Jak zdobyć szacunek wśród pracowników?
REKLAMA
REKLAMA
Zdobądź szacunek jako lider zespołu
Jeśli jesteś liderem zespołu lub aspirujesz do takiego tytułu - powinieneś zdawać sobie sprawę, że bez zyskania respektu w oczach podwładnych nie osiągniesz zamierzonych celów. Przekonanie do siebie współpracowników wymaga nie tylko sporej dozy Twojego wysiłku, ale również większych nakładów czasowych. I choć nie istnieje jedna, uniwersalna rada, by osiągnąć taki cel – przedstawiamy kilka prostych kroków, które pomogą Ci efektywniej zyskać przychylność członków swojego zespołu.
REKLAMA
1. Utrzymaj pozytywne nastawienie
Jak pokazuje praktyka – ludzie rzadko słuchają, a tym bardziej przestrzegają poleceń liderów, którzy cechują się negatywnym nastawieniem lub są życiowymi pesymistami. Taką postawą z jednej strony wysyłasz sygnał, że jesteś osobą, której nie da się lubić lub z drugiej – bardziej możesz wywołać strach, a nie respekt. Zarażaj ludzi optymizmem i pokaż, że jest to jeden z kluczy do osiągnięcia zamierzonych celów – radzi Małgorzata Majewska.
2. Bądź zawsze dostępny dla każdego pracownika
Pamiętaj, że polityka tzw. otwartych drzwi silniej jednoczy zespół, a Ciebie pokazuje jako człowieka, który liczy się ze zdaniem pracowników i pozwala im głośno wyrażać swoje opinie. Ważne również, by Twoi ludzie czuli, że mogą przyjść do Ciebie z każdym problemem, a Ty wspomożesz ich dobrą radą.
Rekomendowany produkt: 100 pytań o urlopy wypoczynkowe + CD
3. Pomagaj każdemu
Nieważne jak bardzo jesteś zajęty – w Twoim interesie jest pomaganie współpracownikom, którzy nie radzą sobie w codziennych obowiązkach. Nie bój się pochylić nad każdym indywidualnie, bo Ty jesteś dla nich swego rodzaju przewodnikiem i to od Ciebie będą uczyć się najwięcej. Bądź autorytetem.
4. Wyznaczaj zadania
Efektywne delegowanie jest ważną częścią stawania się dobrym liderem. Zrozum, że pracownicy chcą rozwijać swoje umiejętności, więc dopasuj zadania do ich poziomu wiedzy oraz oceń, czy dzięki nim będą mogli podnosić kompetencje. Następnie pozwól im działać i nie wyręczaj ich. Dzięki temu będą czuli, że im ufasz i dajesz im szansę na rozwinięcie skrzydeł.
Zapraszamy na FORUM
5. Bądź aktywnym słuchaczem
Kiedy współpracownicy poszukują możliwości rozmowy z Tobą, okaż im zainteresowanie i entuzjazm. Podczas konwersacji patrz im w oczy, potwierdzaj, że rozumiesz ich punkt widzenia i delikatnie wtrącaj swoje zdanie. Nigdy nie patrz nerwowo na zegarek, nie pośpieszaj wypowiedzi czy nie udawaj znudzonego. Zdobędziesz szacunek swoją proaktywną postawą – podkreśla Małgorzata Majewska.
6. Miej poczucie humoru i śmiej się
Nie bierz wszystkiego na poważnie i swoją postawą nie pokazuj, że jesteś sztywny. Gdy ciśnienie w biurze jest wysokie, a pracownicy czują dużą presję – odrobina śmiechu potrafi rozładować napięcie. Kiedy potrafisz okazjonalnie żartować, pracownicy odbierają Cię nie jako twardego przywódcę, ale jako równego sobie.
7. Chwal za dobrą pracę
Nie ma nic bardziej motywującego do działania niż pochwała z ust szefa za dobrze wykonane zadanie. Nie szczędź więc ciepłych słów uznania pracownikom, którzy na to zasłużyli. Zadbaj również o to, żeby Twój komplement był szczery i osobisty. Pomyśl dodatkowo o nagrodach dla najbardziej aktywnych pracowników, by pokazać że cenisz ich wysiłki.
8. Bądź konsekwentny
Pamiętaj, że lider nie może udzielać sprzecznych informacji, a jego zachowania nie mogą przeczyć słowom. Bądź więc metodyczny i skrupulatnie wypełniaj swoje zadania. Pokaż innym, że spójność czy systematyczność przyniosą wyczekiwane rezultaty.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat