REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo europejskie, Kierowcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Norweska płaca minimalna dla kierowców w KE

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wystąpiło do Komisji Europejskiej w sprawie norweskiej płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek i autobusów, która obowiązuje od 1 lipca 2015 r.

Norweska płaca minimalna dla kierowców od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. na terenie Norwegii obowiązuje minimalna płaca dla kierowców ciężarówek i autobusów. Nowe przepisy znacząco podnoszą koszty realizacji usług transportowych w Norwegii.

Roczne okresy rozliczeniowe - wady i zalety

Roczne okresy rozliczeniowe mają swoje wady i zalety. Wprowadzenie wydłużonych okresów rozliczeniowych musi być uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy, a przy tym nie może naruszać zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Nie stosuje się ich do lekarzy i kierowców.

Płaca minimalna dla kierowców w Norwegii

Od lipca 2015 r. w Norwegii będą obowiązywały nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców. Płaca minimalna będzie obowiązywała także kierowców zagranicznych kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony. Stawka minimalna dla kierowców ma wynosić 158,32 korony norweskie za godzinę.

Wyjaśnienie sprawy z niemiecką płacą minimalną może potrwać kilka lat

Okazuje się, że mimo uznania przepisów o niemieckiej płacy minimalnej za naruszające unijne prawo, wyjaśnienie sprawy w odniesieniu do polskich kierowców może potrwać nawet kilka lat.

Niemiecka płaca minimalna dla kierowców - apel pracodawców

Stosowanie niemieckiej płacy minimalnej w stosunku do polskich kierowców spotkało się z protestem ze strony pracodawców. Konfederacja Lewiatan wystosowała list do niemieckich organizacji pracodawców z prośba o wspólne podjęcie działań mających na celu przekonanie rządu Niemiec do zweryfikowania stanowiska w omawianej sprawie.

Niemiecka płaca minimalna a interpretacja przepisów

Wpływ niemieckiej płacy minimalnej na sytuację polskich przewoźników nie musi być negatywny. Wszystko zależy od interpretacji przepisów. Polscy spedytorzy powinni płacić kierowcom co najmniej 8,50 euro za godzinę jazdy w Niemczech. Co wchodzi w skład tego wynagrodzenia?

Problem z płacą minimalną dla polskich przewoźników

Problem ze stosowaniem niemieckiej płacy minimalnej do polskich kierowców nadal nie został rozwiązany. Podobne rozwiązanie planuje wprowadzić Francja. Właściciele polskich firm wykonujących przewozy międzynarodowe zorganizowali protest przed niemiecką i francuską ambasadą.

Przepisy o płacy minimalnej w Niemczech sprzeczne z prawem UE

Z początkiem 2015 r. w Niemczech weszły w życie nowe przepisy o płacy minimalnej. Czy stosowanie ich do przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe na terenie Niemiec jest sprzeczne z prawem UE?

Zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt ustawy o czasie pracy kierowców. Projekt trafi teraz do konsultacji społecznych. Wprowadzenie jakich zmian proponuje się w nowej ustawie?

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Łódź - 26 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 26 września 2014 r. w Łodzi.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Białystok - 24 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 24 września 2014 r. w Białymstoku.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Warszawa - 25 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Białystok - 24 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 24 września 2014 r. w Białymstoku.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi" Kraków - 17 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 17 września 2014 r. w Krakowie.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi" Wrocław - 16 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 16 września 2014 r. we Wrocławiu.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi" Poznań - 12 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 12 września 2014 r. w Poznaniu.

Szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi" Gdynia - 10 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 10 września 2014 r. w Gdyni.

Czas pracy kierowcy

Czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy określa ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U.2012.1155). Zalicza się do niego oprócz czasu przeznaczonego na samo prowadzenie pojazdu także wszystkie inne czynności związane z wykonywaniem przewozu.

Czas pracy kierowcy - nowe przepisy

Czas pracy kierowcy po wejściu w życie nowych przepisów dotyczy również kierowców samozatrudnionych. Czas pracy kierowców samozatrudnionych podlega obowiązkowej ewidencji. Kierowcy po każdych 6 godzinach pracy muszą mieć co najmniej 30 minut odpoczynku.

Czas pracy kierowcy 2013 - zmiany

Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców nakłada na samozatrudnionych obowiązek ewidencji czasu pracy oraz ustala jego wymiar. Nowe przepisy zaczną obowiązywać jeszcze w 2013 roku.

Badania lekarskie kierowców

Badania lekarskie kierowców przeprowadza się w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. Wyróżnia się badania wstępne, okresowe i kontrolne.

Uprawnienia do wykonywania pracy - utrata podczas urlopu

Uprawnienia do wykonywania pracy w postaci prawa jazdy stanowią element warunkujący dopuszczalność pracy na stanowisku kierowcy. Czy pracodawca może zwolnić pracownika będącego kierowcą, który podczas urlopu wypoczynkowego utracił prawo jazdy?

Przerwa w pracy a wypadek przy pracy – orzecznictwo Sądu Najwyższego

Wypadek przy pracy może nastąpić podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych. Przerwa w pracy w postaci zajęcia miejsca pasażera i oddania prowadzenia pojazdu innej osobie przez pracownika będącego kierowcą stanowi odstąpienie od osobistego wykonywania obowiązków pracowniczych. Zdarzenie powstałe podczas przerwy nie może być więc uznane za wypadek przy pracy.

Badania lekarskie dla zleceniobiorców sporadycznie używających samochodów

Czy osoby wykonujące w zakładzie pracy zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej, które sporadycznie używają samochodów do celów służbowych, także muszą przechodzić badania lekarskie dla kierowców? Jeżeli tak, to kto ma ponieść ich koszt?

Ustanie stosunku pracy ze względu na wiek a zakaz dyskryminacji

Odmienne traktowanie ze względu na wiek nie stanowi dyskryminacji, jeżeli w ramach prawa krajowego zostanie to obiektywnie i racjonalnie uzasadnione zgodnymi z prawem celami, w szczególności celami polityki zatrudnienia, rynku pracy i kształcenia zawodowego oraz gdy środki mające służyć realizacji tego celu są właściwe i konieczne.

Oddelegowanie za granicę - co z ubezpieczeniem społecznym

Stosowne przepisy w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego mają zagwarantować obywatelom UE to, że zabezpieczenia społeczne w państwach członkowskich nie ograniczą czy wręcz nie pozbawią uprawnień nabytych lub należnych osobom pracującym lub mieszkającym na terytorium danego kraju. Pracownik oddelegowany przez polskiego pracodawcę do pracy w innym państwie członkowskim UE może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym w Polsce. Warunkiem jest, aby jego czas pracy za granicą nie przekraczał 24 miesięcy i nie był wysłany w celu zastąpienia innego pracownika.

W Polsce czy za granicą - gdzie podjąć pracę tymczasową

W obrębie Unii Europejskiej występują znaczne różnice w korzystaniu z pracy tymczasowej oraz w warunkach pracy pracowników tymczasowych. Próbę wyeliminowania tych różnic w zakresie, w jakim uzasadnia to potrzeba ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników tymczasowych, podjęto w dyrektywie w sprawie pracy tymczasowej (dalej powoływanej jako dyrektywa). Dyrektywa weszła w życie 5 grudnia 2008 r.

Niebieska karta UE

Niebieska Karta UE to zezwolenie udzielane obywatelowi państwa trzeciego przez państwo członkowskie w celu podjęcia na jego terytorium zatrudnienia na okres dłuższy niż 3 miesiące w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji.

Praca tymczasowa w prawie unijnym i polskim

Regulacje polskie dotyczące urlopu wypoczynkowego stawiają pracowników tymczasowych w mniej korzystnej sytuacji, niż gdyby wykonywali oni taką samą pracę i byli zatrudnieni bezpośrednio przez pracodawcę-użytkownika.

Zasady uznawania kwalifikacji w UE

Regulacje unijne nie ujednolicają przepisów krajowych dotyczących kwalifikowania poszczególnych zawodów jako zawodów regulowanych. Dlatego w przypadku podjęcia pracy w innym państwie, każdorazowo trzeba sprawdzać, czy konieczne jest ubieganie się o uznanie kwalifikacji.

Regulacje dotyczące czasu pracy w państwach członkowskich UE

Rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie różnią się między sobą, ponieważ z przepisów unijnych wynika pewien zakres swobody w uregulowaniu kwestii wymiaru czasu pracy.

Czas pracy w wybranych państwach Unii Europejskiej

Rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie różnią się między sobą, ponieważ z przepisów unijnych wynika pewien zakres swobody w uregulowaniu kwestii wymiaru czasu pracy.

Czas pracy kierowcy - praca w porze nocnej

Kierowca zatrudniony przy przewozach materiałów szczególnie niebezpiecznych bardzo często pracuje – ze względu na specyfikę wykonywanych przewozów – w porze nocnej ustalonej dla wszystkich pracowników (u nas jest to czas między godz. 23.00 a 7.00). Zdecydowanie rzadziej wykonuje pracę w porze nocnej kierowców (od godz. 0.00 do godz. 4.00). Na podstawie jakich przepisów – Kodeksu pracy czy ustawy o czasie pracy kierowców – należy ustalić, czy pracownik jest pracownikiem pracującym w nocy?

Czy ustawę o czasie pracy kierowców stosować do osoby zatrudnionej na stanowisku kierowca-mechanik

Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowca-mechanik. Nie ma on ścisłego podziału, w jakiej części dnia czy w które dni wykonuje pracę kierowcy, a kiedy pracę mechanika. Zależy to od bieżących potrzeb pracodawcy. Oba rodzaje pracy wykonuje w podobnym wymiarze godzin. Czy do tego pracownika powinniśmy stosować ustawę o czasie pracy kierowców?

Wynagrodzenie za czas gotowości do pracy dla kierowcy

Pracodawca zatrudniający kierowców musi pamiętać, że pracownikowi, który nie świadczy pracy z przyczyn od niego niezależnych, należy się wynagrodzenie. Przyczyną takiego przestoju mogą być np. złe warunki atmosferyczne uniemożliwiające dokonanie przewozu drogowego.

Delegacja pracowników do krajów UE

Pracodawca polski przez czas delegacji powinien stosować przepisy korzystniejsze dla pracownika delegowanego, np. jeśli prawo państwa delegacji nie przywiduje dodatku za nadgodziny, polski pracodawca powinien go jednak wypłacić.

Kiedy kurs opłacony przez pracodawcę jest zwolniony ze składek i podatku

Zatrudniamy pracowników na stanowiskach kierowców. Czy wartość kursu dokształcającego, który przedłuża ważność zaświadczenia uprawniającego do przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, sfinansowanego naszym pracownikom – kierowcom powinniśmy doliczyć do ich przychodów ze stosunku pracy oraz pobrać składki i podatek?

Europejskie rady zakładowe - zmiana ustawy

Europejskie rady zakładowe to jedna z form systemu informacyjno-konsultacyjnego w przedsiębiorstwie o zasięgu ponadnarodowym, który działa na obszarze Unii Europejskiej. Rady mają prawo do konsultacji w sprawach dotyczących m.in.: nowych metod pracy, łączenia i podziału przedsiębiorstw czy zwolnień grupowych.

Jakie dokumenty potwierdzają okresy zatrudnienia w państwach UE

Pracodawca nie może odmówić udziału w rekrutacji kandydatom tylko z tego powodu, że przedstawili oni nieznane prawu polskiemu dokumenty potwierdzające poprzednie okresy zatrudnienia.

Świadczenia dla bezrobotnych w prawie UE

W przypadku świadczeń przyznawanych osobom bezrobotnym zasadę sumowania okresów ubezpieczenia stosuje się pod warunkiem, że bezrobotny ubiega się o świadczenie w państwie, w którym ukończył ostatni okres ubezpieczenia.

Prawo do emerytury pomostowej dla kierowcy

Pracownik jest zatrudniony w naszej firmie od 1995 r. jako kierowca ciężarówki na trasach międzynarodowych. Ma wymagany okres składkowy. W 2011 r. ukończy 60 lat i chciałby przejść na emeryturę. Czy praca, jaką wykonuje, daje mu prawo do emerytury pomostowej?

Badania okulistyczne dla kierujacych pojazdami - zmiana przepisów

Zgodnie z nowymi przepisami pracownika, który posiada prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T i kieruje pojazdem w ramach obowiązków służbowych, należy skierować na konsultację okulistyczną oraz badanie oceniające widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia.

Praca za granicą a prawo do zasiłku dla bezrobotnych

Staż pracy w innym państwie członkowskim może zostać doliczony do krajowego stażu pracy, jeżeli wymagany okres zatrudnienia w Polsce nie jest wystarczający do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych.

Nowe zasady liczenia dziennego czasu prowadzenia pojazdów

Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie „zamykał” zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.

Nowe zaświadczenie o okresach nieprowadzenia pojazdu przez kierowców

Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym podpisana przez prezydenta 2 sierpnia 2011 r. Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która określiła nowy wzór zaświadczenia).

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym.

Opodatkowane wynagrodzenia pracownika przebywającego za granicą

Podstawowe znaczenie przy ustalaniu miejsca opodatkowania dochodów osiąganych przez pracowników oddelegowanych do pracy w innym państwie ma to, czy ich pobyt za granicą był krótszy czy dłuższy niż 183 dni w roku podatkowym. Jeśli pracownik pracuje za granicą dłużej niż 183 dni, od jego dochodów trzeba opłacić podatek za granicą i rozliczyć go w Polsce dopiero po zakończeniu roku podatkowego.

Nadużywanie umów o pracę na czas określony wobec pracowników w starszym wieku

Zaskarżenie do sądu decyzji interpretacyjnej ZUS

W wyroku z 6 kwietnia 2011 roku (II UK 331/10) Sąd Najwyższy orzekł, że każda decyzja ZUS – także dotycząca interpretacji przepisów – może podlegać zaskarżeniu do sądu powszechnego, jeżeli jej rozpoznanie przez sąd w trybie określonym w Kodeksie postępowania cywilnego nie jest ustawowo wyłączone.

REKLAMA