REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – jakie kary?

iPersonel
eksperci w zakresie oprogramowania zarządzającego kadrami i płacami
Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – jakie kary?
Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – jakie kary?

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy zawierająca nieprawidłowości może skutkować nałożeniem kary przez inspektora PIP. Jakie kary stosuje inspektor pracy?

Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – kary

Pracodawca za nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy ponosi karę. O jej wysokości decyduje inspektor PIP w zależności od stopnia naruszenia przepisów prawnych. Prowadzenie ewidencji czasu pracy jest obowiązkowe, by prawidłowo ustalić wynagrodzenie pracownika i inne świadczenia związane z pracą. Jakie błędy pojawiają się najczęściej? Jakie kary grożą za nieprawidłowości w ewidencji?

REKLAMA

Autopromocja

Brak ewidencji czasu pracy

Każdy pracodawca musi prowadzić ewidencję czasu pracy – niezależnie od podstawy prawnej nawiązania stosunku pracy i liczby pracowników. Obowiązek ten dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale także mianowania, powołania czy wyboru. Za brak ewidencji czasu pracy grozi kara grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.

Ewidencja czasu pracy jest przydatna zwłaszcza w przypadku sporów sądowych, np. jako dowód przy ustalaniu pracy w godzinach nadliczbowych.

Uwaga!

Częstym błędem jest mylenie ewidencji czasu pracy z listą obecności. Lista obecności to nieobowiązkowy dokument kadrowy, potwierdzający obecność pracowników w danym dniu pracy. Jednak nie zastępuje ewidencji, która zawiera o wiele więcej informacji (np. urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprzechowywanie ewidencji czasu pracy

Jeszcze do niedawna, przyjmowało się, że ewidencję czasu pracy należy przechowywać przez 3 lata.

Nowe przepisy wprowadziły konieczność jej przechowywania przez 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zakończono stosunek pracy.

Fałszowanie ewidencji czasu pracy

Osoba, która podrabia lub przerabia dokumentację, np. w celu ukrycia faktycznie przepracowanych godzin przez pracownika, podlega karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Osoba, która poświadcza nieprawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. W przypadku sprawy mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie lub karze ograniczenia wolności.

Jeśli inspektor PIP w czasie przeprowadzania kontroli stwierdzi, że informacje mogą być niezgodne z prawdą, składa wniosek do prokuratora o podejrzenie popełnienia przestępstwa.

Techniczne braki w ewidencji czasu pracy

Jeśli inspektor PIP wykryje drobne błędy w prowadzeniu ewidencji czasu pracy, może zastosować wniosek o jej poprawę i uzupełnienie niezbędnych informacji. Może także nałożyć karę grzywny do wysokości 2 tysięcy złotych. Wysokość sankcji zależy od stopnia naruszenia przepisów. O wyższych karach decyduje sąd – na wniosek inspektora PIP jako oskarżyciela publicznego.

Naruszanie przepisów o czasie pracy

Pracodawca, który narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych, podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł. Stanowi to wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Dotyczy takich naruszeń, jak np. brak odpoczynku dobowego czy praca ponad obowiązujący wymiar czasu pracy.

Nieprawidłowo naliczone wynagrodzenie

Błędy w ewidencji przekładają się na błędy w naliczaniu pensji. Zgodnie z Kodeksem pracy, za bezpodstawne potrącenia lub niewypłacenie w terminie wynagrodzenia za pracę (albo innych świadczeń) grozi kara grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.

Nieprawidłowe przechowywanie dokumentacji

Pracodawca odpowiada za warunki, w których przechowywana jest ewidencja czasu pracy. Przepisy nakładają na niego obowiązek, by było to miejsce, gwarantujące zachowanie poufności, integralności, kompletności oraz dostępności. Dokumentacja pracownicza nie może być narażona na uszkodzenie, a także zniszczenie – przez 10 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł).

Ewidencję czasu pracy można przechowywać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Wiele argumentów przemawia za korzystaniem z elektronicznych wersji. Dlaczego? Elektroniczna forma to łatwy i bezpieczny sposób przechowywania dokumentacji pracowniczej. Papierowe wersje o wiele łatwiej zgubić, zniszczyć i narazić na wgląd osób trzecich. W przypadku oprogramowania kadrowo-płacowego technologiczne zabezpieczenia uniemożliwiają nieupoważnionym osobom dostęp do poufnych danych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

REKLAMA

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

REKLAMA