REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP w leśnictwie i rolnictwie 2023 – analizy Rady Ochrony Pracy

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
BHP w leśnictwie  i rolnictwie 2023 – analizy Rady Ochrony Pracy

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 6 lutego 2023 r. Rada Ochrony Pracy i Państwowa Inspekcja Pracy zajęły się tematyką bezpieczeństwa i higieny pracy w leśnictwie oraz w rolnictwie, jakie były wyniki badań i kontroli oraz co stanowi największe zagrożenie w tych branżach?
rozwiń >

Czym jest Rada Ochrony Pracy?

Rada Ochrony Pracy (ROP) jest państwowym organem nadzoru w sprawach dotyczących:

REKLAMA

Autopromocja
  1. przestrzegania prawa pracy;
  2. bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. legalności zatrudnienia. 

Rada Ochrony Pracy działa obok Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), ale co ważne w zakresie określonym w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1614), sprawuje nad nią nadzór.

Kto wchodzi w skład Rady Ochrony Pracy?

W skład ROP wchodzi 30 członków, w tym przewodniczący, zastępcy przewodniczącego, sekretarz i członkowie, których powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu. Członków ROP powołuje się spośród:

  •  posłów, senatorów i kandydatów zgłoszonych przez Prezesa Rady Ministrów
  • oraz przez reprezentatywne organizacje związkowe i organizacje pracodawców,
  • oraz przez inne organizacje społeczne zajmujące się problematyką ochrony pracy, w tym ekspertów i przedstawicieli nauki. 

Kadencja Rady trwa cztery lata. Aktualna XI kadencja ROP przypada na lata 2020 – 2024.

Co należy do zadań Rady Ochrony Pracy?

Do zadań ROP należy wyrażanie stanowiska w sprawach z zakresu działania PIP, m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) programów działalności i zadań Państwowej Inspekcji Pracy;

2) okresowych ocen działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz wniosków wynikających z tych ocen;

3) problemów ochrony pracy o zasięgu ogólnokrajowym.

Rada Ochrony Pracy o bezpiecznej pracy w leśnictwie

Podczas ostatniego posiedzenia ROP, które miało miejsce w dniu 6 lutego 2023 r. ROP zajęła się analizą zagadnienia BHP w leśnictwie. Omawiane były m.in. ocena ryzyka zawodowego oraz organizacja stanowiska pracy w leśnictwie. W posiedzeniu uczestniczył przewodniczący ROP poseł Pan Janusz Śniadek oraz m.in. Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko wraz z zastępcami.

BHP w leśnictwie

Okazuje, że w leśnictwie – ze względu na specyfikę branży (zresztą tak jak i w budownictwie) funkcjonuje system podwykonawstwa. Niestety często z dużymi nieprawidłowościami. Brak bezpośredniej relacji klient-wykonawca-pracownik, a występowanie w tej relacji podmiotów trzecich powoduje dużą liczbę wypadków przy pracy czy w zw. z pracą, najczęściej ciężkich lub ze skutkiem śmiertelnym. Brak odpowiedniego podporządkowania i kierownictwa.

Ile kontroli w leśnictwie?

Jak wynika z raportu PIP i ROP w okresie 2020-2022 zostało skontrolowanych 660 przedsiębiorstw (niektóre był kontrolowane kilka razy), które realizowały usługi na rzecz Lasów Państwowych, z których zdecydowaną większość stanowiły zakłady usług leśnych, najczęściej prowadzące prace związane z pozyskaniem drewna.

W kontrolowanych podmiotach pracowało 5849 osób, z czego 5052 na podstawie umowy o pracę (86,4%). Okazuje się, że 691 kontroli przeprowadzonych w latach 2020–2022 ujawniło nieprawidłowości skutkujące wydaniem decyzji administracyjnych, wystąpień i poleceń (95,6%).

Ocena ryzyka zawodowego w leśnictwie 

Jak wnika z badań: „Ocena ryzyka zawodowego, najważniejsze i praktyczne narzędzie do zarządzania bhp w zakładzie pracy, w połowie skontrolowanych zakładów usług leśnych nie jest przeprowadzana lub nie uwzględnia wszystkich zagrożeń i sposobów ich ograniczania, jakie występują na stanowiskach pracy drwali – operatorów pilarek i zrywkarzy.”.

Brak szkoleń - przyczyną wypadków

W co trzecim skontrolowanym zakładzie pracownicy nie zostali przeszkoleni wstępnie lub okresowo z metod bezpiecznego wykonywania pracy! Stanowi to jedną z głównych przyczyn wypadków.

Brak środków ochrony indywidualnej w leśnictwie

W 2022 r. co piąty pracownik nie był chroniony. W 1/3 skontrolowanych zakładów stwierdzono nieprawidłowości dotyczące wyposażania pracowników w obowiązujące na stanowisku drwala środki ochrony indywidualnej chroniących przed zagrożeniami fizycznymi.

BHP w pracy w rolnictwie

REKLAMA

BHP w rolnictwie – tu sprawa wygląda już inaczej – dlaczego? Dlatego, że jeśli rolnicy nie będą spełniali unijnych norm dot. bezpieczeństwa pracy na roli, nie otrzymają dotacji z UE na inwestycje w sprzęt. Są pieniądze więc jest też bezpieczeństwo.

 W dniu 10 stycznia 2023 r. Rada Ochrony Pracy debatowała o bezpieczeństwie na wsi. Dla ROP i PIP niezwykle istotna jest również prewencja wypadków i chorób zawodowych w rolnictwie. Praca na wsi obarczona jest dużym ryzykiem. Podczas obrad przyjęto:

1) program działania Państwowej Inspekcji Pracy w 2023 roku

2) stanowisko w sprawie działań informacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy na temat pracy sezonowej w UE pod nazwą „Rights for seasons – Prawa przez cały rok”.

Strategia prewencji wypadków i chorób zawodowych w rolnictwie

W działaniach PIP doT. ochrony pracy w rolnictwie można wskazać dwa główne kierunki:

  • kontrolę i nadzór
  • prewencję.

Rolnicy indywidualni niezatrudniający osób fizycznych nie podlegają kontroli, inni już tak i z analizy stanu bezpieczeństwa gospodarstw rolnych, wynika, że nadal występują duże różnice w poziomie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia wśród rolników indywidualnych, co związane jest z warunkami ekonomicznymi, tradycjami kulturowymi i regionalnymi, poziomem wykształcenia, dostępem do źródeł informacji i wiekiem. Młodsze pokolenie rolników często korzysta z zasobów Internetu w celu zdobycia nowych informacji, lepiej dba o bezpieczeństwo. 

PIP stawia więc na widzę, szkolenia, kampanie informacyjne i kontrole.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA