REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dostosować język do określonej specjalizacji/branży?

Małgorzata Kulik
Jak dostosować język do określonej specjalizacji/branży?
Jak dostosować język do określonej specjalizacji/branży?

REKLAMA

REKLAMA

To w pracy spędzamy większość czasu. Dlatego ucząc się języka obcego, powinniśmy poznawać go w taki sposób, który umożliwi nam posługiwanie się nim właśnie w celach zawodowych. Niestety, takiego języka nie nauczymy się na kursie językowym o charakterze ogólnym.

Nie ucz się języka na marne

Polacy zazwyczaj uczą się angielskiego od dzieciństwa lub od wczesnej młodości, teoretycznie więc powinni być biegli w posługiwaniu się tym językiem. A jednak często spotykam się z osobami, które mówią, że choć angielskiego uczą się od wielu lat, wciąż są niezadowolone z poziomu swoich umiejętności.

REKLAMA

Autopromocja

Trafiają do mnie klienci, którzy czują się zmęczeni nieefektywną nauką, kojarzącą im się głównie z marnowaniem czasu i wysiłku. Mało kto zadaje sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje – zazwyczaj zadowalamy się fatalistycznym stwierdzeniem w stylu „nie mam talentu do języków”.

Polecamy produkt: Personel i Zarządzanie

Ucz się tego, czym się zajmujesz

Uważam, że przyczyna tkwi gdzie indziej. Całymi latami uczymy się języka w kontekście, który nas kompletnie nie interesuje i ma niewiele wspólnego z naszym prawdziwym życiem. Czytanki o biciu rekordów, wyścigach, konflikcie pomiędzy członkami afrykańskich plemion… - to wszystko oczywiście może być ciekawe, ale czy akurat na to mamy ochotę poświęcić tę odrobinę wolnego czasu, która nam jeszcze pozostała?

Kluczem do sukcesu jest naprawdę interesujący temat, który trafi prosto w sedno naszych zawodowych lub prywatnych zainteresowań oraz program dydaktyczny skonstruowany tak, by dostarczyć jak najwięcej praktycznej wiedzy możliwej do wykorzystania w konkretnym obszarze biznesowym. Dlatego właśnie warto szukać lektora, który zna branżę, z którą jesteśmy związani zawodowo i który szczerze się nią interesuje (choćby na poziomie laika). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znalezienie takiej osoby nie będzie jednak łatwe. Większość kursów opiera się na sztywno ustalonym programie i przewidywalnej tematyce, którą wielokrotnie już przerabialiśmy. Nic dziwnego, że mając w perspektywie takie zajęcia, aż kusi, by je ciągle odwoływać. W konsekwencji wciąż powraca do nas uczucie frustracji i bezradności wobec języka, którego tak długo już się uczymy, a który nadal wydaje się nam obcy, a nawet nieprzyjazny. 

Mumbo – jumbo dla wtajemniczonych

Ponieważ w pracy spędzamy od 8 do 12 godzin przez 5 dni w tygodniu, siłą rzeczy to właśnie praca definiuje rzeczywistość, w której żyjemy. Język jest nam potrzebny po to, abyśmy mogli opisać ją używając sformułowań, które są dla niej unikalne. Nie muszą być zrozumiałe dla całego świata – one mają służyć nam i komunikacji z ludźmi, z którymi kontaktujemy się na co dzień. Potrzebujemy więc właśnie takiego języka, jaki obowiązuje w naszej pracy.

Po angielsku ironicznie powiemy „mumbo – jumbo”. Takim właśnie mianem określa się „branżowy bełkot”, którym posługujemy się na co dzień w sytuacjach zawodowych, i który – niestety – trzeba umieć przełożyć na angielski. Co więcej, jest to język, z którym nie poradzi sobie większość native speakerów. Nie znają oni wielu pojęć, nie rozumieją znaczeń, nie wiedzą, że słowo używane potocznie może mieć zupełnie inne znaczenie w korporacyjnym żargonie.

Polecamy serwis: HRM - Motywowanie

Czy każdy lektor będzie wiedział, iż słowo „provisions” w ubezpieczeniowym słownictwie oznacza „rezerwy”? Aktuariusz, retrocesja, franszyza integralna, regres, wartość wykupu – to tylko niektóre pojęcia z branży ubezpieczeń, bardzo dla niej charakterystyczne i powszechnie używane w środowisku zawodowym.

Oczekuj jakości adekwatnej do ceny

Język ubezpieczeniowy to przede wszystkim branżowy żargon, używany przez specjalistów ubezpieczeń: brokerów, agentów, likwidatorów szkód, underwriterów, aktuariuszy, reasekuratorów, którzy potrzebują angielskiego do opisywania swoich codziennych czynności zawodowych.

Do tego żargonu trzeba dodać jeszcze zarys słownictwa medycznego, prawniczego, finansowego, motoryzacyjnego – w zależności od specjalizacji ubezpieczeniowej i indywidualnych potrzeb klienta. Z jednej strony, właściwie nie ma takich obszarów życia, które nie wiązałyby się z możliwością zapewnienia im ochrony ubezpieczeniowej, z drugiej – kontekst ubezpieczeniowy pozostaje bardzo specyficzny.

To dlatego kursy językowe o charakterze specjalistycznym są droższe od standardowych. Prowadzenie takiego kursu wymaga wiedzy, a czasem także praktyki w branży. Niełatwo jest znaleźć lektorów, którzy mogą pochwalić się odpowiednimi kompetencjami w branży ubezpieczeniowej lub innej, w zależności od tego, jakim specjalistom kurs jest dedykowany. A jeśli już znajdzie się odpowiedni native speaker lub lektor, zazwyczaj wyceni on swoją pracę wyżej niż młodzi absolwenci kierunków językowych lub lektorzy z niewielkim doświadczeniem i bez wiedzy branżowej.

Używaj języka jak najczęściej

REKLAMA

Myślę, że kluczem do sukcesu w nauce języków obcych jest specjalizacja, czyli skupienie się na takich aspektach języka, które są nam najbardziej potrzebne w pracy zawodowej, a przy tym są szczególnie charakterystyczne dla obszaru, którym się zajmujemy. Ponadto, warto szukać, samodzielnie lub z lektorem, takich tematów, które naprawdę nas interesują, a więc po które sięgnęlibyśmy także po polsku.  

Dlaczego ludzie, którzy 20 lat uczą się angielskiego, nadal wpisują polski tekst w wyszukiwarkę, gdy chcą znaleźć informacje na interesujący ich temat? Przecież wpisując hasło po angielsku uzyskają znacznie więcej wyników!

Niestety, często tkwi w nas przekonanie, że tak naprawdę my tego języka nadal nie znamy. I zamiast zacząć go po prostu używać na co dzień – w internecie, w filmach, w książkach i rozmowach z ludźmi – zapisujemy się na kolejny tani kurs języka ogólnego albo języka biznesowego, który w bardzo niewielkim stopniu obejmować będzie specyfikę naszej pracy.

Po raz kolejny czytamy więc o przepłynięciu Kanału La Manche, budowie wieży Eiffla czy niezdrowej żywności. A kiedy trzeba pójść na spotkanie biznesowe z Anglikiem, wysyłamy kolegę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA