REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem
Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Obowiązek ujawniania widełek wynagrodzeń, raportowania luki płacowej i wprowadzenia jednolitych kryteriów płacowych to nie tylko zmiana formalna, ale przede wszystkim kulturowa transformacja organizacji. Dla firm oznacza to konieczność budowania nowych standardów komunikacji, większej transparentności w rozmowach o wynagrodzeniach oraz świadomego podejścia do równości i sprawiedliwości w ocenianiu kompetencji pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Transparentność jako fundament zaufania

Jawność płacowa ma pomóc ograniczyć nieuzasadnione różnice wynagrodzeń i zapewnić równe traktowanie pracowników. To również sposób na budowanie zaufania - spójne zasady płacowe eliminują domysły, wzmacniają poczucie sprawiedliwości i porządkują procesy HR.

- „Dyrektywa o transparentności wynagrodzeń to krok w stronę większej sprawiedliwości. O wynagrodzeniach nie będą decydować relacje czy moment zatrudnienia, lecz jasne i obiektywne kryteria. To zmiana kulturowa, która wymusi na managerach udzielanie pracownikom regularnego, transparentnego feedbacku. Szczególnie dla firm właścicielskich będzie to duże, ale potrzebne wyzwanie” - podkreśla Bożena Roczniak, CEO OstendiHR.

Nowa rola HR i liderów

Wdrożenie dyrektywy wiąże się z koniecznością przygotowania liderów do rozmów o wynagrodzeniach. Managerowie będą potrzebować narzędzi i wsparcia, aby wyjaśniać zasady polityki płacowej, przekazywać feedback oparty na faktach, rozmawiać o kompetencjach, budować kulturę otwartości i zaufania. Działy HR odegrają tu kluczową rolę, zarówno jako edukatorzy, jak i osoby odpowiedzialne za spójność procesów wynagradzania.

REKLAMA

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość? Technologia jako wsparcie w monitorowaniu luki płacowej

Aby sprostać wymogom dyrektywy, firmy będą potrzebowały narzędzi, które pomogą uporządkować dane, kompetencje i zasady wynagrodzeń. Nowoczesne rozwiązania HR Tech, takie jak platforma OstendiHR, wspierają organizacje w kilku kluczowych obszarach: diagnozie kompetencji pracowników w odniesieniu do wymagań stanowiskowych, monitorowaniu luki płacowej i kontrolowaniu, czy nie przekracza ustalonego w dyrektywie progu 5%. Przekroczenie tej granicy będzie wymagało od pracodawcy wdrożenia działań naprawczych, zapewnieniu pracownikom stałego dostępu do dokumentów i polityk wynagrodzeń, zarządzaniu różnymi formami doceniania i gratyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- „Aby spełnić wymagania dyrektywy, firmy potrzebują narzędzi do porządkowania kompetencji i monitorowania spójności płac. Platforma OstendiHR pozwala zdiagnozować kompetencje, kontrolować lukę płacową i reagować wtedy, gdy zbliża się ona do progu 5%. Pracownicy mają też stały wgląd w zasady wynagradzania, co zmniejsza niepewność i buduje zaufanie” - wskazuje Bożena Roczniak, CEO OstendiHR.

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość? Przejrzystość jako nowy standard

Wprowadzenie jawności wynagrodzeń nie będzie dla wszystkich organizacji procesem łatwym, zwłaszcza dla firm o strukturze właścicielskiej. Jednak odpowiednie przygotowanie, uporządkowane zasady oparte na danych i rzetelna komunikacja sprawiają, że transparentność płac staje się realną szansą na budowanie sprawiedliwego i zdrowego środowiska pracy. Przejrzystość przynosi firmom wymierne korzyści takich jak: usprawnienie rekrutacji, pomoc kandydatom i pracownikom w podejmowaniu świadomych decyzji o obejmowanym stanowisku, wzmocnienie motywacji oraz uporządkowanie oczekiwań związanych z rozwojem i wynagradzaniem. W praktyce oznacza to mniej niejasności i więcej klarownych zasad, a w efekcie bardziej uczciwą, spójną i zaufaną kulturę organizacyjną.

Źródło: Ostendi Global to producent oprogramowania HR, który zapewnia klientom nowoczesny i przemyślany system HRM. Oferowane rozwiązania oparte są na najnowszych technologiach i rozległej wiedzy. Technologia usprawnia codzienną pracę działów People & Culture poprzez automatyzację. Pozwala to klientom Ostendi Global zaoszczędzić czas, uniknąć kosztownych błędów i podejmować decyzje w oparciu o rzetelne dane. Oferując nowoczesne rozwiązania i najwyższą jakość obsługi klienta, firma umacnia pozycję na rynku, mimo że powstała zaledwie w 2019 roku. Ostendi Global wspiera zarówno duże, jak i małe organizacje i pomaga usprawniać procesy HR m.in. w Santander Consumer Bank, CD Projekt, Budimex czy Stock Polska.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA