REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych

Julita Drąg
Grupa SILVERHAND
International Recruiting Experts
Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych/fot.Fotolia
Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne instytucje zarządzane przez dobrze przygotowanych, kompetentnych menedżerów coraz odważniej stawiają na podejście, w którym dominuje teza, iż istotą powodzenia w czasach dynamizacji rynku pracy jest umiejętne dostosowanie wewnętrznej polityki do aktualnych trendów. Co jest dziś najważniejsze? Przede wszystkim dbałość o samopoczucie pracowników – zarówno psychiczne, jak i fizyczne.

Poziom motywacji w pracy jest bezpośrednio związany z harmonią osiągniętego nastroju, czyli tak zwanym well-beingiem, który w naszym języku oznacza dobrostan. Nie sztuką jest wywołać chwilowy entuzjazm współgrający z konkretną decyzją, która sprzyja pracobiorcy. Sztuką jest zbudować wokół niego taką atmosferę, aby to samopoczucie stale było na odpowiednio wysokim poziomie, również w życiu prywatnym, a także zatroszczyć się o niuanse aspektów zdrowotnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co zazwyczaj przychodzi na myśl, gdy myślimy o kwestiach, które wpływają na zadowolenie w pracy?

  • klarowny podział obowiązków
  • indywidualny stosunek do pracobiorcy
  • sposób traktowania całości zespołu
  • dobór współpracowników pod względem charakteorologicznym
  • uczciwy podział obowiązków
  • satysfakcjonujące wynagrodzenie
  • jakość relacji
  • spersonalizowanie benefitów
  • ergonomia stanowiska
  • poczucie rozwoju i docenienia

REKLAMA

Wszystkie wymienione mają rację bytu, a czym więcej z nich jest spełnionych, tym zazwyczaj większe zadowolenie. Najskuteczniejsze metody to jednak te, które wychodzą na wprost wymaganiom pracowników. Wielu z nas jest tak skonstruowana charakteorologicznie, że nie potrafimy wyrazić naszych potrzeb, tylko dusimy w sobie wszelkie problemy. W ostateczności, zamiast zasygnalizować źródło kłopotów i poprosić o wytyczenie klarownej ścieżki rozwiązania, często decydujemy się na zmianę pracy. Dlatego też bardzo istotne jest, aby wychodzić z incjatywą i mocno postawić na dialog w zespole. Indywidualne podejście otwiera przed nami drzwi do realizacji kumulowanych, skrywanych w sobie potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Kolejnym aspektem jest żywe zainteresowanie osiągniętymi wynikami i wymierna reakcja na sukcesy. Może to przybierać różny obrót. Czasami wystarczy nagroda słowna, która niesie za sobą komunikat, iż czas spędzony nad realizacją danej kwestii jest zauważony i szanowany. Ważne, aby był to feedback konstruktywny, uzupełniony o aspekt skonkretyzowania odbiorcy konkretnych plusów działania i wskazania, co chcielibyśmy, aby dalej czynił w ten sam sposób, a także co należałoby w przyszłości poprawić. Tym samym damy pracobiorcy jasny sygnał, gdzie leżą jego rezerwy i nad czym winien skoncentrować uwagę podczas podobnych realizacji.

To, jak ludzie radzą sobie z obowiązkami zawodowymi zależy również od funkcjonowania psychicznego i fizycznego. Wskaźnik Wellbeing Index opracowany przez Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways wskazuje na elementy, które wpływają na zadowolenie w życiu zawodowym i prywatnym. Są to:

- Sens, czyli purpose – nastawienie proaktywne do wykonywanej pracy, satysfakcja z zadań, które realizujemy, poczucie sensu i spełnienia

- relacje, czyli socjal – dbałość o dobry kontakt z pracownikami, który jest oparty na zaufaniu, szczerości, wzajemnym motywowaniu się i wspieraniu w działaniach na niwie zawodowej

- finanse, czyli financial – zbudowanie przekonania, iż zarobki są adekwatne do zadań, a także ogólne poczucie stabilizacji finansowej

- społeczność, czyli community – przywiązanie emocjonalne do swojej firmy, poczucie dumy, iż jest się jednym z trybów całości dobrze prosperującej maszyny, jaką jest nasze miejsce pracy

- stan fizyczny, czyli physical – zdrowe odżywianie i sportowy tryb życia dodający energii do wykonywania zadań, a także cieszenia się wolnym czasem

Wyniki badań są zatrważające. Ledwie 7% respondentów czuje, że w swoim środowisku pracy spełniane są wszystkie pięć czynników. 28% badanych uważa, że żaden z elementów nie tyczy się  jego życia zawodowego.

Inna teoria koncentruje się wokół trzech aspektów well-beingu: psychologicznym, społecznym oraz zdrowotnym. Pierwszy to odczuwanie szczęścia, poczucie sensu i umiejętność opanowywania stresu, drugi oscyluje wokół relacji, natomiast trzeci odnosi się do sposobu odżywiania, aktywności sportowej i długości oraz jakości snu. Wszystkie trzy składają się na jakość życia w środowisku pracy.

W zarządzaniu wellbeingowym pracodawca może wybrać drogę eliminacji źródeł zagrożenia dla pracownika. Mogą to być wszelkie kwestie, które mogłyby wpłynąć na poczucie wypalenia zawodowego i nudy, a także poczucia, iż etap pracy w danym miejscu powinien się skończyć. Tutaj receptą jest wspomniana wcześniej rozmowa, delegowanie nowych zadań w porozumieniu z pracobiorcą, a także inwestycja w jego rozwój.

Inną drogą jest tworzenie atrakcyjnego środowiska pracy, czyli działania proaktywnego i wyprzedzającego wszelkie możliwe problemy. Tutaj mogą to być wszelkiego rodzaju benefity, które winny być dobrane pod konkretną osobę. W żadnym wypadku obu metody nie wykluczają się i mogą być wdrażane równocześnie. Od skuteczności zarządzania zależy wszakże czy za moment nie będziemy musieli szukać kolejnego pracownika, a w erze bardzo niskiego bezrobocia niesie to o wiele wyższe straty i ryzyko błędnego wyboru, niż w przeszłości. Obie wartości niosą za sobą takie skutki, jak obniżenie kosztów przeznaczanych na proces rekrutacyjny czy budowa wartości podnoszących jakość życia, co może skutkować stopniowym zwiększaniem poziomu lojalności do pracodawcy i tym samym związaniem się z przedsiębiorstwem na dłużej.

Zalecamy unikanie wyrywkowych działań i programów, które oparte są na dorywczym działaniu. Silny program, który jest spójny oraz prowadzony równolegle z komunikacją, to metoda na dobrą i przede wszystkim trwałą jakość programu organizacyjnego. Mocnym argumentem jest regularne dawanie przykładu. Przełożony, który uczestniczy w proponowanym działaniach, daje czytelny sygnał, iż jest to dla niego atrakcyjne i warte skorzystania, a swoim zaangażowaniem zachęca innych do pójścia za jego śladem. Zazwyczaj jest to również wskaźnikiem tego, że ma dobre relacje ze swoimi pracownikami.

Jednocześnie istotne jest, aby monitorować skuteczność konkretnych pomysłów i konsultować je z osobami, które miały okazje brać w nich udział. Brnięcie w nietrafione pomysły to strzał w kolano. Mądrość zarządzającego to również umiejętność przyznania się do błędu, wyciągnięcie wniosków i sprawna zmiana kierunku zamierzeń. Co nie oznacza, że od razu – daj czas rozwinąć się projektom, które rokują!

Esencją well-beingu jest zrozumienie, iż człowiek nie jest towarem i nie można oddzielić funkcji zawodowych od prywatnych. Bilans pomiędzy nimi, w którym najważniejsze będzie budowanie jego szczęścia w odniesieniu do obu tych złożonych, to gwarancja wspierania zrownoważonego rozwoju i harmonii w tych obszarach życia. Pracodawca nigdy nie będzie w stanie wziąć na siebie odpowiedzialności za nastrój pracownika i nigdy też nie powinno to być jego ambicją. To walka z wiatrakami. Powinien jednak dostarczyć odpowiednie narzędzia i środki, które w rękach jednostek jego zespołu pomogą mu stworzyć najbliższy, przyjazny świat.

Co to tak naprawdę oznacza przekładając na konkretne, bardzo proste przykłady?

Jeśli daną osobę bolą plecy, jest ociężała fizycznie, źle się odżywa i ewidentnie cierpi z tego powodu, to warto pomyśleć o wręczenie benefitu w postaci bonu na zdrowy catering, kilka wizyt u dietetyka czy, w przypadku mniejszych możliwości, karty Multisport. W sposób delikatny, oparty na rozmowie, wręczony na indywidualnym spotkaniu i w formie pytania, a nie narzucania z góry.

Co w przypadku pracowników, którzy bardzo często udają się na zwolnienia chorobowe? Może to być sygnałem wypalenia zawodowego, zbyt dużego obciążenia obowiązkami i trudnością z radzeniem sobie ze stresogennym, szybkim trybem pracy. W tym przypadku ratunkiem może być zmiana sposobu funkcjonowania konkretnego działu, wyciągnięcie pomocnej ręki i praca nad niedobrymi nawykami, warsztaty i szkolenia tematyczne, urlop, a także indywidualne spotkania z coachem, który zająłby się sferą motywacyjną i wskazaniem konkretnych działań, które mogłyby pomóc pokrzywdzonym.

Pracodawca nie czyni cudów. Pracodawca otwiera bramę możliwości, aby pewne sprawy mogły się zadziać!

Julita Drąg, SILVERHAND jest jedną z najbardziej innowacyjnych i najszybciej rozwijających się polskich agencji zatrudnienia o zasięgu międzynarodowym. Dzięki nam tysiące ludzi znalazło zatrudnienie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zapraszamy do kontaktu - http://silverhand.eu/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

REKLAMA

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA