REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie dotacji na wynagrodzenia

REKLAMA

Podatkowe rozliczenie dotacji na wynagrodzenia pracowników budzi wiele wątpliwości.

Przedsiębiorcy, którzy uzyskali dotacje (np. z urzędu pracy) na refundację wynagrodzeń pracowników, ich wyrównanie lub spłatę kredytu (odsetek od kredytu) zaciągniętego na ten cel, często spotykają się z problemem, w jakiej formie i na jakich zasadach ją opodatkować. Wątpliwości te dotyczą opodatkowania zarówno podatkiem dochodowym, jaki i obrotowym (VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Podatek dochodowy od osób prawnych

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm., zwana dalej updop). Przywołany przepis zakłada generalną zasadę zwolnienia od opodatkowania dotacji z budżetu gminy (jednostek samorządowych). Jednocześnie norma ta przewiduje wyjątki od tej zasady w sytuacjach, w których dotacja ma być przeznaczona na dopłaty do oprocentowania określonych kredytów bankowych.

Rozwiewając ewentualne wątpliwości w zakresie opodatkowania dotacji udzielonych na spłatę kredytów lub odsetek od kredytów zaciągniętych na cele związane z wynagrodzeniem pracowników, należy wyjaśnić, że wyjątki dotyczą jedynie dopłat do odsetek od kredytów przewidzianych w odrębnych ustawach, tj. w:

• ustawie z 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (DzU z 2005 r. nr 150, poz. 1259 ze zm.),

REKLAMA

• ustawie z 8 lipca 1999 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na usuwanie skutków powodzi (DzU nr 62, poz. 690 z zm.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ustawie z 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych (DzU nr 13, poz. 60).

Ustawa z 5 stycznia 1995 r. określa zasady stosowania dopłat ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów bankowych na cele rolnicze oraz skup i przechowywanie zapasów ryb morskich. Oznacza to, że dotacja z budżetu gminy na spłatę przez pracodawcę odsetek od kredytu zaciągniętego na wynagrodzenia pracowników będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Inaczej jest, gdy dotacja przyznawana jest na wskazany cel przedsiębiorcy niepodlegającemu CIT, tj. rozliczającemu się według zasad przewidzianych dla podatku dochodowego od osób fizycznych. Przykładem mogą być nie tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ale również wspólnicy spółki jawnej czy komandytowej.

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Wyjątkiem są przychody związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych przychodem nie będą jedynie te dotacje, które są bezpośrednio związane z otrzymaniem, zakupem, wytworzeniem szeroko rozumianych środków trwałych (podlegających amortyzacji), ewentualnie dotacje, które nie służą pokryciu kosztów lub wydatków przedsiębiorcy. Także inne, niewskazane powyżej, dotacje stanowią przychód.

Przykłady

Dotacja na zakup maszyny produkcyjnej o wartości powyżej 3500 zł nie stanowi przychodu.

Dotacja na wynagrodzenia pracownicze będzie stanowiła przychód, jeśli nie będzie podlegać szczególnemu wyłączeniu (zwolnieniu).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że wolne od podatku dochodowego są również dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD).

Zwolnieniu podlegają także dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Można zatem przyjąć generalną zasadę, że na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych dotacje udzielone na cele związane z wynagrodzeniem pracowników przedsiębiorcy lub spłatę kredytu (odsetek) zaciągniętych na ten cel będą stanowiły opodatkowany przychód.

Od tej zasady mogą istnieć oczywiście wyjątki. I tak przykładowo dotacja przeznaczona dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą w celu refundacji wynagrodzenia wypłaconego zatrudnionym w ramach działalności rolniczej bezrobotnym będzie od tego podatku zwolniona. W takim wypadku wydatki związane z dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Podatek VAT

W zakresie opodatkowania dotacji podatkiem VAT należy wyjaśnić, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą wpływu środków (dotacji) na konto rachunku bankowego podatnika.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podstawą opodatkowania jest obrót, który zwiększa się o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Przyjmując, że dotacja zawsze wpłynie na zmniejszenie cen stosowanych przez odbiorcę tej dotacji, okoliczność ta nie może decydować o tym, czy dotacja podlega opodatkowaniu (przy tego rodzaju założeniu podlegałaby bowiem zawsze opodatkowaniu).

O ewentualnym opodatkowaniu dotacji będzie decydować bezpośredni związek dotacji z konkretnymi cenami poszczególnych dostaw towarów czy z konkretnymi cenami poszczególnych usług. Nie będzie miało więc znaczenia, czy dotacja wpływa na zmniejszenie kosztów, a w efekcie na obniżenie ceny. Rozstrzygające będzie to, czy kwota dotacji bezpośrednio zastępuje część należności (ceny) od nabywcy.

Można zatem przyjąć, że opodatkowaniu nie będą podlegać dotacje na refundację wynagrodzeń. Opodatkowaniu podlegają dotacje dotyczące dostaw konkretnych towarów czy konkretnej usługi, np. dotacja do cen sprzedaży towarów i usług.

Z chwilą otrzymania jakiejkolwiek kwoty dotacji podlegającej opodatkowaniu powstaje obowiązek podatkowy od otrzymanej kwoty, która stanowi kwotę brutto. Warto dodać, że zwrócone kwoty dotacji, subwencji czy dopłaty pomniejszają obrót podlegający opodatkowaniu.

Monika Cieślak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

REKLAMA

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

2 dni wolnego ponad ustawową pulę urlopową. Dla kogo bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA