REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK – jakie koszty ponoszą pracodawcy?

Anna Wijkowska
Radca prawny z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych.
PPK – jakie koszty po stronie pracodawcy?
PPK – jakie koszty po stronie pracodawcy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PPK oznacza także koszty po stronie pracodawcy. Pracodawca musi przede wszystkim finansować wpłaty do PPK. Jaki procent wynosi wpłata pracodawcy na PPK? Sprawdź, ile w sumie wdrożenie PPK kosztuje pracodawcę.

Ile finansuje pracodawca?

Pracodawcy, którzy zapisali do PPK swoich pracowników, mają obowiązek finansowania wpłat do PPK. Łącznie pracodawca finansuje za pracownika wpłaty do PPK w wysokości od 1,5% do 4% wynagrodzenia. To zasadniczy koszt dla pracodawcy związany z PPK.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość wpłaty do PPK zależą od wynagrodzenia pracownika

Zawarcie przez pracodawcę z instytucją finansową umowy o prowadzenie PPK, w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej, oznacza zapisanie jej do PPK. Uruchamia to obowiązki podmiotu zatrudniającego związane z dokonywaniem wpłat do PPK. Wpłaty do PPK naliczane są procentowo od wynagrodzenia uczestnika PPK.

Przez wynagrodzenie na potrzeby naliczania wpłat do PPK należy rozumieć podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uczestnika PPK, o której mowa w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy, oraz z wyłączeniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

REKLAMA

Wpłaty podstawowe do PPK finansowane przez pracodawcę

Pracodawca, który zapisze osobę zatrudnioną do PPK, jest zobowiązany do finansowania co najmniej wpłat podstawowych do PPK w wysokości 1,5% wynagrodzenia tej osoby. Niezależnie od tego, na podstawie jakiego rodzaju umowy zatrudniony jest uczestnik PPK (np. w ramach umowy o pracę, czy umowy cywilnoprawnej), podmiot go zatrudniający powinien naliczać od wypłacanego mu wynagrodzenia wpłatę podstawową do PPK w wysokości 1,5%. Taka sama zasada obowiązuje niezależnie od wysokości wynagrodzenia, jakie otrzymuje osoba zatrudniona. Zarówno uczestnik PPK zarabiający niewiele, jak też otrzymujący wysokie wynagrodzenie, otrzymuje na rachunek PPK wpłatę w wysokości 1,5% wynagrodzenia - tytułem wpłaty podstawowej finansowanej przez pracodawcę. Jednak, o ile wysokość procentowa wpłaty nie ulega zmianie, to jednak sama wartość wpłaty jest uzależniona od wysokości wynagrodzenia – im jest wyższe, tym wartość wpłaty do PPK jest wyższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpłaty dodatkowe do PPK finansowane przez pracodawcę

Pracodawca ma również możliwość zadeklarowania wpłat dodatkowych do PPK w wysokości do 2,5% wynagrodzenia. To oznacza, że może poprzestać na finansowaniu jedynie wpłat podstawowych do PPK - w wysokości 1,5% wynagrodzenia albo zdecydować, że będzie finansował również wpłaty dodatkowe w określonej przez niego wysokości. Wpłaty dodatkowe nie mogą być jednak wyższe niż 2,5% wynagrodzenia. Pracodawca może ustalić jednakowe wpłaty dodatkowe dla wszystkich swoich pracowników. Może je też różnicować - albo ze względu na staż pracowników, albo na podstawie innych kryteriów wskazanych w regulaminie wynagradzania lub układzie zbiorowym pracy. Nie jest natomiast dopuszczalne różnicowanie wpłat dodatkowych do PPK np. w taki sposób, że będzie stosowany różny procent tych wpłat dla osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia oraz osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę.

Pozostałe koszty pracodawcy związane z PPK

Pracodawcy uruchamiający PPK czasami są zobowiązani do zapłaty za dostosowanie swojego systemu kadrowo-płacowego do obsługi PPK, w sposób niezbędny do sprawnego zapisywania pracowników do PPK i prawidłowego naliczania wpłat do PPK. Dodatkowym kosztem pracodawcy związanym z PPK może być również wynagrodzenie osoby obsługującej PPK w firmie. Z doświadczeń pracodawców, którzy już wdrożyli PPK, wynika, że taka osoba poświęca na obsługę PPK ok. 3-4 godzin miesięcznie.

Bezkosztowe zawarcie umowy o zarządzanie PPK

Pracodawca nie ponosi jednak żadnych kosztów z tytułu zawarcia umowy o zarządzanie PPK z instytucją finansową. Zawarcie tej umowy, która tworzy PPK, jest dla pracodawcy całkowicie bezpłatne. Pracodawca nie płaci też za zarządzanie środkami gromadzonymi w PPK. Opłaty te leżą po stronie uczestników PPK.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PPK. Na szkolenia - zarówno stacjonarne, jak i on-line - można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

REKLAMA

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

REKLAMA

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA