REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowolony pracownik najlepszym ambasadorem firmy

Zadowolony pracownik może być najlepszym ambasadorem firmy - employer branding w małej firmie.
Zadowolony pracownik może być najlepszym ambasadorem firmy - employer branding w małej firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik może być najlepszym ambasadorem firmy. Jak dbać o employer branding małej firmy? Co zrobić, aby zatrudnieni byli zadowoleni i przyciągali nowe talenty?

Employer branding

Czy w employer brandingu chodzi głównie o to, by pięknie prezentować się kandydatom? Czy odpowiednio zaprojektowana zakładka kariery na stronie internetowej, prywatna opieka medyczna i karta sportowa przekonają kandydata do podjęcia pracy, a później pracownika do pozostania w firmie? Czy prawdą jest, że wynagrodzenie jest najważniejszym argumentem w rozmowie o pracy? Pomówmy o tym. 

Autopromocja

Rekomendacja pracowników najcenniejsza

Faktem jest, że nawet najapetyczniej wyglądający owoc może być nadpsuty od środka lub zwyczajnie niesmaczny, a przez to niezjadliwy. Dlatego budowanie marki pracodawcy, również w mikro i małej firmie, warto rozpocząć od środka. Nie ma bowiem lepszej rekomendacji do pracy w danej organizacji niż ta, którą dają aktualni i byli pracownicy. Nie wystarczy więc piękna fasada w postaci zmyślnej strony lub zakładki karierowej, na której pracodawca informuje o prywatnej opiece medycznej, imprezach integracyjnych i karcie sportowej. Dziś i kandydat, i pracownik oczekują więcej. Szybko też przystępują do „sprawdzam”.

Employer branding w małej firmie

OK, zapewne dla właścicieli mikro i małych firm nie jest to wiedza tajemna. Jednakże mają wiele wątpliwości w kontekście tego, co mogą zaproponować, dysponując ograniczonym budżetem. Podkreślają, że nie są w stanie konkurować z korporacjami, które zagarniają większość talentów na rynku pracy. Bądźmy szczerzy, na rynku pracy znajdziemy zarówno osoby preferujące pracę w dużych organizacjach, jak i takie, które lubią kameralny charakter małych firm. Grunt, aby o tych, którzy rozważają i wybierają zatrudnienie w małej, odpowiednio zadbać.

Wynagrodzenie jest najważniejsze

Nie czarujmy się, że ludzie pracują dla idei. Owszem, idea jest ważna. Istotna jest wiara w sens tego, co się robi. Ale po określonej liczbie godzin pracy każdy z nas wraca do domu, rodziny, znajomych i swoich pasji. Musi nam wystarczać na zadbane o swoich bliskich i siebie. I faktem jest, że jeśli nasz znajomy za tę samą pracę, ale wykonywaną w innej firmie, otrzymuje dużo lepsze pieniądze, to wymyślne benefity nie powstrzymają nas przed zmianą miejsca pracy. Warto więc obserwować rynek, analizować poziom wynagrodzeń i dostosowywać politykę zatrudnieniową do sytuacji. Jeśli dostęp do takich danych jest ograniczony, warto zwrócić się do agencji pracy lub doradztwa personalnego, która je zbiera, analizuje i udostępnia.   

Komunikacja daje poczucie wspólnoty

I nieważne, czy założymy, że informacjami dzielimy się podczas regularnych spotkań z członkami zespołu, czy korzystamy ze skrzynki mailowej, czy też tablicy ogłoszeń. Ważne jest natomiast, aby przekazywanie ważnych dla całej firmy komunikatów nie odbywało się „na korytarzu” i aby wszyscy czuli, że są równoważnymi ich odbiorcami. W ten sposób można mówić o sukcesach, kluczowych projektach, istotnych wyzwaniach. Co zyskują pracownicy? Poczucie, że funkcjonują we wspólnocie i że są ważni dla pracodawcy.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Praktykowanym przez nas rozwiązaniem jest wewnętrzny newsletter regularnie dostarczany na skrzynki email wszystkich pracowników. W organizacji funkcjonującej w dwóch lokalizacjach okazuje się spoiwem pozwalającym na lepsze poznanie pracowników, prezentowanie i docenianie sukcesów, podkreślającym wartości i zasady, którymi kieruje się firma – wskazuje Katarzyna Opiekulska-Sozańska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

Wartości firmy mogą przyciągać lojalnych pracowników

Cóż, sprawa jest poważna. Każdy z nas ma bowiem pewien system wartości, którym się w życiu kieruje. I część z nas świadomie, a część podświadomie, przyciągają te organizacje, które reprezentują i głoszą to, co nam jest bliskie. Sytuacja, w której głoszone przez firmę wartości rozmijają się z rzeczywistymi działaniami jest równią pochyłą do wywołania negatywnych emocji i braku zaufania.   

Zapewne w tym momencie część właścicieli firm stwierdzi, że skoro tak, to oni o żadnych wartościach głośno mówić nie będą. Błąd! Pracownik prezentujący wartości zbieżne do reprezentowanych przez firmę jest bardziej zmotywowany, zaangażowany i lojalny. A to oznacza wprost, że pracuje lepiej.   

Benefity nie muszą być kosztowne dla pracodawcy

Przejdźmy teraz do budzącej dość duże emocje kwestii benefitów. Dlaczego budzi ona takie emocje? Z powodu przekonania, że wymaga to dużych nakładów finansowych. Czy tak jest w rzeczywistości? Cóż, prawda jest taka, że mało jest wartościowych rzeczy, które możemy mieć za darmo. Natomiast w kwestii benefitów, wcale nie trzeba dużych pieniędzy, aby zaproponować swojemu niedużemu zespołowi coś, co będzie korzyścią.  

- Są rozwiązania, które nie wymagają znacznych nakładów finansowych. Nasi pracownicy mają możliwość decydowania o czasie rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy. Startują pomiędzy 7:30 a 9:00, zaś kończą w godzinach 15:30-17:00. Zespół może też korzystać z wewnętrznych szkoleń. Część z nich to szkolenia realizowane w ramach wymiany wiedzy pomiędzy już zatrudnionymi, a część to szkolenia opłacone przez pracodawcę i dedykowane pracownikom agencji. Są również spotkania integracyjne. Zespół ma szansę spotkać się zarówno w warunkach plenerowych, przy ognisku, w bardzo nieformalnym outficie, jak i ubrać w odświętne kreacje, by wspólnie celebrować w bardziej wystawnym miejscu – podkreśla Katarzyna Opiekulska-Sozańska.  

Co jeszcze może zaproponować pracodawca? W zestawieniu niskobudżetowych rozwiązań znajdziemy jeszcze hybrydowy model pracy, czyli umożliwienie pracownikom realizacji zadań w ramach tzw. home office w określone dni tygodnia. Kolejny, niemal nic niekosztujący benefit to umożliwienie każdemu pracownikowi wyjścia z pracy trzy godziny wcześniej w dniu swoich urodzin. Można też zainwestować w karty przedpłacone pozwalające pracownikom na zakup np. lektur związanych z zawodem czy zakup biletów do kina, określić roczny budżet rozwojowy na pracownika lub dofinansować bilety sieciowe.   

Akcje charytatywne sposobem na wspólne działanie

Wartości, właściwa komunikacja i benefity spotykają się ponadto w miejscu, które można zdefiniować jako „wspólne zaangażowanie”. Mowa tu o spędzeniu czasu z zespołem podczas robienia czegoś dobrego dla innych. Akcje charytatywne mogą być wspaniałym nośnikiem marki pracodawcy, o ile jest wola na każdym poziomie hierarchii organizacji do równego, aktywnego działania. I oczywiście nikt nie oczekuje, aby na przykład w biegu charytatywnym uczestnikami byli wszyscy pracownicy. Natomiast w sytuacji, gdy choć jeden reprezentant organizacji bierze w nim udział, cała reszta zespołu kibicuje mu, ile sił w rękach, nogach i płucach. Chodzi o to, aby wszyscy czuli, że mają wkład w dobro, które z uwagi na czynienie go wspólnie, ma większą wartość.  

Docenianie pracowników jest niezwykle ważne

- Do zestawienia rozwiązań z zakresu kształtowania marki pracodawcy, które są na wyciągnięcie ręki mikro i małych firm, warto dodać docenianie. Jego siła jest ogromna. Jak wynika z badań, zaspokojenie potrzeb psychologicznych, takich jak bycie zauważonym, obdarzonym zaufaniem i docenianym, jest niemal równie ważne co zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego wynagrodzenia. Zwykłe „dziękuję”, „doskonale poradziłeś sobie z tematem”, „doceniam Twój wkład w projekt” albo podziękowanie na forum firmy spowoduje automatyczny wzrost motywacji i zaangażowania - wskazuje Aleksandra Kowalczykowska, PR Manager w LSJ HR Group.   

Zadowolony pracownik ambasadorem firmy

Podsumowując, sytuacja na rynku pracy, jaka jest, każdy widzi. O pracownika, który zostanie w organizacji na dłużej, będzie zmotywowany i lojalny, trzeba zawalczyć. I to nie jest proste zadanie. Jeśli jednak w głowie zakodujemy sobie, że każdy zadowolony zatrudniony jest naturalnym ambasadorem marki, nawet gdy ostatecznie opuści jej progi i pójdzie inną drogą, z większą wolą i swobodą będziemy podejmować działania zwiększające motywację i zaangażowanie. Te z kolei na pewno spełnią swoje zadanie: przyciągną kandydatów do pracy i pomogą zatrzymać talenty na dłużej.

Źródło: LSJ HR Group

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

REKLAMA

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA

Komunikat MRPiPS: Bezrobocie w marcu 2024 r. - od 3,2 proc. w Wielkopolsce do 8,7 proc. na Podkarpaciu

GUS potwierdził szacunki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce w marcu 2024 r. wyniosła 5,3 proc. Niższe bezrobocie w marcu zanotowano po raz ostatni w 1990 r.

Wymiar czasu pracy 2024 – tabela

Wymiar czasu pracy w 2024 roku – tabela przedstawia miesięczny wymiar czasu pracy, 3-miesięczny wymiar czasu pracy, 4-miesięczny wymiar czasu pracy i roczny wymiar czasu pracy. Sprawdź czas pracy dla każdego okresu rozliczeniowego w 2024 r.

REKLAMA