REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co tworzyć ścieżki karier i opisy stanowisk?

Smart MBC
ekspert z zakresu HR
Weronika Sierant
HR Manager w firmie Smart MBC
Po co tworzyć ścieżki karier i opisy stanowisk?
Po co tworzyć ścieżki karier i opisy stanowisk?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszym świecie zrekrutowanie odpowiednich pracowników nie jest łatwe. Jeszcze trudniejsze jest stworzenie zauważalnej oraz atrakcyjnej oferty pracy i zbudowanie takiego wizerunku firmy, który będzie zachęcał potencjalnych Kandydatów. Prowadzenie otwartej polityki i prezentowanie możliwych ścieżek kariery w firmie jest doskonałym sposobem na budowanie Employer Branding.

Rosnąca świadomość przyszłych Pracowników zmusza do przemyślanego i jasnego informowania o możliwościach, jakie oferuje nasza organizacja. Warto pamiętać, że tworzenie ścieżek kariery i opisów stanowisk to korzyść obopólna. Przedsiębiorstwu pozwala na szybszy rozwój, mniejszą rotację Pracowników i posiadanie coraz lepiej wykwalifikowanej kadry o większym zaangażowaniu. Wpływa to na lepsze wyniki firmy. Dla Kandydatów to jasna informacja o kryteriach awansu oraz poczucie satysfakcji z osiągania kolejnych etapów ścieżki kariery.

REKLAMA

REKLAMA

Ścieżka kariery to inaczej plan rozwojowy, który pozwala wyznaczyć możliwe drogi awansu. Dzięki jasno zdefiniowanym ścieżkom kariery powierzamy pracownikowi odpowiedzialność za własny rozwój. Świadomość ta pozwala mu stawać się coraz lepszym specjalistą. Awans w ramach ścieżek kariery zależny jest od oceny okresowej pracownika. Ułatwia to również ustalenie wynagrodzeń, co związane jest z systemem motywacyjnym.

INFORAKADEMIA poleca: Controlling personalny czyli HR budowany na danych

Opis stanowiska zawiera takie informacje, jak cel i główne obowiązki danego miejsca pracy. Ponadto powinien mówić o stosunku z innymi stanowiskami (np. podległość), uprawnieniach i odpowiedzialności. Dobrze przygotowany opis stanowiska może być podstawą rekrutacji nowych pracowników.

REKLAMA

Ważne są również profile kompetencyjne, które składają się ze spisu zachowań, umiejętności i wiedzy koniecznych do pracy na danych stanowiskach. Każde stanowisko powinno mieć oddzielny profil kompetencyjny. Często dane kompetencje określa się wraz z wymaganym poziomem biegłości. Zachodzi tutaj dość oczywista zależność - im lepsze opanowanie danej umiejętności, tym wyższe stanowisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba pamiętać, że zarówno ścieżki kariery, jak i opisy stanowisk muszą być tworzone indywidualnie - zgodnie z wymogami danego przedsiębiorstwa oraz aktualizowane w miarę potrzeb i zmian zachodzących w firmie. Żeby Pracownicy mogli wspinać się po szczeblach kariery i rozwijać swoje umiejętności trzeba dostosować ścieżki do warunków pracy w organizacji. Nie ma jednego wypracowanego modelu. W różnych przedsiębiorstwach, należących nawet do jednej branży, te same nazwy stanowisk mogą nieść za sobą zupełnie inne kompetencje i obowiązki.

Osoby, które posiadają konta na portalach branżowych typu LinkedIn powinny zwrócić uwagę na miejsce poświęcone stanowiskom pracy. Ponieważ sama nazwa stanowiska niewiele mówi o zakresie naszych umiejętności i wykonywanych zadań, warto wymieniając poprzednie miejsca pracy opisać też krótko swoje obowiązki.

Stworzenie ścieżek kariery wcale nie jest łatwe. Najpierw należy wyróżnić stanowiska o podobnym charakterze pracy. Następnie utworzyć hierarchię wyodrębnionych miejsc pracy i ustalić możliwości awansu. Kolejno warto zdefiniować kompetencje kluczowe dla danych stanowisk, co pozwoli na stworzenie profili kompetencyjnych oraz wskazanie ich potencjału rozwojowego. Etapem ostatnim jest określenie i opisanie ścieżek kariery, możliwych przesunięć na inne stanowiska lub awansu na wyższe wraz z listą umiejętności koniecznych do opanowania.

Osoby poszukujące pracy coraz częściej zwracają uwagę na możliwości rozwoju w danej firmie. Aby nasza organizacja zwracała uwagę potencjalnych Kandydatów warto stworzyć ścieżki kariery i opisy stanowisk. Daje to świadomość możliwych perspektyw rozwoju oraz ułatwia realizację celów zawodowych, ponieważ są one jasno wyznaczone. Co więcej, w szerszej perspektywie pozwala na rozwój nie tylko Pracowników, ale i całej firmy, gdyż źle opracowane ścieżki kariery, którym nie można sprostać, hamują rozwój całego przedsiębiorstwa.  

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracownicy 55 plus i 60 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę z 30.09.2025 r., która wyjaśnia ostatecznie sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej przed rozwiązaniem umowy o pracę. Powinni się tym zainteresować zwłaszcza pracownicy po 55. (kobiety) i 60. (mężczyźni) roku życia, bo orzeczenie przesądza o tym, czy pracodawca może im wypowiedzieć umowę o pracę, czy też obowiązuje go zakaz. Orzeczenie to zapadło na podstawie pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

ZUS: zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami?

Warto już teraz zapoznać się nowym komunikatem, aby przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia nie być rozczarowanym. Chodzi o zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami? Od początku grudnia ZUS wprowadzi nowe kwoty progów, które obowiązują przez trzy miesiące — do końca lutego. Choć operacja ma charakter techniczny, w praktyce dla części emerytów i rencistów może oznaczać niższe, a nawet wstrzymane wypłaty już od najbliższego przelewu. Najłatwiej o pomyłkę w okresie grudzień–luty, gdy systemy ZUS i fiskusa "zderzają" dane o przychodach, weryfikując zgodność i wykrywając nawet niewielkie nadwyżki. Oto, jak zrozumieć nowe limity i uniknąć pułapek.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

REKLAMA

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA