REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie dotacji na wynagrodzenia

REKLAMA

Podatkowe rozliczenie dotacji na wynagrodzenia pracowników budzi wiele wątpliwości.

Przedsiębiorcy, którzy uzyskali dotacje (np. z urzędu pracy) na refundację wynagrodzeń pracowników, ich wyrównanie lub spłatę kredytu (odsetek od kredytu) zaciągniętego na ten cel, często spotykają się z problemem, w jakiej formie i na jakich zasadach ją opodatkować. Wątpliwości te dotyczą opodatkowania zarówno podatkiem dochodowym, jaki i obrotowym (VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek dochodowy od osób prawnych

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm., zwana dalej updop). Przywołany przepis zakłada generalną zasadę zwolnienia od opodatkowania dotacji z budżetu gminy (jednostek samorządowych). Jednocześnie norma ta przewiduje wyjątki od tej zasady w sytuacjach, w których dotacja ma być przeznaczona na dopłaty do oprocentowania określonych kredytów bankowych.

Rozwiewając ewentualne wątpliwości w zakresie opodatkowania dotacji udzielonych na spłatę kredytów lub odsetek od kredytów zaciągniętych na cele związane z wynagrodzeniem pracowników, należy wyjaśnić, że wyjątki dotyczą jedynie dopłat do odsetek od kredytów przewidzianych w odrębnych ustawach, tj. w:

• ustawie z 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (DzU z 2005 r. nr 150, poz. 1259 ze zm.),

REKLAMA

• ustawie z 8 lipca 1999 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na usuwanie skutków powodzi (DzU nr 62, poz. 690 z zm.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ustawie z 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych (DzU nr 13, poz. 60).

Ustawa z 5 stycznia 1995 r. określa zasady stosowania dopłat ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów bankowych na cele rolnicze oraz skup i przechowywanie zapasów ryb morskich. Oznacza to, że dotacja z budżetu gminy na spłatę przez pracodawcę odsetek od kredytu zaciągniętego na wynagrodzenia pracowników będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Inaczej jest, gdy dotacja przyznawana jest na wskazany cel przedsiębiorcy niepodlegającemu CIT, tj. rozliczającemu się według zasad przewidzianych dla podatku dochodowego od osób fizycznych. Przykładem mogą być nie tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ale również wspólnicy spółki jawnej czy komandytowej.

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Wyjątkiem są przychody związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych przychodem nie będą jedynie te dotacje, które są bezpośrednio związane z otrzymaniem, zakupem, wytworzeniem szeroko rozumianych środków trwałych (podlegających amortyzacji), ewentualnie dotacje, które nie służą pokryciu kosztów lub wydatków przedsiębiorcy. Także inne, niewskazane powyżej, dotacje stanowią przychód.

Przykłady

Dotacja na zakup maszyny produkcyjnej o wartości powyżej 3500 zł nie stanowi przychodu.

Dotacja na wynagrodzenia pracownicze będzie stanowiła przychód, jeśli nie będzie podlegać szczególnemu wyłączeniu (zwolnieniu).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że wolne od podatku dochodowego są również dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD).

Zwolnieniu podlegają także dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Można zatem przyjąć generalną zasadę, że na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych dotacje udzielone na cele związane z wynagrodzeniem pracowników przedsiębiorcy lub spłatę kredytu (odsetek) zaciągniętych na ten cel będą stanowiły opodatkowany przychód.

Od tej zasady mogą istnieć oczywiście wyjątki. I tak przykładowo dotacja przeznaczona dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą w celu refundacji wynagrodzenia wypłaconego zatrudnionym w ramach działalności rolniczej bezrobotnym będzie od tego podatku zwolniona. W takim wypadku wydatki związane z dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Podatek VAT

W zakresie opodatkowania dotacji podatkiem VAT należy wyjaśnić, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą wpływu środków (dotacji) na konto rachunku bankowego podatnika.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podstawą opodatkowania jest obrót, który zwiększa się o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Przyjmując, że dotacja zawsze wpłynie na zmniejszenie cen stosowanych przez odbiorcę tej dotacji, okoliczność ta nie może decydować o tym, czy dotacja podlega opodatkowaniu (przy tego rodzaju założeniu podlegałaby bowiem zawsze opodatkowaniu).

O ewentualnym opodatkowaniu dotacji będzie decydować bezpośredni związek dotacji z konkretnymi cenami poszczególnych dostaw towarów czy z konkretnymi cenami poszczególnych usług. Nie będzie miało więc znaczenia, czy dotacja wpływa na zmniejszenie kosztów, a w efekcie na obniżenie ceny. Rozstrzygające będzie to, czy kwota dotacji bezpośrednio zastępuje część należności (ceny) od nabywcy.

Można zatem przyjąć, że opodatkowaniu nie będą podlegać dotacje na refundację wynagrodzeń. Opodatkowaniu podlegają dotacje dotyczące dostaw konkretnych towarów czy konkretnej usługi, np. dotacja do cen sprzedaży towarów i usług.

Z chwilą otrzymania jakiejkolwiek kwoty dotacji podlegającej opodatkowaniu powstaje obowiązek podatkowy od otrzymanej kwoty, która stanowi kwotę brutto. Warto dodać, że zwrócone kwoty dotacji, subwencji czy dopłaty pomniejszają obrót podlegający opodatkowaniu.

Monika Cieślak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA