Świadczenia wypłacane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i zaopatrzenie emerytalne, wypłacane bezpośrednio z budżetu państwa, są świadczeniami podlegającymi odrębnym reżimom prawnym. Różnią się przede wszystkim warunkami, które należy spełnić, aby móc skorzystać z danego świadczenia, metodą obliczania należnego świadczenia, a także rodzajami samych świadczeń oferowanymi przez ustawodawcę.
Czy komisja socjalna, przyznając środki z zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych na „wczasy pod gruszą”, może brać pod uwagę to, że pracownik
jest zatrudniony na niepełny etat? Czy przez to może on otrzymać mniej,
czy jedynym kryterium powinna być sytuacja materialna? Czy zwrot za
„wczasy pod gruszą” można wypłacić naraz wszystkim pracownikom, czy
powinno się wypłacać każdemu osobno przed dwutygodniowym urlopem?
Pracownica, posiadająca miesięczny okres wypowiedzenia, otrzymała wypowiedzenie umowy o pracę 30 listopada 2012 r. Otrzymywała wynagrodzenie w wysokości 6000 zł brutto. Od 2 do 9 grudnia 2012 r. przebywała na zasiłku opiekuńczym, a od 10 do 31 grudnia 2012 r. na zasiłku chorobowym, po czym kolejne zwolnienie dostarczyła od 2 do 31 stycznia 2013 r. Czy pracownica będzie miała prawo do zasiłku, a jeśli tak, to w jakiej wysokości?
W trakcie roku kalendarzowego świadczeniobiorcy (emeryci lub renciści)
są zobowiązani zawiadomić ZUS (właściwy według miejsca zamieszkania) o
podjęciu działalności zarobkowej i o wysokości osiąganego dochodu. Można
tego dokonać na formularzu ZUS Rw-73 lub w innej formie, np. przez
złożenie pisma, oświadczenia. Ważne, aby w zawiadomieniu umieścić
informację, od kiedy została podjęta dodatkowa praca zarobkowa i jaka
jest wysokość przychodu. Natomiast po upływie roku kalendarzowego, do
końca lutego, świadczeniobiorcy powinni poinformować również o wysokości
uzyskanego dochodu w poprzednim roku kalendarzowym.