REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów odwołania z urlopu

Rafał Krzemiński
Zwrot kosztów odwołania z urlopu. /Fot. Fotolia
Zwrot kosztów odwołania z urlopu. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wyjątkowych sytuacjach pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. Czy pracownik może domagać się zwrotu kosztów poniesionych w związku z odwołaniem go z urlopu?

Odwołanie z urlopu

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu, jeżeli są spełnione wymagane przesłanki. Odwołanie z urlopu jest dopuszczalne, gdy zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu, a obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna. O uzasadnionym odwołaniu z urlopu można mówić w przypadku awarii urządzenia, choroby osoby zastępującej pracownika, kontroli zewnętrznej.

REKLAMA

REKLAMA

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego

Zwrot kosztów

Pracodawca jest obowiązany zrekompensować pracownikowi poniesione straty finansowe z tytułu przerwanego odpoczynku. Przepis nie określa wyraźnie, jakiego rodzaju mają to być koszty, posługuje się jedynie klauzulą, że mają one być w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu.

Artykuł 167 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że pracodawca odwołujący pracownika z urlopu jest zobowiązany zwrócić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • koszty niepodlegające zwrotowi, dokonane zapłaty pobytu w hotelu, ośrodku, kwaterze,
  • koszty wykupionych wycieczek, wyjazdów,
  • koszty podróży z miejsca spędzania urlopu do miejsca pracy.

Jeżeli pracownik ma możliwość kontynuowania urlopu po wypełnieniu polecenia służbowego, pracodawca jest dodatkowo zobowiązany do zrekompensowania mu kosztów podróży z miejsca pracy z powrotem do miejsca wypoczynku.

Sprawdź, co Ci się bardziej opłaca ZUS czy OFE? Kup poradnik z opiniami ekspertów

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Pracownik powinien odpowiednio udokumentować poniesione wydatki związane z odwołaniem z urlopu. Przygotowanie rachunków czy faktur ułatwi ubieganie się o zwrot kosztów.

Pracownik w czasie udzielonego mu urlopu wyjechał na 2-tygodniową wycieczkę do Hiszpanii wraz z dwoma małoletnimi synami. Po 4 dniach otrzymał telefon od pracodawcy, że na skutek poważnej awarii jednej z maszyn, która jest niezbędna do nieprzerwanego procesu produkcyjnego, musi wrócić do pracy, aby usunąć usterkę urządzenia. Ponieważ pracownik nie mógł zostawić dzieci bez opieki za granicą, wrócił do kraju razem z synami. Po powrocie pracodawca zwrócił mu udokumentowane fakturą wystawioną przez biuro podróży wydatki bezpośrednio związane z urlopem, poniesione na trzy osoby w części proporcjonalnej do okresu niewykorzystanego pobytu z powodu odwołania z urlopu, czyli za okres od dnia odwołania do dnia przewidywanego zakończenia wykupionej wycieczki. Pracownik nie otrzyma jednak finansowej rekompensaty z tytułu wyrobienia przed wyjazdem synom paszportu.

Koszty pośrednie i utracone korzyści

Nie wszystkie koszty, które pracownik ponosi z związku z odwołaniem go z urlopu będą podlegały rekompensacie. Kodeks ustanawia wymóg bezpośredniego związku wydatków z odwołaniem. Pracodawca nie będzie zatem zobowiązany zwrócić pracownikowi kosztów pośrednio związanych z wypoczynkiem – między innymi kosztów zakupu specjalistycznego sprzętu sportowego czy odzieży.

Z zakresu odpowiedzialności pracodawcy wyłączone są również utracone korzyści, czyli ewentualne przychody, który pracownik mógłby uzyskać w czasie urlopu, ale na skutek odwołania z urlopu ich nie osiągnął.

Wszystko o urlopach wypoczynkowych

Pracownica wyjechała na urlop, w czasie którego podjęła pracę jako kelnerka w nadmorskiej miejscowości. W pierwszym tygodniu pracodawca wezwał pracownicę do z powrotem do pracy. W związku z tym nie osiągnęła ona przewidywanego zarobku. Pracownica może żądać od pracodawcy zwrotu kosztów zakwaterowania i dojazdu, nie może natomiast domagać się zwrotu równowartości utraconego zarobku. 

Sporne jest zagadnienie, czy pracodawca musi zwrócić koszty związane z odwołaniem urlopu poniesione za rodzinę, w tym małżonka i małoletnie dzieci. Pracodawcy powinni indywidualnie rozpatrywać każdy przypadek i podejmować decyzje według swego uznania.

Pracownik powinien odpowiednio udokumentować poniesione wydatki związane z odwołaniem z urlopu. Przygotowanie rachunków czy faktur ułatwi ubieganie się o zwrot kosztów.

Czy zwrot kosztów jest przychodem pracownika?

Zwrot kosztów bezpośrednio związanych z odwołaniem z urlopu nie jest uznawany za korzyść majątkową pracownika i nie podlega opodatkowaniu ani nie jest objęty składkami na ubezpieczenie społeczne.

Pracodawca może wynagrodzić poniesione straty pracownikowi kwotą wyższą niż rzeczywiście poniesione przez niego wydatki. W takiej sytuacji stanowi to przychód ze stosunku pracy i podlega zarówno opodatkowaniu, jak i oskładkowaniu. 

Odwołanie z urlopu - zwrot kosztów

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

REKLAMA

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

REKLAMA

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA