reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Ochrona indywidualna

Prace zimowe - obowiązki pracodawcy

Aktualizacja: 04.02.2011

Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury. »

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

Aktualizacja: 23.12.2010

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić? »

Ochrona pracowników w czasie zimy

Aktualizacja: 23.12.2010

Kodeks pracy nie określa wprost, jakie szczególne warunki pracy należy zapewnić pracownikom w okresie zimy. Z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy wynika jednak, że ochrona przed chłodem, opadami atmosferycznymi czy zawiejami należy do obowiązków pracodawcy, a zasady tej ochrony zależą od tego, gdzie i jakiego rodzaju pracę wykonują osoby przez niego zatrudnione. W niektórych przypadkach wystarczy tylko zapewnić odpowiednie ogrzewanie, w innych specjalną odzież, a niekiedy trzeba przerwać pracę. »

Ręczne prace transportowe – ryzyko zawodowe

Aktualizacja: 09.12.2010

Przeciwdziałanie niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskom, polegające na eliminowaniu lub zmniejszaniu uciążliwości i czynników ryzyka związanych z ręcznym przemieszczaniem ładunków, jest jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców. Dlatego warto wiedzieć, jak w odpowiedni sposób zorganizować pracę, w jaki niezbędny sprzęt pomocniczy oraz środki ochrony indywidualnej należy wyposażyć pracowników. »

Soczewki kontaktowe w całości sfinansowane przez pracodawcę na podstawie przepisów bhp są zwolnione z podatku – indywidualne stanowisko fiskusa

Aktualizacja: 30.11.2010

Wartość soczewek kontaktowych korygujących wzrok jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli wyniki badań pracownika wykażą konieczność ich stosowania przy obsłudze monitora ekranowego i będzie to świadczenie w całości sfinansowane przez pracodawcę – uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 września 2010 r. (nr IPPB2/415-599/10-4/MK1). Jednak zwolnieniem nie jest objęty zwrot kosztów zakupu soczewek na podstawie faktury wystawionej na pracownika. »

Okulary do pracy przy komputerze

Aktualizacja: 28.10.2010

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który stwierdził, że należy mu się zwrot kosztu zakupu okularów do pracy przy komputerze. Czy rzeczywiście taki obowiązek wynika z przepisów prawa? Jeśli tak, to do jakiej kwoty? Czy pracodawca ma zwracać koszty całych okularów, czy np. tylko za oprawki? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę? »

Czy prace konserwacyjne przy wózku widłowym może wykonywać operator?

Aktualizacja: 26.10.2010

Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych? »

Na jakie normy dotyczące oświetlenia stanowisk pracy należy powoływać się podczas pomiarów oświetlenia?

Aktualizacja: 22.10.2010

Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia? »

W jaki sposób powinny być przeprowadzane pomiary hałasu?

Aktualizacja: 19.10.2010

W zakładzie pracy wprowadzono nową technologię wytwarzania wiążącą się z dużym natężeniem hałasu. Przez kogo i w jaki sposób powinny być przeprowadzone pomiary natężenia hałasu na poszczególnych stanowiskach? »

Przyjazne warunki pracy

Aktualizacja: 20.10.2010

Pomieszczenie pracy biurowej to miejsce, w którym wykonywana jest praca, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty konieczne do jej wykonywania. »

Czy przepisy dotyczące wymagań dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą laptopów?

Aktualizacja: 08.09.2010

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu? »

Praca przy komputerze - wymagania bhp

Aktualizacja: 08.09.2010

Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy. »

Kto powinien pełnić nadzór nad obiektami budowlanymi?

Aktualizacja: 25.08.2010

Na terenie przedsiębiorstwa jest kilka budynków, nad którymi nadzór sprawuje dział techniczny, natomiast nadzór warunków bhp w przedsiębiorstwie sprawuje firma zewnętrzna. W ramach kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy specjalista bhp wskazał w protokole pewne nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego budynków. Dotyczyły one również braku książki obiektu budowlanego w jednym z budynków. Czy działanie inspektora mieściło się w ramach jego kompetencji, jeżeli za budynki te odpowiedzialny jest dział techniczny, zatrudniający specjalistów z uprawnieniami budowlanymi? »

Czy prace konserwacyjne przy urządzeniach dźwigowych powinny być wykonywane przez dwie osoby?

Aktualizacja: 17.08.2010

Pracownicy działu technicznego w administracji wykonują prace konserwacyjne dźwigów osobowych. Czy prace te powinny być wykonywane przez dwie osoby? Jakie przepisy regulują zasady bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych przy konserwacji tego typu urządzeń? »

Odpowiedzialność za wykroczenia na terenie zakładu pracy

Aktualizacja: 03.08.2010

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca? »

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Polak

Ekspert

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama