REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych

Julita Drąg
 Grupa SILVERHAND
International Recruiting Experts
Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych/fot.Fotolia
Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne instytucje zarządzane przez dobrze przygotowanych, kompetentnych menedżerów coraz odważniej stawiają na podejście, w którym dominuje teza, iż istotą powodzenia w czasach dynamizacji rynku pracy jest umiejętne dostosowanie wewnętrznej polityki do aktualnych trendów. Co jest dziś najważniejsze? Przede wszystkim dbałość o samopoczucie pracowników – zarówno psychiczne, jak i fizyczne.

Poziom motywacji w pracy jest bezpośrednio związany z harmonią osiągniętego nastroju, czyli tak zwanym well-beingiem, który w naszym języku oznacza dobrostan. Nie sztuką jest wywołać chwilowy entuzjazm współgrający z konkretną decyzją, która sprzyja pracobiorcy. Sztuką jest zbudować wokół niego taką atmosferę, aby to samopoczucie stale było na odpowiednio wysokim poziomie, również w życiu prywatnym, a także zatroszczyć się o niuanse aspektów zdrowotnych.

REKLAMA

Autopromocja

Co zazwyczaj przychodzi na myśl, gdy myślimy o kwestiach, które wpływają na zadowolenie w pracy?

  • klarowny podział obowiązków
  • indywidualny stosunek do pracobiorcy
  • sposób traktowania całości zespołu
  • dobór współpracowników pod względem charakteorologicznym
  • uczciwy podział obowiązków
  • satysfakcjonujące wynagrodzenie
  • jakość relacji
  • spersonalizowanie benefitów
  • ergonomia stanowiska
  • poczucie rozwoju i docenienia

Wszystkie wymienione mają rację bytu, a czym więcej z nich jest spełnionych, tym zazwyczaj większe zadowolenie. Najskuteczniejsze metody to jednak te, które wychodzą na wprost wymaganiom pracowników. Wielu z nas jest tak skonstruowana charakteorologicznie, że nie potrafimy wyrazić naszych potrzeb, tylko dusimy w sobie wszelkie problemy. W ostateczności, zamiast zasygnalizować źródło kłopotów i poprosić o wytyczenie klarownej ścieżki rozwiązania, często decydujemy się na zmianę pracy. Dlatego też bardzo istotne jest, aby wychodzić z incjatywą i mocno postawić na dialog w zespole. Indywidualne podejście otwiera przed nami drzwi do realizacji kumulowanych, skrywanych w sobie potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Kolejnym aspektem jest żywe zainteresowanie osiągniętymi wynikami i wymierna reakcja na sukcesy. Może to przybierać różny obrót. Czasami wystarczy nagroda słowna, która niesie za sobą komunikat, iż czas spędzony nad realizacją danej kwestii jest zauważony i szanowany. Ważne, aby był to feedback konstruktywny, uzupełniony o aspekt skonkretyzowania odbiorcy konkretnych plusów działania i wskazania, co chcielibyśmy, aby dalej czynił w ten sam sposób, a także co należałoby w przyszłości poprawić. Tym samym damy pracobiorcy jasny sygnał, gdzie leżą jego rezerwy i nad czym winien skoncentrować uwagę podczas podobnych realizacji.

To, jak ludzie radzą sobie z obowiązkami zawodowymi zależy również od funkcjonowania psychicznego i fizycznego. Wskaźnik Wellbeing Index opracowany przez Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways wskazuje na elementy, które wpływają na zadowolenie w życiu zawodowym i prywatnym. Są to:

- Sens, czyli purpose – nastawienie proaktywne do wykonywanej pracy, satysfakcja z zadań, które realizujemy, poczucie sensu i spełnienia

- relacje, czyli socjal – dbałość o dobry kontakt z pracownikami, który jest oparty na zaufaniu, szczerości, wzajemnym motywowaniu się i wspieraniu w działaniach na niwie zawodowej

- finanse, czyli financial – zbudowanie przekonania, iż zarobki są adekwatne do zadań, a także ogólne poczucie stabilizacji finansowej

- społeczność, czyli community – przywiązanie emocjonalne do swojej firmy, poczucie dumy, iż jest się jednym z trybów całości dobrze prosperującej maszyny, jaką jest nasze miejsce pracy

- stan fizyczny, czyli physical – zdrowe odżywianie i sportowy tryb życia dodający energii do wykonywania zadań, a także cieszenia się wolnym czasem

Wyniki badań są zatrważające. Ledwie 7% respondentów czuje, że w swoim środowisku pracy spełniane są wszystkie pięć czynników. 28% badanych uważa, że żaden z elementów nie tyczy się  jego życia zawodowego.

Inna teoria koncentruje się wokół trzech aspektów well-beingu: psychologicznym, społecznym oraz zdrowotnym. Pierwszy to odczuwanie szczęścia, poczucie sensu i umiejętność opanowywania stresu, drugi oscyluje wokół relacji, natomiast trzeci odnosi się do sposobu odżywiania, aktywności sportowej i długości oraz jakości snu. Wszystkie trzy składają się na jakość życia w środowisku pracy.

W zarządzaniu wellbeingowym pracodawca może wybrać drogę eliminacji źródeł zagrożenia dla pracownika. Mogą to być wszelkie kwestie, które mogłyby wpłynąć na poczucie wypalenia zawodowego i nudy, a także poczucia, iż etap pracy w danym miejscu powinien się skończyć. Tutaj receptą jest wspomniana wcześniej rozmowa, delegowanie nowych zadań w porozumieniu z pracobiorcą, a także inwestycja w jego rozwój.

REKLAMA

Inną drogą jest tworzenie atrakcyjnego środowiska pracy, czyli działania proaktywnego i wyprzedzającego wszelkie możliwe problemy. Tutaj mogą to być wszelkiego rodzaju benefity, które winny być dobrane pod konkretną osobę. W żadnym wypadku obu metody nie wykluczają się i mogą być wdrażane równocześnie. Od skuteczności zarządzania zależy wszakże czy za moment nie będziemy musieli szukać kolejnego pracownika, a w erze bardzo niskiego bezrobocia niesie to o wiele wyższe straty i ryzyko błędnego wyboru, niż w przeszłości. Obie wartości niosą za sobą takie skutki, jak obniżenie kosztów przeznaczanych na proces rekrutacyjny czy budowa wartości podnoszących jakość życia, co może skutkować stopniowym zwiększaniem poziomu lojalności do pracodawcy i tym samym związaniem się z przedsiębiorstwem na dłużej.

Zalecamy unikanie wyrywkowych działań i programów, które oparte są na dorywczym działaniu. Silny program, który jest spójny oraz prowadzony równolegle z komunikacją, to metoda na dobrą i przede wszystkim trwałą jakość programu organizacyjnego. Mocnym argumentem jest regularne dawanie przykładu. Przełożony, który uczestniczy w proponowanym działaniach, daje czytelny sygnał, iż jest to dla niego atrakcyjne i warte skorzystania, a swoim zaangażowaniem zachęca innych do pójścia za jego śladem. Zazwyczaj jest to również wskaźnikiem tego, że ma dobre relacje ze swoimi pracownikami.

Jednocześnie istotne jest, aby monitorować skuteczność konkretnych pomysłów i konsultować je z osobami, które miały okazje brać w nich udział. Brnięcie w nietrafione pomysły to strzał w kolano. Mądrość zarządzającego to również umiejętność przyznania się do błędu, wyciągnięcie wniosków i sprawna zmiana kierunku zamierzeń. Co nie oznacza, że od razu – daj czas rozwinąć się projektom, które rokują!

Esencją well-beingu jest zrozumienie, iż człowiek nie jest towarem i nie można oddzielić funkcji zawodowych od prywatnych. Bilans pomiędzy nimi, w którym najważniejsze będzie budowanie jego szczęścia w odniesieniu do obu tych złożonych, to gwarancja wspierania zrownoważonego rozwoju i harmonii w tych obszarach życia. Pracodawca nigdy nie będzie w stanie wziąć na siebie odpowiedzialności za nastrój pracownika i nigdy też nie powinno to być jego ambicją. To walka z wiatrakami. Powinien jednak dostarczyć odpowiednie narzędzia i środki, które w rękach jednostek jego zespołu pomogą mu stworzyć najbliższy, przyjazny świat.

Co to tak naprawdę oznacza przekładając na konkretne, bardzo proste przykłady?

Jeśli daną osobę bolą plecy, jest ociężała fizycznie, źle się odżywa i ewidentnie cierpi z tego powodu, to warto pomyśleć o wręczenie benefitu w postaci bonu na zdrowy catering, kilka wizyt u dietetyka czy, w przypadku mniejszych możliwości, karty Multisport. W sposób delikatny, oparty na rozmowie, wręczony na indywidualnym spotkaniu i w formie pytania, a nie narzucania z góry.

Co w przypadku pracowników, którzy bardzo często udają się na zwolnienia chorobowe? Może to być sygnałem wypalenia zawodowego, zbyt dużego obciążenia obowiązkami i trudnością z radzeniem sobie ze stresogennym, szybkim trybem pracy. W tym przypadku ratunkiem może być zmiana sposobu funkcjonowania konkretnego działu, wyciągnięcie pomocnej ręki i praca nad niedobrymi nawykami, warsztaty i szkolenia tematyczne, urlop, a także indywidualne spotkania z coachem, który zająłby się sferą motywacyjną i wskazaniem konkretnych działań, które mogłyby pomóc pokrzywdzonym.

Pracodawca nie czyni cudów. Pracodawca otwiera bramę możliwości, aby pewne sprawy mogły się zadziać!

Julita Drąg, SILVERHAND jest jedną z najbardziej innowacyjnych i najszybciej rozwijających się polskich agencji zatrudnienia o zasięgu międzynarodowym. Dzięki nam tysiące ludzi znalazło zatrudnienie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zapraszamy do kontaktu - http://silverhand.eu/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA