REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy - nowe rozporządzenie

Iwona Jackowska

REKLAMA

Do uzyskania zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego jest potrzebna opinia Państwowej Inspekcji Pracy o spełnieniu wymaganych norm. Od tego roku starosta, który decyduje o refundacji, może się zwracać do inspekcji o to, aby oceniła stan bhp takiego stanowiska. Zasady zwrotu wydatków zawiera nowe rozporządzenie, które weszło w życie 22 marca br., ale jego przepisy obowiązują z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r.

O zwrot kosztów na wyposażenie stanowiska pracownika niepełnosprawnego może się ubiegać pracodawca, który zobowiąże się do zatrudnienia – przez okres co najmniej 36 miesięcy – osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu. Zwrotu dokonuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość refundacji stanowi piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia, czyli w tym roku sięga 51 573,15 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O zwrot pracodawca musi wystąpić do starosty. Po zaakceptowaniu wniosku zawiera on z pracodawcą umowę dotyczącą warunków i wysokości refundacji.

Nowe rozporządzenie

Szczegółowe procedury ubiegania się o zwrot i ich przyznawania określa rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej, które weszło w życie 22 marca 2011 r. Jest to nowy akt, który uwzględnia zmiany wprowadzone z początkiem tego roku do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jego przepisy mają moc obowiązującą od 1 stycznia 2011 r.

Zatrudnianie niepełnosprawnych - nowa ustawa >>

REKLAMA

Nowe rozwiązania odnoszą się do jednego z warunków ubiegania się o refundację. Chodzi o stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy, o które musi wystąpić starosta przed rozpatrzeniem wniosku pracodawcy. Przed zmianami warunkiem zwrócenia kosztów pracodawcy było uzyskanie pozytywnej opinii tej inspekcji o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej. Od tego roku starosta może uzyskać także inną ocenę wyposażanego stanowiska – czy spełnia ono warunki bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku. Pozytywna opinia w tej sprawie pozwoli przyznać refundację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek i umowa

Pracodawca składa wniosek do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna albo poszukująca pracy (wzór wniosku określa rozporządzenie).

O wyniku rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok pracodawca powinien się dowiedzieć w piśmie od starosty w terminie 30 dni od otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały określającej zadania, na które przeznacza środki z PFRON. Negatywna decyzja wymaga podania uzasadnienia.

Zwrot dodatkowych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych >>

Warunki refundacji podlegają negocjacjom prowadzonym przez starostę z pracodawcą. Potem starosta musi podpisać umowę, która powinna m.in. zawierać zobowiązania:

  • starosty – do wypłaty refundacji w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji,
  • pracodawcy – do:
    – poniesienia wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja, w terminie do trzech miesięcy od zawarcia umowy,
    – udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
    – umożliwienia wykonania przez starostę czynności weryfikacyjnych,
    – zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji.

Dokumenty dla starosty

Niezależnie od umowy, pracodawca musi też przedstawić staroście kopię umowy o pracę osoby zatrudnionej na refundowanym stanowisku pracy, orzeczenie potwierdzające jej niepełnosprawność, zestawienie poniesionych kosztów wyposażenia oraz kopie dowodów ich poniesienia. Musi je przekazać w terminie siedmiu dni od poniesienia ostatniego z tych kosztów. Dopiero po otrzymaniu tych dokumentów starosta ma obowiązek wystąpić do PIP albo:

  • o wydanie opinii na temat przystosowania stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej, albo
  • o spełnieniu na tym stanowisku warunków bhp.

Jeśli opinia jest pozytywna, starosta ma obowiązek przekazać refundację na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

W związku ze zmianą przepisów, obowiązującą od 1 stycznia 2011 r., wnioski starosty o wydanie opinii o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności pracownika, których nie rozpatrzono do 22 marca 2011 r., stają się wnioskami o wydanie opinii, odpowiednio, o przystosowaniu stanowiska do potrzeb niepełnosprawności lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.

Nowe wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych >>

Zwrot refundacji

Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca musi zwrócić Funduszowi część refundacji. Należy tego dokonać za pośrednictwem starosty w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy miesiąc brakujący do upływu okresu 36 miesięcy, ale nie mniej niż 1/6 refundacji (czyli za 6 miesięcy). Termin zwrotu wynosi trzy miesiące od rozwiązania stosunku pracy z niepełnosprawnym pracownikiem. Jeżeli jednak w tym czasie pracodawca zatrudni inną osobę niepełnosprawną – bezrobotną lub poszukującą pracy i niepozostającą w zatrudnieniu, nie będzie musiał zwracać tych środków. W takim przypadku przerwa w zatrudnieniu między jedną osobą niepełnosprawną a kolejną nie jest wliczana do wymaganego okresu 36 miesięcy.

Przykład

Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem niepełnosprawnym
1 września 2010 r. pracodawca zatrudnił niepełnosprawnego bezrobotnego i otrzymał refundację na pokrycie kosztów wyposażenia jego stanowiska pracy. Po kilku miesiącach pracownik wypowiedział umowę o pracę. Stosunek pracy został rozwiązany 28 lutego 2011 r. Po dwóch miesiącach, 1 kwietnia 2011 r., pracodawca zatrudnił inną niepełnosprawną osobę bezrobotną. Ponieważ przyjął ją w wymaganym terminie trzech miesięcy od rozwiązania poprzedniego stosunku pracy, nie musi zwracać refundacji. Aby jednak później nie musiał jej oddawać, nowo zatrudniony pracownik powinien pracować u niego 30 miesięcy. Poprzedni pracował 6 miesięcy, a powinien 36, bo od tego zależy prawo do zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy. Dla utrzymania tego prawa w przypadku przerwy między jednym a kolejnym stosunkiem pracy przerwy takiej nie zalicza się do limitu wymaganych 36 miesięcy (w tym przypadku dwóch miesięcy), ale wlicza okres zatrudnienia poprzednika.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

REKLAMA

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

2 dni wolnego ponad ustawową pulę urlopową. Dla kogo bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

REKLAMA

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa. Czy to bat na korporacje?

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA