanu trzeźwości i pracy zdalnej - nowe przepisy

W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy od 21 lutego 2023 r. obowiązują przepisy w zakresie kontroli stanu trzeźwości, natomiast od 7 kwietnia 2023 r. regulacje dotyczące pracy zdalnej. Ze względu na umiejscowienie powyższych kwestii w Kodeksie pracy podlegają one kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Zgodnie bowiem z ustawą o PIP do jej zadań należy m.in. nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy.

Kontrola pracy zdalnej - co sprawdza PIP?

Praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

Inspektorzy pracy w ramach prowadzonych czynności kontrolnych posiadają uprawnienia do przeprowadzania oceny stanu przestrzegania przez pracodawców przepisów dotyczących wykonywania pracy w formie zdalnej. W szczególności kontrolą mogą objąć:

REKLAMA

  • dopełnienie przez pracodawców wymagań formalnych przy wprowadzaniu pracy zdalnej,
  • stosowanie pracy zdalnej wobec pracowników uprzywilejowanych,
  • uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej,
  • organizację pracy zdalnej, w tym koszty pracy zdalnej,
  • pracę zdalną okazjonalną, 
  • przestrzeganie przepisów bhp przy pracy zdalnej.

Kontrole te mogą być prowadzone na wniosek lub w związku ze skargą podmiotu zainteresowanego, a także w ramach realizacji harmonogramu działania Państwowej Inspekcji Pracy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa kontroli PIP

Podobnie jak w przypadku kontroli z innego zakresu tematycznego kontrole dotyczące pracy zdalnej odbywają się na podstawie pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia czynności oraz po okazaniu przez inspektora pracy legitymacji służbowej. 

Czy PIP przeprowadza kontrolę w miejscu pracy zdalnej?

Ustawodawca w ramach wprowadzonej nowelizacji nie zmienił ustawy o PIP, która w art. 26 wskazuje, że zasadniczo kontrolę przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz w innych miejscach wykonywania jego zadań lub przechowywania dokumentów finansowych i kadrowych. Poszczególne czynności kontrolne mogą być wykonywane także w siedzibie PIP. W związku z tym nie ma obecnie podstaw do przeprowadzania przez inspektorów pracy czynności np. w miejscu zamieszkania pracownika czy w innym miejscu przez niego wskazanym, w którym jest wykonywana praca zdalna. Zatem działania inspektora pracy są ograniczone, w szczególności w zakresie badania przestrzegania przepisów bhp przy organizowaniu pracy zdalnej (w miejscu wykonywania pracy zdalnej), i spoczywają głównie na pracodawcach.

Ważne

Państwowa Inspekcja Pracy nie prowadzi czynności kontrolnych w miejscu zamieszkania pracownika.

Postępowanie kontrolne PIP ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bhp, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń.

 

Pełna treść artykułu z Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń dostępna jest na Platformie IFK >>>

ifk

oprac. Emilia Panufnik
Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

REKLAMA

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

REKLAMA

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA