REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
samochód, osoba niepełnosprawna, dofinansowanie
Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Transport — który dla większości jest oczywistością — dla wielu osób z niepełnosprawnościami oznacza codzienną walkę o podstawową niezależność. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia to dobra okazja, by przyjrzeć się, jak wygląda ich rzeczywistość.

rozwiń >

Obietnice kontra rzeczywistość. Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?

Mimo ambitnych zapowiedzi dotyczących poprawy dostępności i nowoczesnych strategii, które miały zmienić polski system transportowy, codzienność osób z niepełnosprawnościami wciąż jest pełna barier. W teorii prawo zmierza w kierunku bardziej inkluzyjnych rozwiązań, ale praktyka pokazuje, że wiele osób nadal nie może swobodnie dotrzeć do pracy, lekarza, szkoły czy urzędu. Transport — który dla większości jest oczywistością — dla wielu osób z niepełnosprawnościami oznacza codzienną walkę o podstawową niezależność. Prawo do przemieszczania się jest podstawą uczestnictwa w społeczeństwie. Bez niego trudno mówić o równych szansach w edukacji, pracy, zdrowiu czy kulturze. W przypadku osób z niepełnosprawnościami to nie jest już tylko niedogodność, to realny problem, który nierzadko zamyka je w domu.

REKLAMA

REKLAMA

Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami

Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia to dobra okazja, by przyjrzeć się, jak wygląda ich rzeczywistość.

Wykluczenie transportowe – problem, który dotyka milionów

Skala zjawiska jest ogromna. Według danych przedstawionych w oficjalnej interpelacji poselskiej, wykluczenie transportowe może dotyczyć od 25% do 40% mieszkańców Polski. To jeden z największych, a jednocześnie najrzadziej poddawanych pod dyskusję problemów społecznych.

Najgorzej sytuacja wygląda poza dużymi miastami. Instytut Spraw Obywatelskich wskazuje, że nawet 83% sołectw ma dostęp do transportu publicznego jedynie teoretycznie — bo kursy są sporadyczne lub funkcjonują tylko w dni nauki szkolnej . W wielu miejscach autobus „istnieje”, ale w praktyce nie stanowi realnego wsparcia.

REKLAMA

Osoby z niepełnosprawnościami w centrum problemu

Według Narodowego Spisu Powszechnego z 2021 roku około 5,5 miliona osób w Polsce deklaruje ograniczenia w funkcjonowaniu, z czego ponad 3,5 miliona ma prawne potwierdzenie niepełnosprawności. To ogromna część społeczeństwa, dla której transport pełni kluczową funkcję. Jednocześnie raport PFRON z 2024 roku pokazuje, że tylko 12,4% osób z niepełnosprawnościami korzysta z samochodu jako kierowca oraz 6,6% dysponuje pojazdem dostosowanym .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że większość tej grupy jest uzależniona od transportu zbiorowego (który często nie spełnia ich potrzeb) albo od pomocy rodziny. W praktyce brak dostępnego autobusu czy busa przekłada się na rezygnację z wizyty u lekarza, przerwanie terapii czy konieczność rezygnacji z pracy.

Ważne

Co więcej, aż 30,5% badanych przez PFRON wskazuje, że komunikacja i przemieszczanie się to jeden z najbardziej problematycznych obszarów ich życia . W wielu przypadkach potrzeby te pozostają niezaspokojone — i nie są to bariery symboliczne, ale takie, które bezpośrednio decydują o codziennym funkcjonowaniu.

Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport? Gdzie system zawodzi

Choć Polska wdraża Europejski Akt o Dostępności, a ustawa implementująca go nakłada na wielu przedsiębiorców obowiązek zapewnienia dostępności usług i produktów do 2025 roku, paradoksalnie największa luka dotyczy właśnie transportu lokalnego. Ustawa wyłącza z obowiązku dostępności miejskie, gminne i regionalne przewozy pasażerskie .

To oznacza, że kluczowy sektor transportu — ten, z którego osoby z niepełnosprawnościami korzystają najczęściej — pozostał poza reżimem regulacyjnym. W praktyce dostępność zależy od dobrej woli samorządu oraz posiadanych środków, a różnice między regionami są ogromne.

Nowoczesne pojazdy lekkie — szansa na większą samodzielność

W dyskusji o dostępności transportu rzadko pojawia się temat lekkich pojazdów elektrycznych, choć w praktyce mogą być realnym wsparciem dla osób z ograniczoną mobilnością, zwłaszcza przy wykorzystaniu dofinansowań ze środków publicznych (np. PFRON). To trzy- i czterokołowe pojazdy elektryczne, zaprojektowane z myślą o krótkich dystansach.

Przykład

Dostępne są modele otwarte, które osiągają maksymalną prędkość do 25 km/h, a w ruchu traktowane są jak wózki inwalidzkie, dzięki czemu mogą poruszać się zarówno po chodnikach czy traktach dla pieszych, jak i wjeżdżać do centów handlowych i ośrodków zdrowia. Modele zabudowane — microcary — są z kolei przeznaczone do poruszania się po drogach publicznych i dają możliwość łatwego i komfortowego przemieszczania się samodzielnie także osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Dla wielu jest to realne uproszczenie codziennych czynności.

Co istotne, to nie jest alternatywa dla komunikacji zbiorowej, lecz uzupełnienie systemu. W dobrze zaprojektowanym układzie mogą pełnić funkcję środka transportu „ostatniej mili”, zwiększać niezależność osób z niepełnosprawnościami i zmniejszać ich zależność od bliskich. — Lekkie pojazdy elektryczne nie zastąpią transportu publicznego, ale mogą działać jako element wspierający, a często rozwiązujący najistotniejsze problemy. Dają stabilność, bezpieczeństwo i możliwość dojazdu tam, gdzie autobus nie dojeżdża albo gdzie infrastruktura nie jest dostosowana. Dla osób z ograniczoną mobilnością to często wybór między zależnością a samodzielnością — zaznacza Aneta Płatek, dyrektor generalna Electoride, ekspertka mikromobilności.

Co trzeba zmienić, aby mobilność stała się prawem, a nie przywilejem

Aby realnie poprawić sytuację, potrzebne są działania systemowe, obejmujące zarówno transport zbiorowy, jak i alternatywne środki mobilności. Należy uwzględnić:

  • powiązanie publicznych środków na transport z obowiązkiem pełnej dostępności,
  • wprowadzenie jednolitych standardów technicznych dla taboru i infrastruktury przystankowej,
  • większa dostępność alternatywnych form mobilności, takich jak lekkie pojazdy elektryczne, które mogą niwelować bariery transportowe tam, gdzie komunikacja publiczna zawodzi,
  • obowiązek monitorowania i raportowania poziomu dostępności przez samorządy.

— Dostępność transportowa w praktyce oznacza system, w którym osoba z niepełnosprawnością ma wybór: autobus, własny pojazd elektryczny, którym dojedzie na przystanek czy dworzec, albo usługę wspierającą. Tylko taki model komunikacyjny może zagwarantować nie tylko niepełnosprawnym, ale wszystkim mieszkańcom prawdziwą niezależność — podkreśla Aneta Płatek.

Możliwość swobodnego przemieszczania się jest jednym z podstawowych praw społecznych. Bez niej trudno mówić o równości szans, dostępie do edukacji, pracy, zdrowia czy kultury. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami przypomina, że usługa transportowa nie może być traktowana jako przywilej — powinna być fundamentem. Dopóki transport publiczny nie stanie się rzeczywiście dostępny, a alternatywne środki mobilności nie będą powszechnie dostępne, codzienność osób z niepełnosprawnościami pozostanie pełna przeszkód.

Źródło: Electroride to polska, rodzinna firma założona w 2017 roku, specjalizująca się w produkcji lekkich pojazdów elektrycznych, takich jak skutery czy minicary. Wszystkie modele są zaprojektowane z myślą o wygodzie, bezpieczeństwie i niezależności użytkowników. Marka ma ugruntowaną pozycję lidera na polskim rynku i systematycznie rozszerza działalność na terenie Unii Europejskiej. Firma posiada certyfikat ISO 9001:2015, który potwierdza jej zaangażowanie w najwyższe standardy jakości i nieustanne doskonalenie procesów. Electroride konsekwentnie wspiera rozwój zrównoważonego transportu oraz ideę mobilności dostępnej dla każdego – bez względu na wiek, miejsce zamieszkania czy sprawność fizyczną.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Symbol niepełnosprawności 06-E. Co daje orzeczenie? [Przykłady 2025 i 2026]

Osoby z niepełnosprawnościami, które w swoim orzeczeniu mają kod niepełnosprawności 06-E często zastanawiają się na jakiego rodzaju pomoc mogą liczyć. Co oznacza ten symbol niepełnosprawności? Ile wynosi dofinansowanie PFRON do zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!

4 miliony cudzoziemców ze 150 krajów teraz w Polsce. Szok kulturowy: jak przebiega proces adaptacji obcokrajowców?

Szok kulturowy to doświadczenie, które często dotyka obcokrajowców przyjeżdżających do Polski. Związany jest między innymi z różnicami w zwyczajach, języku i stylu życia. Chociaż Polska ma wiele do zaoferowania, niektóre aspekty życia w kraju mogą wydawać się zaskakujące i wymagać adaptacji.

Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu niepełnosprawnych

Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu niepełnosprawnych. Dotyczą funkcjonowania zakładów aktywności zawodowej (ZAZ) oraz zakładów pracy chronionej (ZPChr). Między innymi zmienia się limit wskaźnika zatrudnienia w ZAZ osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z 35% na 55% ogółu zatrudnionych.

Od 1 grudnia 2025 r. nowe kwoty i limity: renta rodzinna i renta z tytułu niezdolności do pracy [KOMUNIKAT PREZESA ZUS I GUS]

Od 1 grudnia 2025 r. obowiązują nowe kwoty i limity, chodzi m.in. o rentę rodzinną i rentę z tytułu niezdolności do pracy (ale nie tylko). Informacje się oficjalne i ogłoszone przez ZUS, KRUS w oparciu o najnowszy komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 7 listopada 2025 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w III kwartale 2025 r. Przed świętami, jak i w Nowym Roku wielu emerytów i rencistów może się zdziwić, warto więc wiedzieć czego się spodziewać, aby uniknąć zbędnych nerwów co do wysokości świadczenia.

REKLAMA

Grudzień: złożony wniosek w ZUS da Ci do 2000 zł korzyści w styczniu 2026 r.

Grudzień: złożony wniosek w ZUS da Ci do 2000 zł korzyści w styczniu 2026 r. Warto przypomnieć o tym prawie, bo wciąż mało osób pamięta o realnych korzyściach, które można otrzymać! Jeśli dają, to przecież warto złożyć to proste pismo - podkreślają zadowoleni wnioskodawcy.

Lżejsza praca w lepszych warunkach, ale czy za niższe zarobki: kto gotów na takie zmiany w wynagrodzeniu a kto nie

Polacy niechętnie rezygnują z części pensji w zamian za lżejszą pracę. Najwięcej osób skłonnych do takiego kompromisu jest w handlu i e-commerce.

Zdolny do pracy, ale z dopiskiem od lekarza orzecznika. Czyli jak traktować „warunkowe” orzeczenie lekarskie? Pułapka na pracodawcę

Wizyta pracownika u lekarza medycyny pracy to dla wielu firm czysta formalność. Problemy zaczynają się, gdy pracownik wraca z orzeczeniem, na którym lekarz oznaczył „Wobec braku przeciwskazań jest zdolny(-na) do wykonywania/podjęcia pracy na określonym stanowisku”, ale jednocześnie – mimo, że nie ma tam miejsca na dodatkowe informacje, gdzieś obok pojawia się adnotacja typu: „bez pracy na wysokości powyżej 3 metrów”, „zakaz dźwigania powyżej 10 kg” lub „wymagana praca w okularach”. Czy takie orzeczenie jest wiążące?

Pracownicy 55 plus i 60 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę z 30.09.2025 r., która wyjaśnia ostatecznie sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej przed rozwiązaniem umowy o pracę. Powinni się tym zainteresować zwłaszcza pracownicy po 55. (kobiety) i 60. (mężczyźni) roku życia, bo orzeczenie przesądza o tym, czy pracodawca może im wypowiedzieć umowę o pracę, czy też obowiązuje go zakaz. Orzeczenie to zapadło na podstawie pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Seniorze: od 1 grudnia 2025 r. zmiany w wypłatach emerytur i rent

Grudzień to ważny miesiąc, raportów, informacji z ZUS, KRUS czy GUS jak i kontroli. Warto już teraz zapoznać się nowym komunikatem, aby przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia nie być rozczarowanym. Chodzi o zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami? Od początku grudnia ZUS wprowadzi nowe kwoty progów, które obowiązują przez trzy miesiące — do końca lutego. Choć operacja ma charakter techniczny, w praktyce dla części emerytów i rencistów może oznaczać niższe, a nawet wstrzymane wypłaty już od najbliższego przelewu. Najłatwiej o pomyłkę w okresie grudzień–luty, gdy systemy ZUS i fiskusa "zderzają" dane o przychodach, weryfikując zgodność i wykrywając nawet niewielkie nadwyżki. Oto, jak zrozumieć nowe limity i uniknąć pułapek.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA