REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy - nowe rozporządzenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Jackowska

REKLAMA

Do uzyskania zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego jest potrzebna opinia Państwowej Inspekcji Pracy o spełnieniu wymaganych norm. Od tego roku starosta, który decyduje o refundacji, może się zwracać do inspekcji o to, aby oceniła stan bhp takiego stanowiska. Zasady zwrotu wydatków zawiera nowe rozporządzenie, które weszło w życie 22 marca br., ale jego przepisy obowiązują z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r.

O zwrot kosztów na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego może się ubiegać pracodawca, który zobowiąże się do zatrudnienia – przez okres co najmniej 36 miesięcy – osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu. Zwrotu dokonuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość refundacji stanowi piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia, czyli w tym roku sięga 51 573,15 zł.

REKLAMA

Autopromocja

O zwrot pracodawca musi wystąpić do starosty. Po zaakceptowaniu wniosku zawiera on z pracodawcą umowę dotyczącą warunków i wysokości refundacji.

Nowe rozporządzenie

Szczegółowe procedury ubiegania się o zwrot i ich przyznawania określa rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej, które weszło w życie 22 marca 2011 r. Jest to nowy akt, który uwzględnia zmiany wprowadzone z początkiem tego roku do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jego przepisy mają moc obowiązującą od 1 stycznia 2011 r.

Zatrudnianie niepełnosprawnych - nowa ustawa >>

Nowe rozwiązania odnoszą się do jednego z warunków ubiegania się o refundację. Chodzi o stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy, o które musi wystąpić starosta przed rozpatrzeniem wniosku pracodawcy. Przed zmianami warunkiem zwrócenia kosztów pracodawcy było uzyskanie pozytywnej opinii tej inspekcji o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej. Od tego roku starosta może uzyskać także inną ocenę wyposażanego stanowiska – czy spełnia ono warunki bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku. Pozytywna opinia w tej sprawie pozwoli przyznać refundację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek i umowa

Pracodawca składa wniosek do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna albo poszukująca pracy (wzór wniosku określa rozporządzenie).

O wyniku rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok pracodawca powinien się dowiedzieć w piśmie od starosty w terminie 30 dni od otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały określającej zadania, na które przeznacza środki z PFRON. Negatywna decyzja wymaga podania uzasadnienia.

Zwrot dodatkowych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych >>

Warunki refundacji podlegają negocjacjom prowadzonym przez starostę z pracodawcą. Potem starosta musi podpisać umowę, która powinna m.in. zawierać zobowiązania:

  • starosty – do wypłaty refundacji w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji,
  • pracodawcy – do:
    – poniesienia wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja, w terminie do trzech miesięcy od zawarcia umowy,
    – udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
    – umożliwienia wykonania przez starostę czynności weryfikacyjnych,
    – zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji.

Dokumenty dla starosty

Niezależnie od umowy, pracodawca musi też przedstawić staroście kopię umowy o pracę osoby zatrudnionej na refundowanym stanowisku pracy, orzeczenie potwierdzające jej niepełnosprawność, zestawienie poniesionych kosztów wyposażenia oraz kopie dowodów ich poniesienia. Musi je przekazać w terminie siedmiu dni od poniesienia ostatniego z tych kosztów. Dopiero po otrzymaniu tych dokumentów starosta ma obowiązek wystąpić do PIP albo:

  • o wydanie opinii na temat przystosowania stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej, albo
  • o spełnieniu na tym stanowisku warunków bhp.

Jeśli opinia jest pozytywna, starosta ma obowiązek przekazać refundację na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

W związku ze zmianą przepisów, obowiązującą od 1 stycznia 2011 r., wnioski starosty o wydanie opinii o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności pracownika, których nie rozpatrzono do 22 marca 2011 r., stają się wnioskami o wydanie opinii, odpowiednio, o przystosowaniu stanowiska do potrzeb niepełnosprawności lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.

Nowe wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych >>

Zwrot refundacji

Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca musi zwrócić Funduszowi część refundacji. Należy tego dokonać za pośrednictwem starosty w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy miesiąc brakujący do upływu okresu 36 miesięcy, ale nie mniej niż 1/6 refundacji (czyli za 6 miesięcy). Termin zwrotu wynosi trzy miesiące od rozwiązania stosunku pracy z niepełnosprawnym pracownikiem. Jeżeli jednak w tym czasie pracodawca zatrudni inną osobę niepełnosprawną – bezrobotną lub poszukującą pracy i niepozostającą w zatrudnieniu, nie będzie musiał zwracać tych środków. W takim przypadku przerwa w zatrudnieniu między jedną osobą niepełnosprawną a kolejną nie jest wliczana do wymaganego okresu 36 miesięcy.

Przykład

Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem niepełnosprawnym
1 września 2010 r. pracodawca zatrudnił niepełnosprawnego bezrobotnego i otrzymał refundację na pokrycie kosztów wyposażenia jego stanowiska pracy. Po kilku miesiącach pracownik wypowiedział umowę o pracę. Stosunek pracy został rozwiązany 28 lutego 2011 r. Po dwóch miesiącach, 1 kwietnia 2011 r., pracodawca zatrudnił inną niepełnosprawną osobę bezrobotną. Ponieważ przyjął ją w wymaganym terminie trzech miesięcy od rozwiązania poprzedniego stosunku pracy, nie musi zwracać refundacji. Aby jednak później nie musiał jej oddawać, nowo zatrudniony pracownik powinien pracować u niego 30 miesięcy. Poprzedni pracował 6 miesięcy, a powinien 36, bo od tego zależy prawo do zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy. Dla utrzymania tego prawa w przypadku przerwy między jednym a kolejnym stosunkiem pracy przerwy takiej nie zalicza się do limitu wymaganych 36 miesięcy (w tym przypadku dwóch miesięcy), ale wlicza okres zatrudnienia poprzednika.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie.

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

REKLAMA

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

Dodatkowa praca: co teraz motywuje do szukania drugiego etatu lub innej możliwości dorobienia

Powody podejmowania dodatkowej pracy nie zawsze mają wymiar dochodowy. Owszem, najwięcej osób szuka pracy na drugi etat, bo nie wystarcza im pieniędzy na utrzymanie. Jednak wśród motywów znajdują się zgoła inne, na przykład chęć zdobycia dodatkowych doświadczeń zawodowych.

Pracujesz na własnym laptopie? Co to oznacza dla ciebie i dla twojego pracodawcy

Jeszcze kilka lat temu strategia Bring Your Own Device - BYOD, polegająca na tym, że pracownik wykonuje swoje zadania na prywatnym komputerze, laptopie lub telefonie, była postrzegana jako nowoczesne podejście do organizacji pracy. Cyberzagrożenia w ostatnim czasie zasadniczo zmieniają tę optykę.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

REKLAMA

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

REKLAMA