REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Premia uznaniowa - wzór

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Mrugas
ekspert z zakresu prawa pracy
Premia uznaniowa - wzór/Fot. Fotolia
Premia uznaniowa - wzór/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyznanie premii uznaniowej wymaga pisemnego oświadczenia złożonego przez pracodawcę i musi zostać przez niego podpisane. W przedmiotowym piśmie o przyznaniu nagrody należy określić imię i nazwisko pracownika oraz wskazać wysokość nagrody i termin jej wypłaty. Poniżej wzór takiego oświadczenia.

Zgodnie z art. 105 Kodeksu pracy pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Katalog nagród jest otwarty, a rodzaj nagrody zależy przede wszystkim od zaangażowania pracownika w wykonywaną pracę. Można jednakże wyróżnić:

REKLAMA

REKLAMA

– nagrody pieniężne (np. premie uznaniowe, dodatkowe świadczenia pieniężne),

– nagrody rzeczowe (np. zegarek, udział w uroczystym bankiecie),

– nagrody prestiżowe (np. list gratulacyjny, pochwała w obecności współpracowników/klientów).

REKLAMA

Przyznanie nagrody jest zatem uznaniowe i zależy wyłącznie od woli pracodawcy. Uznaniowość w udzielaniu nagrody jest ograniczona przez ogólne zasady Kodeksu pracy, takie jak obowiązek równego traktowania i zakaz dyskryminacji pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Redakcja poleca: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zasady przyznawania nagród

Zasady przyznawania nagród mogą być uregulowane w regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania bądź też w oddzielnym dokumencie albo też mogą nie przybrać żadnej oficjalnej formy. Jeśli pracodawca zdecyduje się na uregulowanie tej sprawy, winien zachować obowiązujące procedury i stworzone zasady przedstawić pracownikom do zapoznania się. Zaleca się jednakże, by dokument dotyczący udzielania nagród został stworzony, co ułatwi z pewnością komunikację między pracodawcą a pracownikami, wpływając zarazem na wydajność pracy oraz eliminując ewentualne konflikty

Oświadczenie

Przyznanie nagrody wymaga pisemnego oświadczenia złożonego przez pracodawcę i musi zostać przez niego podpisane. W przedmiotowym piśmie o przyznaniu nagrody należy określić imię i nazwisko pracownika oraz wskazać wysokość nagrody i termin jej wypłaty.

Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika – w części B.

Nagroda a premia

W języku potocznym często nieprawidłowo używa się zamiennie pojęcia nagroda i premia. Tymczasem są to dwa różne terminy. Nagroda jest świadczeniem o charakterze stricte uznaniowym i zależy wyłącznie od woli pracodawcy (nie jest składnikiem wynagrodzenia). Tymczasem premia to składnik wynagrodzenia, który może mieć charakter stały bądź zmienny, jednak zazwyczaj jest wypłacana w zależności od efektów pracy konkretnego pracownika.

W praktyce można wyróżnić dwa rodzaje premii:

– premię regulaminową – prawo do jej wypłaty powstaje w momencie spełnienia określonych w przepisach wewnątrzzakładowych przesłanek (od momentu stworzenia stosownych aktów wewnętrznych, np. regulaminu premiowania, zapisu w regulaminie wynagradzania czy układzie zbiorowym pracy, uzyskują charakter regulaminowy, a nie uznaniowy).

– premię uznaniową – której przyznanie uzależnione jest od swobodnego uznania pracodawcy, a zapis przesłanek do jej uzyskania w stosownych regulacjach wewnątrzzakładowych nie jest konieczny. Premia uznaniowa jest więc de facto nagrodą. Wypłata premii uznaniowej nie podlega kontroli organów rozstrzygających spory ze stosunku pracy, co oznacza, że pracownikowi nie przysługuje prawo jej dochodzenia, jeżeli czuje się pokrzywdzony pominięciem go przy przyznawaniu nagród lub niezadowolony z wysokości przyznanego świadczenia.

Jeżeli warunki premiowania są określone w sposób na tyle konkretny, by mogły podlegać kontroli, to świadczenie ma charakter premii regulaminowej. W takim przypadku decyzja w przedmiocie przyznania premii nie zależy od swobodnego uznania podmiotu zatrudniającego, lecz od wypełnienia podlegających kontroli warunków określonych w regulaminie, a dotyczących zarówno prawa do premii, jak i jej wysokości. Gdy natomiast przyznanie premii pozostawione zostało swobodnemu uznaniu podmiotu zatrudniającego (brak sprawdzalnych i możliwych do kontroli kryteriów), świadczenie ma charakter nagrody, choćby nazwane zostało premią.

Dołącz do nas na Facebooku!

Premia

Premia jest składnikiem wynagrodzenia niesamodzielnym, występującym obok wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącym jego uzupełnienie. Premia może mieć charakter:

– stały – gdy wypłacana jest periodycznie, za spełnienie określonych przesłanek, gdy nie jest uzależniona od szczególnych osiągnięć;

– niestały – gdy wypłacana jest tylko za okresy, w jakich wystąpiły okoliczności będące przesłankami do wypłacenia premii.

Nagrody i premie - zakładowe organizacje związkowe

Przy wprowadzaniu regulaminu nagród i premiowania w zakładach pracy, w których funkcjonują zakładowe organizacje związkowe, należy mieć na uwadze, że treść regulaminu nagród i premiowania powinna zostać uzgodniona z tymi organizacjami. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania, regulaminów nagród i premiowania (…) organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych.

Wzór oświadczenia o przyznaniu premii

                                                                                              

                                                                                               (miejscowość i data)

......................................................................

(oznaczenie pracodawcy/pieczęć nagłówkowa pracodawcy)

                                                                                               Pan (Pani) ......................................................

                                                                                               (oznaczenie pracownika)

Uznając Pana (Pani) szczególne zaangażowanie w pracy i nienaganne wykonywanie obowiązków pracowniczych z okazji ............................................................................. (rocznicy, święta) przyznaję Panu (Pani) nagrodę uznaniową w formie: ................................................................................ w kwocie (w postaci) ......................................  (pieniężnej, rzeczowej, bonu).

Jednocześnie dziękuję i wyrażam nadzieję, że Pana (Pani) postawa w pracy w dalszym ciągu będzie wzorem dla innych pracowników i pozwoli mi również w przyszłości podziękować Panu (Pani) za wkład, jaki Pan (Pani) wnosi w powodzenie i pozytywny wizerunek Firmy.

Jednocześnie pragnę Panu (Pani) złożyć życzenia spełnienia planów zawodowych i wszystkiego najlepszego w życiu osobistym.

                                                                                               Z wyrazami uznania:

                                                                                               ......................................................................

                                                                                                     (pieczęć i podpis pracodawcy
                                                                                                      lub osoby reprezentującej pracodawcę
                                                                                                      albo osoby upoważnionej do składania
                                                                                                      oświadczeń w imieniu pracodawcy)

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

Czas pracy 2026. Tabela: wymiar czasu pracy dla 1 miesiąca, 3-miesięcy i 4 miesięcy

Czas pracy w 2026 roku - będzie 2008 godzin pracy, a więc 251 dni roboczych i 114 dni wolnych od pracy. Jaki jest wymiar czasu pracy w poszczególnych miesiącach przyszłego roku? Ile wynosi miesięczna, 3-miesięczna i 4-miesięczna norma czasu pracy? Oto tabela do pobrania i druku.

Rewolucja w Kodeksie Pracy: umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy. Sprawdź, co zyskasz w 2026 r.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja na polskim rynku pracy. Po latach dyskusji i apeli milionów Polaków, praca na umowie zleceniu czy prowadzenie własnej firmy nareszcie zostaną potraktowane na równi z etatem. Sejm przyjął ustawę, która zrównuje te formy aktywności zawodowej ze stażem pracy. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dłuższy urlop, wyższe dodatki i większe bezpieczeństwo. Sprawdźmy szczegóły tej historycznej zmiany, która czeka już tylko na podpis Prezydenta.

Nawet 1 mln kobiet po 50 roku życia aktywnie poszukuje pracy. Czas na zmianę myślenia [Debata]

Kobiety po 50 roku życia to jedna z najliczniejszych, a zarazem najmniej aktywnych grup zawodowych w Polsce. Nawet 1 mln kobiet w wieku 50+ aktywnie poszukuje pracy. Debata ekspercka „Z doświadczeniem na marginesie? Jak włączyć kobiety 50+ do rynku pracy” odkrywa, że dojrzałe kobiety to dziś ogromny, lecz wciąż niedostatecznie doceniany potencjał. Jednym z rozwiązać może być sprzedaż bezpośrednia.

REKLAMA

Jeżeli nie złożysz tego wniosku na czas, Twoje pieniądze w ZUS bezpowrotnie przepadną

Jeżeli gromadziłeś składki w ZUS, szczególnie w tym samym czasie w zbiegu, to jest z więcej niż jednego tytułu (np. stosunek pracy i działalność gospodarcza), jest bardzo prawdopodobne, że na Twoim indywidualnym koncie w ZUS istnieje nadpłata, którą możesz odzyskać. Musisz jednak pilnować właściwego terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconych składek, bowiem w razie jego przekroczenia, składki bezpowrotnie przepadną z Twojej historii ubezpieczenia i zostaną wykorzystane przez ZUS na wypłatę bieżących świadczeń.

Przejście z roli kolegi do roli przełożonego najtrudniejszym wyzwaniem awansu. Firma powinna wspierać młodych menadżerów

Młodym menadżerom najtrudniej jest przejść z roli kolegi lub koleżanki w rolę przełożonego lub przełożonej. Firmy awansują szeregowego pracownika i czekają aż się wykaże. Tymczasem organizacje, które wspierają awansowanych pracowników w nowej pozycji, zyskują lepsze wyniki.

REKLAMA