| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Jak ubiegać się o wsparcie z urzędu pracy 2016

Jak ubiegać się o wsparcie z urzędu pracy 2016

Od 1 stycznia 2016 r. pracodawca lub przedsiębiorca będzie mógł przez 12 miesięcy otrzymywać z urzędu pracy refundację części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych do 30. roku życia skierowanych do niego przez urząd pracy.

Na marginesie warto zauważyć, że wśród osób młodych ustawa o promocji zatrudnienia wyróżnia ponadto tych bezrobotnych, którzy nie ukończyli jeszcze 25. roku życia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami osobom tym – w odróżnieniu od innych bezrobotnych – urząd pracy ma obowiązek w ciągu 4 miesięcy od rejestracji danej osoby jako bezrobotnej przedstawić propozycję zatrudnienia, innej pracy zarobkowej (w pojęciu tym mieści się m.in. wykonywanie pracy na podstawie umów cywilnoprawnych), szkolenia, stażu, odbycia przygotowania zawodowego dorosłych, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych albo innej formy pomocy określonej w ustawie. Bezrobotny spełniający warunek nieukończenia 25. roku życia może domagać się zrealizowania wobec niego powyższego obowiązku, a jego niewykonanie przez urząd pracy może być podstawą skargi na bezczynność urzędu. Działania PUP w odniesieniu do osób z tej grupy wiekowej muszą przynieść skonkretyzowany rezultat w okresie pierwszych 4 miesięcy od wpisu do rejestru, niewykluczone więc, że to te osoby w pierwszej kolejności będą kierowane do pracodawcy korzystającego z refundacji kosztów zatrudnienia.

Tylko umowy o pracę

Wsparcie wynikające z nowego art. 150f ustawy o promocji zatrudnienia związane jest wyłącznie z zatrudnieniem bezrobotnego na podstawie umowy o pracę. Co prawda, art. 2 ust. 1 pkt 43 tej ustawy pod pojęciem „zatrudnienie” rozumie wykonywanie pracy na podstawie nie tylko stosunku pracy, lecz także stosunku służbowego oraz umowy o pracę nakładczą, jednak w przepisach dotyczących omawianej refundacji mowa jest wyłącznie o zatrudnieniu w oparciu o umowę o pracę. Tym samym umowa o pracę nakładczą oraz stosunek służbowy nie wchodzą w grę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Pomoc dla pracodawcy i przedsiębiorcy

Nowa refundacja może być przyznana zarówno pracodawcy, jak i przedsiębiorcy. Artykuł 150f ustawy o promocji zatrudnienia obejmuje bowiem podmioty, które:

1) zatrudniają co najmniej jednego pracownika, niezależnie od tego, w jakiej formie organizacyjno-prawnej funkcjonują,

2) nie zatrudniają ani jednej osoby na podstawie stosunku pracy, ale są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.).

Wprowadzono przy tym ograniczenie, zgodnie z którym umowy nie będą zawierane z tymi pracodawcami, u których w okresie ostatnich 6 miesięcy przed złożeniem wniosku nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia z przyczyn dotyczących zakładu pracy (art. 150f ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »