REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy od spotkań wigilijnych i prezentów dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Podatek dochodowy od spotkań wigilijnych i prezentów dla pracowników
Podatek dochodowy od spotkań wigilijnych i prezentów dla pracowników
Monkey Business Images
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej przedsiębiorcy zastanawiają się, czy prezenty dla pracowników podlegają opodatkowaniu i czy powinny zostać objęte składkami ZUS? Czy udział w spotkaniu wigilijnym będzie generował dla pracownika przychód?

Koniec roku to czas szczególnie sprzyjający spotkaniom w gronie naszych najbliższych. Coraz częściej także przedsiębiorcy decydują się na zwieńczenie tego szczególnego czasu prezentami dla swoich pracowników. Poświęcają także swój czas, a spotkanie wigilijne czy noworoczne może być sposobem na podziękowanie pracownikom za cały rok współpracy, na podsumowanie mijającego roku i przedstawienie wizji czy perspektyw na nadchodzący rok.

REKLAMA

Autopromocja

Prezenty dla pracowników a podatek dochodowy

Jeśli chodzi o konsekwencje w podatku dochodowym, jakie powstaną po stronie pracownika, prezenty, które otrzymał on od pracodawcy co do zasady stanowią jego przychód ze stosunku pracy. Zwolnieniu z obowiązku podatkowego podlegają jedynie te świadczenia rzeczowe i pieniężne dla pracownika, które zostały sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Łącznie wysokość tak otrzymanych świadczeń nie może przekroczyć w roku kwoty 380 zł.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Należy jednak podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa, nie obejmuje bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Oznacza to, że pracownik nie zapłaci podatku dochodowego od paczki przygotowanej przez pracodawcę, przy założeniu, że jej wartość łącznie z wartością innych świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w danym roku nie przekroczy 380 zł, jednak bon towarowy otrzymany od przedsiębiorcy będzie stanowił przychód pracownika.

Prezenty dla pracowników a składki ZUS

Podobnie jak w przypadku podatku dochodowego, oskładkowanie prezentów dla pracowników zależy od pochodzenia środków, z których sfinansowano prezent. I tak, w sytuacji, gdy prezent został zakupiony ze środków obrotowych, uzyskany w ten sposób przez pracownika przychód będzie stanowił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Ponadto, w przypadku prezentów stanowiących świadczenie w naturze, należy pamiętać o szczególnym sposobie ustalania wartości pieniężnej takiego prezentu dla celów ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Natomiast świadczenia dla pracownika sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne i to niezależnie od tego, jaka będzie wartość takiego prezentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spotkania wigilijne a podatek dochodowy

Istotną kwestią w zakresie spotkań dla pracowników jest ustalenie, czy udział w takim spotkaniu stanowi przychód pracownika. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku, „podstawowym kryterium, które powinno być stosowane przy ustalaniu, czy dane świadczenie nieodpłatne pracodawcy stanowiło przychód ze stosunku pracy, jest wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia, czy to w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej, czy to w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku”. Udział w spotkaniu przygotowanym przez pracodawcę nie powoduje po stronie pracownika wymiernej korzyści czy też nie oszczędza mu wydatku, ponieważ ten bierze udział w spotkaniu wyłącznie ze względu na łączący go z pracodawcą stosunek pracy. Ponadto, spotkania tego typu mają zazwyczaj charakter motywujący, pełniący rolę nagrody dla pracowników i stanowiący formę docenienia pracy wykonanej w ciągu roku przez pracowników. Biorąc pod uwagę stanowisko Trybunału Konstytucyjnego i powyższą analizę, należy przyjąć, że udział w spotkaniu nie będzie stanowił dla pracownika przychodu ze stosunku pracy. Wobec tego nie będzie także podlegał oskładkowaniu.

Autorzy:

Anna Szkudlarek, radca prawny, doradca podatkowy, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy;

Karolina Durbacz, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

REKLAMA

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

PIP przekształci umowę zlecenia i dzieło w umowę o pracę, nie trzeba będzie iść do sądu. Dodatkowo będą zdalne kontrole. Szykuje się rewolucja dla pracowników i pracodawców

Szykuje się reforma Państwowej Inspekcji Pracy: co będzie oznaczała dla pracowników i pracodawców? Na ten moment wiadomo, że rozwiązania mają na celu zapobieganie obchodzeniu prawa i zapewnienie pracownikom realnej ochrony. Reforma ma dwa główne wymiary: organizacyjny – zmiana struktury PIP, wdrożenie narzędzi cyfrowych i standardów kontroli zdalnych; społeczny – budowanie nowego wizerunku inspekcji jako partnera pracowników, a nie instytucji represyjnej. Dzięki temu PIP ma zyskać skuteczniejsze instrumenty do reagowania na naruszenia prawa pracy.

Nie nalicza się wpłat na PPK od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika programu [Przykłady]

Od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika PPK nie nalicza się wpłat. Inna jest sytuacja, gdy chodzi o wynagrodzenie wypłacone zmarłemu pracownikowi, od którego wpłaty zostały naliczone i dokonane po śmierci pracownika. Opracowanie tematu zwiera praktyczne przykłady.

Ustawa o jawności wynagrodzeń: co konkretnie oznacza dla pracodawców i pracowników? [WYWIAD]

Rok 2026 zbliża się wielkimi krokami. Od stycznia na pracodawców zostaną nałożone nowe obowiązki dotyczące wynagrodzeń. Co konkretnie kryje się pod ustawą o jawności wynagrodzeń? Jakie uprawnienia zyskają pracownicy? Jak nowe przepisy wpłyną na polski rynek pracy?

REKLAMA

Zmiany nie tylko w wynagrodzeniach ale i w benefitach na skutek regulacji UE. Sprawdź co powinieneś wiedzieć

Unijna dyrektywa o przejrzystości wynagrodzeń wprowadza nową definicję wynagrodzenia. Na jej mocy pracodawcy będą zobowiązani do prezentowania wynagrodzenia na nowych zasadach, uwzględniających nie tylko świadczenia pieniężne, ale także wartość benefitów i dodatków rzeczowych. Wartość benefitów zależnych od piastowanego stanowiska stanie się także elementem raportowania luki płacowej.

Czy lepszym rozwiązaniem jest awansować pracownika wewnętrznie, czy zatrudnić kogoś z zewnątrz?

Promować pracownika z wewnątrz organizacji czy zatrudnić specjalistę z rynku – to pytanie, które zadaje sobie wiele firm, zwłaszcza gdy chodzi o obsadzenie stanowiska o strategicznym znaczeniu. Eksperci Gi Group Holding podkreślają, że nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi - decyzja zależy od dostępnych w firmie kompetencji, dynamiki zespołu, celów biznesowych, a także od kosztów, nie tylko finansowych.

REKLAMA