Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pokolenia X, Y, Z w pracy - jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem

Pokolenia X, Y, Z w pracy - jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem
Pokolenia X, Y, Z w pracy - jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem
Przywiązana do tradycji i bezkonfliktowa generacja X, ceniące rozwój osobisty oraz czas wolny „Igreki”, odrzucające hierarchię i zanurzone w świecie wirtualnym „Zety”. Zarządzanie zespołem składającym się z wielu pokoleń to spore wyzwanie dla menedżerów i działów HR. Jak wśród tak różnorodnej załogi nie zapomnieć o innowacyjności?

Wcześniejsze pokolenia były nastawione po prostu na realizację tego, czego się od nich oczekuje. Za 10 lat to jednak przedstawiciele generacji Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, którym hierarchia i dystans przeszkadzają w rozwoju i blokują kreatywność, będą zarządzać sporą częścią gospodarki. Ważne jest więc znalezienie platformy komunikacji, która pozwoli na wykorzystanie doświadczenia osób z długim stażem pracy oraz otwartość i nieszablonowe myślenie tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową. Jeśli zarządzasz zespołem złożonym z kilku pokoleń, poniższe rady są dla ciebie.

  1. Zatrudniaj ludzi, którzy „nie pasują” do zespołu

Łapiesz się na tym, że chcesz zatrudnić kogoś, bo „pasuje” do zespołu, „jest sympatyczny”, „taki jak my”? Uważaj! Jednomyślność może spowodować zamknięcie się na nowe pomysły i rozwiązania. Gdy zaś kandydat ciebie samego bądź twoich współpracowników irytuje, warto pomyśleć, czy przypadkiem nie dzieje się tak dlatego, że po prostu się różnicie. – Współpraca z nową osobą, np. przedstawicielem pokolenia Z dopiero wchodzącego na rynek pracy, może być początkowo zaskakująca i nieco trudna, a czasem i frustrująca dla przedstawicieli innej generacji, chociażby z uwagi na zupełnie inne podejście do powierzonych obowiązków oraz odmienny system wartości. Jeśli jednak zatrudnienie danego pracownika oznacza, że wniesie on do firmy nowe spojrzenie, ciekawe pomysły i bogate doświadczenie, warto spróbować. Dobrze też zwrócić zespołowi uwagę na to, jak groźna jest jednostajność i homogeniczność. Istotne jest również, by nauczyć pracowników radzić sobie z ewentualnym dyskomfortem – mówi Sylwia Szymańska, trener biznesu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

  1. Nie trzymaj się kurczowo przetartych szlaków

Osoby pracujące długo w jednej firmie, czyli często przedstawiciele pokolenia X, przyzwyczajają się do stosowanych od lat rozwiązań. Dla innowacyjności w organizacji kluczowe będzie to, by nie trzymać się tylko tych już przetartych szlaków. – Zatrudnienie menedżera z innej firmy i branży oraz danie mu możliwości, decyzyjności, a także niezbędnych środków może prowadzić do wyeliminowania starych, nieefektywnych praktyki i modelów działania, nad którymi osoby pracujące w firmie od lat już po prostu się nie zastanawiają. Często sprawdza się też współpraca z zewnętrznymi trenerami korporacyjnymi, którzy pokazują, jak inaczej można rozwiązywać problemy techniczne, procesowe czy menedżerskie. Nieraz też okazuje się, że zupełnie nowe spojrzenie na różne procesy w firmie dają osoby z młodszych pokoleń, powinniśmy więc umożliwić im proponowanie zmian i usprawnień – mówi Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland.

Polecamy: Personel i Zarządzanie 9/2018

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

  1. Pozwól na mądry sprzeciw

Jeśli chcesz pielęgnować innowacyjne podejście wśród pracowników, daj im szansę na to, by udowodnili, że ich pomysły naprawdę mogą przynieść korzyści działowi i firmie. Taką potrzebę zmian widać najczęściej wśród przedstawicieli pokolenia Z. Kiedy już zaczną działać, przełożony nie powinien im „przeszkadzać”, czyli stale wypytywać, doradzać na siłę czy nachalnie kontrolować. Osoby, które chcą zajmować się ryzykownymi, obiecującymi projektami, nawet mimo wstępnych obiekcji przełożonych, są w kulturze innowacyjności wspierane, szanowane i darzone uznaniem. Niektóre firmy decydują się nawet na to, by pracownicy mogli poświęcić 10-15% swojego czasu na projekty niewymagające zatwierdzenia ze strony kierownictwa, co ma pobudzać ich kreatywność, a zarazem poczucie odpowiedzialności.

  1. Postaw na „szczęśliwych wojowników” i pozwól im się twórczo spierać

O ile przedstawiciele pokolenia Y oraz Z chcą, aby praca była dla nich źródłem satysfakcji, dla wielu osób z generacji X to dopiero dni wolne są nagrodą za wykonanie obowiązków zawodowych. Ważne, aby przełożony pomagał wszystkim pracownikom odnaleźć frajdę z twórczej pracy nad problemami biznesowymi, a także z konfrontacji różnych stanowisk, podejść i idei. – Trzeba uczyć zespół odróżniać spory intelektualne od konfliktów interpersonalnych. Te pierwsze mogą prowadzić do zwiększenia innowacyjności i przyczyniać się do sukcesu firmy. Menedżerowie sami mogą dawać dobry przykład, stanowczo spierając się o pomysły, ale jednocześnie szanując się i wspierając na gruncie interpersonalnym. Konflikty na tle osobistym powinny za to być pacyfikowane w zarodku. W sytuacjach ekstremalnych należy pomyśleć o rozstaniu z osobami toksycznymi – mówi Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland. – Nawet załogę złożoną z optymistów i osób nastawionych zarówno do ludzi, jak i wyzwań pozytywnie, należy uczyć odporności na porażkę i krytykę, chociażby poprzez mentoring, coaching czy inne procesy rozwojowe – dodaje.

  1. Nagradzaj za twórcze porażki

Kiedy ludzie twierdzą, że nie odnoszą porażek lub dotychczas było ich bardzo mało, dobrze upewnić się, czy rzeczywiście działają lub nie ukrywają błędów. Najważniejsze jest wyciąganie nauki z niepomyślnych wydarzeń i nie powielanie ich. Dobrze, by pracownicy pamiętali nie tylko swoje potknięcia, ale także innych zespołów, z których płyną konkretne lekcje. Wiele firm wręcz promuje ludzi, którzy ponieśli inteligentne porażki, mierząc się z naprawdę twórczym i poważnym wyzwaniem, by nauczyć, że od popełniania błędów gorszy jest brak działania, za który z kolei można zostać zdegradowanym.

Zarządzając zespołem właśnie w taki sposób, mamy szansę wykorzystać u osób z różnych pokoleń to, co najlepsze. Doświadczenie i lojalność generacji X, automotywację, pasję i zdrowe podejście do autorytetów charakterystyczne dla Y oraz ambicję i otwartość na zmiany przypisywane Z – podsumowuje Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Niedziela handlowa – sierpień 2022
    Sierpień 2022 ma 4 niedziele. Czy któraś z tych niedziel to niedziela handlowa? Kiedy wypada najbliższa niedziela handlowa?
    ZUS może dofinansować poprawę bezpieczeństwa pracy
    Koszty świadczeń wynikających z wypadków przy pracy tylko w 2021 r. wyniosły 664 322 700 zł. Koszty pracodawcy to jedno, ale oczywiście kluczową do zaadresowania kwestią pozostaje możliwość poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy. Na początku 2023 roku rusza kolejny nabór wniosków na dofinansowanie obszaru BHP przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jak przygotować się do programu?
    Praca zdalna w Kodeksie pracy od jesieni?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Liczba bezrobotnych w lipcu najniższa od 1990 r.
    W porównaniu z poprzednim miesiącem liczba bezrobotnych w lipcu br. spadła o 6,5 tys., a w urzędach pracy zarejestrowanych było 811,5 tys. bezrobotnych. – Po raz ostatni w rejestrach urzędów pracy mniej bezrobotnych zarejestrowanych było w lipcu 1990 r. – informuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
    Wzrost świadczenia emerytalno-rentowego w ostatnich siedmiu latach wyższy niż inflacja?
    Wzrost świadczenia emerytalno-rentowego w ostatnich 7 latach jest wyższy niż średnioroczna inflacja – powiedziała w czwartek PAP.pl szefowa MRiPS Marlena Maląg. Zaznaczyła, że wobec wysokiej obecnie inflacji 14. emerytura jest kolejnym wsparciem państwa dla grup o najniższych dochodach.
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
    Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
    Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
    Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
    Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
    Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
    W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
    PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
    Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
    Umowa zlecenia 2022 r.
    Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?