REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć szacunek wśród pracowników?

Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jak zdobyć szacunek wśród pracowników? / Fot. Fotolia
Jak zdobyć szacunek wśród pracowników? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lider zespołu pracowniczego powinien cieszyć się szacunkiem. Jak tego dokonać? Mamy na to 8 rad: pozytywne nastawienie, dostępność dla każdego pracownika, pomoc w potrzebie, wyznaczanie zadań, aktywne słuchanie, poczucie humoru, chwalenie za dobrą pracę oraz konsekwencja w działaniu.

Zdobądź szacunek jako lider zespołu

Jeśli jesteś liderem zespołu lub aspirujesz do takiego tytułu - powinieneś zdawać sobie sprawę, że bez zyskania respektu w oczach podwładnych nie osiągniesz zamierzonych celów. Przekonanie do siebie współpracowników wymaga nie tylko sporej dozy Twojego wysiłku, ale również większych nakładów czasowych. I choć nie istnieje jedna, uniwersalna rada, by osiągnąć taki cel – przedstawiamy kilka prostych kroków, które pomogą Ci efektywniej zyskać przychylność członków swojego zespołu.

REKLAMA

REKLAMA

1. Utrzymaj pozytywne nastawienie

Jak pokazuje praktyka – ludzie rzadko słuchają, a tym bardziej przestrzegają poleceń liderów, którzy cechują się negatywnym nastawieniem lub są życiowymi pesymistami. Taką postawą z jednej strony wysyłasz sygnał, że jesteś osobą, której nie da się lubić lub z drugiej – bardziej możesz wywołać strach, a nie respekt. Zarażaj ludzi optymizmem i pokaż, że jest to jeden z kluczy do osiągnięcia zamierzonych celów – radzi Małgorzata Majewska.

2. Bądź zawsze dostępny dla każdego pracownika

Pamiętaj, że polityka tzw. otwartych drzwi silniej jednoczy zespół, a Ciebie pokazuje jako człowieka, który liczy się ze zdaniem pracowników i pozwala im głośno wyrażać swoje opinie. Ważne również, by Twoi ludzie czuli, że mogą przyjść do Ciebie z każdym problemem, a Ty wspomożesz ich dobrą radą.

Rekomendowany produkt: 100 pytań o urlopy wypoczynkowe + CD

REKLAMA

3. Pomagaj każdemu

Nieważne jak bardzo jesteś zajęty – w Twoim interesie jest pomaganie współpracownikom, którzy nie radzą sobie w codziennych obowiązkach. Nie bój się pochylić nad każdym indywidualnie, bo Ty jesteś dla nich swego rodzaju przewodnikiem i to od Ciebie będą uczyć się najwięcej. Bądź autorytetem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wyznaczaj zadania

Efektywne delegowanie jest ważną częścią stawania się dobrym liderem. Zrozum, że pracownicy chcą rozwijać swoje umiejętności, więc dopasuj zadania do ich poziomu wiedzy oraz oceń, czy dzięki nim będą mogli podnosić kompetencje. Następnie pozwól im działać i nie wyręczaj ich. Dzięki temu będą czuli, że im ufasz i dajesz im szansę na rozwinięcie skrzydeł.

Zapraszamy na FORUM

5. Bądź aktywnym słuchaczem

Kiedy współpracownicy poszukują możliwości rozmowy z Tobą, okaż im zainteresowanie i entuzjazm. Podczas konwersacji patrz im w oczy, potwierdzaj, że rozumiesz ich punkt widzenia i delikatnie wtrącaj swoje zdanie. Nigdy nie patrz nerwowo na zegarek, nie pośpieszaj wypowiedzi czy nie udawaj znudzonego. Zdobędziesz szacunek swoją proaktywną postawą – podkreśla Małgorzata Majewska.

6. Miej poczucie humoru i śmiej się

Nie bierz wszystkiego na poważnie i swoją postawą nie pokazuj, że jesteś sztywny. Gdy ciśnienie w biurze jest wysokie, a pracownicy czują dużą presję – odrobina śmiechu potrafi rozładować napięcie. Kiedy potrafisz okazjonalnie żartować, pracownicy odbierają Cię nie jako twardego przywódcę, ale jako równego sobie.

Zarządzanie wiekiem

7. Chwal za dobrą pracę

Nie ma nic bardziej motywującego do działania niż pochwała z ust szefa za dobrze wykonane zadanie. Nie szczędź więc ciepłych słów uznania pracownikom, którzy na to zasłużyli. Zadbaj również o to, żeby Twój komplement był szczery i osobisty. Pomyśl dodatkowo o nagrodach dla najbardziej aktywnych pracowników, by pokazać że cenisz ich wysiłki.

8. Bądź konsekwentny

Pamiętaj, że lider nie może udzielać sprzecznych informacji, a jego zachowania nie mogą przeczyć słowom. Bądź więc metodyczny i skrupulatnie wypełniaj swoje zadania. Pokaż innym, że spójność czy systematyczność przyniosą wyczekiwane rezultaty.

Mniej-więcej menedżer coach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA