REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w korporacji - jak się w niej odnaleźć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Praca w korporacji - jak się w niej odnaleźć/fot.Fotolia
Praca w korporacji - jak się w niej odnaleźć/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praca w korporacji rządzi się swoimi regułami. Z jednej strony jest to możliwość rozwoju, z drugiej duża dynamika pracy, która wywołuje stres czy napięcie. Jak się odnaleźć w dużej firmie?

Dostałeś pracę w korporacji? Na pewno cieszy Cię perspektywa wyższej pensji, możliwości awansu i rozwoju oraz prestiż, jaki wiąże się z pracą w dużej firmie. Z jednej strony praca w korporacji kusi, a z drugiej wymaga dostosowania się do ustalonych reguł oraz dużej elastyczności. 

REKLAMA

Autopromocja

Panuje ogólna zasada, że do pracy w dużej organizacji bardziej stworzone są osoby silnie ukierunkowane na sukces, lubiące rywalizację i osiąganie kolejnych celów zawodowych. Jednak nie tylko takie predyspozycje są kluczem do odnalezienia się w tym środowisku. Ważne są umiejętności interpersonalne i komunikacyjne.

Poznaj otoczenie

Wyzwaniem dla każdego nowego pracownika jest właściwe dopasowanie się do już zgranego zespołu. Zdobądź wiedzę o swoich współpracownikach i poznaj panujące w zespole zasady. Sprawdź, jak długo każda osoba pracuje w organizacji i jakie stanowisko zajmuje oraz jaki jest zakres jej obowiązków. Zadawaj pytania subtelnie, aby nie wyjść na osobę wścibską i źle wychowaną. Gdy zaczniesz poznawać zespół, szybko przekonasz się, kto będzie Ci życzliwy – zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Na początku słuchaj niż mów. Obserwuj otoczenie i dopiero jak wyrobisz sobie zdanie na temat kultury organizacyjnej, zacznij działać aktywnie.

Rekomendowany produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik gratis

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikuj się

Kontaktów interpersonalnych można, a nawet trzeba się nauczyć. Liczy się uprzejmość, życzliwość i budowanie pozytywnych relacji. Poznaj firmę od postaw. Nawiązuj znajomości nie tylko z osobami z Twojego działu, ale również z pracownikami z innych departamentów np. księgowości czy IT. Daj się poznać jako osoba sympatyczna i kontaktowa. To sprawi, że praca będzie nie tylko łatwiejsza, ale i przyjemniejsza – zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Integruj się

Uczestnicz w spotkaniach organizowanych przez współpracowników poza pracą. Szybciej poznasz innych i łatwiej zintegrujesz się z zespołem. Takie spotkania niosą jednak pewne ryzyko. Im zabawa dłużej trwa, tym współpracownicy stają się bardziej wylewni i skłonni do zwierzeń. Nie daj się wciągnąć w biurowe plotki. Nie dopytuj o konflikty w dziale i nie szukaj sensacyjnych informacji o innych – przestrzega Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Planuj każdy dzień

O pracy w korporacji krąży wiele obiegowych opinii dotyczących wiecznych nadgodzin, czy poświęcania swojego wolnego czasu również w weekendy. Niekiedy jest to nieuniknione, by zakończyć terminowo projekt, pilnuj jednak, aby nie stało się to regułą. Często powodem zostawania w biurze po godzinach jest nienajlepsze planowanie i ustalanie priorytetów. Kluczem do sukcesu jest stworzenie ramowego planu tygodnia i każdego dnia, ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych oraz punktualność. To pomoże efektywnie zapobiec chaosowi organizacyjnemu – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Znaj swoje granice

Częsty stres, napięcie czy przytłoczenie obowiązkami mogą wywoływać syndrom wypalenia zawodowego. Nie bierz na siebie więcej niż jesteś w stanie udźwignąć. Najczęściej osobą, która najwięcej od Ciebie wymaga, jesteś Ty sam. Pamiętaj, że nikt nie jest doskonały, a Ty robisz wszystko, co w Twojej mocy. Nie decyduj się na nowe obowiązki, jeśli nie jesteś pewny, że im podołasz. Naucz się mówić „nie” bez strachu, że zawiedziesz szefa – radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Warto otworzyć się na nowe wyzwania, ale z umiarem. Nadmiar obowiązków i projektów do zrealizowania może szybko obrócić się na Twoją niekorzyść.

Wykorzystuj czas na lunch

Przerwy na posiłek pozwalają nie tylko odpocząć, zregenerować siły i poprawić wydajność na resztę dnia. To najlepsza okazja do poznania współpracowników, rozmów o projektach w miejscu innym niż biurowa przestrzeń, czy wymienienia porcji najświeższych informacji o życiu firmy. Warto pamiętać również, że jedzenie przy biurku może przeszkadzać innym, zwłaszcza w zamkniętym pomieszczeniu, gdzie aromatyczne zapachy szybko się roznoszą. 

Poznaj kluczowe określenia z korpomowy

W polskim biznesie zapożyczenia z angielskiego często dominuje w biurowym żargonie. Czasem ułatwia to pracę i umożliwia sprawną komunikację. W trakcie pracy szybko przyswoisz sobie biurowy żargon, specyficzne określenia, a jeśli nie będziesz rozumiał niektórych zwrotów, nie bój się zapytać. Pamiętaj jednak, by nie nadużywać zapożyczeń, ponieważ nie będzie to naturalne – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Zadbaj o swój rozwój

Zarządy korporacji zdają sobie sprawę, że inwestycja w rozwój kadry to wydatek, który procentuje. Szkolenia z coachem, kursy czy wyjazdy integracyjne połączone z podnoszeniem kwalifikacji, stają się stałym punktem w budżecie dużych firm. Postaraj się w jak najlepszy sposób wykorzystać możliwości, jakie oferuje Twoja organizacja. Sprawdź w kadrach aktualne programy rozwijania swoich mocnych stron. Wiedza, którą zdobędziesz zaprocentuje w każdej pracy – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny e-book Piękny umysł. PRISM Brain Mapping

Żyjemy w czasach, w których jedynym pewnikiem jest zmiana. Kluczowe dla niej są samoświadomość i samopoznanie. Prezentujemy jedno z najlepszych narzędzi, które nam w tym pomoże – PRISM Brain Mapping.

Kobieta 12 kg. Mężczyzna 30 kg. Przepisy BHP regulują podnoszenie ciężarów w pracy

Kobieta może podnosić 12 kg, a mężczyzna aż 30 kg przy pracy stałej. To prawie 3 razy więcej. Przepisy BHP regulują podnoszenie ciężarów w pracy w różnych okolicznościach. Kiedy konieczne jest zespołowe przenoszenie ciężarów przez pracowników? Oto przepisy prawne określające zasady transportu ręcznego.

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce 2025. Gigantyczne straty dla przedsiębiorców. Każdy chciałby mniej pracować

Każdy chciałby mniej pracować, być wiecznie młodym, zarabiać dużo pieniędzy i nie mieć zmartwień. - Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie negatywnie ocenia plany wprowadzenia w Polsce czterodniowego tygodnia pracy. Jeszcze w kwietniu zostaną przedstawione główne założenia programu.

Dodatek dopełniający do renty socjalnej 2025: komu przysługuje, kiedy wypłata i co z egzekucją?

Osoby uprawnione do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, od maja będą otrzymywać dodatek dopełniający do swojego świadczenia. Przepisy przewidują, że z dodatku dopełniającego będą dokonywane potrącenia i egzekucja. Do Sejmu wpłynęła petycja w sprawie ich ograniczenia.

REKLAMA

Szkolenie pracowników: jak optymalizować koszty poprawy kompetencji w firmie, angażując sztuczną inteligencję

Personalizacja czy microlearning pozwalają skutecznie podnosić kompetencje zatrudnionych, co przekłada się na realne korzyści biznesowe oraz przewagę konkurencyjną na rynku. Szkolenia pracowników w firmach muszą dostosować się do nowych standardów i trendów rynkowych.

Urlop adopcyjny 2025. Adopcja dziecka i wszystkie urlopy przysługujące rodzicom

Urlop adopcyjny to skrótowa nazwa urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego. To urlop macierzyński na dziecko adoptowane lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (nie dotyczy zawodowych rodzin zastępczych). Oto wszystkie urlopy, które w 2025 r. należą się po adopcji dziecka lub dzieci. Gwarantuje je Kodeks pracy.

Zakazy dla pracodawcy dotyczące kobiet w ciąży i karmiących piersią [Kodeks pracy]

Prawo pracy w sposób szczególny chroni kobiety będące w ciąży oraz karmiące piersią. W tym celu zostały skonstruowane zakazy dla pracodawców zatrudniających takie osoby. Czego dotyczą art. 176, 178, 179 Kodeksu pracy?

Jak korporacje mogą stworzyć inkluzywne środowisko pracy? [Poradnik]

W świecie, który staje się coraz bardziej globalny, zróżnicowany i świadomy społecznie, inkluzywność w miejscu pracy przestaje być opcjonalnym dodatkiem do kultury organizacyjnej. Coraz częściej jest to warunek konieczny do utrzymania konkurencyjności, przyciągania talentów i budowania zdrowej, silnej organizacji. Jednak wdrażanie autentycznej inkluzywności to proces – głęboki, wymagający odwagi, zaangażowania i gotowości do zmiany.

REKLAMA

Wyższy dodatek za pracę w nocy od 1 maja 2025 r. Dla kogo?

Osoby pracujące w porze nocnej mogą liczyć na dodatek z tego tytułu. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w maju 2025 r.? Czym jest praca w porze nocnej? Za pracę w jakich godzinach przysługuje dodatek?

Maj 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz maja 2025 do druku z miejscem na notatki. Maj 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Matki. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz swoje notatki.

REKLAMA