REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć szacunek wśród pracowników?

Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jak zdobyć szacunek wśród pracowników? / Fot. Fotolia
Jak zdobyć szacunek wśród pracowników? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lider zespołu pracowniczego powinien cieszyć się szacunkiem. Jak tego dokonać? Mamy na to 8 rad: pozytywne nastawienie, dostępność dla każdego pracownika, pomoc w potrzebie, wyznaczanie zadań, aktywne słuchanie, poczucie humoru, chwalenie za dobrą pracę oraz konsekwencja w działaniu.

Zdobądź szacunek jako lider zespołu

Jeśli jesteś liderem zespołu lub aspirujesz do takiego tytułu - powinieneś zdawać sobie sprawę, że bez zyskania respektu w oczach podwładnych nie osiągniesz zamierzonych celów. Przekonanie do siebie współpracowników wymaga nie tylko sporej dozy Twojego wysiłku, ale również większych nakładów czasowych. I choć nie istnieje jedna, uniwersalna rada, by osiągnąć taki cel – przedstawiamy kilka prostych kroków, które pomogą Ci efektywniej zyskać przychylność członków swojego zespołu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. Utrzymaj pozytywne nastawienie

Jak pokazuje praktyka – ludzie rzadko słuchają, a tym bardziej przestrzegają poleceń liderów, którzy cechują się negatywnym nastawieniem lub są życiowymi pesymistami. Taką postawą z jednej strony wysyłasz sygnał, że jesteś osobą, której nie da się lubić lub z drugiej – bardziej możesz wywołać strach, a nie respekt. Zarażaj ludzi optymizmem i pokaż, że jest to jeden z kluczy do osiągnięcia zamierzonych celów – radzi Małgorzata Majewska.

2. Bądź zawsze dostępny dla każdego pracownika

Pamiętaj, że polityka tzw. otwartych drzwi silniej jednoczy zespół, a Ciebie pokazuje jako człowieka, który liczy się ze zdaniem pracowników i pozwala im głośno wyrażać swoje opinie. Ważne również, by Twoi ludzie czuli, że mogą przyjść do Ciebie z każdym problemem, a Ty wspomożesz ich dobrą radą.

Rekomendowany produkt: 100 pytań o urlopy wypoczynkowe + CD

REKLAMA

3. Pomagaj każdemu

Nieważne jak bardzo jesteś zajęty – w Twoim interesie jest pomaganie współpracownikom, którzy nie radzą sobie w codziennych obowiązkach. Nie bój się pochylić nad każdym indywidualnie, bo Ty jesteś dla nich swego rodzaju przewodnikiem i to od Ciebie będą uczyć się najwięcej. Bądź autorytetem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wyznaczaj zadania

Efektywne delegowanie jest ważną częścią stawania się dobrym liderem. Zrozum, że pracownicy chcą rozwijać swoje umiejętności, więc dopasuj zadania do ich poziomu wiedzy oraz oceń, czy dzięki nim będą mogli podnosić kompetencje. Następnie pozwól im działać i nie wyręczaj ich. Dzięki temu będą czuli, że im ufasz i dajesz im szansę na rozwinięcie skrzydeł.

Zapraszamy na FORUM

5. Bądź aktywnym słuchaczem

Kiedy współpracownicy poszukują możliwości rozmowy z Tobą, okaż im zainteresowanie i entuzjazm. Podczas konwersacji patrz im w oczy, potwierdzaj, że rozumiesz ich punkt widzenia i delikatnie wtrącaj swoje zdanie. Nigdy nie patrz nerwowo na zegarek, nie pośpieszaj wypowiedzi czy nie udawaj znudzonego. Zdobędziesz szacunek swoją proaktywną postawą – podkreśla Małgorzata Majewska.

6. Miej poczucie humoru i śmiej się

Nie bierz wszystkiego na poważnie i swoją postawą nie pokazuj, że jesteś sztywny. Gdy ciśnienie w biurze jest wysokie, a pracownicy czują dużą presję – odrobina śmiechu potrafi rozładować napięcie. Kiedy potrafisz okazjonalnie żartować, pracownicy odbierają Cię nie jako twardego przywódcę, ale jako równego sobie.

Zarządzanie wiekiem

7. Chwal za dobrą pracę

Nie ma nic bardziej motywującego do działania niż pochwała z ust szefa za dobrze wykonane zadanie. Nie szczędź więc ciepłych słów uznania pracownikom, którzy na to zasłużyli. Zadbaj również o to, żeby Twój komplement był szczery i osobisty. Pomyśl dodatkowo o nagrodach dla najbardziej aktywnych pracowników, by pokazać że cenisz ich wysiłki.

8. Bądź konsekwentny

Pamiętaj, że lider nie może udzielać sprzecznych informacji, a jego zachowania nie mogą przeczyć słowom. Bądź więc metodyczny i skrupulatnie wypełniaj swoje zadania. Pokaż innym, że spójność czy systematyczność przyniosą wyczekiwane rezultaty.

Mniej-więcej menedżer coach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA