REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowolony pracownik najlepszym ambasadorem firmy

Zadowolony pracownik może być najlepszym ambasadorem firmy - employer branding w małej firmie.
Zadowolony pracownik może być najlepszym ambasadorem firmy - employer branding w małej firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik może być najlepszym ambasadorem firmy. Jak dbać o employer branding małej firmy? Co zrobić, aby zatrudnieni byli zadowoleni i przyciągali nowe talenty?

Employer branding

Czy w employer brandingu chodzi głównie o to, by pięknie prezentować się kandydatom? Czy odpowiednio zaprojektowana zakładka kariery na stronie internetowej, prywatna opieka medyczna i karta sportowa przekonają kandydata do podjęcia pracy, a później pracownika do pozostania w firmie? Czy prawdą jest, że wynagrodzenie jest najważniejszym argumentem w rozmowie o pracy? Pomówmy o tym. 

Autopromocja

Rekomendacja pracowników najcenniejsza

Faktem jest, że nawet najapetyczniej wyglądający owoc może być nadpsuty od środka lub zwyczajnie niesmaczny, a przez to niezjadliwy. Dlatego budowanie marki pracodawcy, również w mikro i małej firmie, warto rozpocząć od środka. Nie ma bowiem lepszej rekomendacji do pracy w danej organizacji niż ta, którą dają aktualni i byli pracownicy. Nie wystarczy więc piękna fasada w postaci zmyślnej strony lub zakładki karierowej, na której pracodawca informuje o prywatnej opiece medycznej, imprezach integracyjnych i karcie sportowej. Dziś i kandydat, i pracownik oczekują więcej. Szybko też przystępują do „sprawdzam”.

Employer branding w małej firmie

OK, zapewne dla właścicieli mikro i małych firm nie jest to wiedza tajemna. Jednakże mają wiele wątpliwości w kontekście tego, co mogą zaproponować, dysponując ograniczonym budżetem. Podkreślają, że nie są w stanie konkurować z korporacjami, które zagarniają większość talentów na rynku pracy. Bądźmy szczerzy, na rynku pracy znajdziemy zarówno osoby preferujące pracę w dużych organizacjach, jak i takie, które lubią kameralny charakter małych firm. Grunt, aby o tych, którzy rozważają i wybierają zatrudnienie w małej, odpowiednio zadbać.

Wynagrodzenie jest najważniejsze

Nie czarujmy się, że ludzie pracują dla idei. Owszem, idea jest ważna. Istotna jest wiara w sens tego, co się robi. Ale po określonej liczbie godzin pracy każdy z nas wraca do domu, rodziny, znajomych i swoich pasji. Musi nam wystarczać na zadbane o swoich bliskich i siebie. I faktem jest, że jeśli nasz znajomy za tę samą pracę, ale wykonywaną w innej firmie, otrzymuje dużo lepsze pieniądze, to wymyślne benefity nie powstrzymają nas przed zmianą miejsca pracy. Warto więc obserwować rynek, analizować poziom wynagrodzeń i dostosowywać politykę zatrudnieniową do sytuacji. Jeśli dostęp do takich danych jest ograniczony, warto zwrócić się do agencji pracy lub doradztwa personalnego, która je zbiera, analizuje i udostępnia.   

Komunikacja daje poczucie wspólnoty

I nieważne, czy założymy, że informacjami dzielimy się podczas regularnych spotkań z członkami zespołu, czy korzystamy ze skrzynki mailowej, czy też tablicy ogłoszeń. Ważne jest natomiast, aby przekazywanie ważnych dla całej firmy komunikatów nie odbywało się „na korytarzu” i aby wszyscy czuli, że są równoważnymi ich odbiorcami. W ten sposób można mówić o sukcesach, kluczowych projektach, istotnych wyzwaniach. Co zyskują pracownicy? Poczucie, że funkcjonują we wspólnocie i że są ważni dla pracodawcy.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Praktykowanym przez nas rozwiązaniem jest wewnętrzny newsletter regularnie dostarczany na skrzynki email wszystkich pracowników. W organizacji funkcjonującej w dwóch lokalizacjach okazuje się spoiwem pozwalającym na lepsze poznanie pracowników, prezentowanie i docenianie sukcesów, podkreślającym wartości i zasady, którymi kieruje się firma – wskazuje Katarzyna Opiekulska-Sozańska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

Wartości firmy mogą przyciągać lojalnych pracowników

Cóż, sprawa jest poważna. Każdy z nas ma bowiem pewien system wartości, którym się w życiu kieruje. I część z nas świadomie, a część podświadomie, przyciągają te organizacje, które reprezentują i głoszą to, co nam jest bliskie. Sytuacja, w której głoszone przez firmę wartości rozmijają się z rzeczywistymi działaniami jest równią pochyłą do wywołania negatywnych emocji i braku zaufania.   

Zapewne w tym momencie część właścicieli firm stwierdzi, że skoro tak, to oni o żadnych wartościach głośno mówić nie będą. Błąd! Pracownik prezentujący wartości zbieżne do reprezentowanych przez firmę jest bardziej zmotywowany, zaangażowany i lojalny. A to oznacza wprost, że pracuje lepiej.   

Benefity nie muszą być kosztowne dla pracodawcy

Przejdźmy teraz do budzącej dość duże emocje kwestii benefitów. Dlaczego budzi ona takie emocje? Z powodu przekonania, że wymaga to dużych nakładów finansowych. Czy tak jest w rzeczywistości? Cóż, prawda jest taka, że mało jest wartościowych rzeczy, które możemy mieć za darmo. Natomiast w kwestii benefitów, wcale nie trzeba dużych pieniędzy, aby zaproponować swojemu niedużemu zespołowi coś, co będzie korzyścią.  

- Są rozwiązania, które nie wymagają znacznych nakładów finansowych. Nasi pracownicy mają możliwość decydowania o czasie rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy. Startują pomiędzy 7:30 a 9:00, zaś kończą w godzinach 15:30-17:00. Zespół może też korzystać z wewnętrznych szkoleń. Część z nich to szkolenia realizowane w ramach wymiany wiedzy pomiędzy już zatrudnionymi, a część to szkolenia opłacone przez pracodawcę i dedykowane pracownikom agencji. Są również spotkania integracyjne. Zespół ma szansę spotkać się zarówno w warunkach plenerowych, przy ognisku, w bardzo nieformalnym outficie, jak i ubrać w odświętne kreacje, by wspólnie celebrować w bardziej wystawnym miejscu – podkreśla Katarzyna Opiekulska-Sozańska.  

Co jeszcze może zaproponować pracodawca? W zestawieniu niskobudżetowych rozwiązań znajdziemy jeszcze hybrydowy model pracy, czyli umożliwienie pracownikom realizacji zadań w ramach tzw. home office w określone dni tygodnia. Kolejny, niemal nic niekosztujący benefit to umożliwienie każdemu pracownikowi wyjścia z pracy trzy godziny wcześniej w dniu swoich urodzin. Można też zainwestować w karty przedpłacone pozwalające pracownikom na zakup np. lektur związanych z zawodem czy zakup biletów do kina, określić roczny budżet rozwojowy na pracownika lub dofinansować bilety sieciowe.   

Akcje charytatywne sposobem na wspólne działanie

Wartości, właściwa komunikacja i benefity spotykają się ponadto w miejscu, które można zdefiniować jako „wspólne zaangażowanie”. Mowa tu o spędzeniu czasu z zespołem podczas robienia czegoś dobrego dla innych. Akcje charytatywne mogą być wspaniałym nośnikiem marki pracodawcy, o ile jest wola na każdym poziomie hierarchii organizacji do równego, aktywnego działania. I oczywiście nikt nie oczekuje, aby na przykład w biegu charytatywnym uczestnikami byli wszyscy pracownicy. Natomiast w sytuacji, gdy choć jeden reprezentant organizacji bierze w nim udział, cała reszta zespołu kibicuje mu, ile sił w rękach, nogach i płucach. Chodzi o to, aby wszyscy czuli, że mają wkład w dobro, które z uwagi na czynienie go wspólnie, ma większą wartość.  

Docenianie pracowników jest niezwykle ważne

- Do zestawienia rozwiązań z zakresu kształtowania marki pracodawcy, które są na wyciągnięcie ręki mikro i małych firm, warto dodać docenianie. Jego siła jest ogromna. Jak wynika z badań, zaspokojenie potrzeb psychologicznych, takich jak bycie zauważonym, obdarzonym zaufaniem i docenianym, jest niemal równie ważne co zapewnienie bezpieczeństwa i dobrego wynagrodzenia. Zwykłe „dziękuję”, „doskonale poradziłeś sobie z tematem”, „doceniam Twój wkład w projekt” albo podziękowanie na forum firmy spowoduje automatyczny wzrost motywacji i zaangażowania - wskazuje Aleksandra Kowalczykowska, PR Manager w LSJ HR Group.   

Zadowolony pracownik ambasadorem firmy

Podsumowując, sytuacja na rynku pracy, jaka jest, każdy widzi. O pracownika, który zostanie w organizacji na dłużej, będzie zmotywowany i lojalny, trzeba zawalczyć. I to nie jest proste zadanie. Jeśli jednak w głowie zakodujemy sobie, że każdy zadowolony zatrudniony jest naturalnym ambasadorem marki, nawet gdy ostatecznie opuści jej progi i pójdzie inną drogą, z większą wolą i swobodą będziemy podejmować działania zwiększające motywację i zaangażowanie. Te z kolei na pewno spełnią swoje zadanie: przyciągną kandydatów do pracy i pomogą zatrzymać talenty na dłużej.

Źródło: LSJ HR Group

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Do 29 lutego 2024 r. emeryci i renciści powinni poinformować ZUS o dodatkowych przychodach uzyskanych w 2023 r.

    Do 29 lutego 2024 r. należy poinformować ZUS o osiągniętych w zeszłym roku dodatkowych przychodach. Obowiązek taki mają osoby pobierające wcześniejszą emeryturę lub rentę, które w 2023 r. dorabiały do swoich świadczeń.

    13 emerytura 2024 brutto to 1780,96 zł. Ile trzynasta emerytura wynosi netto i kiedy jest wypłata?

    Trzynasta emerytura 2024 – ile na rękę otrzyma emeryt? To już szósty raz będzie w Polsce wypłacane dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów. Kiedy będzie wypłata trzynastej emerytury? 

    Dane osobowe pracowników. Czy pracodawca może pytać pracownika o narodowość

    Dane osobowe to wszelkie informacje o osobie fizycznej. W przypadku pracowników dane osobowe są przetwarzane i chronione zgodnie z unijnym ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (tzw. RODO) oraz przepisami krajowego Kodeksu pracy. Szczególnej ochronie podlegają dane wrażliwe, wśród nich – informacje o pochodzeniu etnicznym pracownika. Czy pracodawca ma prawo żądać takich informacji od pracownika? Przepisy nie pozostawiają co do tego żadnych wątpliwości.

    Lidl poszukuje stażystów na wakacje, zainteresowanych szczególnie zarządzaniem. Poza rozwojem własnych kompetencji można nieźle zarobić

    Pierwsza praca często przesądza o całej karierze zawodowej w życiu. Dlatego tak ważna jest nie tylko dla absolwentów wyższych uczelni. Dobrze gdy można sprawdzić się na stażu, choćby poświęcając na to wakacje – jeśli się jeszcze studiuje. Jedną z takich okazji od kilkunastu lat daje studentom i absolwentom znana sieć dyskontowa – Lidl.

    REKLAMA

    Od 1 marca można składać wnioski w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”. PFRON dofinansuje niepełnosprawnemu nawet 85% ceny zakupu samochodu!

    Rusza III tura naboru wniosków w programie PFRON „Samodzielność - Aktywność - Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością. Wnioski o dofinansowanie do ceny zakupu samochodu osobowego będzie można składać od 1 marca 2024 r. od godz. 10.00 do 31 marca 2024 r. do godz. 23.59. Dofinansowanie może wynieść nawet 85% ceny zakupu samochodu.

    Niedziela handlowa w marcu 2024 r. W którą niedzielę zakupy będą możliwe

    W marcu 2024 r. jest pięć niedziel. Czy w którąś z nich nie będzie obowiązywać zakaz handlu w niedziele i święta. Czy w marcu będzie niedziela handlowa? Gdzie można zrobić zakupy w niedziele marca 2024 r.? Wyjaśniamy.

    ZUS: Zwiększa się liczba cudzoziemców pracujących w Polsce. Obcokrajowcy zakładają własne firmy i zostają pracodawcami

    Statystyki ZUS z grudnia 2023 r. potwierdzają wzrost liczby ubezpieczonych cudzoziemców w stosunku do 2022 r. Legalne zatrudnienie w Polsce podjęło ponad 1,12 mln obcokrajowców. Nie tylko podejmują zatrudnienie jako pracownicy, ale sami tworzą miejsca pracy zakładając firmy.

    Ponad 50% szefów mówi, że ma „wszystkiego dość” i chce zmienić pracę w 2024 roku. Dlaczego?

    Aż 58% osób zajmujących stanowiska kierownicze jest otwartych na zmianę pracy, co wynika przede wszystkim z poczucia, że nie otrzymują adekwatnego wynagrodzenia w obecnym miejscu zatrudnienia, ale też z powodu kiepskich relacji z przełożonymi i negatywnej atmosfery. Takie wnioski płyną z badania „Potrzeby liderów 2024”, zrealizowanego przez IRCenter na zlecenie Pluxee Polska. Lista codziennych wyzwań i obciążeń jest długa – aż 67% kierowników przyznaje, że doświadcza wypalenia zawodowego, jednak wielu z nich nie może liczyć na wsparcie ze strony pracodawcy, ani tym bardziej okazywać swoich prawdziwych emocji. 

    REKLAMA

    Ostatnie 2 dni na roczną informację o stanie konta dla uczestnika PPK!

    Osoby uczestniczące w PPK powinny do końca lutego każdego roku otrzymać informację od instytucji finansowej prowadzącej ich rachunki PPK. Instytucja ta ma coroczny obowiązek przesyłania im informacji. Jakie dane znajdują się w rocznej informacji dla uczestnika PPK? Jak sprawdzić stan konta PPK?

    PPK. Po ukończeniu 60 lat można rozpocząć wypłaty środków. Decyzję w sprawie sposobu wypłaty środków z PPK można czasami zmienić

    Kiedy – po ukończeniu 60 lat – rozpocząć wypłatę oszczędności zgromadzonych w PPK zależy od decyzji uczestnika PPK. Osoba oszczędzająca w programie może również wybrać wariant wypłaty. Raz podjęta decyzja co do sposobu wypłaty środków może być później przez niego modyfikowana, ale tylko w ograniczonym zakresie. 

    REKLAMA