REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów odwołania z urlopu

Rafał Krzemiński
Zwrot kosztów odwołania z urlopu. /Fot. Fotolia
Zwrot kosztów odwołania z urlopu. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wyjątkowych sytuacjach pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. Czy pracownik może domagać się zwrotu kosztów poniesionych w związku z odwołaniem go z urlopu?

Odwołanie z urlopu

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu, jeżeli są spełnione wymagane przesłanki. Odwołanie z urlopu jest dopuszczalne, gdy zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu, a obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna. O uzasadnionym odwołaniu z urlopu można mówić w przypadku awarii urządzenia, choroby osoby zastępującej pracownika, kontroli zewnętrznej.

REKLAMA

REKLAMA

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego

Zwrot kosztów

Pracodawca jest obowiązany zrekompensować pracownikowi poniesione straty finansowe z tytułu przerwanego odpoczynku. Przepis nie określa wyraźnie, jakiego rodzaju mają to być koszty, posługuje się jedynie klauzulą, że mają one być w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu.

Artykuł 167 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że pracodawca odwołujący pracownika z urlopu jest zobowiązany zwrócić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • koszty niepodlegające zwrotowi, dokonane zapłaty pobytu w hotelu, ośrodku, kwaterze,
  • koszty wykupionych wycieczek, wyjazdów,
  • koszty podróży z miejsca spędzania urlopu do miejsca pracy.

Jeżeli pracownik ma możliwość kontynuowania urlopu po wypełnieniu polecenia służbowego, pracodawca jest dodatkowo zobowiązany do zrekompensowania mu kosztów podróży z miejsca pracy z powrotem do miejsca wypoczynku.

Sprawdź, co Ci się bardziej opłaca ZUS czy OFE? Kup poradnik z opiniami ekspertów

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Pracownik powinien odpowiednio udokumentować poniesione wydatki związane z odwołaniem z urlopu. Przygotowanie rachunków czy faktur ułatwi ubieganie się o zwrot kosztów.

Pracownik w czasie udzielonego mu urlopu wyjechał na 2-tygodniową wycieczkę do Hiszpanii wraz z dwoma małoletnimi synami. Po 4 dniach otrzymał telefon od pracodawcy, że na skutek poważnej awarii jednej z maszyn, która jest niezbędna do nieprzerwanego procesu produkcyjnego, musi wrócić do pracy, aby usunąć usterkę urządzenia. Ponieważ pracownik nie mógł zostawić dzieci bez opieki za granicą, wrócił do kraju razem z synami. Po powrocie pracodawca zwrócił mu udokumentowane fakturą wystawioną przez biuro podróży wydatki bezpośrednio związane z urlopem, poniesione na trzy osoby w części proporcjonalnej do okresu niewykorzystanego pobytu z powodu odwołania z urlopu, czyli za okres od dnia odwołania do dnia przewidywanego zakończenia wykupionej wycieczki. Pracownik nie otrzyma jednak finansowej rekompensaty z tytułu wyrobienia przed wyjazdem synom paszportu.

Koszty pośrednie i utracone korzyści

Nie wszystkie koszty, które pracownik ponosi z związku z odwołaniem go z urlopu będą podlegały rekompensacie. Kodeks ustanawia wymóg bezpośredniego związku wydatków z odwołaniem. Pracodawca nie będzie zatem zobowiązany zwrócić pracownikowi kosztów pośrednio związanych z wypoczynkiem – między innymi kosztów zakupu specjalistycznego sprzętu sportowego czy odzieży.

Z zakresu odpowiedzialności pracodawcy wyłączone są również utracone korzyści, czyli ewentualne przychody, który pracownik mógłby uzyskać w czasie urlopu, ale na skutek odwołania z urlopu ich nie osiągnął.

Wszystko o urlopach wypoczynkowych

Pracownica wyjechała na urlop, w czasie którego podjęła pracę jako kelnerka w nadmorskiej miejscowości. W pierwszym tygodniu pracodawca wezwał pracownicę do z powrotem do pracy. W związku z tym nie osiągnęła ona przewidywanego zarobku. Pracownica może żądać od pracodawcy zwrotu kosztów zakwaterowania i dojazdu, nie może natomiast domagać się zwrotu równowartości utraconego zarobku. 

Sporne jest zagadnienie, czy pracodawca musi zwrócić koszty związane z odwołaniem urlopu poniesione za rodzinę, w tym małżonka i małoletnie dzieci. Pracodawcy powinni indywidualnie rozpatrywać każdy przypadek i podejmować decyzje według swego uznania.

Pracownik powinien odpowiednio udokumentować poniesione wydatki związane z odwołaniem z urlopu. Przygotowanie rachunków czy faktur ułatwi ubieganie się o zwrot kosztów.

Czy zwrot kosztów jest przychodem pracownika?

Zwrot kosztów bezpośrednio związanych z odwołaniem z urlopu nie jest uznawany za korzyść majątkową pracownika i nie podlega opodatkowaniu ani nie jest objęty składkami na ubezpieczenie społeczne.

Pracodawca może wynagrodzić poniesione straty pracownikowi kwotą wyższą niż rzeczywiście poniesione przez niego wydatki. W takiej sytuacji stanowi to przychód ze stosunku pracy i podlega zarówno opodatkowaniu, jak i oskładkowaniu. 

Odwołanie z urlopu - zwrot kosztów

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest stosunkowo prosty sposób aby zarabiać więcej będąc nadal na minimalnej płacy – i to nawet o jedną dodatkową pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku. To tak jakby dostawać trzynastkę!

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA