REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja
Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? /Fot. Fotolia
Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy przewiduje okoliczności, w których pracodawca może odwołać pracownika z zaplanowanego już urlopu wypoczynkowego. Jakie w takiej sytuacji konsekwencje spoczywają na pracodawcy? Czy ma on obowiązek zwrotu pracownikowi poniesionych przez niego kosztów urlopu?

Co do zasady, pracodawca udziela pracownikom urlopu zgodnie z planem urlopów. Okres nieobecności w pracy pracowników jest więc dla pracodawcy kwestią możliwą do przewidzenia. Pracodawca może odpowiednio zaplanować pracę pozostałych pracowników, tak aby zminimalizować konsekwencje nieobecności w pracy konkretnych pracowników, w związku z ich nieobecnością spowodowaną przebywaniem na urlopie wypoczynkowym. Mimo to, pracodawca ma prawo do odwołania pracownika z urlopu. Prawo to jest jednak ograniczone wyłącznie do określonych w ustawie przypadków.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Okolicznością usprawiedliwiająca odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego jest wystąpienie sytuacji, w której obecność pracownika w zakładzie pracy jest konieczna ze względu na okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu. Nie jest więc możliwe odwołanie pracownika z urlopu w konsekwencji wystąpienia okoliczności, które były do przewidzenia przez pracodawcę przed rozpoczęciem urlopu przez pracownika, bądź w chwili jego rozpoczęcia. Do okoliczności usprawiedliwiających odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego zaliczyć można między innymi wystąpienie awarii w zakładzie pracy.

Zaznaczenia wymaga fakt, iż w konsekwencji zgodnego z prawem odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego, po stronie pracownika powstaje obowiązek przerwania urlopu. Niezastosowanie się do obowiązku  traktowane jest jak naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i zagrożone jest karą porządkową, a nawet zwolnieniem dyscyplinarnym.

Zwrot kosztów urlopu pracownika

Zgodnie z kodeksem pracy, pracodawca jest obowiązany do pokrycia poniesionych przez pracownika kosztów pozostających w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Do kosztów takich zalicza się m.in. koszty podróży, zakwaterowania, czy koszty wykupionych wycieczek. Podkreślenia wymaga fakt, iż pracodawca ma obowiązek zwrotu kosztów rzeczywiście poniesionych przez pracownika, a na pracowniku ciąży obowiązek udowodnienia tychże kosztów. W praktyce więc, pracodawca zwraca koszty w oparciu o przedstawione przez pracownika rachunki, faktury i bilety itp. Pracownik nie ma prawa żądania od pracodawcy zwrotu utraconych przez pracownika zarobków w związku z podjęciem podczas urlopu dodatkowego zatrudnienia. Pracownik może natomiast domagać się zwrotu kosztów urlopu swojej rodziny, jeśli nie jest ona zdolna do kontynuowania wypoczynku w związku z odwołaniem pracownika.

Opodatkowanie zwrotu kosztów urlopu wypoczynkowego

Zwrot kosztów urlopu wypoczynkowego, związany z odwołanie pracownika z urlopu, nie stanowi w świetle prawa przychodu  pracownika ze stosunku pracy,  w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca ma możliwość dodatkowej rekompensaty  pracownikowi z tytułu odwołani ago z urlopu wypoczynkowego. Wszelkie kwoty wypłacone pracownikowi w związku z odwołaniem go z urlopu, ponad rzeczywiście poniesione przez niego koszty, stanowią przychód ze stosunku pracy, a co za tym idzie, podlegają opodatkowaniu i oskładkowaniu.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

REKLAMA

PIP przekształci umowę zlecenia i dzieło w umowę o pracę, nie trzeba będzie iść do sądu. Dodatkowo będą zdalne kontrole. Szykuje się rewolucja dla pracowników i pracodawców

Szykuje się reforma Państwowej Inspekcji Pracy: co będzie oznaczała dla pracowników i pracodawców? Na ten moment wiadomo, że rozwiązania mają na celu zapobieganie obchodzeniu prawa i zapewnienie pracownikom realnej ochrony. Reforma ma dwa główne wymiary: organizacyjny – zmiana struktury PIP, wdrożenie narzędzi cyfrowych i standardów kontroli zdalnych; społeczny – budowanie nowego wizerunku inspekcji jako partnera pracowników, a nie instytucji represyjnej. Dzięki temu PIP ma zyskać skuteczniejsze instrumenty do reagowania na naruszenia prawa pracy.

Nie nalicza się wpłat na PPK od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika programu [Przykłady]

Od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika PPK nie nalicza się wpłat. Inna jest sytuacja, gdy chodzi o wynagrodzenie wypłacone zmarłemu pracownikowi, od którego wpłaty zostały naliczone i dokonane po śmierci pracownika. Opracowanie tematu zwiera praktyczne przykłady.

Ustawa o jawności wynagrodzeń: co konkretnie oznacza dla pracodawców i pracowników? [WYWIAD]

Rok 2026 zbliża się wielkimi krokami. Od stycznia na pracodawców zostaną nałożone nowe obowiązki dotyczące wynagrodzeń. Co konkretnie kryje się pod ustawą o jawności wynagrodzeń? Jakie uprawnienia zyskają pracownicy? Jak nowe przepisy wpłyną na polski rynek pracy?

Zmiany nie tylko w wynagrodzeniach ale i w benefitach na skutek regulacji UE. Sprawdź co powinieneś wiedzieć

Unijna dyrektywa o przejrzystości wynagrodzeń wprowadza nową definicję wynagrodzenia. Na jej mocy pracodawcy będą zobowiązani do prezentowania wynagrodzenia na nowych zasadach, uwzględniających nie tylko świadczenia pieniężne, ale także wartość benefitów i dodatków rzeczowych. Wartość benefitów zależnych od piastowanego stanowiska stanie się także elementem raportowania luki płacowej.

REKLAMA

Czy lepszym rozwiązaniem jest awansować pracownika wewnętrznie, czy zatrudnić kogoś z zewnątrz?

Promować pracownika z wewnątrz organizacji czy zatrudnić specjalistę z rynku – to pytanie, które zadaje sobie wiele firm, zwłaszcza gdy chodzi o obsadzenie stanowiska o strategicznym znaczeniu. Eksperci Gi Group Holding podkreślają, że nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi - decyzja zależy od dostępnych w firmie kompetencji, dynamiki zespołu, celów biznesowych, a także od kosztów, nie tylko finansowych.

Zmiany w wypłacie ekwiwalentu za urlop – rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu pracy

Rada Ministrów zatwierdziła projekt deregulacyjny, który powiąże wypłatę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop z dniem rozwiązania umowy lub ostatnią pensją. Projekt wprowadza też inne ułatwienia. Projekt zakłada także, że firmy bez działających związków zawodowych będą musiały zapraszać co najmniej dwuosobową reprezentację pracowników w sprawach ZFŚS, co ma ujednolicić zasady działania funduszu.

REKLAMA