REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy - nowe rozporządzenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Jackowska

REKLAMA

Do uzyskania zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego jest potrzebna opinia Państwowej Inspekcji Pracy o spełnieniu wymaganych norm. Od tego roku starosta, który decyduje o refundacji, może się zwracać do inspekcji o to, aby oceniła stan bhp takiego stanowiska. Zasady zwrotu wydatków zawiera nowe rozporządzenie, które weszło w życie 22 marca br., ale jego przepisy obowiązują z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r.

O zwrot kosztów na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego może się ubiegać pracodawca, który zobowiąże się do zatrudnienia – przez okres co najmniej 36 miesięcy – osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu. Zwrotu dokonuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość refundacji stanowi piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia, czyli w tym roku sięga 51 573,15 zł.

REKLAMA

O zwrot pracodawca musi wystąpić do starosty. Po zaakceptowaniu wniosku zawiera on z pracodawcą umowę dotyczącą warunków i wysokości refundacji.

Nowe rozporządzenie

Szczegółowe procedury ubiegania się o zwrot i ich przyznawania określa rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej, które weszło w życie 22 marca 2011 r. Jest to nowy akt, który uwzględnia zmiany wprowadzone z początkiem tego roku do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jego przepisy mają moc obowiązującą od 1 stycznia 2011 r.

Zatrudnianie niepełnosprawnych - nowa ustawa >>

Nowe rozwiązania odnoszą się do jednego z warunków ubiegania się o refundację. Chodzi o stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy, o które musi wystąpić starosta przed rozpatrzeniem wniosku pracodawcy. Przed zmianami warunkiem zwrócenia kosztów pracodawcy było uzyskanie pozytywnej opinii tej inspekcji o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej. Od tego roku starosta może uzyskać także inną ocenę wyposażanego stanowiska – czy spełnia ono warunki bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku. Pozytywna opinia w tej sprawie pozwoli przyznać refundację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek i umowa

Pracodawca składa wniosek do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna albo poszukująca pracy (wzór wniosku określa rozporządzenie).

O wyniku rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok pracodawca powinien się dowiedzieć w piśmie od starosty w terminie 30 dni od otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały określającej zadania, na które przeznacza środki z PFRON. Negatywna decyzja wymaga podania uzasadnienia.

Zwrot dodatkowych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych >>

Warunki refundacji podlegają negocjacjom prowadzonym przez starostę z pracodawcą. Potem starosta musi podpisać umowę, która powinna m.in. zawierać zobowiązania:

  • starosty – do wypłaty refundacji w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji,
  • pracodawcy – do:
    – poniesienia wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja, w terminie do trzech miesięcy od zawarcia umowy,
    – udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
    – umożliwienia wykonania przez starostę czynności weryfikacyjnych,
    – zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji.

Dokumenty dla starosty

Niezależnie od umowy, pracodawca musi też przedstawić staroście kopię umowy o pracę osoby zatrudnionej na refundowanym stanowisku pracy, orzeczenie potwierdzające jej niepełnosprawność, zestawienie poniesionych kosztów wyposażenia oraz kopie dowodów ich poniesienia. Musi je przekazać w terminie siedmiu dni od poniesienia ostatniego z tych kosztów. Dopiero po otrzymaniu tych dokumentów starosta ma obowiązek wystąpić do PIP albo:

  • o wydanie opinii na temat przystosowania stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej, albo
  • o spełnieniu na tym stanowisku warunków bhp.

Jeśli opinia jest pozytywna, starosta ma obowiązek przekazać refundację na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

W związku ze zmianą przepisów, obowiązującą od 1 stycznia 2011 r., wnioski starosty o wydanie opinii o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności pracownika, których nie rozpatrzono do 22 marca 2011 r., stają się wnioskami o wydanie opinii, odpowiednio, o przystosowaniu stanowiska do potrzeb niepełnosprawności lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.

Nowe wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych >>

Zwrot refundacji

Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca musi zwrócić Funduszowi część refundacji. Należy tego dokonać za pośrednictwem starosty w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy miesiąc brakujący do upływu okresu 36 miesięcy, ale nie mniej niż 1/6 refundacji (czyli za 6 miesięcy). Termin zwrotu wynosi trzy miesiące od rozwiązania stosunku pracy z niepełnosprawnym pracownikiem. Jeżeli jednak w tym czasie pracodawca zatrudni inną osobę niepełnosprawną – bezrobotną lub poszukującą pracy i niepozostającą w zatrudnieniu, nie będzie musiał zwracać tych środków. W takim przypadku przerwa w zatrudnieniu między jedną osobą niepełnosprawną a kolejną nie jest wliczana do wymaganego okresu 36 miesięcy.

Przykład

Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem niepełnosprawnym
1 września 2010 r. pracodawca zatrudnił niepełnosprawnego bezrobotnego i otrzymał refundację na pokrycie kosztów wyposażenia jego stanowiska pracy. Po kilku miesiącach pracownik wypowiedział umowę o pracę. Stosunek pracy został rozwiązany 28 lutego 2011 r. Po dwóch miesiącach, 1 kwietnia 2011 r., pracodawca zatrudnił inną niepełnosprawną osobę bezrobotną. Ponieważ przyjął ją w wymaganym terminie trzech miesięcy od rozwiązania poprzedniego stosunku pracy, nie musi zwracać refundacji. Aby jednak później nie musiał jej oddawać, nowo zatrudniony pracownik powinien pracować u niego 30 miesięcy. Poprzedni pracował 6 miesięcy, a powinien 36, bo od tego zależy prawo do zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy. Dla utrzymania tego prawa w przypadku przerwy między jednym a kolejnym stosunkiem pracy przerwy takiej nie zalicza się do limitu wymaganych 36 miesięcy (w tym przypadku dwóch miesięcy), ale wlicza okres zatrudnienia poprzednika.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA