REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Delegowanie, Godziny nadliczbowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ochrona kobiet w ciąży i w okresie macierzyństwa

Kobiety w ciąży korzystają z silnej ochrony prawnej. Przede wszystkim nie można im wypowiedzieć umowy, nie można zatrudniać przy pracach niebezpiecznych ani w porze nocnej, wreszcie pracodawca ma obowiązek zwolnić je na badania lekarskie.

Zgoda buduje

W przypadku nieporozumień pomiędzy pracodawcą i pracownikami na tle ich zbiorowych praw i interesów może dojść do sytuacji, w której pracownicy rozpoczną tzw. spór zbiorowy. Ta forma sprzeciwu wobec pracodawcy może oznaczać dla niego duże kłopoty. Spór zbiorowy może doprowadzić nawet do strajku w zakładzie pracy. Należy jednak pamiętać, iż spór wszczęty wbrew prawu może sprowadzić na jego organizatorów szereg negatywnych konsekwencji, łącznie z odpowiedzialnością karną i odszkodowawczą.

Pracy w nadgodzinach nie można planować

Pracodawca nie może stale zlecać pracownikom pracy w godzinach nadliczbowych. Stanowi to naruszenie przepisów o czasie pracy, naraża go na odpowiedzialność za wykroczenie i karę grzywny od 1 tys. do 30 tys. zł.

Jak przekazywać pracownikom przykre dla nich wiadomości

PROBLEM Jestem menedżerem w dużej firmie, w której - z uwagi na mniejszą liczbę zamówień od stałych klientów - trzeba było ograniczyć produkcję niektórych wyrobów. W związku z tym część pracowników została zwolniona, ale jeszcze wiele osób będzie musiało odejść z przedsiębiorstwa lub przejść na gorsze, mniej płatne stanowiska. Atmosfera w pracy jest bardzo nieprzyjemna, co rusz dochodzi do konfliktów. W jaki sposób mam komunikować ludziom przykre dla nich wiadomości?

Jak przestrzegać dyscypliny u swoich podwładnych

PROBLEMJestem menedżerem w średniej wielkości firmie produkcyjnej. Ostatnio powtarzają się problemy związane z jedną z moich podwładnych. Pozornie są banalne, ale zaczynają negatywnie wpływać na pozostałe osoby w zespole. Nikt nie lubi być wyrywany w wolny dzień z łóżka o siódmej rano, bo koleżanka zaspała na swój dyżur. Myślałem, że rozmowa na temat spóźnienia nie jest konieczna, bo przecież każdy wie, że nie powinno się to zdarzać. Chyba jednak myliłem się w tej kwestii. Jak rozmawiać o takich sprawach z pracownikami, by nie trąciło to banałem?

Obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy

Każdy pracodawca bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników oraz rodzaj zawartej umowy o pracę jest zobowiązany prowadzić ewidencję czasu pracy, a na żądanie pracownika udostępnić ewidencję pracownikowi.

Jak doskonalić kompetencje społeczne pracowników

PROBLEM Jestem menedżerem w dziale firmy usługowej, gdzie bardzo ważne są kompetencje społeczne. Często jednak słyszę od klientów wewnętrznych i zewnętrznych, że są niezadowoleni z kontaktów z moimi podwładnymi. Jak mogę szybko podnieść poziom umiejętności moich pracowników, aby w ich bezpośrednich relacjach z odbiorcami usług nie dochodziło do nieporozumień i napięć?

Czemu służą wyjazdy integracyjne

Pracodawcy organizują wyjazdy integracyjne, żeby zmotywować personel do efektywniejszej pracy i osiągnąć większe zyski. Takie wyjazdy pobudzają do działania, stanowią odskocznię od codzienności, a także wprowadzają zmiany w firmie.

Jak radzić sobie z nadmiernie skrupulatnym pracownikiem

PROBLEM Jestem menedżerem dużego działu firmy usługowej. Od kilku miesięcy mam podwładnego, który stwarza wiele problemów, szczególnie, kiedy mamy pracę do zrobienia „na wczoraj”. Pracownik ten pracuje bardzo powoli, choć trzeba przyznać, że także bardzo dokładnie. Dużo czasu traci jednak na podejmowanie decyzji, waha się i bardzo długo zastanawia przy każdej najmniejszej sprawie. Sprawdza po dwa, trzy razy każde pismo, które wysyła, niezależnie od stopnia jego ważności. Być może powinienem wysłać go na badania lekarskie, a może właściwsze byłoby wysłanie go na odpowiednie szkolenie?

Jak poprawić atmosferę pracy w zespole

PYTANIENiedawno objąłem kierownictwo działu w dużej firmie handlowej. Niestety, to, co tam zastałem, bardzo mnie martwi. Panują bardzo niezdrowe relacje międzyludzkie, jest zła atmosfera, ludzie robią sobie na złość, część z nich rywalizuje ze sobą w bardzo nieprzyjemny sposób. Zastanawiam się, jakie szkolenie mogłoby pomóc naprawić atmosferę w zespole. Może warto byłoby zorganizować wyjazd integracyjny, ewentualnie przeprowadzić team building albo trening interpersonalny?

Ewidencja czasu pracy w godzinach nadliczbowych

Brak ewidencji pracy w godzinach nadliczbowych obciąża pracodawcę, a nie powołującego się na nią pracownika. (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 stycznia 2005 r., sygn. akt II PK 114/04).

Czy w delegacji przysługuje dodatek za nadgodziny

Pracownik jest często wysyłany w delegacje - najczęściej jednodniowe. Wyjeżdża o 4.00 rano, wraca o 22.00 lub 23.00, a firma wypłaca mu należność za delegację. Natomiast nie ma żadnego wynagrodzenia za nadgodziny, ani odbioru tych dodatkowych godzin. Czy jest to zgodne z prawem?

W służbie zdrowia obowiązuje skrócona norma czasu pracy

Zakłady opieki zdrowotnej obowiązuje, tak jak wszystkich innych pracodawców, 5-dniowy tydzień pracy - orzekł Sąd Najwyższy. Dlatego norma tygodniowa czasu pracy dla pracowników medycznych powinna być skrócona.

Nadgodziny na niepełnym etacie

Jeden z moich pracowników jest zatrudniony na 1/2 etatu i pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 13.00. Jak w takiej sytuacji liczyć nadgodziny? Czy już za piątą godzinę pracy przysługuje dodatek?

Łączyć nie dzielić

Być w stanie świadomej niewiedzy jest mniejszym złem niż „nie wiedzieć, że się nie wie”. Stan uświadomionej niewiedzy o prawidłowym funkcjonowaniu organizacji sprawia, że firmy chcą tę sytuację zmieniać. Chcą działać w takim stylu, w którym, licząc się z rzeczywistością biznesową, nie będą musiały permanentnie borykać się z poprawianiem wewnętrznej komunikacji, systematycznymi i nieustającymi konfliktami personalnymi, zdezorganizowanym zespołem z trudnością mieszczącym się w ramach komunikacyjnej struktury firmowej społeczności, brakiem elementarnych zasad współpracy wiążących grupę itd.

Jak aktywnie słuchać, by budować właściwe relacje międzyludzkie

PROBLEMWygląda na to, że zapanowała nowa moda. Przełożony mówi mi, że za mało słucham. Na szkoleniu uczą mnie technik aktywnego słuchania. W książkach czytam, że dobry menedżer potrafi wsłuchać się w potrzeby swoich pracowników. Nie przeczę, że słuchanie jest częścią normalnej dyskusji, uzgadniania, zwykłej rozmowy. Jednak może warto się więcej uczyć precyzyjnego mówienia, przekazywania swoich myśli. Przecież moi podwładni oczekują ode mnie instrukcji, wytyczania celów, czasem porady. Jak będę ich tak w kółko słuchał, to zagubią się i nie będą wiedzieli, co robić.

Jak przyjmować do podstawy wymiaru zasiłku dodatek za pracę w godzinach nocnych

Od niedawna zajmuję się sprawami kadrowymi w przedsiębiorstwie, którego rodzaj działalności wymaga również pracy w porach nocnych. Pracownicy otrzymują w związku z tym dodatki na pracę w godzinach nocnych. Co zrobić z wypłacanym dodatkiem ustalając podstawę wymiaru zasiłku chorobowego? Czy należy przyjąć go do podstawy wymiaru zasiłku, czy powinnam dodatek uzupełnić w przypadku nieprzepracowania pełnego miesiąca? Jeżeli tak, to w jaki sposób?

Jak być słuchanym

Z wieloletnich obserwacji prowadzonych przez Janis Forman, amerykańską specjalistkę w zakresie komunikacji korporacyjnej, wynika, że wśród przedstawicieli najwyższej kadry menedżerskiej panuje przekonanie o konieczności stałego komunikowania się z podwładnymi. Jednak niezbyt dużo jest przykładów konkretnych działań potwierdzających tezę, że komunikacja w firmie nie polega tylko na przekazywaniu informacji z góry na dół, ale przede wszystkim oznacza słuchanie tego, co mają do powiedzenia pracownicy.

Kiedy pracownik wykonuje pracę w podróży służbowej

Czasem pracy jest nie tylko efektywne wykonywanie przez pracownika pracy, ale także czas niewykonywania pracy i pozostawania w faktycznej gotowości w dyspozycji pracodawcy. Jednym z takich przypadków pozostawania w dyspozycji pracodawcy pracownika jest odbywanie przez niego podróży służbowej.

Przekroczenie normy tygodniowej

W jaki sposób ustala się przekroczenie 40-godzinnej przeciętnej normy tygodniowej w przypadku rozliczania pracy w godzinach nadliczbowych w okresie rozliczeniowym?

Czy pracownik może pracować w ostatnim dniu swojego zatrudnienia do 6 rano następnego dnia

Zatrudniamy pracownika na podstawie umowy na czas określony do 31 lipca 2007 r. na stanowisku kelnera. Nie wyraził on zgody na dalsze przedłużenie tej umowy. Czy w takim przypadku może on pracować 31 lipca br. zgodnie ze swoim harmonogramem w godzinach od 18.00 do 6.00, czy po godzinie 00.00 musi zakończyć pracę?

Jak rekompensować zatrudnienie w nadgodzinach

Praca w godzinach nadliczbowych może być rekompensowana w dwojaki sposób: albo przez udzielenie czasu wolnego, albo przez wypłacenie odpowiedniego wynagrodzenia. Podstawowe znaczenie w tym przypadku ma poprawne rozliczenie pracy w godzinach nadliczbowych.

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy

Pracodawca musi prowadzić ewidencję czasu pracy z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych. Brak ewidencji jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, za które można zostać ukaranym przez inspektora Państwowej Inspekcji Pracy karą grzywny.

Zadaniowy czas pracy

System zadaniowego czasu pracy może być stosowany w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy. Pracodawcy, którzy pozostawiają pracownikom dużą swobodę w zakresie wykonywania pracy, powinni rozważyć możliwość zastosowania w tych przypadkach zadaniowego systemu czasu pracy. Pozwala to na uniknięcie problemów związanych np. z ewidencjonowaniem czasu pracy tych osób.

Odpoczynek tygodniowy

Czas pracy pracownika powinien być tak zaplanowany, żeby w każdym tygodniu pracy miał on zapewnione co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku od pracy, obejmującego 11 godzin odpoczynku dobowego. Odmiennie jednak należy ustalać odpoczynek, gdy praca jest wykonana w niepełnym tygodniu czy równoważnym systemie czasu pracy.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika, który w czasie pracy za granicą korzysta z urlopu

Pracownik zatrudniony w naszej firmie z siedzibą w Krakowie został skierowany na kilka miesięcy do pracy za granicę. Na ten okres uzyskaliśmy dla niego poświadczony druk E-101. W trakcie oddelegowania, w czerwcu, ma przyjechać do kraju na urlop. Jak należy rozliczyć składki ZUS za czas pobytu w kraju?

Jak ustalić podstawę wymiaru składek za pracownika, który rozpoczął pracę za granicą w trakcie miesiąca

Zatrudniamy pracownika, który został oddelegowany do pracy za granicę. Wiem, że podstawa wymiaru składek na jego ubezpieczenia nie może być niższa od przeciętnego wynagrodzenia (po odjęciu diet). Jak jednak mam postąpić w przypadku, gdy pracownik zaczął pracować za granicą 15 lipca, wynagrodzenie za lipiec otrzyma 10 sierpnia, a wynagrodzenie za sierpień 30 sierpnia (w lipcu nie otrzymał żadnego wynagrodzenia).

Wynagrodzenie za nadgodziny liczy się bez dodatków

Do wynagrodzenia, które jest podstawą obliczenia dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, nie wlicza się dodatków: specjalnego za trudną pracę oraz za wysługę lat.

Umowa i regulamin wykluczały nadgodziny

O tym, czy pracownik jest zatrudniony w zadaniowym systemie czasu pracy, przesądza umowa i sposób jej wykonywania.

REKLAMA