REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – jakie kary?

iPersonel
eksperci w zakresie oprogramowania zarządzającego kadrami i płacami
Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – jakie kary?
Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – jakie kary?

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy zawierająca nieprawidłowości może skutkować nałożeniem kary przez inspektora PIP. Jakie kary stosuje inspektor pracy?

Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – kary

Pracodawca za nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy ponosi karę. O jej wysokości decyduje inspektor PIP w zależności od stopnia naruszenia przepisów prawnych. Prowadzenie ewidencji czasu pracy jest obowiązkowe, by prawidłowo ustalić wynagrodzenie pracownika i inne świadczenia związane z pracą. Jakie błędy pojawiają się najczęściej? Jakie kary grożą za nieprawidłowości w ewidencji?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Brak ewidencji czasu pracy

Każdy pracodawca musi prowadzić ewidencję czasu pracy – niezależnie od podstawy prawnej nawiązania stosunku pracy i liczby pracowników. Obowiązek ten dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale także mianowania, powołania czy wyboru. Za brak ewidencji czasu pracy grozi kara grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.

Ewidencja czasu pracy jest przydatna zwłaszcza w przypadku sporów sądowych, np. jako dowód przy ustalaniu pracy w godzinach nadliczbowych.

Uwaga!

REKLAMA

Częstym błędem jest mylenie ewidencji czasu pracy z listą obecności. Lista obecności to nieobowiązkowy dokument kadrowy, potwierdzający obecność pracowników w danym dniu pracy. Jednak nie zastępuje ewidencji, która zawiera o wiele więcej informacji (np. urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprzechowywanie ewidencji czasu pracy

Jeszcze do niedawna, przyjmowało się, że ewidencję czasu pracy należy przechowywać przez 3 lata.

Nowe przepisy wprowadziły konieczność jej przechowywania przez 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zakończono stosunek pracy.

Fałszowanie ewidencji czasu pracy

Osoba, która podrabia lub przerabia dokumentację, np. w celu ukrycia faktycznie przepracowanych godzin przez pracownika, podlega karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Osoba, która poświadcza nieprawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. W przypadku sprawy mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie lub karze ograniczenia wolności.

Jeśli inspektor PIP w czasie przeprowadzania kontroli stwierdzi, że informacje mogą być niezgodne z prawdą, składa wniosek do prokuratora o podejrzenie popełnienia przestępstwa.

Techniczne braki w ewidencji czasu pracy

Jeśli inspektor PIP wykryje drobne błędy w prowadzeniu ewidencji czasu pracy, może zastosować wniosek o jej poprawę i uzupełnienie niezbędnych informacji. Może także nałożyć karę grzywny do wysokości 2 tysięcy złotych. Wysokość sankcji zależy od stopnia naruszenia przepisów. O wyższych karach decyduje sąd – na wniosek inspektora PIP jako oskarżyciela publicznego.

Naruszanie przepisów o czasie pracy

Pracodawca, który narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych, podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł. Stanowi to wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Dotyczy takich naruszeń, jak np. brak odpoczynku dobowego czy praca ponad obowiązujący wymiar czasu pracy.

Nieprawidłowo naliczone wynagrodzenie

Błędy w ewidencji przekładają się na błędy w naliczaniu pensji. Zgodnie z Kodeksem pracy, za bezpodstawne potrącenia lub niewypłacenie w terminie wynagrodzenia za pracę (albo innych świadczeń) grozi kara grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.

Nieprawidłowe przechowywanie dokumentacji

Pracodawca odpowiada za warunki, w których przechowywana jest ewidencja czasu pracy. Przepisy nakładają na niego obowiązek, by było to miejsce, gwarantujące zachowanie poufności, integralności, kompletności oraz dostępności. Dokumentacja pracownicza nie może być narażona na uszkodzenie, a także zniszczenie – przez 10 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł).

Ewidencję czasu pracy można przechowywać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Wiele argumentów przemawia za korzystaniem z elektronicznych wersji. Dlaczego? Elektroniczna forma to łatwy i bezpieczny sposób przechowywania dokumentacji pracowniczej. Papierowe wersje o wiele łatwiej zgubić, zniszczyć i narazić na wgląd osób trzecich. W przypadku oprogramowania kadrowo-płacowego technologiczne zabezpieczenia uniemożliwiają nieupoważnionym osobom dostęp do poufnych danych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

REKLAMA

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA