REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odwołać pracownika z urlopu

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy; od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w problematyce prawa pracy oraz zagadnieniach kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy; autor wielu komentarzy, artykułów i porad z zakresu prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony danych osobowych
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kiedy można odwołać pracownika z urlopu. / Fot. Fotolia
Kiedy można odwołać pracownika z urlopu. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy co do zasady nie powinien być przerywany. Pracodawca może jednak odwołać pracownika z urlopu w wyjątkowych sytuacjach. Z jakich przyczyn pracodawca może żądać stawienia się pracownika do pracy podczas jego urlopu wypoczynkowego? Czy musi pokryć koszty związane z zaplanowanym przez podwładnego odpoczynkiem?

Odwołanie z urlopu tylko w wyjątkowych sytuacjach

Pracodawca nie może zażądać od podwładnego podania numeru telefonu, pod którym będzie on dostępny w trakcie wypoczynku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odwołania pracownika z wypoczynku powinno być przez przedsiębiorców traktowane jako ostateczność. Wynika to z faktu, iż urlop co do zasady powinien być nieprzerwany. Konsekwencją powyższej reguły jest ograniczenie prawa do dzielenia urlopu, jak również możliwości jego przerwania, która jest zastrzeżona tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Okoliczności niemożliwe do przewidzenia

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że okoliczność będąca podstawą odwołania pracownika z urlopu nie powinna być wiadoma pracodawcy – ani możliwa do przewidzenia – przed formalnym rozpoczęciem przez pracownika wypoczynku. W przeciwnym razie przedsiębiorca miałby prawo przesunąć podwładnemu urlop z powodu szczególnych potrzeb, których wystąpienie spowodowałoby poważne zakłócenia w ramach organizacji pracy.

Redakcja poleca produkt: Urlopy wypoczynkowe – udzielanie, ustalanie wymiaru i naliczanie wynagrodzenia

REKLAMA

Przy czym przepis regulujący prawo do odwołania pracownika z urlopu nie wskazuje na konkretne okoliczności uzasadniające decyzję pracodawcy. Zatem w gestii szefa pozostawiono dokonanie oceny, czy dana sytuacja, która wystąpiła w trakcie wypoczynku podwładnego, jest na tyle doniosła, że niezbędne jest jego przerwanie. Należy ponadto przyjąć, że odwołanie pracownika z urlopu będzie możliwe w przypadku, gdy pracodawca nie ma możliwości uporania się z zaistniałą, nieprzewidzianą sytuacją, wykorzystując do tego innych członków załogi znajdujących się aktualnie w dyspozycji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na FORUM

Niejasna procedura odwołania

Do najczęstszych przypadków uzasadniających odwołanie pracownika z urlopu można zaliczyć awarie czy wszelkie zdarzenia spowodowane przez tzw. siłę wyższą. Tak więc wezwanie do pracy podwładnego będzie zasadne, jeśli wypoczywający jest jedyną kompetentną osobą w zakresie przywrócenia sprawności w zakładzie pracy. Kolejnym przykładem okoliczności nieprzewidzianej może być kontrola u pracodawcy, a także nagła niedyspozycja zdrowotna innego członka załogi i brak możliwości szybkiego zorganizowania zastępstwa z uwagi na charakter pracy.

Przepis dający pracodawcy prawo odwołania pracownika z urlopu nie reguluje tzw. kwestii technicznych związanych z tą czynnością. Inaczej mówiąc, nie zawiera odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób pracodawca może dotrzeć do pracownika z informacją o tym, że urlop ulega przerwaniu. Taki stan rzeczy może wywoływać wątpliwości. Powstają więc pytania – czy na podstawie przepisu umożliwiającego odwołanie pracownika z urlopu pracodawca ma prawo uzyskać od podwładnego informacje, gdzie będzie wypoczywał, oraz zażądać od niego podania numeru telefonu kontaktowego lub wskazania osoby do kontaktu.

Urlopy wypoczynkowe o szczególnym charakterze

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, należy z całą stanowczością podkreślić, że miejsce spędzania urlopu jest prywatną sprawą podwładnego. Żaden przepis nie uprawnia przedsiębiorcy do domagania się od członków załogi ujawnienia informacji w tym zakresie. Podstawą takiego żądania nie jest również argument, że jacyś pracownicy – z własnej woli – informują pracodawcę o miejscu spędzania urlopu.

Przedsiębiorca nie ma również prawa żądać od podwładnego podania numeru kontaktowego, np. prywatnego numeru telefonu, pod który będzie mógł dzwonić w czasie urlopu w nagłych wypadkach. Jeżeli numer ten jest znany pracodawcy, ale podwładny nie odbiera telefonu, to pracodawca nie może mu czynić z tego zarzutu. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę możliwość spędzania urlopu w sposób niekonwencjonalny – np. w miejscu, gdzie nie ma zasięgu telefonii komórkowej, aparatu stacjonarnego czy dostępu do internetu. Pracownik wreszcie może wyjechać do kraju, w którym nie ma możliwości absolutnie żadnego z nim kontaktu.

Pracownik nie może polemizować

Odwołanie z urlopu stanowi ponad wszelką wątpliwość polecenie pracodawcy. Powinno być więc tak sformułowane, aby było obiektywnie możliwe do wykonania. Oznacza to, że tego typu informacja powinna dotrzeć do podwładnego bez pośrednictwa innych osób w sposób niebudzący wątpliwości. Ponadto termin stawiennictwa do pracy powinien być tak wyznaczony, aby wzywany miał realną możliwość powrotu do pracy w czasie wskazanym przez pracodawcę.

Wymiar urlopu w pierwszym roku pracy

Pracownik, który został skutecznie powiadomiony w sprawie przerwania wypoczynku, jest obowiązany go natychmiast przerwać. Jego rolą w żadnym przypadku nie jest kwestionowanie czy polemizowanie z pracodawcą, czy na pewno odwołanie z urlopu jest zasadne. W sytuacji gdy pracownik nie zastosował się do takiego polecenia pracodawcy, tego typu zaniechanie może być traktowane nawet jako ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych. Pracodawca – w zależności od sytuacji – ma wówczas możliwość pociągnięcia takiej osoby do odpowiedzialności porządkowej, a nawet rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 k.p.

Brak konsekwencji za brak kontaktu

Brak możliwości nawiązania kontaktu z osobą przebywającą na urlopie i brak tym samym możliwości przekazania polecenia przerwania wypoczynku powoduje, że pracodawca nie może wyciągnąć wobec pracownika żadnych konsekwencji. W szczególności za niedopuszczalne należy uznać rozwiązanie w takiej sytuacji stosunku pracy – w tym bez wypowiedzenia – uzasadniając to niemożnością nawiązania kontaktu w sprawie odwołania z urlopu. Nieprawidłowym postępowaniem będzie również stosowanie z tego powodu przepisów o odpowiedzialności porządkowej.

Pracodawca, który wezwał podwładnego do pracy, musi zwrócić mu koszty, jakie ten poniósł w związku z odwołaniem z urlopu. Dotyczy to zarówno wydatków poniesionych za urlop w kraju, jak i za granicą, które są udokumentowane. Do takich kosztów zalicza się np. wydatki na przejazd czy opłatę za wykupione wczasy.

Zwrot kosztów odwołania z urlopu

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA