REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencjonowanie godzin pracy przy umowie zlecenia - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Ewidencjonowanie godzin pracy przy umowie zlecenia - zmiany od 1 lipca
Ewidencjonowanie godzin pracy przy umowie zlecenia - zmiany od 1 lipca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2016 r. zostanie nałożony na przedsiębiorców obowiązek ewidencjonowania godzin pracy przy umowach zlecenia. Za brak ewidencji przedsiębiorca może zostać ukarany karą grzywny w wysokości od 1000 zł do 30000 zł.

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt, który ma stanowić remedium na problemy związane z umowami zlecenia i fikcyjnym samozatrudnieniem wprowadza od 1 lipca br. dla milionów przedsiębiorców dodatkowy obowiązek o charakterze administracyjnym. Wymóg prowadzenia ewidencji liczby przepracowanych godzin to nic innego jak tworzenie kolejnych barier biurokratycznych.

Autopromocja

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, w związku z wprowadzeniem minimalnej 12-złotowej stawki godzinowej, zostanie również nałożony na przedsiębiorców obowiązek ewidencjonowania godzin pracy przy realizacji zlecenia lub świadczeniu usług oraz prowadzeniu osobiście działalności gospodarczej. Wymóg taki jest możliwy do przyjęcia w sytuacjach, w których stawka zależna jest od ilości przepracowanych godzin. Często jednak wynagrodzenie ustalane jest w sposób zryczałtowany albo prowizyjny, gdzie obowiązek ewidencjonowania godzin byłby nieadekwatny do istoty stosunku prawnego.

Redakcja poleca: Jak należy płacić składki od umów zlecenia w 2016 r. (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie ewidencji godzin pracy mogłoby mieć pewne uzasadnienie jedynie w odniesieniu do umów bazujących na minimalnej stawce godzinowej. Jednak jego wprowadzenie przy wszystkich umowach (znacznie przewyższających proponowaną stawkę minimalną) stanowiłoby tylko dodatkowy obowiązek o charakterze administracyjnym, którego realizacja w praktyce może być fikcyjna. Wprawdzie w projekcie przewidziano wyjątki, obejmują one jednak wyłącznie adwokatów i radców prawnych. Jest to uzasadniane tym, że w zawodach tych wynagrodzenia znacznie przewyższają proponowaną stawkę 12 zł. Pomysłodawcy tego rozwiązania najwyraźniej zapomnieli o szeregu innych podobnych grup zawodowych, takich jak np. lekarze, architekci czy kadra menadżerska. Dlatego należałoby poszerzyć katalog wyjątków albo w ogóle z niego zrezygnować.

W projekcie co prawda przewidziano sytuację braku możliwości prowadzenia ewidencji liczby przepracowanych godzin. Wówczas druga strona przedkładałaby przedsiębiorcy pisemną informację obejmującą liczbę przepracowanych godzin. Należy jednak zauważyć, że przedsiębiorca nie miałaby żadnych możliwości weryfikacji takiej informacji, co mogłoby prowadzić do nadużyć. Takie rozwiązanie zwiększa też ryzyko sporu pomiędzy stronami odnośnie do wymiaru czasu wykonanej pracy oraz wynagrodzenia za nią. Będą one rozpatrywane przez sądy cywilne, co przyczyni się do jeszcze większego spowolnienia procesu orzekania.

Należy pamiętać  o tym, że ewidencjonowanie czasu pracy jest elementem charakterystycznym dla stosunku pracy, na co zwrócono uwagę nawet w uzasadnieniu do projektu przedmiotowej nowelizacji. Kontrolą ewidencji zajmie się Państwowa Inspekcja Pracy. Dlatego też nie można wykluczyć tego, że inspekcja będzie kwestionować takie umowy, uznając je za umowy o pracę. Dodatkowo za brak ewidencji PIP będzie mogła nałożyć na przedsiębiorcę karę grzywny w wysokości od 1000 zł do 30000 zł.

Warto również zauważyć, iż zwarty w projekcie obowiązek prowadzenia pisemnej ewidencji czasu pracy jest dużo bardziej rygorystyczny niż w przypadku zatrudnionych na umowy o pracę. Przykładowo w odniesieniu do pracowników objętych zadaniowym czasem pracy czy zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy nie prowadzi się takiej ewidencji. Co więcej, przepisy prawa pracy nie wprowadzają ograniczeń co do sposobu ewidencjonowania czasu pracy pracowników, tym samym dopuszczają również formę elektroniczną. Takiej możliwości nie przewidują jednak nowe przepisy.

Dodatkowa biurokracja w żaden sposób nie przyczyni się do ograniczenia liczby umów zleceń czy zjawiska fikcyjnego samozatrudnienia, co jest przecież celem przygotowanej nowelizacji. Wręcz odwrotnie – może spowodować większe zainteresowanie umowami o dzieło albo rozrost szarej strefy. Dlatego projektowane rozwiązanie musi być dobrze przemyślane i uwzględniać specyfikę różnych form świadczenia pracy. W przeciwnym razie prowadzenie ewidencji godzin pracy będzie kolejnym, zbędnym obowiązkiem, którego realizacja w praktyce okaże się fikcją.

Wioletta Żukowska, Ekspert Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. emeryci poczekają na czternastą emeryturę

Trwają prace nad projektem rozporządzenia w sprawie określenia miesiąca wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w 2024 r.

Kiedy pracodawca może nie udzielić urlopu

Prawo do urlopu wypoczynkowego jest jednym z podstawowych praw pracowniczych. Mimo to możliwe są liczne sytuacje, gdy pracodawca nie udzieli pracownikowi urlopu wypoczynkowego. Jak to jest możliwe? Przedstawiamy najczęściej spotykane sytuacje, gdy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu.

Kiedy można odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego

Pracodawca w ściśle określonych sytuacjach ma prawo odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego.

35 tysięcy złotych rocznie kosztuje firmę pracownik, któremu brak motywacji

Przedsiębiorcy narzekają, że podwyżki wynagrodzeń mocno wymuszane przez wzrost najniższej krajowej mnożą im koszty działalności i pozbawiają konkurencyjności na rynkach. Tymczasem z badań wynika, że zatrudnianie niezmotywowanych pracowników kosztuje rocznie średnio 35 tys. zł na jednego zatrudnionego.

REKLAMA

Ile trzeba przepracować żeby dostać wczasy pod gruszą?

Wczasy pod gruszą – czy musisz mieć określony staż pracy, by otrzymać gruszę?

Wczasy pod gruszą 2024. Kto może skorzystać

Wczasy pod gruszą 2024 - kto może skorzystać i jaka jest kwota gruszy? Oto podstawowe zasady ubiegania się o dofinansowanie do urlopu pracownika.

Wysokie temperatury w pracy. Obowiązki pracodawcy. Prawa pracownika

Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania właściwej temperatury w miejscu pracy. Jednak maksymalna dopuszczalna temperatura w pomieszczeniach pracy nie jest precyzyjnie określona w przepisach. Ile zatem powinna wynosić temperatura w miejscu pracy? Jakie obowiązki ma pracodawca w związku z wysokimi temperaturami? Jakie uprawnienia przysługują pracownikom?

Czy można wysłać pracownika na przymusowy urlop?

Przymusowy urlop wypoczynkowy – czy pracodawca może bez zgody pracownika wysłać go na urlop? Czy prawo pracy przewiduje takie sytuacje?

REKLAMA

Około 4300 zł wyniesie minimalna emerytura w Polsce? Nowa propozycja

Paweł Kampa, kandydat Nowej Lewicy z województwa opolskiego, startuje w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Reprezentuje okręg obejmujący województwa dolnośląskie i opolskie. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, Kampa przedstawił swoją wizję wprowadzenia minimalnej emerytury we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jego propozycja to emerytura w wysokości tysiąca euro do końca najbliższej kadencji europarlamentu.

Zatrudnienie freelancera - o jakie kwestie prawne i księgowe warto zadbać?

Zatrudnienie freelancera - omawiamy kwestie prawne i księgowe. Współpraca z freelancerami jest coraz popularniejszym modelem biznesowym, który oferuje elastyczność, dostęp do niezależnych specjalistów z całego świata i możliwość skalowania działań bez konieczności zatrudniania stałych pracowników. Aby jednak taki model outsourcingu był efektywny i zgodny z prawem, niezbędne jest zrozumienie i właściwe zarządzanie kwestiami prawnymi i księgowymi.

REKLAMA