REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rozliczając wynagrodzenie pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy, warto pamiętać o kilku odrębnościach odróżniających wynagrodzenie kierowcy od wynagrodzenia pozostałych grup pracowników. Chodzi tu przede wszystkim o wynagrodzenie z tytułu podróży służbowej oraz za czas przerw.

Wynagrodzenie kierowcy rozliczane jest co do zasady tak jak wynagrodzenie wszystkich innych grup pracowniczych. Ze specyfiki wykonywanej przez kierowcę pracy wynikają jednak pewne odrębności, o których nie wolno zapominać, podejmując naliczenie wynagrodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podróż służbowa kierowcy

Pierwsza różnica jest związana z podróżami służbowymi. Podróż służbowa oznacza wykonywanie zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika (art. 775 § 1 k.p.).

Okres podróży służbowej a czas pracy pracownika>>

Z tytułu wykonywanej podróży służbowej kierowcy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z nią:

REKLAMA

  • przejazdów,
  • noclegów,
  • dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
  • innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb,

Ponadto z tytułu podróży służbowej kierowcy przysługuje wynagrodzenie. Jest ono jednak uzależnione od czasu wykonywania pracy w tej podróży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czasem pracy kierowcy w podróży służbowej jest czas wykonywania zadań pracowniczych, w tym w szczególności czas:

  • prowadzenia pojazdu,
  • załadowywania i rozładowywania oraz nadzoru nad załadunkiem i wyładunkiem,
  • nadzoru oraz pomocy osobom wsiadającym i wysiadającym,
  • czynności spedycyjnych,
  • obsługi codziennej pojazdów i przyczep,
  • innych prac podejmowanych w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,
  • niezbędnych formalności administracyjnych,

Ponadto do czasu pracy kierowcy w podróży służbowej zalicza się czas niewykonywania pracy pod warunkiem jednak, że przypada w harmonogramowych godzinach pracy kierowcy.

Tryb ustalania systemów i rozkładów czasu pracy>>

Przykład

Kierowca zatrudniony w transporcie drogowym w równoważnym systemie czasu pracy miał w danym dniu wyznaczoną pracę w godzinach od 8.00 do 16.00. Jak się okazało, w tym dniu został wysłany w podróż służbową, która wyglądała w następujący sposób:

  • od godziny 8.00 do 9.00 kierowca prowadził pojazd,
  • od godziny 9.00 do 15.00 kierowca miał czas wolny,
  • od godziny 15.00 do 16. 00 kierowca prowadził pojazd w drodze powrotnej.

Z tytułu takiej podróży służbowej kierowcy przysługuje wynagrodzenie za 8 godzin pracy, w tym:

  • za 2 godziny wykonywania pracy – wykonywania przewozu do i z miejsca określonego jako cel podróży służbowej,
  • za 6 godzin niewykonywania pracy – czas ten przypadał bowiem w harmonogramowych godzinach pracy kierowcy.

Nieraz czas podróży służbowej będzie powodować pracę w godzinach nadliczbowych, za którą kierowcy należy się wynagrodzenie i dodatek z tego tytułu. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy czas jazdy lub powrotu z podróży służbowej przypada pozaharmonogramowymi godzinami pracy kierowcy ustalonymi na dany dzień.

Czy harmonogram czasu pracy powinien być uzgadniany ze związkami zawodowymi>>

Przykład

Kierowca zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy miał w danym dniu wyznaczoną pracę w godzinach od 8.00 do 16.00. Jednak w tym dniu został wysłany w podróż służbową, która trwała od godziny 6.00 do 19.00 i wyglądała w sposób następujący:

  • od godziny 6.00 do 8.00 kierowca wiózł swojego szefa z Warszawy do Łodzi,
  • od godziny 8.00 do 17.00 kierowca miał czas wolny,
  • od godziny 17.00 do 19. 00 kierowca wiózł swojego szefa z Łodzi do Warszawy.

Do czasu pracy kierowcy w takiej podróży służbowej należy zaliczyć przede wszystkim 4 godziny prowadzenia pojazdu (od godziny 6.00 do 8.00 oraz od 17.00 do 19.00). Ponadto czasem pracy jest również czas niewykonywania pracy w godzinach od 8.00 do 16.00 – te godziny przypadały bowiem w harmonogramowych godzinach pracy. Jedna godzina niewykonywania pracy – od 16.00 do 17.00 nie jest czasem pracy – przypadała bowiem pozaharmonogramowymi godzinami pracy ustalonymi na ten dzień. Do czasu pracy w takiej podróży należy zatem zaliczyć 12 godzin, a co za tym idzie, należy wypłacić wynagrodzenie za „normalny” czas pracy oraz wynagrodzenie i dodatek w wysokości 50% z tytułu czterech godzin nadliczbowych.


Przerwy w pracy i w prowadzeniu pojazdu

Cechą charakterystyczną w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy jest wynagrodzenie za czas dodatkowej przerwy w pracy lub prowadzeniu pojazdu. Oprócz 15-minutowej, zaliczanej do czasu pracy przerwy w pracy przysługującej kierowcy, którego czas pracy w danej dobie obejmuje nie mniej niż 6 godzin, ma on prawo do dodatkowych przerw wynikających ze specyfiki wykonywanego przez niego zawodu.

Po 6 kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze:

  • nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin,
  • nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin.

Czy czas pracy pracownika mobilnego obejmuje czas podróży oraz przerwy występujące w jej trakcie>>

Przerwa taka może być dzielona na okresy krótsze, trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie. W przeciwieństwie do przerwy 15-minutowej przerwy 30- i 45-minutowa zaliczane są do czasu dyżuru, nie zaś do czasu pracy. Czas tych przerw ulega jednak każdorazowo skróceniu o 15-minutową przerwę w pracy, jeśli kierowcy w danej dobie przysługują obie z tych przerw, co ma znaczenie, jeśli chodzi o ustalenie wynagrodzenia za te przerwy (art. 6 ust. 3 i art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców).

Przerwa 15-minutowa jako przerwa zaliczana do czasu pracy wynagradzana jest jak „zwykła” praca. Przerwy 30- i 45-minutowa wynagradzane są w sposób określony w przepisach wewnątrzzakładowych. To pracodawca np. w regulaminie pracy powinien określić stawkę przysługującą za czas przerwy – nie może być ona jednak niższa od połowy godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, a jeśli taki składnik wynagrodzenia nie został ustalony – nie może być niższa od 30% wynagrodzenia ustalanego na zasadach obowiązujących przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego (art. 9 ust. 6 ustawy o czasie pracy kierowców).

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA