REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy - nowe rozporządzenie

Iwona Jackowska

REKLAMA

Do uzyskania zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego jest potrzebna opinia Państwowej Inspekcji Pracy o spełnieniu wymaganych norm. Od tego roku starosta, który decyduje o refundacji, może się zwracać do inspekcji o to, aby oceniła stan bhp takiego stanowiska. Zasady zwrotu wydatków zawiera nowe rozporządzenie, które weszło w życie 22 marca br., ale jego przepisy obowiązują z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r.

O zwrot kosztów na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego może się ubiegać pracodawca, który zobowiąże się do zatrudnienia – przez okres co najmniej 36 miesięcy – osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu. Zwrotu dokonuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość refundacji stanowi piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia, czyli w tym roku sięga 51 573,15 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O zwrot pracodawca musi wystąpić do starosty. Po zaakceptowaniu wniosku zawiera on z pracodawcą umowę dotyczącą warunków i wysokości refundacji.

Nowe rozporządzenie

Szczegółowe procedury ubiegania się o zwrot i ich przyznawania określa rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej, które weszło w życie 22 marca 2011 r. Jest to nowy akt, który uwzględnia zmiany wprowadzone z początkiem tego roku do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jego przepisy mają moc obowiązującą od 1 stycznia 2011 r.

Zatrudnianie niepełnosprawnych - nowa ustawa >>

REKLAMA

Nowe rozwiązania odnoszą się do jednego z warunków ubiegania się o refundację. Chodzi o stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy, o które musi wystąpić starosta przed rozpatrzeniem wniosku pracodawcy. Przed zmianami warunkiem zwrócenia kosztów pracodawcy było uzyskanie pozytywnej opinii tej inspekcji o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej. Od tego roku starosta może uzyskać także inną ocenę wyposażanego stanowiska – czy spełnia ono warunki bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku. Pozytywna opinia w tej sprawie pozwoli przyznać refundację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek i umowa

Pracodawca składa wniosek do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna albo poszukująca pracy (wzór wniosku określa rozporządzenie).

O wyniku rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok pracodawca powinien się dowiedzieć w piśmie od starosty w terminie 30 dni od otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały określającej zadania, na które przeznacza środki z PFRON. Negatywna decyzja wymaga podania uzasadnienia.

Zwrot dodatkowych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych >>

Warunki refundacji podlegają negocjacjom prowadzonym przez starostę z pracodawcą. Potem starosta musi podpisać umowę, która powinna m.in. zawierać zobowiązania:

  • starosty – do wypłaty refundacji w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji,
  • pracodawcy – do:
    – poniesienia wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja, w terminie do trzech miesięcy od zawarcia umowy,
    – udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
    – umożliwienia wykonania przez starostę czynności weryfikacyjnych,
    – zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji.

Dokumenty dla starosty

Niezależnie od umowy, pracodawca musi też przedstawić staroście kopię umowy o pracę osoby zatrudnionej na refundowanym stanowisku pracy, orzeczenie potwierdzające jej niepełnosprawność, zestawienie poniesionych kosztów wyposażenia oraz kopie dowodów ich poniesienia. Musi je przekazać w terminie siedmiu dni od poniesienia ostatniego z tych kosztów. Dopiero po otrzymaniu tych dokumentów starosta ma obowiązek wystąpić do PIP albo:

  • o wydanie opinii na temat przystosowania stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej, albo
  • o spełnieniu na tym stanowisku warunków bhp.

Jeśli opinia jest pozytywna, starosta ma obowiązek przekazać refundację na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

W związku ze zmianą przepisów, obowiązującą od 1 stycznia 2011 r., wnioski starosty o wydanie opinii o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności pracownika, których nie rozpatrzono do 22 marca 2011 r., stają się wnioskami o wydanie opinii, odpowiednio, o przystosowaniu stanowiska do potrzeb niepełnosprawności lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.

Nowe wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych >>

Zwrot refundacji

Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca musi zwrócić Funduszowi część refundacji. Należy tego dokonać za pośrednictwem starosty w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy miesiąc brakujący do upływu okresu 36 miesięcy, ale nie mniej niż 1/6 refundacji (czyli za 6 miesięcy). Termin zwrotu wynosi trzy miesiące od rozwiązania stosunku pracy z niepełnosprawnym pracownikiem. Jeżeli jednak w tym czasie pracodawca zatrudni inną osobę niepełnosprawną – bezrobotną lub poszukującą pracy i niepozostającą w zatrudnieniu, nie będzie musiał zwracać tych środków. W takim przypadku przerwa w zatrudnieniu między jedną osobą niepełnosprawną a kolejną nie jest wliczana do wymaganego okresu 36 miesięcy.

Przykład

Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem niepełnosprawnym
1 września 2010 r. pracodawca zatrudnił niepełnosprawnego bezrobotnego i otrzymał refundację na pokrycie kosztów wyposażenia jego stanowiska pracy. Po kilku miesiącach pracownik wypowiedział umowę o pracę. Stosunek pracy został rozwiązany 28 lutego 2011 r. Po dwóch miesiącach, 1 kwietnia 2011 r., pracodawca zatrudnił inną niepełnosprawną osobę bezrobotną. Ponieważ przyjął ją w wymaganym terminie trzech miesięcy od rozwiązania poprzedniego stosunku pracy, nie musi zwracać refundacji. Aby jednak później nie musiał jej oddawać, nowo zatrudniony pracownik powinien pracować u niego 30 miesięcy. Poprzedni pracował 6 miesięcy, a powinien 36, bo od tego zależy prawo do zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy. Dla utrzymania tego prawa w przypadku przerwy między jednym a kolejnym stosunkiem pracy przerwy takiej nie zalicza się do limitu wymaganych 36 miesięcy (w tym przypadku dwóch miesięcy), ale wlicza okres zatrudnienia poprzednika.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA