REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy pracodawca - termin na wdrożenie PPK

Anna Puszkarska
Ekspert PFR Portal PPK
Nowy pracodawca - termin na wdrożenie PPK
Nowy pracodawca - termin na wdrożenie PPK
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Termin na wdrożenie PPK dla nowego pracodawcy jest inny niż 23 kwietnia 2021 r. Pracodawca, który rozpoczął działalność w 2021 r., sam oblicza kiedy musi podpisać umowę o zarządzanie PPK. Jakie są uprawnienia mikroprzedsiębiorcy? Jak PPE wpływa na PPK?

Nowy pracodawca - indywidualne terminy na wdrożenie PPK

Jeśli przedsiębiorca zatrudnił pierwszych pracowników w 2021 r., to nie zawiera umowy o zarządzanie PPK do 23 kwietnia br. W takim przypadku oblicza swoje własne terminy na zawarcie umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Terminy - do kiedy trwa IV etap wdrażania PPK?

Od 1 stycznia br. ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. D.U. z 2020 r. poz. 1342), dalej „ustawa o PPK”, objęła pracodawców z tzw. IV, ostatniego etapu wdrożenia tego programu. Należą do niego pracodawcy z sektora prywatnego, którzy według stanu na 31 grudnia 2019 r. zatrudniali mniej niż 20 osób zatrudnionych, a także jednostki sektora finansów publicznych (bez względu na stan zatrudnienia).

Uruchomienie programu PPK wymaga zawarcia przez pracodawcę dwóch umów z instytucją finansową: umowy o zarządzanie PPK, a następnie – w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych – umowy o prowadzenie PPK. Należący do IV etapu wdrożenia PPK pracodawcy z sektora prywatnego mają czas na zawarcie umowy o zarządzanie PPK do 23 kwietnia 2021 r., a umowy o prowadzenie PPK do 10 maja 2021 r. Natomiast jednostki sektora finansów publicznych mają obowiązek zawrzeć umowę o zarządzanie PPK do 26 marca 2021 r., a umowę o prowadzenie PPK do 10 kwietnia 2021 r. Tak wynika z art. 134 i art. 137 ustawy o PPK.

REKLAMA

Terminy wynikające z przepisów ogólnych

Podmiot, który uzyskał status „podmiotu zatrudniającego” w rozumieniu ustawy o PPK dopiero w 2021 r., nie należy jednak do IV etapu wdrożenia PPK i nie uruchamia tego programu w terminach ustalonych w przepisach przejściowych (art. 134 i art. 137 ustawy o PPK), ale w terminach wynikających z przepisów ogólnych, czyli art. 8 ust. 1 i art. 16 ustawy o PPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym zwrócić uwagę, że status podmiotu zatrudniającego ma nie tylko pracodawca, ale także np. zleceniodawca, jeżeli osoba zatrudniona przez niego na podstawie umowy zlecenia podlega z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym w Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. To, czy dany podmiot jest „podmiotem zatrudniającym”, w rozumieniu ustawy o PPK oraz kim są jego „osoby zatrudnione”, mogące stać się uczestnikami PPK, należy ustalić zgodnie z definicjami zawartymi w art. 2 ust. 1 pkt 18 i pkt 21 ustawy o PPK.

Data zatrudnienia pierwszego pracownika - ważne!

W przypadku podmiotu zatrudniającego, który wdraża PPK w terminach wynikających z przepisów ogólnych, ważna jest data zatrudnienia pierwszej osoby zatrudnionej. Umowę o prowadzenie PPK, w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej, trzeba bowiem zawrzeć nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął okres 3 miesięcy (90 dni) zatrudnienia tej osoby. Natomiast umowę o zarządzanie PPK należy zawrzeć nie później niż na 10 dni roboczych przed dniem zawarcia umowy o prowadzenie PPK dla pierwszej osoby zatrudnionej. Gdyby zatem np. przedsiębiorca zatrudnił pierwszych pracowników (i w związku z tym uzyskał status podmiotu zatrudniającego) 1 marca br., to miałby czas na zawarcie umowy o prowadzenie PPK do 10 czerwca br., a umowy o zarządzanie PPK do 26 maja br. 

Należy jednak zwrócić uwagę, że do wymaganych 90 dni zatrudnienia wlicza się także okresy zatrudnienia z poprzednich 12 miesięcy, przy czym chodzi tu nie tylko o okresy zatrudnienia, które miały miejsce u obecnego pracodawcy, ale także o okresy zatrudnienia u innych pracodawców, jeżeli - z mocy odrębnych przepisów - obecny pracodawca jest następcą prawnym w stosunkach prawnych nawiązanych przez poprzedniego pracodawcę danej osoby. Taka sytuacja ma miejsce np. w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, zgodnie z art. 23[1] kodeksu pracy. Gdyby więc np. przedsiębiorca zatrudnił pierwszych pracowników dopiero 1 maja br., ale byli to pracownicy przejęci przez niego od poprzedniego pracodawcy w trybie art. 23[1] kodeksu pracy, w związku z czym już w momencie zatrudnienia u nowego pracodawcy mieliby 3-miesięczny (90-dniowy) okres zatrudnienia, to ten przedsiębiorca także musiałby zawrzeć umowę o prowadzenie PPK do 10 czerwca br., a umowę o zarządzanie PPK do 26 maja br.

PPE zamiast PPK

Podmiot zatrudniający, należący do jednego z czterech etapów wdrożenia PPK, o których mowa w art. 134 ustawy o PPK, jest uprawniony do nieuruchamiania tego programu, jeżeli w dniu objęcia go ustawą o PPK (czyli np. w przypadku podmiotu z IV etapu wdrożenia PPK – 1 stycznia br.) prowadził pracowniczy program emerytalny (PPE), w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia. Takie uprawnienie wynika z art. 133 ustawy o PPK. Nie może jednak skorzystać z niego podmiot zatrudniający, który uzyskał ten status dopiero 2021 roku i w związku z tym wdraża program PPK w terminach wynikających z przepisów ogólnych, a nie przejściowych.

Taki podmiot może ew. skorzystać z uprawnienia przewidzianego w art. 13 ust. 2 ustawy o PPK. Zgodnie z tym przepisem podmiot zatrudniający, który zawarł umowę o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK, a następnie utworzył PPE i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, może - w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie - nie finansować, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym PPE został zarejestrowany przez organ nadzoru (KNF), wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do PPE. Z rozwiązania tego nie można jednak skorzystać w przypadku, gdy w danym podmiocie zatrudniającym nie działa zakładowa organizacja związkowa, gdyż skorzystanie z niego wymaga porozumienia z tą organizacją.

Uprawnienia mikroprzedsiębiorcy 

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o PPK ustawy tej nie stosuje się do mikroprzedsiębiorcy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, ale tylko, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożyły mu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. W takiej sytuacji mikroprzedsiębiorca nie ma obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK.

Jeśli jednak np. później jedna z osób zatrudnionych zmieni zdanie i złoży mikroprzedsiębiorcy wniosek o dokonywanie wpłat do PPK, mikroprzedsiębiorca będzie miał obowiązek utworzyć PPK. Przy ustalaniu terminów na wdrożenie PPK, odpowiednie zastosowanie ma wówczas art. 8 ust. 1 ustawy o PPK. Gdyby zatem np. mikroprzedsiębiorca 1 kwietnia br. zatrudnił pierwszego pracownika (i w związku z tym uzyskał status podmiotu zatrudniającego), ale ten pracownik złożył mu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PKK, to mikroprzedsiębiorca nie miałby obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Gdyby jednak jego pracownik zmienił później zdanie i np. 1 czerwca br. złożył mu wniosek o dokonywanie wpłat do PPK, to mikroprzedsiębiorca będzie miał obowiązek zawrzeć dla tego pracownika umowę o prowadzenie PPK do 10 września br., a umowę o zarządzanie PPK do 27 sierpnia br.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA