Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Well-being – zachcianki pracowników czy standard?

Well-being – zachcianki pracowników czy standard?
Well-being – zachcianki pracowników czy standard?
Fotolia
Prywatna opieka medyczna, karnet na siłownię, basen, masaże dla pracownika i jego rodziny, wyjazd integracyjny, pokój chilloutu, zajęcia „zdrowy kręgosłup” w czasie pracy… Od kilku lat wydłuża się lista sposobów na to, by każdy potencjalny i obecny pracownik firmy czuł się doceniony i był przekonany, że ma do czynienia z dobrze zarządzaną organizacją, w której to zespół jest najważniejszy. Tylko czy są one skuteczne i czy warto z nich korzystać?

Coraz więcej firm prowadzi projekty dedykowane obszarowi well-being. Nie są one już tylko modą, a przemyślanym i długofalowym działaniem. Stają się po prostu elementem zarządzania przedsiębiorstwem, bowiem zadowolony pracownik działa efektywnie, to cenny kapitał.

Dobre samopoczucie w miejscu pracy

Co pracownikom zagwarantuje dobre samopoczucie? Zapewne ile osób byśmy zapytali, tyle byłoby różnorodnych wymagań i oczekiwań. Są jednak uniwersalne potrzeby, które zaspokojone zwiększą prawdopodobieństwo, że w niedzielę członkowie naszego zespołu nie będą myśleć z przerażeniem o poniedziałku i tym, co ich czeka w nadchodzącym tygodniu pracy. Z raportu Instytutu Gallupa, w którym zdefiniowano tzw. indeks well-being, wiemy, co pracownicy rozumieją pod tym pojęciem. Pięć podstawowych czynników warunkujących ich zadowolenie to: satysfakcja zawodowa, relacje społeczne, dobrobyt ekonomiczny, poczucie więzi społecznej oraz rozwój i aktywność fizyczna.

Ergonomia obsługi własnego kręgosłupa

Coraz częściej pracodawcy wychodzą poza schemat dotychczasowych działań i zapraszają swoich pracowników do udziału w warsztatach, a później dają możliwość dalszego rozwoju. W ten sposób zwiększają ich świadomość na temat tego, co przekłada się na lepsze samopoczucie i efektywność. W projektach well-being najważniejsze jest myślenie procesowe – nie pojedyncze aktywności czy zorganizowane akcje, a systematyczne inwestowanie w członków zespołu.

Za przykład niech posłuży nam warsztat z „obsługi własnego kręgosłupa”, który może składać się z dwu- i trzyipółgodzinnego modułu. Pomimo tego, że każdy z nich dotyczy innego obszaru, osią przewodnią jest świadomość potrzeby dbania o siebie, nie tylko w sferze podnoszenia swoich kompetencji, czyli intelektualnej, ale i fizycznej. Podczas warsztatów pracownicy angażowani są do programów edukacji i ćwiczeń w warunkach pracy z zakresu terapii dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dowiadują się, które mięśnie odpowiedzialne są za utrzymywanie prostej sylwetki i dlaczego w niektórych sytuacjach pojawia się ból. Rozmawiają o odpoczynku dla kręgosłupa w ciągu dnia i w nocy. Poznają też ćwiczenia do samodzielnego wykonania oraz ich częstotliwość, która trwale poprawi samopoczucie i zmieni nawyki ruchowe.

>>> Praktyczne warsztaty dotyczące zmian w ustawie o związkach zawodowych

A co później? W kolejnej części dowiadują się, jak radzić sobie z wewnętrznym napięciem, niepewnością, presją i stresem. Uczą się metod odpoczynku i efektywnej regeneracji podczas wykonywania zadań zawodowych, a także przerw w pracy oraz technik mobilizacyjnych, które relaksują ciało i korzystnie wpływają na stan psychiczny, przygotowując organizm do kolejnych wyzwań. Tak wyedukowany pracownik ma podstawowe umiejętności do tego, aby nie tylko w pracy, ale i poza nią dbać o siebie.

Nowy trend – diet coaching

Skoro już o dbaniu o siebie mowa – w ostatnich latach rośnie samoświadomość Polaków w obszarze zdrowego jedzenia. Zainteresowanie pracodawców tym, jak odżywiają się ich pracownicy to również coraz częściej istotny aspekt nowoczesnej polityki kadrowej realizowanej w firmach na całym świecie. Według WHO odpowiednie odżywianie może podnieść efektywność w pracy nawet o 20%, zatem wykształcenie wśród członków zespołu zdrowych nawyków ma realne przełożenie na wyniki przedsiębiorstwa. Aby pracownicy zrozumieli, jak dużą rolę odgrywa w odniesieniu sukcesu dieta, niektórzy pracodawcy organizują warsztaty z diet coachingu. Ich uczestnicy tworzą żywieniowy zestaw SOS, ratujący przed sięganiem po niezdrowe przekąski, poznają produkty, które podnoszą odporność i naturalne „energizery”, będące dobrą alternatywą dla filiżanki kawy. Na koniec każdy otrzymuje lunchboxa, dzięki czemu w kolejne dni nie ma wymówek, by sięgnąć po następną paczkę paluszków czy batona. Przygotowywanie posiłków staje się przyjemnością.

Integracja zespołu

Wspólne zajęcia i myślenie procesowe mają jeszcze jeden bardzo ważny aspekt, o którym należy pamiętać – to integracja zespołu. Wiele osób bardzo ceni sobie np. pięciominutową kawę z koleżanką czy kolegą i rozmowy o codziennych sprawach z dala od biurka. Dlaczego by kolejnych pięciu nie spędzić również razem na ćwiczeniach? W ten sposób przy okazji szansę na spotkanie będą miały także osoby z różnych działów, które zazwyczaj mijają się na korytarzu i są dla siebie anonimowe. Im więcej będziemy mieć wspólnego, tym bardziej przełoży się to na jakość i efektywność pracy całej organizacji.

To, co wzmacnia zespół, powinno się wiązać z emocjonalnym ładunkiem. Podwyżka czy premia tego nie zapewniają. Wspólne ćwiczenia, a przy tym śmiech i rozluźnienie – owszem. Uczymy naszych menedżerów myślenia systemowego, tego, jak mają zapobiegać problemom, jak motywować i mobilizować zespół, nauczmy ich też, jak mają dbać o siebie samych po to, by wszystkie inne zadania i wyzwania, jakie przed nimi stawiamy, były umniejszone o pierwiastek stresu, a zwiększone o pierwiastek dobrego samopoczucia.

Romana Gładych, psycholog, specjalista ds. HR, obecnie Project Manager w firmie szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. Posiada doświadczenie w koordynacji projektów z zakresu HR dotyczących m.in. rekrutacji, wprowadzania nowych pracowników do organizacji, exit interview, poprawy komunikacji czy wspierania zmian organizacyjnych. Jej pasją jest psychologia sportu. Dzięki pracy z zawodnikami i trenerami oraz znajomości mechanizmów gier zespołowych i indywidualnego mistrzostwa, lepiej rozumie zmiany zachodzące w biznesie i chętnie dzieli się tą wiedzą.

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • polak
    2021-10-13 21:12:20
    czy nie ma polskich określeń ?!.
    0
QR Code
Świadczenia emerytalno-rentowe
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
1 stycznia
1 marca
1 czerwca
1 września
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W lipcu spadła liczba ofert pracy
W lipcu spadła liczba ofert pracy - wynika z przekazanego PAP Barometru Ofert Pracy. Według analizy wysoka inflacja i restrykcyjna polityka monetarna ograniczą aktywność inwestycyjną, co spowoduje wyhamowanie tempa powstawania nowych etatów.
PIP: w ramach kontroli robót budowlanych 715 osób ukaranych mandatami karnymi
W ramach kontroli robót budowlanych Państwowa Inspekcja Pracy wydała 728 decyzji wstrzymania prac, 663 decyzje wstrzymania eksploatacji maszyn, 3321 decyzji z rygorem natychmiastowej wykonalności decyzji, 715 osób ukaranych mandatami karnymi na łączną kwotę 894 450 zł - poinformowano w czwartek.
Emilia Legierska nowym dyrektorem w Walter Herz
Emilia Legierska objęła stanowisko Transaction Director w Walter Herz. Pokieruje pracami oddziału firmy w Krakowie i rozwojem usług doradczych na południu Polski.
Lista benefitów dla pracowników Girteki rośnie wraz z dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym
Dziś pracownika przyciąga nie tylko wynagrodzenie. Dla młodego pokolenia coraz większego znaczenia nabierają dodatkowe korzyści, kultura organizacyjna czy wartości reprezentowane przez firmę.
Jakie zmiany w zatrudnieniu cudzoziemców?
Jak podaje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej nawet 1,2 mln cudzoziemców jest rocznie zatrudnianych w Polsce przez około 120-140 tys. podmiotów. Wynika to z danych dotyczących wydanych oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy. Od końca lutego 2022 r. sytuacja na rynku pracy w Polsce się zmieniła, ponieważ coraz więcej cudzoziemców, w tym osób z Ukrainy zaczęło ubiegać się o pracę. Zaszła konieczność zmiany przepisów i usprawnienia procesu wydawania zaświadczeń i oświadczeń.
Czy doszło do naruszeń praw pracowniczych w koncernie Coca-Cola w Niemczech?
Koncern Coca-Cola w Niemczech wypłacał pracownikom dodatki za pracę w porze nocnej w różnej wysokości. Czy naruszył tym prawa pracownicze? Okazało się, że przepis układu zbiorowego obowiązujący w koncernie a przewidujący w przypadku nieregularnej pracy w porze nocnej dodatek do wynagrodzenia wyższy niż dodatek ustalony w odniesieniu do sytuacji regularnej pracy w porze nocnej – nie jest sprzeczny z prawem UE.
Kontrola trzeźwości w pracy - zmiany w Kodeksie pracy
Nowelizacja Kodeksu pracy. Gdy kontrola trzeźwości pracownika wykryje niski poziom alkoholu, trzeba będzie go jeszcze raz sprawdzić i ustalić, czy wartość ta spada. Nowe przepisy w tym względzie mogą budzić wątpliwości.
Praca dla niepełnosprawnych - jakie projekty?
Jednym z głównych funduszy UE jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS). W ramach niego kraje członkowskie UE otrzymują wsparcie finansowe na rozwój społeczno-gospodarczy. Właśnie m.in. z EFS przeznaczono 170 mln zł na Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Program ma na celu na aktywizację zawodową i społeczną osób z niepełnosprawnościami i osób biernych zawodowo z powodu choroby. Kto może skorzystać z projektu i co może zyskać?
Czy wystawienie faktury podczas L4 prowadzi do zwrotu zasiłku?
Wystawienie faktury przez przedsiębiorcę podczas zwolnienia lekarskiego, nie stanowi pracy zarobkowej i nie powoduje konieczności zwrotu do ZUS-u pobranego już zasiłku chorobowego.
Czy to koniec epoki "Great Resignation" w Polsce?
Z badania firmy doradczej Kincentric wynika, że mamy do czynienia z sygnałami odwrócenia trendu na rynku pracy. W porównaniu do ubiegłego roku Polacy rzadziej chcą odchodzić z pracy, a poziom lojalności względem swoich pracodawców wzrósł do poziomu obserwowanego ostatnio w trakcie pandemii Covid-19 w 2020 r. Tymczasem, w Europie lojalność pracowników wciąż spada.
Wniosek o świadczenie postojowe do 16 sierpnia 2022 r.
16 sierpnia 2022 r. to ostatni dzień na składanie wniosków o świadczenie postojowe. Jak można ubiegać się o wsparcie?
Jak rozmawiać o podwyżce? Poznaj tajniki negocjacji wysokości płacy
Jaka rozmawiać o podwyżce, by ją otrzymać? Jaki moment wybrać? Jakich argumentów użyć? Poznaj tajniki negocjacji płacy w pigułce.
Pracodawcy będą wiedzieć od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK
Po rozpoczęciu przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, wpłaty do PPK za tego uczestnika nie mogą być już dokonywane. Od 21 listopada br. PFR - za pośrednictwem instytucji finansowych - będzie informował pracodawców o rozpoczęciu takich wypłat.
Przedsiębiorcy z obawą patrzą w przyszłość
86% pracodawców spodziewa się kilkuletniego, poważnego kryzysu gospodarczego w Polsce. To przekonanie podzielają przedstawiciele wszystkich firm, niezależnie od wielkości.
Polski pracownik - jest w złej kondycji psychicznej?
Polscy pracownicy mają poważne problemy ze zdrowiem psychicznym – wynika z raportu przygotowanego przez Konfederację Lewiatan. Problem jest na tyle poważny, że nie uda się go rozwiązać bez zmian systemowych.
Rekordowa inflacja, a tempo wzrostu cen spada
W lipcu wskaźnik inflacji wyniósł 15,6 proc. rok do roku — podał Główny Urząd Statystyczny. Mamy kolejny rekordowo wysoki odczyt wskaźnika inflacji, jednak tempo wzrostu cen wyraźnie spadło (0,1 p.p. m/m) – komentuje ekspert.
Zawarcie umowy dla pozoru a ciąża
Czy zawarcie umowy o pracę w ciąży jest zgodne z prawem? Czy krótko po zawarciu umowy można przejść na zwolnienie lekarskie? Czy ZUS może uznać taką umowę zawartą dla pozoru i żądać zwrotu pobranego zasiłku macierzyńskiego? Podobną sprawą zajął się ostatnio Sąd Okręgowy w Kaliszu.
Jakie jest w Polsce bezrobocie?
Kim jest bezrobotny? Jakie są rodzaje bezrobocia? Jaka jest stopa bezrobocia w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE? Co robi Polska, aby dążyć do pełnego produktywnego zatrudnienia? Poniżej najważniejsze dane i informacje.
Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?
W czerwcu 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, która jest organem sprawującym nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy (PIP) jak i warunkami pracy, działającym przy Sejmie RP. Co roku, Główny Inspektor PIP składa Radzie Ochrony Pracy sprawozdanie ze swojej działalności.
Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
Profil zaufany - jak go założyć?
Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.